HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 sampix - nya högtalare och en del annat sida11
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/12 :  22:16:31  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Här har vi en kabel som håller på att utvärderas. Det har väl varit svårt att missa dessa kablar på forumet vid det här laget


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/04/12 :  23:50:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Snygga Ska bli mycket intressant!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/04/15 :  00:19:04  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Nå... lever de upp till ryktet
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/04/15 :  00:27:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Nå... lever de upp till ryktet
Vi väntar ivrigt på dina intryck

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/15 :  01:20:09  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Nja,.. Jag plockade med mig dessa kablar ikväll till Adagio, vars system fungerar alldeles utmärkt som bl a analysredskap
Jämförelse-objekt var Nordost Red dawn. Utan att dra ut på det så fick denna Signal cable ganska ordentligt med smisk måste jag, tyvärr, säga För det första så har den en klart mindre omfattning på ljudbilden. Både i djupled och sidledes. Den känns i jämförelse nästan lite platt..
Diskanten i sin tur är inte på långa vägar lika utsträckt och detaljerad som Nordost:en. En akustisk gitarr klingar inte ut på samma sätt med Signal Cable helt enkelt.
Mellanregistret är fylligare än Nordost. Och även om det gör lite mysig värme till röster, så låter den ändå lite grötig. Basen är bra på båda kablarna. Dock har Nordost:en skarpare konturer och är även klart snärtigare, med bättre attack.

MEN men, Signal Cable Premium XLR kostar..ca 500kr. Så hur man än vrider och vänder på det, så är det en mycket prisvärd kabel. Som vanligt när vi talar kablar så är det ju inte helt gigantiska skillnader. Jag kan utan några större problem fortsätta att lyssna til musik här hemma med denna kabel. Åtminstone tills det dyker upp nåt bättre (utvärderingen kommer att fortsätta om någon vecka)

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/04/15 :  01:24:22  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
sampix: Intressant det du skriver om dina absorbenter - att ljudbilden blev mindre men ett djup tillkom. Jag har samma erfarenhet - bättre högtalare och / eller dämpning ger ett mycket finare djup och lugn i ljudbilden. Jag har hört många enkla högtalare som kan presentera en stor ljudbild men de har problem med att ge en fokuserad exakt ljudbild med djup istället....

Därför verkar "stor ljudbild" inte vara något att alltid eftersträva tycker jag.

Tufft system du har för övrigt!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/15 :  19:02:56  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Roq> Jag instämmer med allt du skrev. Man lurar sig till en början i tron om att det blev en mindre detaljerad diskant. Då detta falska skimmer plötsligt inte längre finns i rummet i och med bredbandsabsorbenterna. Men som sagt, det dröjer inte länge innan man inser alla fördelar som uppenbarar sig med akustiska ingrepp. (kommer att se över någon form av diffusering bakom lyssningsposition inom kort).

quote:
Tufft system du har för övrigt!


tackar Karan/Theta spelar mycket bra ihop. Detaljer och kontroll i överflöd, men samtidigt avspänt och musikaliskt. Denna kombination är faktiskt klart mycket bättre än något jag tidigare ägt

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/16 :  12:40:20  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Undrar hur den står sig mot denna...?

Skulle det inte vara för färgen på kontakterna skulle man nog ha problem att skilja dem åt även utanför blindtest.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/17 :  12:07:32  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Bubben>
Det kommer vi ta reda på inom kort

