HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Huzzes - vad händer på landet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 49

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/04/28 :  14:17:17  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Tack g_g Freja hälsar
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/10 :  21:12:03  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Tanken var att det skulle bli nakenbilder i denna den nästa posten i min medlemstråd, men min Denon ville annorlunda. Efter att ha njutit gott av anläggningen hela torsdagskvällen och fredagskvällen, så ville den inte vara huzze till lags på lördagen. Direkt när jag stoppade i en CD som spelats tidigare, så hoppar och hackar den, nästintill varannan sekund. Knackade lite på släden och gav den en teknikernäve. Då blev den riktigt sur och vägrar nu att lämna tillbaka skivan till mig. Det kommer att resultera i fler nakenbilder, då jag nästa helg ska ta tillbaka min skiva med hjälp av en stjärnmejsel. Hoppas den inser allvaret och skärper till sig, annars riskerar den att bli utbytt. Eller hamna hos doktorn...



EDIT: Kan vara värmeproblem som för Ryssen. Är det så enkelt får den klara sig utan plåtrocken.

Edited by - huzze on 2009/05/10 21:23:07
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/14 :  12:16:26  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Har googlat runt lite och uppenbarligen är denna jättebamsing till DVD ytterst värmekänslig. Då jag spelade de första kvällarna hade jag dörren till bänken öppen, men på lördagen var maskinen avstängd under tv-tittandet och var förmodligen redan för varm när jag satte på den. Hoppas att det bara är det som är problemet. Nu återstår bara att se om jag kan locka ut släden med sockerbit och pincett, för mekaniken verkar vara ordentligt förpackad av de nakenbilder jag sett på nätet... Kanske har remmen till laddningsmekanismen hoppat ur sitt läge när jag tappade besinningen.

Sentec-prylarna blir ju väldigt varma (gissningsvis 50°C) och Denon rekommenderar 5°-35°. Får jag igång spelaren så får jag väl modda bänken och sätta in PC-fläktar.

Edited by - huzze on 2009/05/14 12:19:25
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/15 :  10:36:11  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Så har den skruvats isär. Jisses vad skruvar. Mindre och mindre är de oxå ju närmare jag kom. Fick ut skivan och därefter var det bara det mekaniska problemet att fixa. Tyvärr var det den gamla klassikern som gällde, går det inte med lite våld så... Nu öppnar och stänger den släden som den ska, men den låter som ett tröskverk. Inte för att den var direkt tyst innan. Det var en liten betydelselös plastbit på 0,5x2mm som gått av i ett hörn av den härliga plastmekaniken och fastnat i kuggarna. Med den borta så kunde den göra sitt jobb igen.

Ihop med bitarna och in med maskinen på plats. Den spelar - hurra!

För tidigt. Jag ropade för tidigt. Problemet med det ständiga hackandet var strax tillbaka. Stängde av maskinen och ställde den på stereoskåpet. Trots att plåtarna kändes svala så var problemet kvar. Undrar om den alstrar så mycket värme att den blir överhettad av sig själv även i stand-by? Stängde av och lät den vara ifred över natten. Nu på morgonen så spelar den fint igen. I helgen ska jag låta den spela riktigt mycket utanför skåpet och om felet inte återuppstår ska jag byta plats på apparaterna i så att DVD'n står nederst och förstärkarna på den övre hyllan. Om felet då kommer tillbaka får jag överväga om den ska stå utanför skåpet eller om jag kommer att klä av den lite, alternativt sätta in ett par PC-fläktar.

Fortsättning lär följa...

Edited by - huzze on 2009/05/15 10:59:04
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/17 :  21:02:00  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Fredag.
Innan TV'n skulle bli källan för kvällen skulle det avnjutas lite musik. Sju låtar (inte en hel skiva) klarade maskinen av innan symptomen återkom. Vad är detta för strul nu när står den fritt?

Lördag.
Av med chassit. I med första skivan. Nästa skiva. Det hann bli ett tiotal skivor utan problem. Framemot kvällen var det dags att börja elda lite i spisen så frysskit, f'låt Frun skulle klara kvällens musiktävling. 1,5 timme senare sa maskinen ifrån igen. En sekund musik och 1/2 sekund avbrott. Det oavsett media (CD&DVD). Då var rumstemperaturen uppe i 26°.

