HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Rydbergs anläggning!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/26 :  18:13:09  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
OT: jag ska sluta vara sån där skämtmördare, jag gillar ju inte sånt egentligen.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/27 :  01:45:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Hehe

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/02/27 :  13:18:35  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Mus!

Är du nöjd med Bosse's pi60?

Du verkar vara sugen på ännu större grejer...

Mvh

markih
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2005/02/27 :  20:46:02  Show Profile Send mus a Private Message  Reply
quote:
Mus!

Är du nöjd med Bosse's pi60?

Du verkar vara sugen på ännu större grejer...

Mvh

Javisst är jag nöjd, de är kanon! Efter att ha lyssnat på pi60 ett tag nu kan säga att jag har fullt förtroende för Öhman och hans högtalare, men man blir ju lite nyfiken på vad hans större system kan åstadkomma när det låter så bra med pi60...

Men en uppgradering av sidosystemen ligger nog en bit in i framtiden, först är det basmoduler som gäller!

Ursäkta Rydberg för trådkapningen, åter till dig!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:48:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Blir nog väl dyrt med i32z, såg precis att de hade gått upp i pris i den nya katalogen men i28s med Y-2 borde ju inte vara så dumt det heller

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/19 :  13:51:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Lite ny inredning i rummet!




I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/03/19 :  15:22:17  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Behändiga diffusorer - Svanå?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/19 :  15:49:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Absorbent, annars var det rätt

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/03/19 :  16:39:06  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Gult är...fint!

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/19 :  17:25:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Väggarna är gula men soffan är beige (ser lite för gul ut på bilden), tycker gult är sådär men ingen större mening att tapetsera om, vat ju inte hur länga man bor kvar

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/03/19 :  17:34:01  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Matchande bokhylla också...ser lite mer ordnat ut med CD-skivorna nu.
Men vad är det i racket? Jag ser inte till Pass någonstans...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/19 :  17:44:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Pass:et såldes för ett par veckor sedan!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2005/03/20 :  19:13:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vad är det för svarta grejer som står på hyllan under CD-spelaren, nya slutsteg eller.......för du skulle väll inhandla något i slutstegs väg om jag nu minns rätt

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/03/20 :  20:28:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Nä där är inget nytt slutsteg, det är bara massa junk, en Thorens 166 mkV, en Denon-tuner samt ett Rotel-slutsteg (RB-850). Ett Krell FPB 200c är dock på väg fast det hamnar nog hos min kollega Gromit

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/21 :  23:38:47  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Får tacka dig Rydberg för en trevlig dag med givande lyssningssessioner. För forumets medlemmar kan jag flika in att det har hänt en del nytt i Stång-Å-trakterna. Det har kommit till ett par nya lådor som håller den respektingivande Audio Aero-CD´n sällskap.
Jag tar mig friheten att lägga in ett par bilder eftersom värden själv för tillfället är utvisad från forumet.


Bryston 7BST...(tror jag)

Det fanns även ett NAD 208 och ett par Jadis-block. Jadis-blocken stod dock bara och väntade på avtransport så till dessa lånade jag inte mitt öra under min visit. Därimot hade jag med min Gryphon Callisto 2100. Denna förstärkare kände värden ifråga snabbt igen. Man kunde verkligen se hur ett varmt lugn av nostalgisk hjärtklappning fyllde hans inre. Självklart kunde han (han=den banlyste Rydberg) inte motstå att putsa upp den danska läckerbiten. Den blev iofs sig lite vackrare...

Tanken var att se om en integrerad förstärkare kunde stå sig mot ett par monoblock med fyra-fem gånger mer effekt per kanal.
Jag vet, dumt kan tyckas...men man måste ju ha en ursäkt för att få sitta inne en solig dag.

Källan var som sagt Audio Aero, och högtalarna Ino piP. En högtalare som jag hatade första gången jag såg dem, lika mycket när jag lyssnade på dem, men efter att ha hört dem under ett antal olika omständigheter börjat gilla ljudet i dem mer och mer. Synen av dem hatar jag fortfarande.
piP är fruktansvärt rumskrävande, det är inte bara något man säger. Tar man inte god tid på sig att placera dem i rummet får man inte ut maximalt av dem, som de flesta högtalare iofs men de här plutt-burkarna är ännu värre. Personligen skulle jag nog inte ha tålamodet att hålla på med dem...men det är en annan sak.

