HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/16 :  09:16:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är rätta takter det!

Och så över till något helt annat.

Ett par bilder som kanske kan ge en fingervisning om vad som ska byggas framöver:

Och en liten länk:
http://www.ivt-hirschau.de/product_info.php?products_id=150

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/08/16 09:38:59
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/08/16 :  09:46:39  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Aha!

Du skall bygga om elementen till fältspole, batterimata dessa och ladda batterierna med solceller!

Genialiskt Bernt!

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/17 :  08:32:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Bra gissning, men där finns nån koppargrej där också som lutar sig mot kohögtalarn.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2012/08/17 :  09:16:06  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jaja.

Du skall vattenkyla förstärkeriet, koppla ihop detta med solvärmesystemet och återvinna den uppeldade energin från de vackert glödande rören.

Du håller på att bli en grön gubbe Bernt! Beundransvärt men då undanhåller Du energiskattepengar som naturvårdsverket behöver till personalfester och internrepresentation, tänk på det.

Ingvar

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2012/08/17 09:16:35
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/08/17 :  11:20:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Lite OT kanske, men det är den här typen av dialog och all denna variation och karaktärer som gör detta forum till ett av världens bästa, jag vet, jag är överallt :)

Humor och brilliant nytänkande kombinerat med viss galenskap, kan det bli bättre ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2012/08/17 :  11:38:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
kan det bli bättre ?

Nej!!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/08/17 :  12:44:56  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Var är "Gilla"-knappen??

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/17 :  13:32:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lite galet är det kanske.

I vilket fall som helst så är tanken att ha förstärkeriet vattenkylt. Jag har alltid tyckt att det känns rätt dumt att köra klass A steg och inte ta vara på värmen. Sen har jag varit fascinerad av vissa av Nelson Pass byggen, särskilt då Son of Zen. Så nu när vi köpte kåken här så ska det bli diverse intressanta projekt som kombinerar solel, solvärme och välljud. Ackumulatortank med klass A slutsteget fastmonterat på en vattenkylare i direkt förbindelse med tanken. Värmen går till varmvattnet i huset.

Det som köpts in så långt är ett par solcellpaneler på sammanlagt runt 400W som redan monterats på taket, en laddregulator for solcellerna och ett par ackumulatorer. Allt det här är i drift nu så 24V 100Ah batterikapacitet finns att tillgå med daglig soluppladdning. Det här bör enkelt driva ett lämpligt förstärkeri till mina Ur-caveman högtalare, särskilt eftersom de klarar sig med rätt modest effekt, känsligheten ligger ju på ca 97dB.

Slutsteget kommer inte att synas, det hamnar inisolerat nere i källaren. Jag har med tiden mer och mer tröttnat på att ha apparater synliga och jag tror att Marina också blir rätt nöjd ifall det blir färre apparater i vardagsrummet. Givna kandidater att driva med solel blir också RIAA och försteg, men dessa lär ju hamna uppe i rummet. Mathias på Öckerö har lödat ihop kylaren till slutsteget och fortsättning lär följa i ett lugnt och fint tempo allt eftersom, ett bygge i taget. Det är väl troligt att RIAA blir först ut här.

Tråden ligger visserligen under butikshyllan men de här projekten är minst av allt kommersiellt gångbara. Någon produkt är det alltså inte tal om.

Verkar detta intressant??? Ska jag bygga själv eller vill ni vara med och kolla?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/08/17 :  13:36:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Vi vill vara med och kolla!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/18 :  14:36:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul! Då ska jag ta lite bilder emellanåt.

I det här projektet har vi lite återvinning också: Jag ska konvertera oljetanken (som aldrig mer kommer att användas) till ackumulatortank.

Just nu vädras tanken ur - med en fläkt, driven av solel.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2012/08/18 :  18:30:04  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Det låter spännande Bernt. Följer det med spänning både hög och låg.

Här hemma börjar solenergi vara på väg ( dock inte hos mig ÄNNU ) Grannen har monterat det för sin varmvatten förbrukning.Funkar bra men ser mindre bra ut.

På slutet av 1970:talet byggde dåvarande konstruktionschefen på Trelleborg om sin oljeeldade uppvärmning till solenergi. Han använde också sin oljetank som ackumulator men glömnde eller gav fan i expansionen/expansionstank.
Det resulterade i en explosion i hans garage med långtgående konsekvenser. Men det är ju nästan 50 år sedan.

Får du ett överskott på lågvolts energi finns ett ypperligt inverter system som jag haft i båtar under lång tid att tillgå ( eget patent i stort sett ((TWC)) )
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2012/08/18 18:48:38
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/18 :  19:25:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hej Lennart!
Expansionskärl måste man ju ha, det låter ju lite märkligt att en konstruktionschef glömmer sånt. Fast han konstruerade kanske inom andra områden.
Inverter - du har PM!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/08/19 :  08:00:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Slutsteget kommer inte att synas, det hamnar inisolerat nere i källaren.

