HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Roq (ny andraanläggning sista sidan!)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/08 :  23:24:58  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Snygg bänk. lite småretro sådär.
Vad fyller mönstrerna på sidorna av högtalarna för funktion? ren design gimmick eller?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/03/09 :  10:40:41  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Fiint... blev ju riktigt bra med skivorna och bänken, bra att du kan stänga igen lite också... så inte lillknodden kan pilla allt för mycket

Btw: satte du dikt mot väggen, dvs ingen luftspalt?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/09 :  14:36:54  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
quote:
...man ska väldigt välutvecklade hifiöron för att höra skillnad...mina gör då inte

duratec: Som sagt, inte jag heller... ;-)

Bubben: Jag får testa med/utan bollar. Skaffade de för längesen mest som kul grej.

Labbe: Jag har hört förklaringen till möstret på sidan me kommer inte ihåg så jag vågar mig inte på en förklaring som jag kan stå för.

Nitram: Ja, jag är nöjd. Tack förresetn för lyssningshjälpen. Vi var ju helt samstämmiga vad gäller en av förstärkarna

Dämpningen är dikt an, fast ändå inte:
Ytterst 50mm stenull, sedan 15-20mm spånskiva och sedan nån dryg cm distans ut från väggen. Själva skivan sitter alltså runt 3 cm ut från väggen.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/09 :  14:57:16  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Roq: JAg får nog leta lite då och se vad jag hittar.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/09 :  19:05:05  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Ja det jag vet är att systemet kallas U/D/D och ska på något sätt göra att de tidiga sidoreflexerna minskar. Vad jag förstår, genom att få en mer framåtriktad ljudkägla från mellanregistret.

Här en recension med lite diskussion om U/D/D
http://www.onhifi.com/product/amphion_xenon.htm
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/09 :  23:05:19  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply


Jag köpte lite billiga Neotech-högtalarkablar som jag, för skojs skull, tänkte testa och jämföra med mina nuvarande Supra 3,4. Jag kanske lägger upp bilder på det senare.
Någon form av mindre basabsorbent kanske också blir av - antagligen DIY-variant.
För tillfället håller jag på och försöker optimera högtalarplaceringen.
Det stämmer det som tillverkaren anger - att ljudet blir bäst om man inte vinklar in högtalarna för kraftigt - jag har prövat bägge varianterna.

Edited by - Roq on 2005/03/09 23:07:13
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/10 :  07:08:28  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Just det med att Amphion ska vinklas så de riktas strax brevid axlarna, undrar om det är unikt för deras högtalare eller om andra som tex mina AV låter bäst av det också? Ska nog testa...

PS: I30 är skitsnygg i både titan och svart, kan ej bestämma mig för vilket som ser bäst ut...I-lands problem...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/10 07:09:20
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/03/10 :  12:48:30  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Såg att du haft MF A5 hemma på lån, vad tyckte du om den?
Har själv Primare A30.1 men ska ner och lyssna på Musical Fidelity
i helgen....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/03/10 :  17:19:44  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Snygga högtalare!
Har bara hört Xenon en gång men minns att jag tyckte de lät mycket bra då, trots att lyssningsrummet inte var särskilt optimerat.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/10 :  18:41:11  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
matte76: Jag hade Audiovector innan jag bytte till Amphion men jag tycker att AV lät bäst med ordentlig invinkling.

Ledzepp: Musical Fidelity A5 var en förstärkare som inte gjorde många fel!
Det fanns ordentligt med kraft och den lät hela tiden kontrollerad.
En väldigt neutral förstärkare tycker jag som uppfyllde det ena av mina två krav: "rappare basåtergivning". Den föll dock på några saker:

1. I mitt system uppfyllde den inte mitt andra krav "att inte ge lyssningströtthet".

2. Stereoperspektiv och djup i ljudbilden. Bredden var det inget fel på däremot var det så att Vincenten och Primaren presenterade ljudet en bit bakom högtalarna (hade djup). Med Musical Fidelity A5 så utspelade sig allt mellan eller framför högtalarna.

