HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Huzzes - vad händer på landet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 49

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/22 :  22:54:46  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Vitrindörr hittad på blocket, hämtas på lördag. Snart kan jag börja mäta på bänken på allvar.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/02/26 :  16:07:17  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply

Översiktsbild. Allt ser så smått ut

Närmare

Ännu närmare

Närmast
Go to Top of Page

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/02/26 :  17:49:48  Show Profile Send Angberg a Private Message  Reply
Åh.. en riktig drömsetup när vi inte pratar rör. Visst är det M3'an och M5'an vi ser?
Sen blir man redigt nyfiken på bänken. Den var riktigt snygg. Hur har du fått ihop basen?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/02/26 :  17:56:47  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
M3 & M55, då jag ville ha en multispelare. Tror dock inte den är sååå mycket sämre än M5'an speciellt när de inte har samma prislapp längre.

Det är ett stenbord (mindre modell av soffbordet i förgrunden), så det är en tillfällig stapling av prylarna tills jag fått bänken byggd. Imorgon hämtar jag en begagnad IKEA bonde (som övriga möbler på sidorna om stereon), så att jag får tag i en vitrindörr som i den låga bortre möbeln. Sen blir det självbygge, 40mm bänkskiva är tanken och möbeln blir då 60cm djup istället för de fjuttiga 40cm som bondemöblerna är.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/02/26 :  18:20:33  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Snygg anläggning men jag hade varit nervös med tanke på tvns lutning nedåt de dyra sakerna ;)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/02/26 :  18:55:25  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Värsta betongväggen, (borrhammaren fastnade), rejäla bultar och ett Vogelsstativ som klarar 60-tummare. Den SITTER! Sen går den att skjuta bakåt (eller framåt) om så önskas.

EDIT: Det ser värre ut än vad det är. Kameran lurar ögat. Visst, jag kan ju tilta upp TV'n mer, men den är inställd vinkelrätt mot åskådarplatsen. Sen har jag dragit fram den lite, just för att Teac-radion inte ska skymma nederkanten på TV'n (inte för att det är någon bild där, utan bara för det estetiska).

Edited by - huzze on 2010/02/26 19:25:33
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/03/06 :  23:30:02  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Återigen är jag lycklig ägare till den bästa signalkabel jag hört - i min egen anläggning i hemmiljö förstås. Detta kräver bildbevis, så jag kan inte avslöja vad det är än annat än att det är en halvmeterslängd och att originalväskan förmodligen är borta. Var nämligen hemma hos en annan kamrat som skulle byta sina M1000mkIII signalkablar mot polarns Sony DVP-7700 och då skådade jag min gamla kabel som låg i en kökslåda. Då tog jag mina långa fingrar och bad honom säga adjö till kabeln. Som plåster på såren får han ärva M1000D från polarn, den har ju använts tillsammans med DVP-7700'an sen de var nya.

I samband med att jag sålde två och ett halvt par Eichman Express 4 till polarns 5.0-anläggning så tog jag två par snikkablar som kommer passa utmärkt till radion och digitalboxen. Kan avslöja att de är blå så de kommer att matcha fint. Den ensamma kabeln som blev över kommer att användas till subben på landet. Här går inget till spillo.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/03/07 :  14:32:09  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
En liten teaser på snodden jag snodde. Ska förhoppningsvis koppla in den i veckan i lugn och ro.

Jag ska trösta honom med ett par Rothwell -10dB dämpare. Han gillar såna pryttlar.

Edited by - huzze on 2010/03/07 19:03:04
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/07 :  19:28:46  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Rothwell är kul funderade på att testa sådana men kom aldrig dit.

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/03/07 :  20:05:04  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
B-200, du har PM
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/07 :  20:20:45  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Svarat

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/03/15 :  16:21:09  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Så har jag nu kopplat in kabeln och gjort ett litet F/E-test.

Skillnaden var inte lika dramatisk som förra gången jag hade den här kabeln. Det kan bero på flera orsaker, motståndarkabeln är bättre än sist, det är annan kringutrustning och jag har inte riktigt samma tränade hörsel som då.

Dock blev det en förbättring. Bättre stereoseparation och bredd. Mer tryck i basen (som var det stora haksläppet förra gången), lättare att separera basisten från bastrumman (som kan vara besvärligt på vissa inspelningar) och lättare att urskilja basisten när han spelar unisont med kompet.

Testat med:
Dire Straits - Once Upon A Time In The West & Communique
Larry Carlton - Hello Tomorrow
Metallica - Master Of Puppets som får spela klart.

Kabeln får stanna.

Edited by - huzze on 2010/03/15 16:26:49
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/03/15 :  16:26:03  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
För er som inte listat ut vad det är, så kommer här lite bilder.

Kraftig godstjocklek i kontakterna. Sitter som berg.

Monster Cable M1500
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/04/04 :  12:37:23  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jaha. Så var det dags för frun att hjälpa till med ljudet. Lite mera voff, förlåt WAF i hemmet. Den här gången insisterades det på att absorbenten skulle vara liten och gärna vit så att den smälter in fint. Det som är speciellt för den här modellen är att den går att justera.

