HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hifi-Bio hos Getskägg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/06/28 :  12:15:24  Show Profile Send Getskägg a Private Message  Reply
Tänkte höra vad ni Hi-Fi-människor har för åsikter om detta:


Jag är medveten om att mitt förstärkeri lämnar en del övrigt att önska med Hi-Fi-mått mätt men ha överseende med detta är ni snälla!

Länk till hela anläggningen:
Minhembio


(Länkstrul med "ä"Moderator?)
Mvh

//Per

//Per

Edited by - Pjotre on 2003/06/28 13:33:30

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/28 :  13:07:51  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Ändra ditt namn till Getskägg, annars blir det strul med "ä"Moderator?)
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/06/28 :  13:34:46  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Hej Getskägg och välkommen hit!!!

Har sett dig en del på Bigscreen...

Jag tog mig friheten att ändra din länk så den funkar samt din rubrik så den stämmer mer överens med hur vi vill ha det i denna delen av forumet...
Go to Top of Page

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/06/28 :  14:27:51  Show Profile Send Getskägg a Private Message  Reply
Tack Pjotre! Har sett dig förut på Big också...

Mvh

//Per

//Per
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/28 :  15:32:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Rc-a med As-2 !

Ujj ujj ujj
Stackars grannar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/06/28 :  16:24:37  Show Profile Send Getskägg a Private Message  Reply
Hej, musikälskare.

Jag tänker inte med ord (så mycket) beskriva mitt system utan går "latmansvägen" och (tack vare Pjotre) länkar till "min sida" på "minhembio-siten" där jag har varit aktiv och har bilder på anläggningen. Jag kör som ni ser ett par Canton RC-A ihop med lämpliga center, surrar och sub i ett 5.1-system.

Förstärkaren som är en Marantz SR-6200 är för liten för dessa frontar, det visste jag redan vid köpet, men planen är att byta ut denna mot en större i höst-vinter-vår. (eller när jag får råd)
Jag hade sedan länge velat ha dessa RC-A:erna och slog till när jag & sambon sålde bostadsrätt i GBG, men till adekvat förstärkare räckte inte pengen, tyvärr.

Ambitionen är att byta till en processor/slutstegskombination som gör dessa tavelrivare rättvisa.

Vad jag önskar mig av er, kära HiFi-nördar,
är att få höra varför det skrivs så lite om Canton RC-A på forum som detta?
Är de för mycket "folk" & för lite "Hi-Fi"? Vad är isf skillnaden?
Jag är ingen "HiFi-räv" men i mina öron låter det bra...

Johan_B: Jag låter bara AS-2:an rapa vid filmtittning och den låter inte så mycket då heller.
Den känns däremot en hel del...

Mvh

//Per

//Per
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/06/28 :  16:31:10  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Hej Getskägg!
Ser mycket trevligt ut man blir bara lite avundsjuk på dej!

m.v.h/PO
Go to Top of Page

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:04:40  Show Profile Send Getskägg a Private Message  Reply
Här kommer ett par bilder till:

Vardagsrummet:


Och en annan vinkel:


Jag har inga värmeproblem med recievern, ifall någom uppmärksam ser att den står lite trångt. Det är gott om hål för kablar och luft bakom stapeln. Däremot fungerar det inte så bra med DVD:n skakningsmässigt, utan här kommer det nog en uppgradering från Base Technology vad det lider...

Mvh
PS. Du har väl inte mycket till anledning att vara avis, PO?
Det ser jättetrevligt ut i din lya med ju...DS.

//Per

Edited by - Getskägg on 2003/06/29 00:57:24
Go to Top of Page

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/06/28 :  17:10:15  Show Profile Send Getskägg a Private Message  Reply
Hej igen.

På de två ovanstående bilderna kan den observante se att det hänger en apful kabel på väggen ovanför det mexikanska skåpet.
Den fanns där i ett par veckor tills grabbarna i Lysekil hade lött ihop en Supra AV-6:a till mig. Ser inte ut så längre alltså.
Mattan är även den utbytt mot en akustiskt bättre sådan.
(Övre bilden = nya mattan, undre bilden = gamla mattan)

Inga "takers" på lite RC-A-snack?

Mvh

//Per

//Per
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/29 :  03:47:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Getskägg
Som du ser e klockan ganska mycket o jag e inte nykter , men senare idag ska jag skriva lite

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/06/29 :  10:19:26  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Den fanns där i ett par veckor tills grabbarna i Lysekil hade lött ihop en Supra AV-6:a till mig. Ser inte ut så längre alltså.



Lysekil..? Eller menar du grabbarna i Ljungskile, Supra..??
Go to Top of Page

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/06/29 :  11:16:51  Show Profile Send Getskägg a Private Message  Reply

Ljungskile skulle det vara, ja...

Mvh

//Per
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/29 :  18:51:19  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Snyggt inrett!
Go to Top of Page

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/06/29 :  19:28:00  Show Profile Send Getskägg a Private Message  Reply
Tack, Marcus! Hälsar sambon...

Mvh

//Per
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/06/30 :  13:11:30  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Bara lite avundsjuk skrev jag ju Getskägg!
Tänkte på din fina hembio med projektorduken mycket snygg lösning med inramning du har av den.
Själv har inte satsat på hembio än men vem vet längre fram kanske så.

/PO
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/01 :  00:21:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Aloha Getskägg.

En anledning varför Rc-a inte är så vanlig i hifi svängen är att dom inte är dom lättaste högtalare att spela någorlunda rakt i frekvensgång. Dom blir lite för bumliga i basen för "oss" 2 kanalare. Även Rc-l lider lite av samma bekymmer. I Rc-a sitter en annan diskant än den i Rc-l , den nya är lite mer levande än den gamla. Vilket både är gott o ont.

