HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Test av HK-maskiner...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/09/28 :  19:37:28  Show Profile Send mucke a Private Message  Reply
Jag upplevde precis som du inte lika hård betoning på s-ljud.
Man kan säga att s ljuden låter mer som dom ska, om du förstår
vad jag menar.
Det första jag slogs av var att Primaren lät lite slankare men
lugnare.
Vid lite mer jämförlse så har inte Primaren lika kraftfull basåtergivning som H/K:n.
Fast jag vill nog påstå att kvaliten på Primares bas är några klasser bättre.
Basen är renare och man upplever att den går djupare. Lättare att följa bas slingor.
Nu är det ett tag sen jag sålde min H/K så hur den lät börjar att blekna lite smått.
Jag sitter väldigt nöjd nu med min Primare och byggkvaliten ska vi inte prata om.
Där åker H/K på stor stryk.

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/28 :  20:21:49  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Hur 670 låter beror mycket på omgivningen och inget av era problem känner jag igen. Givetvis är jag öppen för att det finns bättre förstärkare, men jag tror inte att det är lönt att leta i samma prisområde för de endast mikroskopiska skillnader som blir.
Skall det till skillnader värda namnet är det nog 10-12000:- det handlar om.
Ett bra kablage och en bra spelare kan locka fram mycket mer ur 670 och förmodligen mera även ur även andra spelare i samma prisklass.

En av de större förbättringar jag fick var att lägga ca. 4 kg. böcker jämnt spridda över CD-spelaren som blev mycket stabilare och matade 670an med en bättre signal, vilket ledde till en holografisk känsla och kropp i ljudet som inte fanns innan.

Mycket av förstärkarnas tillkortakommanden beror nog i många fall på kringutrustningens kvalitet.

Vad som förvånar mig är att 670an allmänt tycks vara någon sorts strykpojke i prisklassen på oklara grunder som jag inte känner igen, då den i mitt tycke är en alldeles utomordentlig förstärkare för 5000:-.
Jag har ganska många förstärkare genom åren och har en del att jämföra med, därmed kan jag hävda att visst finns det detaljskillnader och klangskillnader mellan förstärkare i samma prisklass, men skall det till förbättringar värda namnet då måste man öppna plånboken rejält.

Bravo
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:38:07  Show Profile Send peter_gbg a Private Message  Reply
Men en Primare I20 kostar 9000:-. Vad kan en futtig 1000-lapp spela för roll?

Citat:"Skall det till skillnader värda namnet är det nog 10-12000:- det handlar om."

Dessutom anses Primare I20 vara en mycket prisvärd förstärkare. Har jämförts med förstärkare för 15-20000 i HiFi-pressen och då snackar jag inte bara om HiFi&Musik.:)

H/K är säkert en alldeles utomordentlig förstärkare för 5000:-, i rätt system. Rätt system var inte mitt. Att bytt ur H/K 670 mot Primare I20 var ett stort lyft. Mitt näst störst hittils. Det största var när jag bytte ut min H/K HD 750 till Thule CD 100. Och vi skall nog inte snacka om ljud och byggkvaliten på HD 750!:)

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:39:05  Show Profile Send peter_gbg a Private Message  Reply
mucke: Jag förstår precis vad du menar.:) Mycket mer behagligt och lyssningsvänligt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:50:21  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Betvivlar inte på vad du säger, men då är Primaren också ca. 4000:- dyrare än H/K 670.
Beloppet 10-12000 kunde lika gärna stå 9-12000:-, det var inte det som var poängen.

Vad jag menar principiellt är att förstärkare för ett visst belopp som lika gärna kan vara 10000 eller 20000 eller någon annan prisgrupp, sällan är så olika varandra kvalitetsmässigt utan det är snarare klangfilosofi det handlar om och kringkomponenter.
Har man en dyrare förstärkare har man vanligtvis även dyrare CD-spelare osv., vilket ökar skillnaden.

Det vore närmast sorgligt om en nästan dubbelt så dyr förstärkare inte skulle låta bättre.

Om jag till mitt huvudsystem skulle vräka på en förstärkare för 100000:- istället 55000:- skulle jag bli väldigt ledsen i ansiktet om den inte var bättre (som en jämförelse).

För övrigt kan jag hålla med om att Thule som jag hört i alla fall låter bra.
Däremot har jag en kompis som risade Primare ganska rejält.

Bravo
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/10/04 :  06:39:50  Show Profile Send peter_gbg a Private Message  Reply
Och jag betvivlar inte det du säger. Jag var bara kritisk till avr7000 uttalande:

"Jag tror/tycker att 670, 8500 är såpass bra/på en sådan nivå att det inte med självklarhet blir någon större skillnad om man t ex köper en 2-kanalare för upp till 15000 kr."

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/10 :  00:20:47  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Jag är också lite kritisk till det uttalandet....

quote:
Jag tror/tycker att 670, 8500 är såpass bra/på en sådan nivå att det inte med självklarhet blir någon större skillnad om man t ex köper en 2-kanalare för upp till 15000 kr... Någon eller några parametrar förbättras kanske men någon annan kanske blir sämre, Det är för lite pengar för att göra en "perfekt" förstärkare så det prioriteras en del...



Jag har bl.a. lyssnat på H/K 670 och sedan även SAT Amplifix (som jag själv kör med för den delen!).
Ljudkvaliteten mellan dessa är stor skulle jag vilja påstå.
Vad var och en sedan menar med stor skillnad är dock relativt, men här tyckte jag att ALLA parametrar blev klart bättre.
Har även jämfört H/K avr4000 med SAT Amplifix.

OK, detta är verkligen inte en rättvis jämförelse, men skillnaden är enorm! Nu är i och för sig H/K 670 bättre än avr4000, men ändå.
I och för sig är SAT amplifix mycket prisvärd och beskrivs ofta som kapabel att konkurrera med en hel del dyrare konstruktioner.

Jag ganska säker på att det är stor skillnad på 2-kanalsljudet mellan avr8500 och SAT Amplifix också (till amplifixens fördel).
Även om avr8500 är ca 6000 kr dyrare.
(Jag har för mig avr8500 kostar ca 22000kr idag).
Givetvis skall man ju inte stirra sig blind på priset heller men
det är skillnad på konstruktionerna också. Sen får man ju inte glömma att en surroundreciever skall klara av så mycket fler saker också, driva fler kanaler, inbyggd processor med en massa funktioner.
En drös med in och utgångar, både digitala och analoga. Detta lägger sedan grunden för kompromisser i slutstegsdelen.


mvh,


Edited by - hifirocker on 2003/10/10 00:24:04
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000