HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Huzzes - vad händer på landet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 49

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/11/09 :  08:41:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Men du huzze, varför skriver du att du testar en Silk050? Det du har på bild är ju nån skalad fläta med påhängsjord?
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/09 :  10:08:14  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ja, såg att din Silk 050 såg kraftigare ut. Detta ska vara en variant gjord av Intelligent Sound. JWO och räven vet säkert mer. Ska PM'a dem.

Edited by - huzze on 2010/11/09 10:12:05
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/09 :  12:17:41  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Dags för högtalarkabel. Först ut är Eichmann Express 6 Series 2. De ska sedan ersättas med Tara Labs ISM The One.

Lyssningsintrycken från gårdagen med ursprungskablarna kvarstår. Dags att försöka få Tara Labs på plats. Det gick inte. Jag har styva högtalarkablar, men dessa är så styva och dessutom grövre än mina plus att det ska dit två kablar (separerade +/-), så det blev till att lyfta ur förstärkaren. Lite får jag offra mig nu när jag har möjligheten att testa så fina kablar.

Ingen av bilderna lyckas göra kabeln rättvisa. De är stora, grova och styva.

Tillbaka till låtlistan.

Yello - Zebra, "Fat Cry"
Bättre än ursprungsuppsättningen. Framför allt så hålls bastonerna med ett järngrepp. Nästan som det vore en kraftigare förstärkare. Rummet tillåts inte sjunga med på samma sätt och det blir en renare återgivning.

Within Temptation - An Acoustic Night At The Theatre, "Frozen", "Stand My Ground"
Samma upplevelse som med Yello, bättre kropp i bastonerna utan att rummet stör.

Metallica - ...And Justice For All, "One"
Även idag är det här jag upplever den största skillnaden, förmodligen för att jag lyssnat så mycket på den här plattan. I slutet av låten spelar trummisen på slagtrumman så att det föreställer en kulspruta som skjuter iväg salva på salva. Men innan dess, så gör han samma sak med de dubbla baskaggarna. Det här har jag aldrig upplevt tidigare. Ratatata-ta med kraft och precision i start/stopp av kaggeljudet. Vrålhäftigt. Hur ska detta bli när Tara Labs signalkabel får vara med?

Dire Straits - Love Over Gold, "Private Investigations"
Återigen en mer kontrollerad bas men även i högre register blir det en bättre fyllighet. Mark Knopflers snärtiga plock på gitarren ger sedan en klang som är fyllig och behaglig.

Franz Liszt - Piano Concerto No 2
Här är det minst förändring. Vid några tillfällen upplever jag det till och med som en liten försämring, då det blir lite luddigt med alla instrument på en gång, kan det bero på Silk 050? Sammantaget känns det dock som om det vore en lite bättre inspelning, så något är det som är bättre, kan bara inte sätta fingret på vad.

För att summera mina högst subjektiva upplevelser:
Mer kropp och kontroll. Nu får jag äntligen koppla in sigalkabeln och se vad de kan prestera tillsammans, borde bli en perfekt kombination, mer attack och mer kropp...
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/11/09 :  13:03:54  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ja visst är de omöjliga att ha och göra med de där kablarna :(

Det brukar kunna bli en viss synergieffekt när man kör med matchat signal o HT-kablage, inte alltid dock...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/09 :  14:28:40  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Nu är det Tara Labs rakt igenom.

Yello - Zebra, "Fat Cry"
Nu låter den nästan som hos byZan. Inte samma totala energi i bastonerna, men attacken och stabiliteten i basen finns där. Låten har aldrig låtit bättre hemma hos mig.

Within Temptation - An Acoustic Night At The Theatre, "Frozen", "Stand My Ground"
Nu är det kontroll här också. Massor av energi i hela registret, jag till och med sänkte volymen några snäpp.

Metallica - ...And Justice For All, "One"
Nu rivs låten av ordentligt. En sån attack och så mycket kött och blod, trots att gitarrerna i sig är ganska torra i klangen. Pukorna fick ett mycket hårdare anslag på ett sätt jag tidigare inte upplevt.