Blir det långa kablar till högtalarna då?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/19 :  09:04:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det blir det ju. 5-6 m extra skulle jag tro.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/08/19 :  21:42:37  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Du måste ha ett expansionskärl men du kan ha ett öppet kärl monterat
direkt ovanför tanken motsvarande 4% av den totala vattenvolymen.
Huvudanledningen är att tanken inte skall rosta sönder (som den gör
om man inte fyller tanken full) . Cirkulationspumpen för
radiatorerna skall monteras på trycksidan och du kan eventuellt
behöva uppgradera den så att den klarar vattenpelaren upp till den
översta radiatorn. Sätt en kran på returledningen vid tanken, den
stänger man när systemet skall luftas (pumpen igång).
Radiatorerna skall inte ha någon slinga i tanken.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2012/08/19 :  23:26:30  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag behöver Ditt kragnummer Bernt!

Nina (syster Yster) har fortfarande goda kontakter med Seidenstecker i Tyskland. En Passförstärkare i svanmärkt miljöutföranda plockar utan vidare hem Nobelpriset, möjligen inte i literatur. Således vill vi forumvänner att Du träder dansen efter middagen i en totalt perfekt skjorta, ganska säker på att Du drar 41 men vill ändå fråga så att allt blir 100%

Ingvar

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/20 :  08:40:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hehe, ska kolla kragnumret.

Bengt!
Jag har kollat lite på såna radiatorlösningar, finns mycket på nätet. Gör man det riktigt så behövs ingen tryckförstärkning av tanken.
Både till och från elementen "hänger" från högpunkten, hävertverkan.
Öppet expansionskärl får det bli, om det hamnar precis ovanpå tanken är dock tveksamt för det blir rätt trångt och det behövs plats för isolering där. Jag svetsar nog ihop en burk på 200 liter och ställer högt i nästa källaravdelning.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/25 :  09:09:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den första provkörningen av min "gröna" Pass B1 buffert som jag byggde igår. Här testas med vanliga batterier, kabel för solelen ska dras upp i rummet inom kort. Det passiva Music First agerar volym. Man kan fråga sig varför jag vill ha en buffert, det beror på att Music First inte ger "drivet" som jag vill ha. Det fick jag nu.

Pass B1 är en jätteenkel konstruktion med J-Fetar som funkar långt bättre än vad jag förväntat. Time rekommenderade den när jag frågade om han byggt nåt i den stilen. Tack för det.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2012/08/25 :  10:43:45  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Trevligt Bernt men, helt ärligt, det känns som Du inte riktigt fått till den fantastiska finish Dina byggen brukar ha.

Du skall väl inte börja bygga i "Ingvarstuk" nu?

Ingvar

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/25 :  14:58:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Till eget bruk så...

Jag har börjat med något som jag kallar "Pandurofinish".

Jag har ett par byggen från de senaste månaderna som ger exempel på hur det kan se ut.
De har inte fastnat på bild, det kanske intresserar?

Kan meddela att solelen är inkopplad till Pass B1 så nu har jag soldrivet försteg.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2012/08/25 15:00:38
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/08/25 :  15:25:52  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Går den att jämföra med en dubbeltriod?

Klart att du skall publicera bilder på dina alster!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2012/08/25 15:27:43
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/26 :  09:41:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, den är faktiskt fullt i klass med dubbeltrioderna tycker jag just nu. Får se om det håller i längden.
Det är ju ett billigt bygge, 4 trissor matchade ur en sändning på 100 st 2SK170GR. Tack till UrSv för en snabb affär!
Att 4 trissor för totalt 12 spänn matchar dyra rörbyggen så bra, det var roligt. Men som alltid beror mycket på strömförsörjningen.
Att batterimatning är bra visste vi ju sen tidigare DAC-byggen och andra skumma aktiviteter. Sen är det ju en mycket dyr trafovolym involverad, silverversionen av trafona från Stephens & Billington är ju i själva verket mer kostsamma än rörbygget.

Nu har jag äntligen funderat ut hur J.Rivers klient/server funkar också. Styr musikdatorn med laptopen eller telefonen.
Nu gäller det att ordna sol-laddning av dessa också.

Ska ta ett par kort på de odokumenterade byggena vid tillfälle.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2012/08/26 :  16:29:06  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Kör du B1:an före eller efter S&B-försteget?
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/08/26 :  18:27:54  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
quote:
Sen är det ju en mycket dyr trafovolym involverad, silverversionen av trafona från Stephens & Billington är ju i själva verket mer kostsamma än rörbygget.

och inte blir dom billigare heller
http://www.stevens-billington.co.uk/pagehifi.htm
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/08/26 :  20:22:11  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jösses!

Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000