Author |
Topic  |
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 13:59:34
|
Tack för bilderna Timbre! Det var klart en intressant lyssning på Ljudcenter.. Lamm stegen är något jag vill ha.... mumma!! Den nya Utopia serien var inte heller dum... klart bättre än den förra.. vilket inte heller var dum! 
För en gångs skull så var allt som demades något jag kunde tänka mig äga själv! Man kan med lätthet säga att jag njöt av ljudet.
Återkommer med mera intryck!
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 14:46:25
|
Underbart Timbre!
dCS hade väll fått stå hemma hos mig, om nån tjatat tillräckligt! ;-)
Lammstegen är ju läckra! Dom verkar dessvärre inte ha nått förstärkaraktigt i nån som helst överkomlig prisklass. Däremot hittar man rörsteg och info om 5 års garanti!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 15:04:10
|
Ja det var onekligen fina och ovanliga (för mig iallfall) grejer som demades i Halmstad i helgen. Mina förväntningar var ordentligt uppskruvade...
Jag passerade ljudcenter redan på fredagen och kikade in en snabbis bara för att se om prylarna kommit på plats. Det var redan då gott om folk och det spelades för fullt. Vilka grejer! Detta skulle bli kul!
Jag fick en plats i lyssnarsoffan och lyssnade igenom ett antal låtar. Tyvärr så hade jag aldrig hört en enda av låtarna tidigare och det spelades uteslutande jazz och klassiskt när jag var där. Inget fel med det, men inte alls min musik... Dock lät det lovande med bra bas och fina fina röster, jag såg verkligen fram emot lördagen när jag skulle lyssna lite mer ordentligt...
På lördagen tog jag mitt cd-case och cyklade bort till ljudcenter. Flera av fredagens besökare var redan där och tweakning av systemet pågick. Jag lutade mig tillbaka och lyssande på den musik som spelades och inväntade när jag skulle få spela lite musik som jag hade med mig...
Jag valde att testa systemet med Radiohead och Queens of the stone age. Jag har lyssnat på båda dessa skivor många gånger och på många olika anläggningar.
När radiohead skivan startade och jag inväntade vad jag trodde skulle bli en kanon upplevelse föll hela ljudet ihop totalt. Det lätt platt, ljust, och Tom Yorkes annars fantastiska röst lätt nedtonad och tråkig. Vad var dettta!!!!
Jag bytte till QOTSA istället och tänkte att nu blir det rock 'n roll. Bättre än förut men fortfarande tunt och ganska platt och tråkigt.
Efter mina skivor sattes en SACD skiva med fioler och akustiksgitarr på vilket säkert lät jättebra men jag hade för länge sedan tappat tron.
Jag gick mycket mycket besviken därifrån och undrade mest hur det kunde gå så fel...
För er som gillar klassiskt och jazz kan jag dock tänka mig att systemet lät fantastisk.
/Björn |
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
Edited by - bernu on 2003/08/17 15:08:06 |
 |
|
killroy
Member

74 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 15:09:06
|
Jag har planer på investera í en Audionet Vip.
Så jag undrar vad ni fick för några intryck av den, den var ju i gott sällskap. |
 |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 15:12:32
|
Jag måste även tillägga att jag någon måndad tidigare lyssnat på ett par begagnade Jm Lab Mini Utopia som ljudecenter hade inne och dom lät helt fantastisk. Bland det roligaste jag lyssnat på med en rapphet och spelglädje som slog det mesta...
/Björn |
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
 |
|
Yps
Member

180 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 15:34:42
|
Tycktes se en IKEA-skärbräda under Lamm-steget ?! Kan det stämma ? :)
//Magnus |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 15:48:34
|
Timbra... 
Lamm M2.1 kommer alltså att krypa över 150000kr för ett par. Det svenska priset på Edge Pre-1 Signature är inte fastställt ännu.
Några lyssningsintryck:
Detta par JMlab Alto Utopia hade spelats drygt 100 h. Efter att ha lyssnat rätt mycket på JMlab den senaste tiden börjar det numera bli ganska lätt att upptäcka... Ett par hundra timmar till hade nog bara gjort gott... Ljudcenters demorum träder in i föreställningen om det förekommer mycket energi i de lägre oktaverna. Uppställda högtalare, hyllanordningar, glasrutor och väggar kan sjunga med vid lägre frekvenser och lyssnarens placering blir helt avgörande för lyssningsupplevelsen. Det var ovanligt stor skillnad på att sitt i sweetspot och out of sweetspot...
Rätt placerad och med rätt programmaterial (dvs. inte alltför bastung musik) kunde man lätt dras med av äktheten, kraften och renheten i detta system.
Spänsten i gitarrspelet på Steve Ray Vaughan´s Tin Pan Alley avslöjar förstärkeri av första klass. Nerven i musiken som gör denna inspelning till den klassiker den är.
Mark Levinson´s koreanska tempelklockor på Live Recordings at Red Rose Music (SACD Hybrid) satt kristallklart och med full kraft. På det efterföljande spåret, Little Dog´s Day, gräver den italienska renässansbasen alltför djupt för Ljudcenters rum i nuvarande tappning.
De klappande karnevalshänderna på Patricia Barber´s Manha de Carnaval poppade upp med allt sitt kött och blod mitt mellan högtalarna.
Närvarokänsla är ordet.
 |
 |
|
IcedEarth
Member

498 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 17:12:08
|
snygga kylflänsar! 
|
 |
|
hexen
Member