Hur lät då dessa slutsteg/förstärkare genom dessa burkar?
Jo, vi började med att lyssna på Nad 208, ett steg som har blivit väl renomerat för att vara bland det transparentaste på planeten. Jag ska tillägga att jag känner karaktären (eller saknaden av den) från Audio Aero Capitole mkIIrätt väl, så att bedömma vilka egenskaper de olika slutstegen hade på återgivningen var just inga problem.
Första intrycket från Nad 208 är att det låter lite vasst...inget intryck jag kategoriserar som neutralt och transparent, men det kanske var inspelningen...
Vidare lät det lite ljust, det övre mellanregistret betonades lite mer än vad jag tyckte lät naturligt. Sångaren hade för mycket röst och för lite kropp...
Men vilken kraft! Nad är verkligen Nad, om ni förstår vad jag menar. Det finns verkligen hur mycket effekt och kontroll bakom högtalarna som helst. Dynamik, Pondus, Punch, Attack...ja alla dessa intryck och dess synonymer är något jag numera omedvetet kategoriserar med Nad.

Men eftersom det är mycket lättare att risa än att rosa så fortsatte jag leta brister...och hittade dem. Basområdet lät inte riktigt homogent. Svårt att beskriva, men ungefär som det var en dipp i frekvensområdet runt 100-200 Hz. Den djupaste basen fanns där, men precis "ovanför" saknades det någonting. Kunde det vara piP och rummet som stallde till det...?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2005/06/21 23:41:23
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/21 :  23:58:52  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Även jag har varit hos busen() Rydberg. Detta var i måndags, dagen innan Bubben. Och vi hann lyssna igenom alla slutsteg som fanns där. Få förunnat att ha 3 olika slutsteg att lyssna på

Nad 208 är nästan lika ful i verkligenheten som på bild, men det spelar mycket bra! Jäkla kontroll, helt i stil med Bryston faktiskt. Även om jag blev något mer imponerad av Bryston-kombon som kändes lite skarpare i konturerna och medan Nad kändes lite..."kornigare" (dåligt ord kanske) och mindre lättflytande.

Jadis-blocken.. hmm nja, vi kan göra det lätt för oss och säga att jag inte är en rör-människa då


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/22 :  00:02:37  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Efter detta bytte vi dock vidare till Bryston-stegen, vilket innebar en dubblering av effekt, och total separering av de bägge kanalerna.
Bryston var en helt ny bekantskap för mig, har varken hört eller sett dem förrut. Den utvisade värden hade dock förberett mig på att de hade lite "Gamut-karaktär". En karaktär jag inte var (är) alltför förtjust i s jag var lite skeptisk till om detta verkligen kunde vara något speciellt.

Redan vid första tonen nickade jag stilla för mig själv. Det var inte rummet som hade ställt till det tidigare, och inte piP, och inte källmaterialet. Det är så här det ska låta.
Basen var fast, inte lika fast och transientvillig som med Nad 208, men fullt tillräckligt. Diskanten var utsträckt och högupplöst men ändå mjuk. Så där lagom behaglig. Vissa saker var fortfarande lite påträngande, men inte vasst. Det fanns en värme som kanske är lite för lite ljummen för min smak, men mer än vad jag har hört med piP förrut. Det blev ett antal timmar med dessa steg inkopplade, och vi hann även med ett signalkabel test. Dock så var skillnaden förnimbar mellan signalkablarna, så det blev mest ett tidsfördriv.


Bryston 7BST (är jag säker på)

När man hade suttit och lyssnat med dessa mono-monster under ett antal timmar kom man på sig själv med att fortfarande sitta och följa med i tongångarna. Det fanns ingen antydan till lyssningströtthet, och detaljer kom ändå fram i lagom mängd. Altså den perfekta balansen mellan detaljeringsgrad och musikalitet...i alla fall för min smak. En mängd skivor passerade förbi, av varierande kvalitet och karaktär. Men alltid med samma engangemang och musikalitet.