Söndag.
Musik spelades från 11 till 15. Precis när jag skulle lyssna klart på sista skivan för att övergå till lite PS3-skjutande så gav sig syndromet till känna - igen

Helt klart så måste det vara något fel. Ändå tycker jag att det är B E D R Ö V L I G T att det ska vara så på en avancerad multiformatsmaskin i den prisklassen.

Nog ska den hålla några år? Nog ska den kunna stå i ett skåp? Nu står den fritt och utan plåtrocken, men det räcker ändå inte. Min besvikelse över detta på dessa så välrenommerade maskiner från Denon är något jag måste få beklaga mig över. HiFi är även känsla och jag vill inte ha en No-name multimaskin.
Jag vet att Sony bara går och går, både min gamla CD XA50ES, samt DVD 7700 lämnade ifrån sig varma skivor när de var färdigspelade och de lirar än hemma hos min kamrat. Även min Pioneer DV575 fick "gå varm". Nu var 3910'an förvisso begagnad men enligt säljaren pedantskött (får jag tydligen ta med en nypa salt i fortsättningen). Men med så mycket luft som det finns inuti maskinen så borde den fungera felfritt mycket längre.

Jag kommer att kontakta Hifi-Klubben och kräva en förklaring. Jag är uppenbart inte ensam om problemet. Är det några komponenter som är överkänsliga/underdimensionerade/måndagsex och enkelt kan bytas ut? Eller kan det verkligen vara lasern för då är det knappt lönsamt att lämna in den med tanke på inköpspriset på 3500:-

Framförallt så sitter det tre transistorer på nätdelskortet som blir väldigt varma och det har konstruktörerna uppenbarligen varit medvetna om, för det sitter en REJÄL aluminiumplatta och det blir ganska omgående 40° på utsidan av innerchassit, även i stand-by. Nu kan jag inget om elektroniska kretsar och liknande, men som maskinen är uppbyggd så är det inte så svårt att lista ut var nätdel/videokretsar/mekanik är sitter. Bilder kommer senare ikväll så kanske någon av er DIY'are kan förklara mer. Minns min Rotel RCD970BX som hade en ringkärnetrafo. Här er det enligt min lekmannauppfattning bara skrutt.

Har kännt på plåtarna ovanför mekaniken och de var svala hela tiden med undantag när det eldades då jag kunde ana en temperaturhöjning. Dock är den spisen inte i samma rum ens, men det är en halvöppen planlösning just för att det ska bli varmt i stugan.

Summa summarum: Det drar ner helhetsintrycket att det ska behöva strula på det här viset. HiFi är även känsla för mig (jag upprepar mig visst) och labil som jag är så är det inte så jag vill ha det. Det tar bort glädjen. Meningen var att ha en bra multimediamaskin och då var ju valet lätt när det var begagnat som gällde och Denon har alltid varit drömmen sen 2900 kom som var överlägsen konkurrenterna. Har nästan lust att ta ut min Yamaha DVD-S2700 till landet, men då den har PAL/NTCS som måste kopplas om manuellt i menyerna när skivan så kräver, så vill jag helst ha den hemma för hemma har jag en dedikerad CD-spelare. 3910'an ska ju vara så bra på CD eftersom det går att stänga av de kretsar som inte används. Nu har jag inte kunnat göra det än då jag kör på digitalutgången till min DAC, men det är en liten kabelinvestering som sker vid nästa allmosa från Försäkringskassan. Då får det även bli en datorfläkt eller två, för maskinen ska stå i skåpet och jag vägrar låta PS3 vara huvudkällan till allt.

Nä nu får det vara nog! Med mitt gnäll alltså. Kan ju vara några komponenter tillverkade en måndag som jag ofta brukar drabbas av.

Men en sak är säker. När den spelar så spelar anläggningen fantastiskt trevligt. Sentec-förstärkeriet är rena drömmen och begränsar inte på något vis vad B&W CM1'orna kan prestera, tvärtom så känns det som en grymt bra matchning och med Velodyne's lilla svarta så är botten där precis som jag vill ha det. Skillnaden mot huvudanläggningen hemma är inte stor. Här är det Bang for the Buck till tusen.

Har införskaffat lite lågprisboxar (Original Album Classics 5-cd boxar, dock utan texthäften) med artister som jag saknat - och vad det lirar härligt.
Steve Vai: Experimentell musik ā la Zappa (får lyssna mer i ensamhet, gick inte hem hos frun).
Joe Satriani: Härligt skön musik, men det visste ni redan. Rekommenderas!
Sofie Zelmani: Räcker det som beskrivning? KöP!

