Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 10:59:21
|
När jag hade experimenterat med reflexerna i taket ett tag så kom frugan hem. Hon slet fram iFånen direkt. Jag trodde först hon skulle ringa 112 för att få hit männen i vita rockar, men hon skulle bara ta kort visade det sig. Så här såg det ut:
Jag klämde fast ett par kuddar mot taket för att ta reflexerna. Den till höger är reflex diskanthorn-tak-öra. Sen är det slut på första reflexer och svårighetsgraden ökar. Den vänstra kudden är diskanthorn-vänster vägg-tak-öra. Kuddarna tar alltså var sin topp och de mätningarna ska jag leta upp vid lunch. Återkommer. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 11:50:48
|
Skoj Bernt, tack för att du delar med dig. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 12:05:52
|
Å de centralt placerade och nytvättade diffusorerna? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 12:11:53
|
Äsch, torka tvätt kan man väl med fördel göra med bashorn. Det borde du prova! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 12:52:32
|
Mätningar med och utan strategiskt placerade kuddar i taket:
Ner 5 db och 3 db. Inte så illa det heller.
Nu utsatte jag frun för ett försök. Blunda och peka EXAKT vart du tycker ljudet kommer ifrån. Pianomusik, solo.
Vänster kanal med arrangemanget jag visat hittills, inga problem, hon pekar rakt mot diskanthornet. Snabbt gick det också.
Sedan höger kanal utan någon av de åtgärder jag visat. (Bordet på plats iofs men utan tak- och väggarrangemang.) Problem att lokalisera en exakt punkt men efter en stund bestämmer hon sig för en punkt ca 40 cm snett ovanför och till höger om höger diskanthorn. Slutsatser? |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/25 12:56:15 |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 13:42:24
|
Jag hänger inte riktigt med nu ... är det bra att man kan peka vart diskanten/högtalare är
Är inte så att det borde vara bäst att inte kunna lokalisera högtalare? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 13:49:35
|
Jo, men i det här testet var det bara en högtalare i taget och därmed mono. I stereo får man ju en annan effekt med ljud mellan högtalarna osv. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/25 13:50:04 |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 13:50:55
|
OK tack, nu fattar jag. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 18:24:19
|
Underbart!!! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 20:06:29
|
Japp, och nu når galenskapen sin kulmen...
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 20:20:37
|
Härligt, jag känner mig så normal när jag ser dom här bilderna |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 20:41:15
|
Ha, ha, ha ... VoodooFi
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 20:57:48
|
Ninja: Precis!
HerrD: Du är nog lite stollig du också - du har ju likadana horn som jag.
I vilket fall som helst så ville jag veta på ett ungefär vart jag hamnar så småningom och det enklaste var ju att hänga nåt som skymmer takreflexerna jag ville åt.
Mätning, nu med hela systemet igång - två kanaler alltså:
Här är ytterligare några reflexer fixade, bland annat studs från vänster högtalare i altandörren på höger vägg.
|
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/25 21:03:22 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 21:16:56
|
Ok, så hur låter det nu i Voodoo-tronen?
Väldigt tydligt. Instrumentplacering klippfast. Basen är ju paradgren i systemet, inga nyheter här. Men mellanregister och uppåt har kunnat smeta ut anslag och "skrälla" med dissonanser och sånt. Det försvann nu. Riktigt svår musik blir lätt att följa, jag testade t.ex med Ginger Baker - Unseen Rain. På den skivan har vi Gingers Bakers fullständigt makalösa trumspel, men den är mixad så att man har svårt att höra Jonas Hellborgs basspel genom de dova bombmattor som Ginger lägger ut på sina trummor. Det händer så mycket och är så transientrikt hela tiden att det lätt blir en enda gröt. Nu var det enkelt att höra alltihop och få sammanhang i det. Det var helt outhärdligt på hög volym innan, nu spelade volymen ingen roll.
Den här typen av musik är det: https://www.youtube.com/watch?v=pbL1mkPMeA8 En tidigare Ginger Baker: https://www.youtube.com/watch?v=gj_tOZYgon0 |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/25 21:27:21 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 21:32:46
|
Tusan du bräcker ju t o m mig
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 21:42:14
|
Kul att se att Adhocs "galenskaper" har smittat av sig |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 21:54:10
|
Hmm, Bernt - dina galenskaper brukar ju smitta av sig. Hornen är det mest fantastiska jag någonsin köpt/byggt! Nu har jag börjat fundera på det här också! Farlig läsning, men härligt, härligt |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 21:58:56
|
Hmmm, som branschaktör ser jag genast en kommande storsäljare, audiofiltältet! |
www.akkelisaudio.com |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 22:08:10
|
Såja! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
adhoc
Member
362 Posts |
Posted - 2014/09/25 : 23:50:43
|
Ha ha ha! Kul Bernt! Jag ringde CH häromdagen och undrade om hur det gick, han stökade dock på med Dirac men nämnde att du hade kört igång med diverse mätningar, så jag hade tänkt ringa dig idag.