Förundringen och nervositeten spred sig lite i kroppen under dagens middag, en middag som avnjöts av pizza och vilda diskusioner i ljudidealets vara eller inte.
Även om Gryphon Callisto är jäsiken så mycket snyggare, och nu också nypolerad, skulle den verkligen ha en schans mot någon av dessa slutstegsalternativ?
Det är ju trots allt bara en förstärkare på 2x100W...
Hur partisk jag än var började jag vackla bakom mitt självsäkra yttre...tänk om jag skulle bli tvungen att införskaffa nytt förstärkeri, efter att ha blivit varse om det enda som spelar någon roll är effektangivelsen...
Men jag skulle hur som helst låta min lilla kaxige dansk möta dessa kanadensiska tag-team-block.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2005/06/22 00:39:24
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/22 :  00:32:29  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Bryston-blocken var otroligt läckra att titta på..
Och inte låter de fyskam heller

trevlig historia, Bubben

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2005/06/22 00:35:58
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/22 :  00:38:34  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Så Gryphon Callisto kopplades in, via försteget i Gryphon så volymen styrdes nu därigenom. Hur rättvis jämförelse det blir kan man diskutera, men vid tidigare tillfällen när jag har haft Audio Aero Capitole hemma hos mig, har det låtit bäst när man låter signalen gå på så vis. Vi ville altså ge Gryphon bästa möjliga förutsättningar redan från början...och det behövde den.

Det hördes ganska tidigit att Gryphon hade inte samma kraft som varken Bryston eller Nad, men den var inte helt tappad bakom en vagn för det. Det fanns ändå ett större lugn med Gryphon än med Nad, men det var en bit kvar till Bryston iofs.
Gryphon lät lite mindre stark, men jag upplevde ett större rum, mer detaljer i sidled. Basen var inte så kraftig (förståss), och diskanten var inte silkeslen (ibland var den ganska hård faktiskt), men helheten var betydligt bättre än Nad, och inte så långt ifrån Bryston. När vi bytte tillbaka från Gryphon till Bryston var det inte uppenbart vilket utgångssteg man lyssnade till. Hade det inte varit för den extra knuffen vid basanslagen hade jag nog inte kunnat säga vilket vid ett eventuellt blindtest.

Att jämföra Gyphon med Nad känns bara dumt, eftersom Gryphon var bättre på allt utom den där extra knuffen vid transientutslag. Men jämfört med Bryston var Gryphon luftigare, ljudbilden lite högre, men dynamiken lite plattare. Bryston var med andra ord betydligt mer kontrollerad, den höll allt (och jag menar verkligen ALLT) i ett järngrepp.

Så vad kunde jag komma fram till efter en dag med totalt 2x800Watt...?
Att watt-antalet spelar inte såå stor roll, det är konstruktionen som är det viktigaste.
jag blev allt lite sugen på att upgradera min integrerade förstärkare till separata komponenter, men jag (och många andra) måste inse att en förbättring är inte självklar i det fallet, kanske bara en förändring.

Nus skulle dagen varit slut i Stång-å-trakterna om det inte hade varit för ytterligare ett inköp från denne utvisade värd.


Totalt 8(!)stycken Ino Ambience 2

Lite film och surround är aldrig fel på måndagseftermiddagen. En måndagseftermiddag som hade gått från sol till mulnande regn, så nu var det nästan tillåtet att spendera lite tid i TV-soffan.

Källan var H/K-dvd, Denon 3805 och frontarna de redan presenterade piP. Klangmatchningen mellan högtalarna var total, lustigt vore väl annat iofs. Men nu fick jag verkligen höra en hel omsvärmande upplevelse i 4.0. Altså ingen centerkanal, ingen sub, bara två bakkanaler men med fyra högtalare kopplade till varje kanal. Och nu flöt ljudet verkligen ihop sömlöst. Det var inga problem att försvinna helt in i en film bara efter 20-30 sekunder, verkligheten var liksom inte lika påträngande... Jag har tidigare hört samma system med "bara" fyra bakhögtalare. Det gör verkligen stor skillnad att tapetsera väggarna med element, dock har jag ingen aning om hur Rydberg lyckades sälja in idén hos damen i huset...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2005/06/22 00:40:49
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/22 :  00:50:20  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Det gör verkligen stor skillnad att tapetsera väggarna med element, dock har jag ingen aning om hur Rydberg lyckades sälja in idén hos damen i huset...


