HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/09/20 :  11:41:31  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Bernt: Squeezebox + DIY dac kanske?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/20 :  11:49:22  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
ja kom igen nu, EN Squeeze skulle sitta fint

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/20 :  13:45:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jo, jag funderar faktiskt på nån sån lösning. Jag spelar mest från datorn redan.
Vad kostar en squeezebox egentligen?

Jag har en gammal QLN-dac som man kanske kunde skrämma upp lite. Med rörutgång då såklart.En annan variant
vore att bygga en sån dac som Kasra har, den är verkligen grymt bra. Väldigt mycket mer jobb dock.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/20 :  18:30:10  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Du köper Squeezebox för ca 3000kr.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/23 :  17:49:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, det var intressant. Finns det nån i Göteborgsområdet som har en squeezebox så man kan få en demonstration hur det funkar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/27 :  21:21:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hallå eller!!! Tillökning i OTL-familjen!

Fyra väl fungerande OTL-kanaler att använda efter behov. Väger in på 50 kg ungefär.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/11/27 :  21:38:21  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
GRATTIS!!!

Ser ju inte det minsta rörigt ut - trots alla rör

ok ok...ser fram emot att få läsa dina tankar/reaktioner om ljudet mm..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/11/27 21:38:55
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/28 :  00:54:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ljudet påminner en del om entaktskopplade triodsteg, fast med mycket mer muskler.
Basen har stor pondus och tyngd, det är första intrycket.
Ljudbilden är MYCKET större i alla ledder, det är nästa intryck.
Finess finns också, detaljer finns i mängd.

Det finns en bildtråd från bygget:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54715

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/11/28 :  09:51:38  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Är det en Pioneer cd spelare som skymtar fram, vilken modell och vad är gjort med den ? ?

Mvh

Edited by - Guru on 2006/11/28 10:56:52
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/11/28 :  11:36:38  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Visst är det en Pioneer PDS 904 och det har skruvats en hel del på den

Det är min gamla maskin som nu tjänstgör hos Bernt och det är nog bäst han själv berättar vad som är gjort i den

Edited by - plind on 2006/11/28 11:39:32
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/29 :  00:25:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jo, det som Plind skriver stämmer precis. Jag moddade den åt Plind och nu har jag moddat hans nuvarande spelare också, så den gamla hamnade hos mig.

Signalen tas direkt från dacarna via nytt filtersteg och ett utgångssteg med rör och J-fetar. Sen sitter det en äldre LC-Audioklocka i också.

Det låter ganska bra men jag håller på och moddar en Cambridge D500SE där det ska in ett balanserat utgångssteg med rör och transformatorer från Lundahl, LL1674. Det utgångssteget låter bättre än det som sitter i Philipsen. (Plind har numera ett sådant utgångssteg i sin Shanling)

Sen har jag en Dac på gång, jag ska bygga med stackade Philips TDA1543. Efter att ha hört McGyvers bygge på träffen i Staffanstorp kände jag att det där helt klart är rätt väg för mig att att gå med dataljudet.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/23 :  09:08:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Senaste nytt är att en projektor inhandlats, jag fick tag på en BenQ PB6100 på blocket.
http://www.projectorcentral.com/BenQ-PB6100.htm

Efter det har HTPCn byggts om, ett buggigt moderkort från Compaq åkte ut och ett otroligt mycket bättre ASUS-kort in.
Grafiken blev ett MSI 6600GT
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1714
ljudet M-Audio Revolution 7.1
http://www.m-audio.com/products/en_us/Revolution71-main.html
och satellitmottagarkort Technisat Skystar 2.
Nu ska ett par fläktar bytas ut för att få den riktigt tyst. Men det hela funkar äntligen problemfritt verkar det.

Ett otroligt lyft med projektor så nu åker den vanliga TVn ut! Vi ser ändå så lite på TV att det
är försumbart, det vi ser på är en och annan DVD-film och det blir riktigt bra med HTPCn tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2006/12/23 :  21:37:47  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Ang fläktar till HTPCn, får jag rekommendera Papst 80mm 12db fläktar, har själv 19mm fläktarna och det kan iaf inte jag höra och de blåser på alldeles utmärkt.