3. Av nån anledning så satt jag och "jagade ljudet" med huvudet i sidled. Det kändes som det dök upp noder här och där och huvudplaceringen var väldigt känslig.

Det var mina negativa åsikter om MF A5 men som sagt, den gör inte mycket fel... Mkt fin byggkvalitet annars. I ett annat system kan den låta guld.

Edited by - Roq on 2005/03/10 20:17:30
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/03/11 :  08:19:14  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Ok,Kul att höra vad någon annan tycker om MF:en men det ska bli intressant att lyssna på Contourerna tillsammans
med A5, ska ner till Västerås(PE Audio)

Han har både mina högtalare o CD-spelare att koppla
ihop för en demo med A5, på papperet har dom iallafall
den kraft jag tycker mej sakna lite i A30.1....

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2005/03/11 09:52:18
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/11 :  09:14:29  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Roq: Du har nog rätt, jag har testat nu. Det var gamla M3 Signatur du hade va? Dina Amphion Xenon är mycket snygga! I framtiden när jag byter mina Audiovector (lär hända nån gång..) väljer jag mellan Amphion, Sonus Faber, B&W Nautilus och Totem. Som det känns nu alltså...går efter både det ljud jag gillar och utseende.

Ledzepp: Dina Dynaudio S3.4 behöver ju kraft i massor för att låta riktigt bra så MF A5:s 2*250 watt lär bli perfekt...tror även ljudkaraktären passar bättre till de varmare och fylligare Dynaudio än till Amphion som låter lite ljusare och luftigare, ungefär som Audiovector.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/03/11 10:00:25
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/11 :  10:02:25  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
quote:
...ska ner till Västerås(PE Audio)


ledzepp: Japp, det är "min" närmaste affär också. Köpte Primaren och lånade hem MFn där

quote:
...väljer jag mellan Amphion, Sonus Faber, B&W Nautilus och Totem.


matte76: Det är inga dåliga val nån utav dem även om jag ännu inte har så stor erfarenhet av SF.
Jag tror som du också att det kan funka bra med ledzepps kombination: MF A5 och Dynaudio S3.4!
P.S. Jag "kom bara upp till" Super-nivån på AV... D.S.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/11 :  10:05:26  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Roq: Ja MF drar ju mot det ljusa i ljudskalan så de passar nog bättre till Dynaudio än till Audiovector/Amphion som sagt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/03/11 :  10:15:56  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
quote:
ledzepp: Japp, det är "min" närmaste affär också. Köpte Primaren och lånade hem MFn där



Se där vi kanske är grannar...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/03/19 :  11:31:31  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Hej!

Kul att du blev nöjd med ditt köp. Jag sitter sjävl väldigt nöjd med min A30.1, men skulle gärna vilja veta om du jämförde A30.1 mot I30 innan du bestämde dig??

Vilka skillnader hörde du??

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/20 :  01:56:46  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Riktigt trevliga grejer Dina högtalare är jag mycket nyfiken på, men Ljudmakarn har inga hemma för provlyssning Har lyssnat på Argon 2 stativaren och det gav mersmak!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/20 :  14:52:09  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
quote:
dina högtalare är jag mycket nyfiken på, men Ljudmakarn har inga hemma för provlyssning


FBK: Ja, jag tycker det är ett par fantastiska högtalare!
Med rätt kringutrustning tycker jag att det som är deras allra bästa egenskaper är; ljudbild (djup, bredd), snabbhet och detaljeringsgrad. Man får jobba en del med placeringen av högtalaren samt invinklingen. Placering framåt/bakåt ger mest påverkan på basen och invinklingen optimerar ljudbilden/detaljskärpan.
Vad gäller basen så kör jag med skumplugg i basporten (-1,5dB) samt aktiverad bassänkning (-1,5dB) i mitt rum - detta trots att rummet ändå är rätt stort - kring 42kvm. Detta säger nog mer om rummet än om högtalaren...
Mitt svåra rum består nästan bara av betong och klinkers . Jag ska fortsätta förbättra främst m.h.a. ändrad högtalarplacering + absorption/diffusion.

