HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Baltazars pryttlar, nu med nyfanerade BS60
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2005/03/27 :  17:11:00  Show Profile Send sumo a Private Message  Reply
Ursäkta att jag frågar!!
Men vad står pip för???
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/27 :  17:42:18  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
pi = Phonic-Illusions-"plutt".
Skulle eg. hetat pi10 men under utvecklingen börjades den kallas plutt och därav blev namnet piP istället.

Mvh

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/03/27 :  21:08:53  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Grattis Baltazar till dina drömhögtalare!!!

När får jag komma hem och lyssna på dem?
Jag tar med fikabröd såklart samt massor av musik!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/03/28 :  01:28:29  Show Profile Send niklas a Private Message  Reply
Hej Balthazar!

Grattis till de nya fantastiska högtalarna (jag har likadana! )

Använder du fortfarande pP-2 nu när du har pi60?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/28 :  11:07:31  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
vad hände med bilden

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/03/28 :  15:00:25  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Baltazar, vakna!!

Vi vill ha bilder

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/28 :  15:18:55  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Vilket jä*la tjat

niklas -> Man tackar!
Nej, använder inte basmodulerna för tillfället. Vill ju spela in mina pi60 ordentligt vilket torde ta längre tid om dom inte får ta hand om basen Dock kommer jag iaf testa (så länge pP-2 finns i min ägo) att använda dom. Man kan ju kanske placera dom att fungera bättre i basen än pi60 i mitt rum.

Manga X -> Tackar
Du kan kanske komma över nån kväll i veckan. Har lite skolarbete att göra. Lagom kul med nya högtalare...

Tog några bilder som är dugliga. HAr några fler suddiga
Basen/mellanregistret tillverkas av Vifa men vem tillverkar diskanten?

Bild från mina föräldrars vardagsrum(där monteringen skedde)

Ännu en:

Delnungsfiltret

Mvh

Edited by - Baltazar on 2005/03/28 15:20:41
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/28 :  16:16:13  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
riktigt snygga pi60 om du frågar mig

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/28 :  16:51:43  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Haha, säkert
Vänta bara tills dom får lite färg på sig.
Kan iaf avslöja att det blir tvåfärgat

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2005/03/28 :  22:00:54  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Vad är det för storlek på bas/mellan register elementet?
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/28 :  22:05:33  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Dom är 8" stora.

Mvh

Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:37:52  Show Profile Send soren a Private Message  Reply

Du får lägga dig i hårdträning inför monteringen!
Har tränat diverse kampsporter under många år, men dämpskummet höll på att knäcka mig :)

Du kommer märka vad jag pratar om!

/Sören
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:46:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
DynAudio står det på dom vita kartongerna?

Borde inte ena spolen ställts upp?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/03/29 :  16:41:56  Show Profile Send soren a Private Message  Reply
EA ..

Om jag minns det rätt så använder pi60 ett "relativt" omodiferat diskantelement från Dynaudio (långt ifrån 100 på det dock). Någon som vet?

Spolarna ser ut att vara tillräckligt långt ifrån varandra..
Jag ställde iofs min ena upp :)

/Sören

Edited by - soren on 2005/03/29 16:44:15
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/29 :  16:54:58  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
så länge dom ligger ca 20cm från varann ska dom väl inte störa varann nämnvärt? (spolarna dvs)

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/29 :  18:00:30  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Jo, skummhelvetet var riktigt jobbigt. Svettades som en gris!
Tur att man lyft lite skrot då och då...

Blev tvungen att dubbelkolla monteringsanvisningen. Hann bli lite nervös
Det står att de ska vara minst 8cm från varandra ellerplacerade som på skiss(med den mindre på högkant) så jag satte dem så långt ifrån varandra jag kunde.

Då borde det ju vara lugnt. Räknar man bort radierna från respektive spole borde det innebära att de fortfarande är >20 cm från varandra höftat(minns inte storleken på dom) precis som Haakan skriver.

EA-> Visst står det så. Du vinner första pris!(vilket innebär att du, när du känner för det, får donera ett exemplar av valfritt högtalarpar ur ditt sortiment)

Mvh

Ps. Jäklar vad dom låter bra nu trots bara ca: 30h. Lite bummlig bas bara men det blir nog bättre. Ds.

Edited by - Baltazar on 2005/03/29 18:04:27
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/30 :  12:48:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tjohooo - jag vann nått...

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/30 :  12:56:11  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Vet du vad det bästa är med den exclusiva vinsten?
Jo, att det är till mig donationen sker

En win-win situation som man säger

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/30 :  13:00:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
En win-win situation för ena parten ja!

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/31 :  10:55:22  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Haha, det kan man säga

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/31 :  10:57:40  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Färdig burk.

Edited by - Baltazar on 2005/03/31 10:58:16
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/03/31 :  12:02:13  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Helhetsbild tack
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/03/31 :  12:30:11  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Det blir nog en win-win(lose) situation.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/03/31 :  14:48:54  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Trevligt. Är det INO-vin?

Tänkte bara passa på att fråga, hur mycket skum är det i högtalarna?
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/31 :  15:06:35  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Japp, visst är det Ino-vin Har nog inget med Ino Audio göra iofs Fick det av en kompis som köpte det i Grekland.

Det är skum/dämpmaterial från toppen ned till underkanten av basen. Det är ungefär lika tjockt som högtalaren är djup vid diskanten/ovanför "hyllan".
Nedåt är det en stor bit som man viker längs baksida och sidoväggar och som sträcker sig från botten och upp till den övre dämpbiten.

Mvh

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000