Edited by - huzze on 2009/05/18 09:29:43
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2009/05/17 :  21:17:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Då var rumstemperaturen uppe i 26°

Exakt som hos mig,i normal rumstemp funkar det,men eldar jag i kaminen till 25-26 grader börjar den att hacka.Dock har jag bytt till ny laser,så den är det inte i alla fall.Men besviken blir man.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/17 :  21:28:16  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Tragiskt och riktigt illa. Nog om det, nu ska jag hinka lite kort, så får alla se...

EDIT: Ryssen: Hur står din placerad och är den fullt påklädd?

Edited by - huzze on 2009/05/17 21:30:43
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2009/05/17 :  21:42:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Den står fritt med en Pioneer cd spelare på den.Har prövat utan lock,men samma där,funkar upp till ca 25 grader.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/17 :  22:19:32  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Operation ta ut skiva och rätta till laddningsmekaniken.

Bilder tagna med SonyEricsson C702 3,2 Mp


Mekaniken utopererad



Displayen avmonterad



Analogdelen. Digitalkretsarna sitter på kretskortet under



Videokretsarna



Nätdelen
Uppe i högra hörnet syns tre transistorer mot en aluplatta. Kan de vara boven i dramat? Är det den fåniga lilla gråsvarta klumpen som är trafon



Spindeln och lasern sänks ner när släden åker ut...



...och upp när skivan frigörs från släden



Översiktsbild när allt är på plats (utom skyddslocken)
Bättre bild i nästa post, då med skyddslock



Naket värre

Edited by - huzze on 2009/05/17 22:38:47
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/17 :  23:01:27  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply

Nu med skyddsplåtarna över mekaniken

Edited by - huzze on 2009/05/17 23:07:13
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/17 :  23:08:33  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Förhoppningsvis kan de sedan länge utlovade nakenbilderna på Sentec dyka upp här under veckan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/18 :  09:26:22  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Med tanke på Ryssen's identiska problem, så ska det bli fläktar. Någon med tips om hur de bör monteras? Finns ju gott om plats på vänstra framsidan. Funderar på att sätta ett inblås där och ett lite mindre utblås vid nätbrunnen? Självklart ska inte 3910'ans nätdel belastas med dessa utan det blir en vanlig 12V trafo med kopplingslist... Lyckas jag med detta så kanske känslan åter kan infinna sig och jag kan få ro i kropp och själ.

Så se upp magils och ni andra, jag tar mig nu in i DIY-träsket på allvar

En liten försmak kommer imorgon onsdag måndag kväll då Sentec-bilderna kommer ut, de är ju verkligen gjorda för en nybörjare som jag. (Har iofs lött och lekt lite i tonåren, byggde en enkel liten krets med fotosensor(?) som vid mörker började pipa och tystnade omedelbart när lampan tändes. Den la jag under morsans säng. )

Edited by - huzze on 2009/05/20 22:00:55
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/18 :  09:38:15  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ryssen: Vilken/vilka utgångar kör du? Jag kör än så länge bara koax ut. Jag knackade väldigt brutalt på skyddsplåtarna till mekaniken och lasern stördes inte ett dugg av det utan avläsningen gick problemfritt. Kan det vara någon digitalkrets som blir överhettad?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/18 :  22:12:44  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Var inne hos Hifi-klubben idag och hörde mig för.
Raka besked. Inget speciellt problem de känner till. Ingen speciell krets som är ökänd för krångel. Felsökning, kostnadsförslag 375:- vilket dras av från reparationskostnaden. Helt OK enligt konstens alla regler. Lägger 375:- på att leka med fläktar istället.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/05/20 :  09:36:28  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Jag hade en 3910 och den blev inte ens ljummen... Jag undrade ofta varför apparaten hade så många ventilationshål, de behövder ju inte! Den krånglade aldrig för övrigt.
Min Yamaha DVD-S2500 däremot blir ganska varm, lite ovanligt för en DVD-spelare tycker jag. Men funkar som den ska.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/20 :  10:21:35  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ytterchassit blir aldrig ljummet. Dock blir förmodligen någon krets överhettad ändå. Endast de 3 transistorerna vänster om nätbrunnen (framifrån sett) som blir påtagligt varma. Det behövs förmodligen inte många graders höjning för att en processor ska må dåligt. Kan det vara felkorrigeringskretsen? Jag kan spekulera ihjäl mig, men jag ska lösa det. Kom på att jag kan "slakta" ytterchassit och fästa fläktarna där. Finns fläktar som går runt på 8-9dB och med silikonpackning och riktigt tighta skruvar så borde den inte sjunga med heller...