Dire Straits - Love Over Gold, "Private Investigations"
Upplevde minst skillnad med den här låten, har inga kommentarer att delge.

Franz Liszt - Piano Concerto No 2
Här blev det riktigt stor skillnad. Träblåset som så känsligt spelar unisont med pianot hörs tydligare nu. Bleckblåset får mer riv i attacken. Pianistens solopartier framförs mycket mer delikat. Dock finns det en stor nackdel nu med dessa kablar: Vill orkestermedlemmarna som inte spelar vara vänliga och sitta tysta? Det prasslar och knäpper lite här och var. Det hördes även tidigare, men inte lika tydligt.

För att summera mina högst subjektiva upplevelser:
De här kablarna ska användas tillsammans. De förbättringar som jag upplevde med dem en och en framträder än tydligare och helheten blir väldigt mycket bättre när det inte finns en mindre bra kabel som bromskloss i signalvägen. Sammantaget kan jag bara finna två nackdelar: högtalarkabeln är väldigt svår att hantera och priset för båda dessa kablar överstiger priset för min SACD, förstärkare och högtalare tillsammans.

Nu till det tråkiga och koppla tillbaka mina egna kablar. Vill inte riskera att den lilla vita hunden ska undersöka högtalarkablarna när de ligger framme på ett sånt lockande vis.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/11/09 :  16:22:44  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Hej.
En liten undran angående ditt system.
Har du testat med lyngdorf rumsprocessor?
I och med din tvungna placering så törs jag lova ett haksläpp du aldrig glömmer
Det är en investering som är värd varenda öre.
Bästa investering jag gjort på många år.
Det går ju att testa i alla fall...
Det förtjänar dina scorpio som inte är avsedda att stå sådär.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/11/09 :  16:23:11  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Den flätade kabeln är strippad Silk 050 och flätad som Master Reference, alltså fyrflätad + jord, dvs det har gått åt mer än dubbla längden än en "vanlig" SIlk 050. Denna kabel är ingen kabel som IS har i sitt ordinarie sortiment utan en kompromiss av Master Reference på min begäran (Huzze köpte den av mig). Det som skiljer denna kabel från Master Reference (som kostar 13.000 kr) är att denna kabel har enklare Furutech-kontakter och att båda ledarna använts till fyrflätan. I Master Reference används bara den kopparfärgade ledaren = det går åt mer än 4 ggr så mycket Silk 050 för att tillverka kabeln. Termineringen är grymt bra och gjord av IS. Låter ganska mycket bättre än standard Silk 050 enligt mig.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/11/09 :  16:56:55  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Snön yr ute och du testar kablar inne, mysigt Idag har du hunnit med mycket tycker jag

huzze - kul att du skriver så målande av dina upplevelser.
Mina egna upplevelser är att kablarna är otroligt välljudande tillsammans och att jag gillar deras karaktär.
Det ska bli roligt att höra vad nästa kabeltestare tycker om kablarna, även om han inte kan använda xlr

Tack för en bra och informativ utvärdering av dina lyssningsintryck

//byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/09 :  18:49:07  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
pak: Det vore naturligtvis intressant att prova det vid något tillfälle.

JWO: Tack för infon.

byZan: Vill naturligtvis delge de intryck jag hörde med relativt blandad musik. Jag gillade verkligen deras karaktär när de spelar tillsammans, det blev lite "som en ny anläggning" men till vilket pris? Jag har ju femtielva saker som kan förbättras innan det ens går att motivera ett begagnatköp av dessa referenskablar.

Edited by - huzze on 2010/11/09 18:54:34
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/11/09 :  18:54:12  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Så där ja - nu liknar det nåt.

Är för övrigt allergisk mot trailers - också...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/09 :  18:55:09  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jörgen_G, glöm inte att läsa på föregående sida också!