Notera vägguttaget som storleksjämförelse.

Då det är en ny absorbent i hemmet så fick den det passande namnet Nova. Själv kallar jag den för tillfället för Houdini. Vilka frekvenser Nova ska få ansvara över vet jag inte med säkerhet ännu, då hon mest försöker ta hand om golvreflexerna, men en tuss kärlek på 1500g dämpar väl kanske inte lika bra som 25kg Freja...

Maten hamnar så långt bort.

Det går att lösa.

Min mat...

Nova är en renrasig Bischon Frise

Freja är alltjämnt en Gråhund/Jämthund/Springer Spaniel/Border Collie/Labrador Retreiver. Sa någon rondellhund?

Slut...

Fortfarande slut...

Freja är lika stor som en Springer Spaniel ungefär. Eller en liten labbe om man så vill. Nova påminner mer om en leksakshund - ni vet den där modellen som skäller och slår volter. Fast än så länge är Nova mindre, när hon är fullvuxen kanske hon väger in på 2,5-3kg.

EDIT: Korr

Edited by - huzze on 2010/04/04 12:42:31
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/04/04 :  12:42:20  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Fina bilder huzze

Då får man två pussar nästa gång vi träffas

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/04/04 :  12:43:49  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Två olika iallafall, antalet går nog inte att förutse.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/04/04 :  21:42:08  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Himla söta bilder!
Vill dom inte sjunga med när du spelar musik?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/04/04 :  22:24:47  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Nejdå, då respekterar de min njutningsstund.

Idag gav sig lilla Nova på antennkabeln. Freja vet att kablar är off limits, så hon puttade bort henne med nosen. Det hjälpte inte. Hon fick putta henne en gång till. Nova envisades. Då fick hon sig en känga av en tass. Nu är kabeln fredad. Det är skönt när en "färdig" hund kan hjälpa till med uppfostran.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/04/04 :  22:45:08  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Polarens Bichon fick vara med ut och fiska i båten redan från start. Han gillade trolling med motor, stannade man för att kasta i en vik började han snart att gläfsa och yla. Drogs motorn igång igen så vart allt ånyo frid... Man kan ju alltid hoppas att ditt nytillskott reagerar på samma sätt på stereon, är husse hemma ska anläggningen vara på annars gnäller jag
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/04/04 :  22:58:44  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Här står TV'n på jämt om jag inte spelar musik, Nova verkar acklimatisera sig bra, mopedterrorn på gården stör henne inte heller.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/04/04 :  23:19:37  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Det där ser inte fel ut! Goa bilder!
En får gratulera till er nya familje medlem!

Mvh / Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/04/04 :  23:52:40  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Tackar!
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/05/05 :  19:00:50  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
I helgen ska sommarstugan öppnas upp. Båten ska i sjön. Elen ska kopplas in. Därför har jag förberett och varit och hämtat ny elektronik till högtalarna. Så det blir till att ladda kamerabatteriet, så får ni se nästa vecka...
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/05/10 :  19:23:34  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Som den amatörfotograf jag är, så var batteriet naturligtvis helt urladdat. Bilder nästa vecka.

Måste samtidigt ge en känga till Sony som drar ur batteriet när kameran inte används. Det är inte första gången.

Kan dock avslöja att inkopplingen gick smärtfritt och det spelar igen i stugan.

Edited by - huzze on 2010/05/10 19:30:47
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/05/16 :  17:09:04  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Inga bilder nu heller. Hade tänkt ta lite idag, men lusten infann sig inte. Dock är ljudet kanon. Funktionerna bättre än förväntat. Medföljande multifjärr styr utan programmering den vanligaste TV-koden, Philips. Digitalingång för TV-ljudet via coax och en ledig optisk för PS3. Subben kan justeras via fjärr. Snygg design är det också, det ska det ju vara på "livsstilsanläggningar" nuförtiden.

Dock ett litet smolk i bägaren. Vad är det för dumheter med FM-kontakterna nu för tiden? För satt där en hane. Nu sitter det en falsk hona, med mycket mindre innerhonestift och det skickas med en hane med liten veke som bara kan användas för den medföljande T-antennen med spadar. Jag kämpade länge och väl för att förstöra honan försiktigt så att jag kan nyttja antennen på taket. Slutligen skulle jag bara koppla in antennkabeln till den utanpåliggande antenndosan/3-vägssplittern. Det gick åt h-e. En utanpåliggande dosa som inte går att fippla med utan att behöva skruva ner den? Försökte med milt våld få in den styva kardelen på antennkabeln. Då gick lite plast sönder, så det blev att koppla in T-antennen iallafall. Plus att det blir en straffrunda och införskaffa ny antennsplitter.

Kan avslöja att det på kartongen finns en röd prick som inte har med Blaupunkt att göra, effekten räcker gott och väl då den delar vid 100Hz. (Fanns att välja på "small" och "mini" (150Hz).)

Edited by - huzze on 2010/05/16 17:11:45
Go to Top of Page
Page: of 49 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000