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/18 :  15:50:40  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja nu börjar det bli riktigt spännande, snart finns väl en riktig transport hemma hos sampix och då är ju systemet redo för kabelfinslipningen, eller?
Hursomhelst låter det nu mycket bra, det har det alltid gjort iof men när jag lyssnade första gången fanns det ju lite besvärande sk fladderekon och en rungande resonant bas. Nu är problemen med basen inte alls lika uppenbara, den är mest mäktig och kanske lite tung vid vissa hz, men som sagt, inte alls lika uppenbar. Vilket har possitiva effekter även uppåt, renare, mindre ansträngt. Här spelar nog även Abcylerna från Svanå in, eller kanske de feta ART dampers.
Personligen tror jag på Cableliftersarna från AudioMagic. Fräcka.
Karan var ju grymt bra, inget mer att säga om den. Jämfärt med Krell KAV 400xi ger den en aning mer rörkaraktär, lite mer värme, lite mer kropp. Annars rättså lika. (Jag tycker krellen hade lite mer klipp) En smaksak mao och defenitivt plånboksfråga.
Theta var en hit, rent, klart, kraftfullt och snabb.
Vi jämförde Theta och krell 280cd, vi använde krellen som transport.
Det som Kav400xi hade i klipp (över karan) knappade Thetan in med råge, dvs combon mellan theta och Karan är mycket lyckad.
Jämfört med krellcdn i krellsystemet med SFGPh och NO Red Dawn rev2, fick man skruva ner flera steg på volymen för att nivåjustera till samma nivå. Thetan hade mycket högre utnivå. Krellcdn tedde sig nästan laidback i jämförelse, lite rolloff i toppen. (ngt som jag iof är ganska nöjd med i denna konstelation) Thetan hade större ljudbild medans krellen var thigtare och lite djupare samt mindre, mer koncentrerad skulle man också kunna säga. En smaksak igen alltså, det är kul med hifi när man kan prova lite och konstatera att man trots att det finns så mycket andra bra grejjer, så trivs man med sin anläggning. Testmusiken sträckte sig till i huvusak två skivor Skinny Puppys nya samt en Stockfischskiva med Sarah K live, kontraster mao. Med komplicerad musik (skinny) så var krellen mer lättlyssnad och presenterade en överskådligare ljudbild, Thetan var mer angagerad men var lite "rörigare". Med Sarah k klingade Thetan med en ruggig närvaro.
Vi testade även en kabel, som tidigare nämts, jag satt inte i sweetspot så jag kunde inte lyssna till ljudbilden men däremot klangen m,m. det första som slog mig var att det lät som om jag skruvat ner några db. Men när musiken kom igång insåg jag att det var dynamiken som saknades, sämre luftighet, grötigare i alla register men lite varmare, men för det priset helt OK kabel.
Vidare testade jag ett gammalt "räv"tweak, att kortsluta digitalutgångar som inte anväds med RCA kontakter med ilödda 75 ohms-motstånd. jag tycker mig ha hört en klar förbättring men ville kolla om sampix hörde samma saker som jag. Det som händer är (det är inte som att trycka på en knapp direkt) omärkligt blir allt mer harmoniskt, spänningen släpper och man kopplar av. Det går inte peka på ngt särskilt det blir bara mer rätt på ett underligt sätt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/18 :  20:28:51  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Adagio>
Javisst! En bra transport ska inskaffas. Och därefter blir det kabelfinslipning och ytterligare akustikbättringar.


Det stämmer att Krell 400xi har lite mer klipp än Karan Just detta klipp är nog den största anledningen till att jag tycker så bra om den förstärkaren som jag faktiskt gör. Men ja, jag gillar Karan mer

quote:
Vidare testade jag ett gammalt "räv"tweak, att kortsluta digitalutgångar som inte anväds med RCA kontakter med ilödda 75 ohms-motstånd. jag tycker mig ha hört en klar förbättring men ville kolla om sampix hörde samma saker som jag. Det som händer är (det är inte som att trycka på en knapp direkt) omärkligt blir allt mer harmoniskt, spänningen släpper och man kopplar av. Det går inte peka på ngt särskilt det blir bara mer rätt på ett underligt sätt.



Ja, vad ska man säga.. Det stämmer det Adagio säger. Jag uppfattade förbättringen på samma sätt. Hade absolut ingen som helst förhoppning om att ens höra någon skillnad. Men hur jag än försöker förstå, så fattar jag inte varför. Det var ju inte ens något fint esoteriskt tweak

Som tidigare nämndes. Högtalarstativen står numera på Art Q-Dampers Limited Edition

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/19 :  04:24:52  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Rejäla underlägg, själv använder jag normalvarianten.
Imponerande "sampix" att se att du jobbar så mycket med akustiken.