DIY-projekt Flekt förväntas bli klart under månaden, bara cashflowen funkar som det ska.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2009/05/20 :  22:14:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Ryssen: Vilken/vilka utgångar kör du?

Jag använder oxå koax ut.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/21 :  01:48:28  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
OK. Ska testa med analogutgången i helgen.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/06/05 :  09:45:29  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Inget har blivit gjort. Inget testat. Inga bilder.

Zorry folks, det kommer när jag mår bättre.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/06/12 :  08:27:46  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Fortfarande intet nytt på (nord)västfronten.

Dock har jag nu införskaffat en avancerad klockradio att ha på jobbet (minns mitt motto; Alla rum är potentiella inköp). En liten allt-i-ett anläggning i en snortung låda (20kg) släpades hem från den närmsta HiFi-handlaren (MediaMarkt )

Ska till landet nu under midsommarveckan, så gissa på ni.

Ledtrådar ska ni få. 5000:- Svart/guld-finish. 2-vägs halvt aktiva högtalare. Har fått lysande kritik. Lät bäst av allt jag jämförde med, men det förvånade mig inte.

PS Ska lyssna in mig på en del skivor som köpts under våren och som jag inte lyssnat på pga mitt mående. Har även köpt Bruce Springsteens "essential"-trippel och ska nu läsa texthäftet. Ni som känner mig vet att jag är musiklyssnare och knappt kan höra texten, så därför har jag alltid ratat Brucean pga den stoltserande låten "Born in the USA". Enligt min textlyssnande hustru så är det en samhällskritisk text, så nu får jag allt skärpa mig!!!

Även Bob Dylan-boxen ska få sig en genomkörare.

Hoppas att jag kan koppla av och komma till ro och lyssna på musik nu igen, för när jag mår såhär, så blir inte ens det en njutning DS

Trevlig midsommar på er alla!!!

Edited by - huzze on 2009/06/12 08:35:24
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/06/12 :  13:35:56  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Vad håller du på med nu då?

Klocka på landet? fetbort för min egen del, där ska man bara vara och kanske lyssna till god musik om lusten infinner sig

20kg klocka måste vara någon ny "Moraklocka" med ipod anslutning, eller?



"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/06/13 :  10:35:16  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Till jobbet, ByZan, till jobbet. Skulle jag byta ut stapeln på landet mot en allt-i-ett?

Snart åker vi på 9-dagars avkoppling.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/06/13 :  13:58:05  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Till jobbet, ByZan, till jobbet

Puh, det förklarade nästan allt

Ha en bra semester och försök lära dig texterna


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/06/22 :  13:02:29  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
I brist på gissningar, så fortsätter jag med Denon DVD-3910 dramat.

Har köpt en kabel så att jag kan köra direkt ut från 2-kanalsutgången. (Ja det behövs 2xRCA->3,5mm för att passa in i Sentec prylarna som ju har DIN-kontakter och där har jag DIN/3,5 adapters.)

När det nu är kopplat på det viset så kan jag ställa spelaren i "all off" som stänger av alla videokretsar, display, digitalutgångar och annat som inte behövs för ren CD-avspelning.

Sedan dess har den inte strulat en enda gång trots att kåpan varit på och det som mest eldades upp till 27 grader inomhus. Vid två tillfällen har den fått hicka, varsin gång på olika skivor och inte på samma sätt som överhettningsfelet. Så det blir till att sätta in fläktar iallafall, men med en brytare, så att jag slår på dem när man inte ska köra CD.

Fortfarande undrar jag vad som kan vara fel? Underdimensionerad nätdel?

I övrigt så blev det inte mycket musiklyssnande, det är alltid en massa andra projekt som ska göras på ett landställe.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/06/22 :  13:08:04  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jo, lite stereoprojekt blev det. Monster MV-Quad (antennkabel, fyrskärmad) är nu installerad och VT-feet är på plats under högtalarstativen.
Go to Top of Page
Page: of 49 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000