Lite läsvärt:
http://www.komplett.se/k/search.asp?q=papst

MVH Micke
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/24 :  09:39:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tack för tipset, har också hört att Papst ska vara bäst. Jag köper nog nån sån om jag behöver.
Det sitter två Papst i nätaggregatet från Q-technology

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:15:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
I lördags var jag hemma hos Björn Wiman en sväng och provlyssnade Wilson Maxx2
med Krell Evolution elektronik. Det lät så bra att jag fick en hel del inspiration
och tog tag i ett projekt jag haft på hyllan ett bra tag.

Modifiering av en Cambridge D500SE.

Jag har gjort ett antal liknande modifieringar förut men spelarna har sålts och sen
har jag stått utan riktigt bra CD varje gång. Nu blev det en spelare till mig själv.
Utgångssteget blev klart igår förmiddag och det spelar redan mycket fint, fastän
jag inte gått på strömförsörjningarna till DA-omvandlaren ännu.

Så här blev det:

Mer om den här moddningen finns att läsa här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57559

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/28 :  08:27:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jaha, nu spelar en dac här också. Jag har byggt en NonOverSampling-dac enligt McGyvers recept och
den tar hand om signalen från datorn för tillfället. 18 stycken stackade TDA1543 står för omvandlingen,
dacen driver då utgången utan bufferthjälp. Resultatet är rätt lovande så långt...

Jag tänkte posta en bild när jag monterat in det hela i en låda.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/26 :  11:58:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
På DIY-träffen fick jag låna en liten oansenlig låda av Kasra:

Den gör om USB från datorn till vanlig digitalsignal. Jag tycker det funkar lika bra som en riktigt
bra transport med min dac. Inte ens nån extra strömförsörjning, den går på USB-strömmen.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/26 :  12:31:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ruggigt smart!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/27 :  00:04:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det tycker jag också. Datorn kände igen burken direkt och det funkar perfekt.

Tydligen finns det lite olika kretsar att ta till, Bappe tipsade om en som heter PCM2707, den tar
USB och gör om till I2S så man kan köra rakt in i sin favoritdac. (Ingen mottagarkrets behövs!)
Dessutom finns en dac i PCM2707 - och en hörlursutgång. Allt i samma chip - inte illa!

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm2707.pdf
http://www.dddac.de/files/dddac1543mk2ver50.pdf

Väldigt intressant!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/27 :  08:36:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
I2S tror jag Muse körde med i nån äldre high end kombination jag hade med separat DAC och transport. Visade sig vara Mayros gamla demo-ex, förresten!

Smutt lösning!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/27 :  14:57:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmm, nu skrev jag lite otydligt tror jag. Burken ovan gör vanlig digitalsignal (Spdif) av USB.
Då kan man koppla den till en vanlig dac som har ett mottagarchip i vanlig ordning.

PCM2707 tar USB och gör om till I2S och då använder man den i stället för mottagarchipet när man bygger sin
nya dac. I2S används bara internt och korta sträckor inuti apparaten. Så har jag fattat det i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/10 :  23:37:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nytt:

Det blev så att jag skaffade en Trends UD-1 som jag nu använder som omvandlare
mellan datorns USB och NOSDacen. Driver båda burkarna med batterier.

Försteget har försetts med optokopplarvolym, faktiskt en stor förbättring.

Sen köpte jag ett kretskort av Lenn Art, aktivt basfilter med dipolkompensering.
Nu har jag byggt ihop filtret och det spelar kalasbra!
Ska bara skaffa en passande låda till den också.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2008/02/23 14:41:29
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/08/11 :  21:20:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
UD-10:an är riktigt bra! Väldigt nöjd med min, särskilt med batteridriften inkopplad.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/11 :  23:13:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, till det som jag använder den till gör den ett utmärkt jobb.
Alltså omvandla USB till vanlig digital. "På köpet" som jag
ser det får man ju möjligheten att lyssna med lurar
eftersom den har hörlursutgång.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/08/11 :  23:17:29  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Exakt samma som jag har den till. Den inbyggda dacen är inte så tokig heller faktiskt.

Edit: stavning

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Edited by - mayday on 2007/08/11 23:18:36
Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000