Jag frågade exakt samma fråga

Bak-kanalerna är faktiskt grymt imponerande i denna uppställning. Har aldrig hört något liknande (å andra sidan har jag inte lyssnat till allt för många seriösa hemmabio-uppsättningar). Detaljerna bara flödar fram från höger, vänster och jag vet inte vartifrån, utan att man på något sätt hör var högtalarna egentligen befinner sig Dessutom låter det inte vasst och jobbigt vid höga ljudnivåer som allt för många system oftast gör.

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2005/06/22 00:59:54
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2005/06/22 :  01:09:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
"Gamut-karaktär".

Det får du gärna utveckla Bubben...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/22 :  19:07:47  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Krävs nästan att man har hört Gamut D200...och inte tyckte om det.
Men slägga i silkesvante är ett sådant där utryck som också dyker upp. Dock så är det för mycket silke runt Gamuts slägga. Altså det låter lite för mjäkigt även om alla register är med.
Hmmm...Blev det mer eller mindre otydligt...?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2005/06/22 :  23:03:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Hmmm...Blev det mer eller mindre otydligt...?

Mer tydligt, tack

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/06/23 :  14:24:11  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
quote:
Källan var H/K-dvd, Denon 3805 och frontarna de redan presenterade piP. Klangmatchningen mellan högtalarna var total, lustigt vore väl annat iofs. Men nu fick jag verkligen höra en hel omsvärmande upplevelse i 4.0. Altså ingen centerkanal, ingen sub, bara två bakkanaler men med fyra högtalare kopplade till varje kanal. Och nu flöt ljudet verkligen ihop sömlöst. Det var inga problem att försvinna helt in i en film bara efter 20-30 sekunder, verkligheten var liksom inte lika påträngande... Jag har tidigare hört samma system med "bara" fyra bakhögtalare. Det gör verkligen stor skillnad att tapetsera väggarna med element, dock har jag ingen aning om hur Rydberg lyckades sälja in idén hos damen i huset...


Tja!

Jag tänkte bara flika in att om inte den utvisade värden har kopplat om och frångått tillverkarens rekommendationer så har han kopplat enligt följande:
- De tre främre bakhögtalarna på varje sida är parallellkopplade till Surround l/r på förstärkaren.
- De två i mitten bak är kopplade till varsin kanal, Surround Back l/r eller vad de heter.

Detta blir normalt sett den bästa kopplingen om elektroniken är 7.1-kapabel och man har många bakhögtalare (varför skulle man inte ha det? ).

Själv kör jag med 6 st a2:or och detta med mycket gott resultat!

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2005/07/12 :  21:28:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nyligen så var jag på hembesök hos denna herreoch fick lyssna på piPen under mer optimala former än vad det var på High End mässan i vintras. Och vad tyckte jag då,
Ja, det var lite omtumlande Jag gillar bas, och de flesta stativarna brukar inte vara några mästare på detta området om vi pratar djup och punchig bas, om man inte går upp i pris ganska rejält. Så jag blev klart förvånad över deras basresurser, de är ju så små..... men det var en jäkla punch i dem små rackarna! Okej, Rydberg satte dem på en rejäl motionstur, men att en så liten högtalare kan låta så pass fylligt i basen var förvånande.
Överlag så lät de klart större än måtten. Och man kan inte klaga på de övriga i ljudet heller, framför allt när man ser till priset. Om jag fick önska något så var det en lite luftigare diskant återgivning. Men totalt sätt så lät de mycket trevligt och framförallt satte de fart på musiken, utan bli vassa och hårda som en del högtalare blir när de ska låta livligt. Mycket prisvärda helt enkelt. Nästa fråga blir, kommer jag att köpa ett par, svar nej. Men pi60 kan vara något för min del.
Tack Rydberg för ett trevligt besök

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000