Edited by - huzze on 2010/11/09 19:02:23
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/11/09 :  18:57:55  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Du huzze! Har Jörgen_G läst sin egna tråd tror du? Isf har han nog glömt att PM,a oss

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/09 :  19:03:23  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Vi får väl bumpa tråden så den kommer upp i Active Topics
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/11/09 :  19:12:48  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jag har läst min egen tråd. Vill bara skona er för OTÄCKA synintryck.

mvh /Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/11/09 :  19:49:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Japp JWO!
Huvudet på spiken.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/11/10 :  08:21:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ang Silk050 fläta.
Se där ja, en "custom"-kabel alltså! Intressant, skulle vara kul att höra omdömet om denna jämfört med standard Silk050 med sin skärmstrumpa osv. Har en föraning om att den customiserade kan kännas mycket, mycket transparent och kanske sakna en del kropp?
Eller?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/10 :  11:50:09  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ingen större skillnad i transparens jämfört med Tara Labs-kombon. Möjligen inte lika tydlig på smådetaljerna, vilket ändå är ett gott betyg. Inte samma kropp och fyllighet som Tara Labs-kombon, framförallt inte samma grepp i botten, men för priset gör den ju inte bort sig.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/19 :  23:36:14  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm det är något väldigt speciellt med live-inspelningar. Framför allt på DVD, så jag får njuta även visuellt om jag vill. Det låter bara fulländat. Kanske inte så fett i basen, men det kanske det inte är heller. Alla instrument hörs tydligt och det är kul att se när de spelar på alla sina insrument och alla detaljer bara väller in över mig. Just nu Transatlantic - Whirld Tour 2010.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/20 :  00:04:12  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Har du några bra tips kan du väl tipsa om dom i min urgamal musik-DVD-tråd.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70163

Jag köpte faktiskt några DVD efter tipsen här, men sedan dess har jag varit slö.

Men jag håller med, en ny och skön dimension i musiken.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2010/12/09 :  08:46:08  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Visst är taralabs bra kabel..Lite bättre blir det när man tar buntband och buntar ihop dem..ett gigantiskt lyft för kabeln
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/12/11 :  18:33:24  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Håller på och betar av Chopins samtliga verk, 16 CD utgivna av EMI till 200-årsjubilaren.

Ni hittar samlingen på Ginza, 299:-. Det är gamla inspelningar från 50-, 60-, 70-, 80-tal med erkända pianister. De musikaliska tolkningarna är fulländade, speltekniskt sett är det fantastiskt och inspelningstekniskt så har de bevarat pianots enorma dynamikomfång.

Gillar ni piano så har Chopin här lämnat efter sig en stor musikalisk skatt. För 20:-/skiva så är det bara att beställa.

Sen att pianot låter piano genom mitt system gör det till en underbar musikalisk njutning. Alla 88 tangenterna låter som i verkligheten, från ppp till fff.

Jag finner ingen anledning att byta ut någonting i systemet, sitter bara så nöjd.

Edited by - huzze on 2010/12/11 18:35:14
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/12/11 :  18:51:42  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Grattis huzze

Vilken höjdare att få sitta helt nöjd och bara njuta av välljud

Men jag känner dig alltför väl och snart så dyker han upp och då när du minst anar det

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/12/11 :  19:44:45  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Vilken höjdare att få sitta helt nöjd och bara njuta av välljud
Jag är väl inte ensam om det eller hur?

Edited by - huzze on 2010/12/12 17:48:24
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/12/12 :  17:47:13  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Men jag känner dig alltför väl och snart så dyker han upp och då när du minst anar det
Där kan jag säga emot helt tvärsäkert, för så länge jag lever på sjukpenning så räcker budgeten endast till mjukvara, allt annat kommer inte närmare än . Dessutom har vi inte kommit iväg på bröllopsresa än och imorgon firar vi vår andra bröllopsdag.

Edited by - huzze on 2010/12/12 17:49:07
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/12/12 :  23:35:10  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Grattis i förskott, Huzze!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page
Page: of 49 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000