Author |
Topic |
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 21:18:30
|
Vi är väl alla ständigt på jakt efter mer musik? Vilka är era 3 mest oumbärliga CD-skivor? De ni hämtar sekunderna innan ni kastar er ut ur det brinnande huset. Mina 3 favoriter för tillfället är (utan inbördes rangordning): 1. Diana Krall - All for you (För den sköna jazzklubbs-stämningen) 2. Blind boys of alabama - Higher ground (För den unika äktheten) 3. Miles Davis - Kind of Blue (Går det att tröttna på den?) |
|
Niclas
Member
587 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 21:40:21
|
1. Steve Strauss - Powerhouse road 2. Norah Jones - Come away with me 3. Mark Knopfler - Sailing to phiadelphia Mvh |
|
|
HEGE
Member
753 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 22:05:50
|
Har olika favoriter av och till....
Dessa tre skivor vill jag iaf minnas spelas lite mer, än de andra skivorna i samlingen.
Elivs Costello: Painted From Memory Pink Ployd: Ecxoes (The Best Of) Sophie Zellmani: Sing & Dance |
"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder." Ritchie Blackmore
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 22:31:37
|
Oj, svårt, ska försöka ändå:
R.E.M. - Life's Rich Pageant U2 - The Joshua Tree Jan Johansson - Jazz på svenska |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 22:33:09
|
Pink Floyd - The Wall Styx - Return to Paradise Spock´s Beard - Snow |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 22:34:57
|
Just nu:
1) Poe-Haunted (alltid) 2) Molokos senaste (kommer inte ihåg namnet) 3) Beth Orthon-Central Reservation (på jobbet när mna behöver lugna nerverna)
|
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 22:44:38
|
Jättesvårt, men här kommer ett försök:
1. The Art of Noise - The Seduction of Cloude Debussey 2. Pink Floyd - The Division Bell 3. Frankie Goes to Hollywood - Welcome to the pleasuredome |
|
|
Manticore
Member
99 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 22:49:29
|
Fantastisk lätt fråga:
1. Bob Dylan - Blood on the Tracks 2. Stones - Excile on Main Street 3. Roxy Music - Stranded
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 23:13:04
|
Detta var lugnt sagt inte lätt 30 är för lite! Men dom plattor som betytt mest för mig.
1. Ebba Grön Kärlek och Uppror. Dom sa exakt vad vi förortsungar kände. 2. Gram Parson Grevorius Angel. Fick mig att inse att Country är Country inget Yehaoo, koskit, kjolar och stora hattar. 3. Led Zeppelin 2. Att det mesta är möjligt med musik, att oväsen och skrikande gitarr solon är livsnödvändigt. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 00:28:42
|
Spännande listor. Jag skriver väl ut hela tråden så småningom och tar med till butiken för provlyssning... Sen blir man portad för livet (30 provlyssningar senare alltså) |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 07:10:09
|
Konstigt att man aldrig tröttnar på vissa skivor...
1. Kind Of Blue - Miles Davies 2. Getz/Gilberto - Stan Getz & Co. 3. Ten Years Together - Peter, Paul & Mary
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 08:31:09
|
Det beror på dagsformen, men Genesis Live från -73 är en milstolpe som gjorde ett outplånligt musikaliskt intryck på mig när det begav sig. |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 09:33:25
|
* Angela Hewitt: J.S. Bach Toccatas (för piano) * Stan Getz: Sax Moods * Wilhelm Kempff: Beethovens piano sonater
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 09:44:17
|
Hm svårt
1. Peter Gabriel: 4 2. Phil Collins: But seriosly/Genesis:Selling england by the pound 3. Tangerine dream: Logos Live |
Min fotosida på flickr
|
Edited by - matså on 2003/09/07 19:24:17 |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 10:11:28
|
Just nu,
Waters - Pros and cons of hitch hiking Pink Floyd - Meddle Mike Oldfield - Tubular Bells(orginalet)
|
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 10:11:32
|
Bara tre förslag? Aj aj, det var svårt, för att inte säga omöjligt. Igår kväll hade jagt sagt: Piazolla: la comorra Piazolla: tango: zero hour Piazolla: the rough dancer and the cyclical night (tango apasionada)
men idag svarar jag Bruce Springsteen - the wild, innocent & e street shuffle Pink Floyd - wish you where here Ryan Adams - heartbreaker
...och imorgon säkert något annat. Listor är lika kul varje gång...
|
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 11:22:23
|
1. Jeff Buckley - Grace
2. Smoke city - Flying away
3. Aimee Mann - Lost in Space
För mig är ettan självskriven, tvåan ganska så säker. Trean däremot, den kan växla. Jag fick precis Mann i födelsedagspresent och tycker den är helt fantastisk, naturligtvis musiken, men också serieteckningarna i bookleten (vad heter det på svenska?)