Däremot har jag tidigare märkt av att högtalarens U/D/D-koncept funkar suveränt (jag tycker alltså inte det bara är snack).
I vårt förra hus hade jag högtalarna i ett alldeles för litet rum. Där stod högtalarna nära sidoväggarna men ändå var ljudet mycket sammanhängande och hade ingen tendens till att låta diffust. Detta i jämförelse med mina tidigare Audiovector.
Alltså tycker jag inte man behöver utesluta den här relativt stora högtalaren bara för att man har ett "för litet" lyssningsrum!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/20 :  15:15:40  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
knoxville:

Här har vi I-30



Inte så stor skillnad mot A30.1 eller hur?

Jag skulle väl säga att om man redan sitter nöjd med en A30.1 så behöver man nog inte byta till I30 då den ljudmässiga skillnaden är liten. För den som har en annan förstärkare och vill gå över till Primare kan jag absolut rekommendera I30.
Nu hade jag tyvärr inte båda hemma samtidigt och kunde därför inte jämföra sida vid sida. Här skulle jag kunna hitta på nån liten skillnad som jag hörde men det tänker jag inte göra . Jag kanske tar med mig min I-30 hem till Nitram som har A30.1 så kan vi ju vara två som jämför . Efter det så kan jag säga något om skillnader.

Jämfört med A30.1 så sägs det att Primare skall ha försökt "ta bort den sista vassheten i övre mellanregistret" när det gäller I-30.
För den som tycker A30.1 låter mörk eller liknande så är väl det här påståendet inte något steg i rätt riktning .

Det ska dock sägas att jag är mycket kritisk mot "instängt" eller murrigt ljud och jag totalsågade en av deltagarna i mitt förstärkareletande bl.a. p.g.a dessa punkter...Det måste låta öppet och luftigt, annars får det vara.
(En annan orsak till att det blev I30 istället för A30.1 var att jag kunde välja färg. Jag letade begagnad A30.1 i titan men hittade inte någon). (F.ö. tycker jag den svarta modellen är snygg också)
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:14:58  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Avslutar den här rundan med lite fler bilder på Amphion Xenon, några översiktsbilder samt nån enstaka bild på min stora DIY-hörnabsorbent.

Aluminium 6,5" mellanregister (150Hz - 1200Hz)



Färgen på högtalaren verkar vara lite svår att återge. Den blir ofta lite "för mycket" på bild (har försökt dra ner på saturationen i bilden). Som ni ser skiljer det mycket i färg mellan de två bilderna. Den riktiga färgen ligger närmare den övre bilden än den undre.




Edited by - Roq on 2005/03/20 22:33:25
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:18:59  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply

Ny katt också!



En 8" aluminiumbas tar hand om allt nedom 150Hz






Edited by - Roq on 2005/03/20 22:40:57
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:24:17  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
"Flygfoto" av rummet - NU även med NY matta!





Här ses mitt trial-and-error-bygge: En hörnabsorbent av stora mått.
50 cm radie, ca 200cm hög, innehållande två utrymmen med lösull i.
Byggd helt utan ritningar, helt utan känsla... Jag svängde ihop den mest som ett kul experiment. Får se hur länge den får stå kvar.






Edited by - Roq on 2005/03/21 19:17:55
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/03/21 :  09:36:24  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Nice... gillar flygfotot

Hade du testat att helt enkelt lyfta ut hörnabsorbenten ur rummet?, intressant om du hör nån skillnad nu när du haft den där ett bra tag.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/21 :  19:16:51  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Nitram: Sant, jag börjar nog vänja mig vid att den står där. Rummet är rätt stort och det hade ju egentligen varit bättre att ha den i hörnet i "högtalaränden" av rummet (men det är den för stor för).

Ska ta ut den och testa - den kanske är guld värd?

Edited by - Roq on 2005/03/21 19:18:26
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/03/21 :  21:27:39  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
du värkar ju ha lite "småmysigt" hemam hos dig *drägglar*

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000