72 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 17:34:59
|
Otroligt läcker annläggning |
Power is nothing whithout control
|
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 17:37:58
|
150k för ett par M2.1? Oj... är du säker? Trodde de låg på 180-190k. Nu börjar de ju tom bli möjliga för en vanlig dödlig som jag.. 
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 18:13:52
|
Lars Ek sa att priset inte var helt säkert ännu men runt 170-190 hörde jag iallafall
Neodynium och Timbra tack för en trevlig dag =) |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 19:18:42
|
När kommer dessa grejor till Siba? Förlåt mig Timbre, Timbra är väl din fru? |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 19:25:20
|
matså samma dag som arcam eller audio pro får in en produkt på stereophiles Alista =) |
 |
|
Billie300B
Member

213 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 19:36:18
|
Läckra grejer är det, jag har sett bilder på Edges pyramidformade referensslutsteg och de är helt hysteriska.. Bra bilder Timbre, tack. /Kristian |
Den som syndar sover icke. |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 19:44:19
|
jag förstår inte hur barnu kan tycka att det inte lät bra, alla verkar tycka det är skitbra. |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 20:36:19
|
jag tyckte inte det var speciellt bra heller det var som en demo brukar vara helt ok men inget speciellt
kan visserligen bero på att grejerna inte var inspelade och att rummet var uselt |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 20:52:57
|
Ekman jag bara skojade. Bara för att dom sakerna eller märkerna inte står på den listan så kan det vara bra grejor ändå!!!!! |
Min fotosida på flickr
|
Edited by - matså on 2003/08/17 21:00:20 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 20:57:57
|
jag har faktiskt inte ens läst den listan på väldigt länge det var dessutom tänkt på så sätt att arcam inte nämns som highend och siba inte nämns som hifibutik |
Edited by - ekman on 2003/08/17 21:02:48 |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 21:03:29
|
Ärligt talat så skiter jag fullständigt om Arcam inte har High End eller Audio pro har det heller. För mig är det viktigaste att det låter bra. Var hittar jag den där listan på deras site? |
Min fotosida på flickr
|
Edited by - matså on 2003/08/17 21:05:42 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 21:07:27
|
sluta ändra dina inlägg nu =)
och listan finns bara i tidningen |
Edited by - ekman on 2003/08/17 21:08:32 |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 21:11:30
|
Att krypa över 150k kan ju faktiskt innebära 170-180k... Enligt Lars Ek var väl inte priset helt fastställt ännu om jag förstod det hela rätt.
Här kommer en trevlig liten väska från JMlab: Ett Focal Beryllium Demonstration Kit...
 |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
killroy
Member

74 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 22:16:38
|
Har inte fått svar på min fråga om Audionet Vip spelare.
Jag undrar helt enkelt hur den är som cd spelare, jag vill nämligen ha en spelare som är bra på både dvd och cd. |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 22:58:46
|
Man hörde att Högtalarna inte var inspelade.. samt att rummet spelade med som tusan.. sånt får man helt enkelt försöka koppla bort när man lyssnar. Det gäller att se/höra förbi sånt när man är på en demo.. är ju en jäkla skillnad om man plockar hem såna här pryls och grejar hemma.. först då hör man exakt hur bra grejerna igentligen är!! 
Dcs grejerna var otroligt bra.... skillnaden mellan en cd runt 45k och dcs för 270k är faktiskt värd summan tycker jag! Går inte att jämföra alls... bara att försöka vinna på lotto!! 
Vip spelaren var inte urkass... den spelade på riktigt bra!! Bra driv som tusan i botten måste nämnas. Om du inte hörde dcs kombon så hade du tyckt att du var i hifi himlen! Skillnaden var mycket stor dock mellan spelarna.. vilket iof inte är konstigt med tanke på prislappen. Största skillnaden var tempot, tystnaden.. aka det kändes som Vip spelaren låg efter i takten jämfört med dcs kombon.. samt att när man körde dcs kombon så trodde man ibland att låtarna tog slut.. men nope.. musiken fortsatte... fanns alltså knappt något eget brus utan på bra inspelningar så blidde det knäpp tyst!! 
Edge försteget gjorde också mycket! Allt förbättrades... tysthet, klang, detaljer kom fram lättare, bättre dynamik etc!! Vet dock inte om försteget var helt inspelat? En liten känsla av oinspelat kröp fram.
Jm Lab Alto var en rolig nyhet! Steget från gamla Mezzon till dessa är STORT! Skall bli mycket intressant att höra dessa igen efter de har gått några hundra timmar till.. De var mycket snabbare, bättre klang, spelade djupare (fick man iaf känslan att de gjorde) och viktigast de hade knappt något "egen" ljud.. aka gamla serien är lätt att höra i ett system... man hör om en Utopia högtalare är inkopplad... Känns inte som denna högtalaren hade detta... inte i lika stor utsträckning iaf! Jag fick chansen efter demon att höra Nova Utopia med KR kronzilla, dcs Elgar kombo... hörde det samma där.. mindre "egen" ljud och bättre på alla parametrar än gamla Utopian som jag själv sitter med.
Lamm stegen var OTROLIGT bra!!! Dessa måste jag bara få testa i hem miljö! Skulle vara skoj att få göra en test på dessa.. är mycket sugen på att införskaffa ett par M2.1...  Klangen, dynamiken, seperationen.. KRAFTEN!!! Wow... hittade inget dåligt med dem alls på demon.. hur bra de blir i ens egna system vågar jag knappt tänka på!
Tack till Ljudcenter och Lars Ek o Co för en rolig och bra demo!!
|
 |
|
Topic  |
|