Bravo
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/19 :  20:27:59  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Tackar Bravo Tyvärr har man en hyreslägenhet. Och då rummet även ska agera vardagsrum, så får inte de akustiska utsvängningarna blir allt för stora (enligt flickvän åtminstone). Men som sagt, det jag gjort tycker jag fungerar mycket bra
vet du förresten vad som skiljer "normalvarianten" av Art och LE-versionen? Det ser åtminstone ut som att din modell har någon form av...inbygg kon (mässing, koppar?) inbyggt i blocket. Hoppas du förstår vad jag menar

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/04/19 :  21:46:01  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag blir väl inte betrodd men jag skulle testa ett par andra stativ, stålstativ ger ofta(?) upphov till betoningar (även sandfyllda) i basen enligt min erfarenhet, men det kanske inte är så farligt med dina Empirestativ. Själv byggde jag egna stativ och det blev helt klart bäst tycker jag. Testade "köpestativ" men det blev bumlig och övermarkerad bas . Men du har ju fina "fötter" på stativen som säkert hjälper en del.

Edited by - Snutten on 2005/04/19 21:47:08
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/21 :  01:02:24  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Jag vet inte om fina fötter kan trolla bort bumlig bas
Har faktiskt inte reflekterat över stativen så mycket. De är ruskigt stabila och tunga, när de väl är sandfyllda.
Vem vet, jag kanske skulle göra ett par DIY-stativ som semesterprojekt

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/21 :  03:11:38  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Jag vet faktiskt inte, men din LEvariant av ARTen lär vara bättre.
Metallen i miten fungera väl som en skål för spikarna kan man väl säga.
Akustik och vardagsrum, jo jag tackar jag, vet det mesta om de problemen.

Bravo
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/04/21 :  17:35:13  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Sampix: Jag byggde mina stativ med MDF-skivor (2 st 1,6 cm tjocka ihoplimmade för att få rätt tjocklek och samtidigt lite dämpning mellan skivorna) och ett kraftigt papprör med en diameter på ca 12 cm (används mig veterligen för gjutning i betong) samt fyllde jag rören med blästringssand. Sist blev det mässingskoner i botten som funkar som fötter, men det finns ju många sätt att avsluta ett stativ längst ned. På toppen satte jag en liten "plastlins" typ dörrstopp i varje hörn som koppling mellan stativ och högtalare. Enkel och effektiv konstruktion.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/21 :  19:01:02  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Snutten>
Seriöst värre! Låter som en riktigt smart lösning

Bravo>
Jag har ingen skål på mina. Om LE-blocken sedan innehåller något som inte ses utifrån låter jag vara osagt

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/03/31 :  22:11:24  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Ganska nära ett år sedan jag uppdaterade min medlemstråd

Mina Revel M20 är sedan ett halvår tillbaka utflugna, och in har dessa kommit..



Ino Pi60 alltså

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2006/03/31 22:31:06
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/03/31 :  22:15:35  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
De är i svart högglans, även om bilderna kanske ljuger en aning


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/03/31 :  22:21:59  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Min vinylkarriär har börjat



Pro-ject RPM6 SB

Övrigt på bilden;
Project-pickup, Vincent-riaa, Skinny puppy Remission LP

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/03/31 :  22:27:53  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Läkert
Gillar högglans, men de gäller att inte sätt fingeravtryck

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/31 :  23:39:23  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


En till vinylgubbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2006/04/01 :  09:52:26  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Då blir det till att damma mycket nu då. Grattis!

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/04/01 :  13:53:46  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
En till vinylgubbe


Nja en sann vinylgubbe är jag då inte. Dels för att min andel vinyl knappt innefattar 5% av den totala skivsamlingen.. och så är jag nog ingen gubbe än på ett tag

I vilket fall som helst, vinyl är mysigt och jag förstår mycket väl varför så pass många förespråkar dess förträfflighet (även om jag inte håller med dem fullt ut kanske).

Ny pickup/phono-steg är mina nästa planer

kabelskitsnackare

Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000