Men det viktigaste är att man är nöjd eller hur ?
Jag sitter o spelat på Canton själv , Digital 1.1.
O jag behöver ingen sub till film

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/07/01 :  23:57:39  Show Profile Send Getskägg a Private Message  Reply
Hmm, jag tror jag förstår hur du menar, Johan.

Fast jag trodde att det ändå var en fördel att högtalaren spelar hela registret, förutsatt att man har möjlighet att kompensera eventuella (troliga runt 40hz) pucklar med absorbenter i rummet?

Jag har för närvarande inte något bra rum. jag sitter för nära högtalarna även om jag inte drar ut dem tillräckligt långt från väggen för att slippa "bumligheten", men gillar dom ändå.

Jag ska flytta till eget hus 1:a augusti och då blir det ett nytt lyssnings/biorum med måtten 7.4mx4.4m med uppställningen spelande i längdriktningen. Kan det bli bra med fronthögisarna en meter ifrån både väggen bakom och sidoväggarna tro? Kan inte räkna sånt.

Mvh

//Per
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/02 :  00:57:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det kommer nog bli kanon ska du se.
Mitt vardagsrum är nästan 7 meter långt o 5,5 brett. Jag har dämpat väggen bakom stereon med en JÄTTE matta , framför den hänger det draperi i 2 lager. Mycket mattor på golvet. Mycket blommor 2.5 meter bakom lyssnings position. Jag har enligt upmätning 2 mindre resonanser vid 30 hz o 50 hz
Högtalarnas baksida har ca 80 cm till väggen vilket gör att framsidan är 1.4 met ut i vardagsrummet.

Du hittar bilder här
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=10823&whichpage=1
Bilderna kommer lite längre ner

Eller här
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=14889

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/07/02 :  11:05:10  Show Profile Send Getskägg a Private Message  Reply
Dämpning ja.

Jag har börjat mina efterforskningar om vilken typ av dämpning som kan passa mig bäst.
"Dukväggen" eller den vägg som kommer att vara bakom RC-A-högtalarna kommer att tilläggsisoleras omgående.
Den har i nuläget ett fönster som av inredningstekniska skäl måste byggas igen.
(säger min sambo, sådetså)
Jag kommer att inhämta lite tips från ett par trevliga och duktiga killar via minhembio/component om hur detta bäst göres.
(Om ingen här har likartade kunskaper och "tipsvilja" )

Vi pratar här om uppregling, isolering, tänkbara hålrum, hålad masonit och slutligen eventuell gips eller tyg.
Även motstående vägg kan bli aktuell för isolering eftersom den på andra sidan om sig har tvättstuga och jag vill inte höra någon tvättmaskin när jag finlyssnar Zelmani eller Low etc.
Mvh

//Per
Go to Top of Page

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/07/02 :  18:45:52  Show Profile Send Getskägg a Private Message  Reply
För att hela det här forumet vimlar av "kattomaner" får jag väl visa mina husdjurstweaks:

Vänster kanal:


Och höger kanal:


Åsså sub-voffern´:


Uppifrån och ner:
Agnes - Bondkatt - Två år gammal
Hjördis - Burma - Tolv år gammal
Tekla - Pinscher - 9½ vecka gammal

De hälsar till er alla tre.

Mvh

//Per

Edited by - Getskägg on 2003/07/03 12:16:15
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/02 :  19:49:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Fina djur.....fast reptiler är bättre !


Hålad masonit kan jag inte rekomendera , det slår gärna över o blir en basresonator istället. Jag jobbar nu men Pm:ar dig när jag kommer hem

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

m.athias
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/07/03 :  12:43:51  Show Profile Send m.athias a Private Message  Reply
Hej getskägg,

Ville bara ge beröm till ett mycket snyggt inrett vardagsrum.
Faller mig i smaken perfekt. Vågar inte visa dessa bilder för min sambo med risken att bli ruinerad

Hoppas det låter lika bra som det ser ut.

/Mathias
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/03 :  13:03:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Hur brett är ditt rum (den ledden du spelar på alltså), 3,5 meter??. Borde bli ganska bumligt, det blir det med det väggavståndet. Min lägenhet ser ungefär likadan ut men jag spelar på andra ledden, på bredden blev det på tok för bumligt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/07/03 :  21:24:27  Show Profile Send Getskägg a Private Message  Reply
Mathias:
Tack ska du ha. Det kunde låta bättre, faktiskt,
men det har ju inte så mycket med inredningen att göra.

Rydberg: Ja liiite bumligt bliiir det.
Rummet är 7.40x3.85 meter och jag spelar på "3.85-hållet".
(Minus soffrygg, luft bakom högtalare och högtalardjup.)
Recievern är inställd på 11 fötter mellan bafflar och sweetspot.

Om en månad (1/8) flyttar vi, sambon & jag, till hus på landet
där lyssningsrummet har måtten 7.4x4.4m och där hoppas jag
få bukt med diverse pucklar som jag har problem med nu.
Jag ska spela "på längden" i det rummet med,
tv-skåpet och sånt får bo i ett annat rum.

Mvh

//Per
Go to Top of Page

Getskägg
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/07/20 :  15:14:37  Show Profile Send Getskägg a Private Message  Reply
Tänkte bara visa en lite skiss jag har gjort på mitt nya rum...:


Kommentarer av ljudteknisk karaktär?

Mvh

//Per
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/20 :  16:37:10  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Getskägg,

Verkar vara en trevlig anläggning i en trevlig miljö Snygg inraming av duken


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000