HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/13 :  20:09:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det kan man tro. Tror inte paketen rör sig av den anledningen dock.
I morrn ska jag hämta mina paket så dom får bättre med plats på posten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2013/12/13 :  20:49:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Sov i handfatet gjorde också min förra katt, en natt kunde jag inte låta bli utan spolade vatten på honom vilket resulterade att han terroriserade mig i tre nätter i rad med sitt jamande så att jag inte fick sova .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/12/14 :  09:31:30  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Dags för tongeneratorn?

http://www.youtube.com/watch?v=HvDpTd0vVMM
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/12/14 :  10:30:16  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Har du beställt ett par med "Barabbas" :)
Förstår att det tar plats på posten :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/14 :  13:14:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja Claes och tian, nu har min egen julklapp för i år kommit!
Kassörskan på Maxi såg lite tagen ut när hon släpade ut paketen.

Frågan är nu - Är detta Hajjj-Änd???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/12/14 :  13:18:54  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Dä ä dä dä ä!
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/12/14 :  13:23:36  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Rätt justerade PRO element är ALLTID Hajj Änd

Frågan om det är 18" eller 21"

Edited by - tian on 2013/12/14 13:24:40
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/14 :  13:40:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja så var det ju ja.

Nu ska vi kolla i låddan...

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/14 :  13:47:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En närmare titt, med jämförelseobjekt i form av en CD. Här får tian svaret - 21 tum.
Jag blir upprymd och euforisk av såna här baselement, jag är nog lite pervers kanske.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2013/12/14 13:49:10
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/14 :  13:53:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Båda elementen ute i det fria:

Här är en bild från senast det begav sig, min dotter gillar också detta som synes:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/12/14 :  14:41:26  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
quote:
Jag blir upprymd och euforisk av såna här baselement, jag är nog lite pervers kanske.

Tror det är smittsamt... Spridande av sånt här inspirerande material borde vara försett med varningstext!
Undrar om det går att göra ett sideboard med nedåtriktade element av den här kalibern?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/12/14 :  14:43:29  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Det där är porr för mig, jag blir knäsvag av stora PRO element

Får man fråga vad du gav för dom där underbara skapelserna ?
Har ett projekt i huvudet som innefattar 21 "
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/14 :  15:01:36  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Det vad man säger om gubbar med stora element.......
Dom har ju stora konningar ...
Eller många.....små

Eller hur var det nu....
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/14 :  15:48:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Att dom fattat det där med membranyta kanske?
Livet är för kort för att slösa tid på pluttbasar.

Planen är att bygga två slutna lådor och ställa dessa ovanpå hornen. De ska mätas in med Dirac Live och
sedan ska J River stå för delningen. CH kör sin Thiel Smartsub på det viset, det integrerar förbenat bra.
Så det är CH som inspirerade mig till det här försöket. Barabbas har vi ju kört med förr här så jag har
goda förhoppningar om att dessa kan fylla i på ett vettigt sätt där hornen börjar sacka.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/14 :  18:13:48  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Jag fattar Bernt jag är bara avundsjuk för att jag "bara" har kommit upp mig till 15 tums i mina Tannoy:er.( låter bra)
Har alltid tror att det behövs lite längd för att basen skall rulla ut och inte ställa till problem i rummet.
Men vad vet en nybörjare som jag fullproppad med fördomar som man har hör, här och där, mest ifrån hifi handlare förstod som vill sälja kompromisser.
Jag hopps få höra någon dag, det är ju inte långt från södra Gbg och till dig, så en vacker Dag så kanske.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/12/15 :  10:57:27  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Hur stora slutna lådor blir det då ?

250L basreflex avstämd till 28hz verkar inte vara fy skam heller
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/12/15 :  11:00:02  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Det här blir intressant!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/12/15 :  11:15:54  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Antar att det blir som med Barrabassen. Slutet och LT krets. varför vinna på ett ändrande concept?
BR kanske ger mer output men med dessa element i hemmamiljö lär det bli output nog ändå.
Själv jämför jag FaitalPro 15XL1400 i sluten låda med eq och samma element i TH. TH med detta element har en max spl jag aldrig använder. Visst, det låter även riktigt bra. Men det tycker jag den slutna lådan gör med.

Så Berras subbor kommer nog spela så det matchar Cattorna. Dvs så det räcker och blir över :)

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/12/15 :  12:32:57  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Sluten låda tack!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/15 :  13:33:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Slutet blir det. Br vid 28hz är meningslöst då hornen har brutal output ner dit. Dessa lådorna ska fylla i 15-30 hz eller liknande

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/12/15 :  16:28:43  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
BTW. Berrabasen.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/15 :  19:29:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tian, 200 liter. Elementen 21LW1400 får vi fram för 4700 per styck plus ev. frakt.

quote:
med dessa element i hemmamiljö lär det bli output nog ändå
Det är lite som topfueldragracing, man har överflöd med hästkrafter men använder bara det som går att få ner i asfalten. Problemet är alltså inte att få extrem lågbas, det är snarare att tämja överflödet så att det matchar till en riktig helhet. Sist vi byggde med de här elementen testspelade jag 10Hz (lägsta frekvens på min gamla tongenerator) så jag blev spyfärdig. Marginal finns alltså.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2013/12/15 19:43:51
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/12/15 :  20:55:10  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Att dom fattat det där med membranyta kanske?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8624 Posts

Posted - 2013/12/15 :  21:34:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

e de allt under 15" de då eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/12/15 :  21:39:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja så är det, gränsen går vid 15 tum.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000