Som du märkt går det att med enkla medel fixa till ljudet till det bättre. Det svåra kan vara att få till det estetiskt och inte så iögonfallande, samt att hitta platsen för felkällorna. Som jag uppfattar förändringen hos mig är ungefär som du beskriver (inkopierat från annat forum): En scen med röster och instrument får en bättre presentation där ljudet har större rymd och 3D-känsla. Det finns en tydligare separation av sång och olika instrument både i sidled, djup och höjd. Lågmälda ljud, typ en tamburin som rasslar tyst i bakgrunden, hörs nu också. Det kan iofs vara en typ av placebo därför att kanske jag lyssnar mer uppmärksamt och engagerat nu när fixet är klart. Att rummet låter "större än det är" kommer av att de första starka reflektionerna nu kommer mycket senare i tid än tidigare, så det är inget konstigt egentligen. Det kan vara lämpligare om du använder fliken "ETC" i "Overlay". Om du sen kryssar i rutan "Schroeder Integral" samt zoomar ut så dB- och tidsaxeln visar ett större omfång ser du hur avklingningen i ditt rum är. Låter du diagrammet stå i "No filter" så kan du se det som en typ av ljudtrycksgenomsnitt av tonsvepets alla frekvenser. Vill du grotta ned dig mer kan du bocka för en filtrering för en enskild frekvens, tex 500 Hz, och jämföra med avklingningstiden för en annan tex 4000 Hz. Helst bör dom ju vara snarlika och inte att 4000 Hz "tvärdör" tidsmässigt i jämförelse med en lägre frekvens.
Jag misstänker att kartongbiten som står i vinkel mot vänsterväggen blockar 1:a väggreflexen från höger högtalare. Bra att reflexen dämpades ordentligt för du vill inte få en reflex till vänster öra från höger högtalare. Har du tur med rumsdimensionerna och lyssningsplatsens placering kan du använda reflexen till din fördel om den går att vinkla om. Alltså, med rätt vinkel kan du kanske spegla över den till fönsterna på högersidan och från fönsterna vidare till höger öra. Om det funkar rent praktiskt skulle du med din rumsbredd få en önskvärd stark sen reflex från höger högtalare mot höger öra, någonstans vid 20-25 ms gissningsvis. Nu vill man väl inte ha en wellpappsiva ståendes i rummet... En utvikbar "saloondörr" på gångjärn kanske är mer acceptabelt, kanske med absorbentskiva mot väggen och hård reflekterande sida utåt rummet. (Gälar brukar gubben Öhman kalla dom.) Eller en antik omklädningsskärm med något snyggt påmålat motiv? Motsvarande från vänster högtalare blir svårare iom att du har en öppning mot hallen på vänstersidan men att vinkla LCD-skärmen vid fönstren mot bakväggen (förbi lyssningsplats) kan räcka långt.
Ett något mindre iögonfallande akustikfix i rummet än den där torkställningen med täcke mot takreflexen, skulle vara att du plockade fram din gamla kåbåjsarhatt. Har du glömt var den är får du ringa favvobandet ditt. Bandledaren i Lasse-Stefanz har säkert en till övers. (Skämtar faktiskt inte, det är en nödfix som praktiserats i kontrollrum utan takmoln.)
Kommer du ihåg hur du kunde använda fliken "Decay" som hjälp för att få en indikation / bestämma vad som är moder respektive SBIR?
Läsvärt om varför det kan vara bra att ta hand om tidiga reflexer. Vad som funkar och vad som funkar sämre tas upp på de första sidorna: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1995-04.pdf
En variant på BBCs "Controlled Image Design. The management of stereophonic image quality" är RFZ-rum från RPG. Båda är vidareutvecklingar av LEDE-rummet från ett par decennier tillbaks: http://jgbouska.tripod.com/audio/d_davis_lede_audio_1987_p1.pdf
|
Edited by - adhoc on 2014/09/26 00:12:36 |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2014/09/26 : 00:10:59
|
Intressant Adhoc! |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/09/26 : 10:21:34
|
Oj vad många inlägg! Ämnet är tydligen angeläget.
Börjar med ytterligare ett förslag på audiofilmöbler till Akkelis Audio, Audiofilsängen Reflex - när ljudet känns tröttande:
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2014/09/26 : 10:22:40
|
När du är trött på oljud.. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2014/09/26 : 10:24:02
|
Bernt! Du ligger inte på latsidan du inte! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/09/26 : 10:32:58
|
Micke Y: I din klass är jag nog inte än, men jag jobbar på det!
Lovan: Ja, Adhocs galenskaper är helt i min smak och han kan ju förklara så vanliga dödliga fattar galoppen också.
HerrD: Det gläder mig enormt att du är så nöjd med hornen. Vi trodde inte nån skulle köpa såna. Det är inte så många som skulle ta det steget och installera så extrema grejor i huset. Att sedan få med frun på det hela är värt all respekt! I mitt fall var det ju mycket lättare iom att det var frun som krävde att vi skulle ha hornhögtalare.
Fuling: Jajamän! https://www.youtube.com/watch?v=rU-ngQ5hSF8
Mathias: Ja, det förklarar ju varför en gemensam bekant ständigt går runt i kåbbåjsarhatt. Jag anade inte att det var audiofili han led av!!!
Adhoc: Det blir inte kåbbåjsarhatt riktigt ännu för nu ska jag ta på tänkarmössan, måste begrunda dit inlägg ett tag.
|
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/26 10:55:43 |
|
|
Topic |
|