HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 marbrink *Uppdaterat 20/4*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/18 :  00:28:23  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Marbrink: Känner igen oskärpan... Jäkla fina lurar förresten!

Bernt: Det är kameran som är så himla duktig.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/18 :  00:49:17  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
MaxMartin: Oskärpan ville jag ha på den bilden...tycker det kan vara ganska snyggt ibland...
Visst är kameran duktig! hifibilder är lätt att ta. Det är i stort sett bara produktbilder..
Inte speciellt kul att fota hifi...
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2003/09/18 :  00:54:05  Show Profile Send Heat a Private Message  Reply
vad blir den största skillnaden med Rothwell inkopplade??? tar dom bort brus?

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/09/18 :  01:11:23  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Har du sett dämpare med andra dämpfaktorer än 10 dB?
/Matrixen
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/18 :  01:21:59  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Heat: Det dom ska göra är att sänka volymen med 10db och de ska även ta bort brus. Det känns klart som det är positivt tweak i min anläggning. Känns som bruset har minskat lite också.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/18 :  15:05:08  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
You have PM!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/09/18 15:05:35
Go to Top of Page

MIFF
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:22:58  Show Profile Send MIFF a Private Message  Reply
Tja!

Har också ett par Dynaudio Audience 42:or och skulle vilja ha lite tips från dig.

Mitt system som det ser ut idag är:
Reciever: Denon 1802 (5*80W) (Pre-out för FR, FL, C & Sub)
DVD: Grundig 5120
Högtalarkabel Front&Center: Prism Klara (Tara Labs)
Högtalarkabel Surround: "Jen Tech Sky 2.5" (riktigt billig skitkabel)
Signalkabel: (Vet ej namnet på den men tror jag gav ca: 5-600kr för den på Hifi-Klubben)
Stativ: Atacama Nexus 6

Mitt "kommande" system:
(inom väldigt snar framtid)
A52:or som frontare
A42:orna som surround
(Har även redan nu A42C som center)

Planen:
Hade tänkt behålla recievern och köpa 2st alt. 3st Vincent SP-996
mono block till framhögtalarna. Skaffa en bättre sub än min gamla Paradigm PDR-8

Frågorna:
Vad ska jag göra först för att förbättra ljudet? Räcker det att behålla Denon 1802 och köpa monoblock eller kan det bli bättre att köpa en ny reciever(vill dock ha 5.1 ljud)?
Kablar! Gör en kabel någon skillnad i mitt system, och isåfall vilken/vilka kablar tror du kommer att fungera bra hos mig?

Alla tips/tricks m.m. mottages hjärtligt.

Vore tacksamm om du ville ta dig tid att svara på dessa lite kryptiska och långa frågorna.

MVH
Jonas
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:39:29  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Hej!

Givetvis ska jag svara på frågorna!

Mitt råd till dig är att byta till en bättre reciever. Tror inte 1802 driver Dynaudio med rättvisa. Skaffa nån av Yamahas recievrar i 10000-kronorsklassen när du får pengar och byt dvd-spelare. Philips 963SA är löjligt prisvärd.
När du väl har fixat det har du ju ett helt ok surroundsystem.
Då kan du börja jobba på stereosidan. Då hade jag skaffat ett tvåkanals slutsteg som du använder till frontarna när du kör stereo om du vill ha lite bättre ljud i stereo o även i hembion.
Hade också satsat på bättre signal- och högtalarkablar till frontarna.

Lycka till!
Go to Top of Page

MIFF
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:55:40  Show Profile Send MIFF a Private Message  Reply
Tackar för ett bra och snabbt svar
Kabelbiten skulle jag dock ha lite mer hjälp med... vad är rimligt att lägga på kablar i det här system?

Kabel längder:
Frontar: 2 * 3 - 4m
Center: ca: 1m
Surround: ca: 2 * 7m

Signalkabel: ca: 0,5 - 1m
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/24 :  16:15:49  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
om du uppgraderar systemet är det väl värt att lägga lite pengar på kablar men inte så mycket i nuläget.
Satsa mest pengar på kablarna till frontarna o signalkabel. Till surround kan du köpa nån kabel för typ 50 kr metern.
Go to Top of Page

MIFF
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/24 :  16:44:02  Show Profile Send MIFF a Private Message  Reply
Ok, tackar så mycket för hjälpen
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/24 :  16:54:42  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Det var så lite så!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:14:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Hur låter K1000?

Beskriv gärna register för register. Speciellt intresserad är jag över hur de går ned i den allra lägsta basen.

Distorsionen, hur är den subjektivt beskrivet?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/30 :  20:29:40  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Knoppen: Jag tycker de låter otroligt bra. Neutralt, mycket detaljerat och sen är ljudbilden förmodligen bland det bästa man kan få från lurar. I alla fall utanför huvudet känslan.
De ska även mäta mycket bra. Såg det i manualen. Den lägsta basen finns väl inte riktigt som i Stax lurar eller vissa dynamiska lurar. Karaktären på basen är väldigt annorlunda mot andra lurar. Det är lite mer som från högtalare och basen känns detaljerad. Lurarna går från 30hz-25khz tror jag. Så tänk dig hur basen låter från en ruggigt bra högtalare som börjar vid 30hz o ta bort kroppskänslan.. =)
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/22 :  19:07:38  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Har tillkommit några nya prylar i anläggningen och jag tänkte uppdatera!

QED genesis silver spiral

Etymotic ER4P (har S-adapter också)

Rotel RA-1070

Edited by - marbrink on 2003/12/06 01:46:01
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/22 :  19:56:53  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Alltid roligt med lite uppgraderingar

Mycket stor skillnad mellan Hero och select

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/22 :  20:41:41  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Det tycker jag. Även fast att inte selecten är riktigt inspelad.
Selecten är bättre på det mesta.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/23 :  00:22:10  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Det var fina uppgraderingar. Om du skall kasta/sälja Heron tar jag gärna emot.
Vad är minimum på förstärkeri för att driva 42orna med ok återgivning?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/23 :  10:20:27  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Jag ska nog sälja Heron. Har haft en som är lite intresserad så jag måste höra med honom först.
Det finns inget minimum på förstärkeri på Audience 42 men den lyfter sig helt klart med bättre prylar. Har haft tre olika förstärkare till den. Man bör kanske inte riktigt behandla den som en högtalare för 5000-6000 kr.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/23 :  21:30:05  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
En polare är spekulant på ett par, men han har begränsad budget. Därför jag undrade. Är det någon speciell elektronikkarraktär som man direkt skall undvika? Han funderar på de där lågbudget NAD med BEE eller nått i namnet.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/23 :  21:40:28  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Man ska nog undvika en alltför klen förstärkare med vass karaktär...
Du har PM förresten!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/26 :  09:58:37  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
marbrink

Måste säga att jag gillar din Rotelstärkare skarpt,
den som påstår att Rotel gör fula saker är nog mer än
halvblind

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/26 :  10:40:16  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Tackar Larsho! Rotel har fått ett väldigt dåligt rykte tycker jag! Jag tycker de gör bra o även ganska snygga grejer.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/26 :  10:46:23  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Jo det är nog tyvärr så, Rotel har fått ett oförtjänt
dåligt rykte tycker jag

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/10/27 :  23:57:32  Show Profile Send emp a Private Message  Reply
Köp flatpads till gradosarna!
Så hemskt att se dom med gula sennheiser pads :)
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000