Julia Fordhams "Porcelain" ligger bra till, likaså Bebel Gilbertos "Tanto Tempo". Men just nu ser det ut som ovan. |
|
|
oxtragon
Member
73 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 11:26:22
|
Det finns så otroligt många bra album och artister så det blir knappast lätt. Just nu går dessa skivor rätt hårt hemma:
* Grandaddy - Sumday Högklassig stämnings 'pop/rock'. Kolla in. * Radiohead - Hail to the theif Thom York må vara lite gnällig men detta är ett riktigt bra album. * The Bug - Pressure Reggae till elaka tongångar.
Dessa skivor hamnar ofta fortfarande i stereon:
* Aphex Twin - Selected ambient works 85-92 Milstolpe inom elektronisk musik. * Boards of Canada - Music has the right to children Fantastiskt elektroniskt album. * Squarepusher - Go plastic Programmeringsgeni som gör knas-elektronika. Lyssna och lär.
Sen finns det ju plattor man växt upp med som påverkat en:
* Michael Jackson - Off the wall Min första 'idol'. * Public Enemy - Yo bum rush the show Öppnade mina ögon för hip hop musiken. * Jean Michel Jarre - Rendez-Vous Glömmer aldrig när jag såg hans Houston spelning på TV. Musikintresset har inte varit sig lik sedan dess.
Ledsen, blev lite fler än tre skivor. Kunde inte hålla mig... :) |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 12:36:53
|
Utan inbördes ordning och beroende på humör och dagsform:
PJ Harvey - To Bring You My Love Pj Harvey - Is This Desire? Dylan - Time Out Of Mind
Lyssnar nog mest på dessa skivor rakt igenom. Vissa spår på andra skivor är kalasbra, men dom här... mmmmm /en john |
Hörlursfrilla! |
|
|
pricer
Member
176 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 23:17:08
|
Jag kan inte välja ut tre skivor idag men min absoluta favorit nu som spinner nästan dygnet runt är The Corrs Unplugged. Så underbart att sitta här på kvällen med hörlurar (HD600 med en X-CanV2) och lyssna, jag ryser i hela kroppen. På skivan finns också covers på Little Wing och Everybody Hurts, känslosamt och naket utan att bli patetiskt. Toppen på skivan är enligt mig från spår åtta till slutet, det vill säga från Little Wing till Everybody Hurts. F-n vad underbart det är med musik! |
|
|
mcbiff
Member
218 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 23:22:02
|
Tämligen enkelt:
Guns N' Roses - Appetite for Destruction Guns N' Roses - Use Your Illusion 1/2 (räknas som en dubbelskiva tycker jag ) Rolling Stones - Let it Bleed
Kanske inte någon "fin" musik, men jag gillar när det är lite drag. Och vem ryser inte när Gimme Shelter drar i gång? |
Edited by - mcbiff on 2003/06/24 23:23:09 |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 00:24:55
|
Vadå, tre bästa? Jag köper bara bra skivor!
1: Pink Floyd - The Wall 2: Fools Garden - Dish of The Day 3: Kan inte bestämma mig, så det blir delad tredjeplats för:
Pink Floyd - Dark Side of The Moon (SACD) Spiritualized - Let It Come Down Audioslave - Audioslave 2002 Sophie Zelmani - Sing and Dance Stevie Ray Vaughan - Texas Flood Red Hot Chili Peppers - Californication
Can't live without 'em. |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 08:09:28
|
Det spretar vilt med musiksmaken. Precis som det ska vara. Men jag har lagt märke till att det finns ett namn som återkommer oftare än andra: Pink Floyd!
|
|
|
cofra
Member
215 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 10:35:05
|
Väldigt svår fråga..... jag antar att du menade musikmässigt och inte med tanke på ljudkvalitet.
Paul Simon- Graceland Liz Phair- Exile in Guyville <----Den ska ni testa Weezer- Pinkerton
Tänkte nästan ta med en samlingsskiva med Billy Idol men då hade ni fått en anledning att skratta tror jag...Finns det bättre fest och bilmusik än Billy...?
MVH. Christian |
|
|
mabron
Member
572 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 11:47:35
|
Kanske de här, de brukar föja med på resor: Ben Harper - Welcome to a cruel world Kim wilson - My blues och om vi ska ransonera antalet skivor så följer Bo Kasper - Hittills också med eftersom alla i familjen gillar den.
|
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/06/26 : 00:52:30
|
Sole - Bottle Of Humans Neil Young - Harvest
Har också svårt med tredjeplatsen...
Deep Puddle Dynamics - The taste of rain why kneel Outkast - Atliens Neil Young - After the goldrush Him - Razorblade Romance Jedi Mind Tricks - The Psycho-Social, Chemical, Biological, and Electro-Magnetic Manipulation of Human Consciousness Aesop Rock - Float och hundra andra.. går inte att bestämma sig.. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Topic |
|