Där slutar vi för denna gång. Forsättning följer.. Mer prylar på ingående. Bl a ett kamerastativ, så jag lovar att ni slipper dessa suddiga bilderna nästa gång
Ljudkaraktären. Jag har levt med denna spelare i 2 veckor nu. Den skiljer sig väldigt mycket åt Wadia-spelaren jag hade tidigare. Wadia spelar varmt, fylligt och behagligt + ett härligt driv. Skulle jag enbart spela glesa jazzplattor, så hade den fått stanna kvar i många år till.. Röståtergivningen är smått makalös. Tyvärr faller det hela ihop när tempot dras upp en småla.. ProceedŽen är istället neutral. Här finns det inte mycket värme att tala om. Låter en cymbal hårt, så kommer denna spela den på så vis. Men det som från början kändes som hårt och kallt (wadia 6 är relativt "mjuk i toppen"), känns nu efter xx antal spelade skivor, mer som precision och detaljskärpa i en stooor ljudbild. Basen får jag faktiskt säga är den bästa jag hört från en cdspelare i mitt system. Snabb, alert.. Proceed har taktkänsla!
Sampix: grattis till spelaren! Jag är lite stolt över att dina Revel M20 fortfarande inte är "uppgraderade" hehe. Allt annat är ju bytt sedan du köpte dom. Själv skulle jag vilja ha en bättre förstärkare så jag fick utnyttja mina revel till max, men bilköp satte käppar i hjulen. Får testa trisslotter...
Snutten> De kommer hänga med ett bra tag framöver Vet med mig att det kommer bli mycket dyrt att uppgradera dessa. Plus att jag hellre väntar tills jag har ett eget lyssningsrum i en villa,.. Undrar du hur de låter med ett ordentligt slutsteg, så är det bara komma förbi för en provlyssning. Du har ju ny bil och allt
Där ser man. Tyckte de var lika varandra i karraktären, jag sa ju att det var den spelare som låtit bäst av de maskiner som spelats hos mig och mest lik min ljudmässigt. Det är ju exact samma Crystal CS8412 omvandlare som sitter i min dac-1, därav likheterna. Maffig, framfusig och brutalt med precision är nog en bra beskrivning. Släden är såå nice men ack så elak när en amatör kör.
quote:Det är ju exact samma Crystal CS8412 omvandlare som sitter i min dac-1, därav likheterna.
Crystal 8412 är recievern, DA-omvandlarna (en för varje kanal ser det ut som) heter AD1864 och sitter på analogkortet. Strukturerat bygge, hur gammal är den?
Bubben> Nja,..jag tycker Wadia 6 är en otroligt snygg maskin, så det var inte lätt att släppa den. Nu vet jag att den kom till ett bra hem. Så lite tryggare känns det ändå.
Cdp+dpn ser ok ut ihop. Dessutom snöras det numera ihop med en passande XLR-kabel
Nelsson> Jag vet själv inte vad det är för omvandlaren m.m., så all info jag kan få tar jag tacksamt emot 15,5 kg väger den åtminstone. Proceed cdp tillverkades mellan 96-02 enligt deras hemsida.
Sker> Tackar, jag är mycket nöjd faktiskt Cdp:n har, vad jag förstått av manualen, en analog/digital-hybrid volymkontroll (?). DP-steget får stanna tills vidare. Massor av förfrågningar på annonsen. Men folk har tydligen inte pengar nu i semestertiden.., så jag spelar glatt vidare på det ett tag till
Det var rackarns att du gjort dig av med en Wadia. Men tiden har kanske runnit ifrån 6:an lite, den tilverkades trots allt mellan 92-94. Men förhoppningsvis kommer du in på rätt spår med Wadia igen i framtiden. Nåväl, Proceed är säkert bra, har dock ej hört dem sedan deras första fyrkantiga höghusbygge. Fast lika snygg som Wadia är den kanske inte riktigt. Lycka till!
bfjohansson> Du har allt rätt att cdp:n inte är lika snygg som wadia 6. Men men, jag hinner köpa många fler cdspelare i framtiden. Har en herrans år på mig,..och det kommer med största sannorlikhet bli en Wadia modell större någongång, var så säker Men just nu trivs jag utmärkt med en Proceed.
C-Quence> Tack så mycket. Alltid roligt när de nya prylarna även låter bättre än sin föregångare
Jag har nu börjat att ordna till den allt så viktiga akustiken i lyssningrummet Första projektet blev 2 stycken basabsorbenter i hörnen bakom högtalarna. Tycker själv det blev ganska smakfullt.