Author |
Topic  |
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 23:07:31
|
NAIM DBL är en lite speciell högtalare eftersom den består at tre delar som sätts ihop till en högtalare. Man börjar med den del som inte innehåller något element:

Det passiva delningsfiltret fästs på baksidan vilket gör det enkelt att bygga om till aktiv delning om man vill. Denna del ställs på plats och spikesen justeras. Vikten ligger på knappa 70 kg så den är inte lätt att flytta runt. På denna skall basdelen ställas. Denna är en egen låda med en 15-tums bas som tillverkas av ATC enligt NAIMs spec. Undersidan av denna låda har en öppning som kallas akustidk resonans, dvs det ör ett motstånd för luften. Denna låda ventilerar ner i underdelen och får en stor volym fast elementet skall känna den lilla volymen. Detta sägs kombinera den lilla volymens snabbhet med den stora volymens djup. Jag är inte man att försvara principen men lyssningsmässigt verkar det stämma väl.
Här är en bild på basen ned ventil:

En silikonring appliceras på underdelens packning och ett par medföljande distanser gör att det blir enkelt att styra in basdelen:

Det gäller att få det tätt och ett misslyckande höts direkt, jag har provat....
Efter att basdelen kommit på plats ser det ut såhär:

Mellanregister/diskant har en egen sluten låda som har fyra spikar på ett utskjutande stag att stå på. Diskanten är tillverkad av scan-speak och mellanregistret gör man själv.

Efter detta börjar det likna en högtalare:

Det är bara fronterna som fattas och jag kan garantera att det låter betydligt sämre utan dem.
När jag hörde denna högtalare första gången var det en av de stora aha-upplevelserna i mitt hifiliv: den kunde återge piano! Allt det fysiska i pianot fanns där utan ett uns till fet bas. Jag blev såld direkt och visste att jag en dag skulle ha ett par. Jag har fortfarande inte hört någon högtalare låta bättre på det jag prioriterar, men det kommer bara man har tålamod.
Med fronterna på ser det ut så här från soffan och vet man inte att det är tre delar så tänker man nog inte på det. Det är en stor högtalare på dryga 100 kg men eftersom den står nära bakvägg tar den inte upp så mycket golvyta.

/Erik |
Blås på! |
Edited by - erik on 2003/03/30 23:29:01 |
|
Andreas N
Member

139 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 23:21:13
|
mmmmmmm.......DBL.... |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 23:44:31
|
Det åkte visst på ett par superspikes mellan bild 6 och 7 också 
Och Titta! Det sitter en vinkork i mellanregistret. Precis som hoss Audio Physic  |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 23:58:48
|
Ja, de väger som ett piano, då ska de kunna låta som ett också. |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 00:13:09
|
Vad är det som sitter bakom högtalarna på väggen? Ser först ut som en liten list, ovanför själva golvlisten, och ovan för denna sitter något svart. Är det svarta delningsfiltret? Snygga bilder föresten. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 00:52:32
|
DBL. "Damned big loudspeaker". Borde dock bli feta kantreflektioner med så bred baffel. Inte minst för diskanten. Ingen baffelkorr behövs för basen iaf.    |
Hifiarkeologen |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 00:57:15
|
Bättre med fronter. Det där får du förklara. Rimligen borde det vara tvärtom.   |
Hifiarkeologen |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 06:23:55
|
Bebo: Det är faktiskt så att superspikesen åkt av, den sista bilden är äldst. Det är delningsfiltret som är den svarta lådan bak. Listen är ett minne från när jag provade att sätta högtalarna påett väggstativ!!
Brumel: När det gäller kantreflektioner så ligger väl diskanten flera våglängder från kanten?
När det gäller fronterna så är de av typen "foam grill" och ca 4 cm tjocka. utan fronterna spelar högtalarna som två ställen det är lätt att peka ut. Med fronterna är det en scen som spelar. Det är svårt att beskriva men uppenbart när man provar. Rekommenderar inte Wilson front på? Typen av front är likadan.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 10:27:46
|
Bebo     |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 10:29:46
|
Snygga bilder! 
Blir inte djupet lidande när högtalarna står så nära bakväggen?
|
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 12:26:41
|
Rebo: ursäkt, lite för tidigt på morgonen.
Djupet blir inte lidande för mig. Man behöver inte ha högtalaren 15 m från bakväggen för att återge en hel orkester.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 12:45:07
|
Erik: Ingen fara. Lite kul var det allt också  |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 20:44:44
|
Tjenare Erik (och Bebo ). Du säger att diskantens våglängder är för korta. Ok. Mellanregistret då. Jag vet inte var DBL delar men något säger mig att den lagårdsbreda baffeln med ganska vassa kanter inte går att trolla bort med ett smart filter. Annars är ju idén med en tokbred baffel intressant och kul.  |
Hifiarkeologen |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 21:08:14
|
Visst var det hemma hos dig i Luleå som HighFidelity hade ett reportage för något år sedan?
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 06:03:42
|
Stämmer.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 09:21:40
|
brumel: Faktum är att en bred baffel ger betydligt mindre problem än en smal. Ljudet blir mer riktat (vilket är en fördel), baffelstödet går längre ner i frekvens och utförs konstruktionen rätt får man en högtalare som kommunicerar bra med rummet den ska användas i.
Att välja en för smal baffel ställer till med allvarligare problem än en bred.
mvh JP |
 |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 14:24:10
|
Härliga bilder! Nu vill vi se lite av elektroniken som "hör till" också!!!
Gr. |
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 22:00:33
|
Elektroniken kommer så småning om och då på forumet för system. Under tiden några bilder på en fantastisk högtalare som använder diskant och mellanregistret från DBL. Här får det lilla mellanregistret dessutom agera bas. En otroligt snabb och öppen högtalare. Enligt mig överlägsen både Linn Kan och LS3/5A på deras egen paradgata. Myntets baksida är att den är trögdriven och känslig för elektroniken framför. Den som inte tror på skit in/ skit ut borde få höra en sådan demo med denna högtalare.

Som alla NAIMs högtalare sitter delningsfiltret utanpå. Aktiv delning är en möjlighet. Bodde jag trångt skulle detta vara mitt förstahandsval nästan oavsett ekonomi.

Benämningen är NAIM IBL
|
Blås på! |
 |
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 00:09:30
|
Vad är detta? Naim-sammlare som Timbres Sonus Samling? Vrålkul! |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 09:35:03
|
Diskanten ser ut att vara en variant av Scan-Speak D2010. Skådar jag en Jack-Russel i bakgrunden? |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 18:38:26
|
Två rätt Jadde; det är en Parson Jack Russel och en s-s D2010. Jag har för mig att det kan vara en /851100 men är inte säker.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 12:48:56
|
Hunden i bakgrunden ser allmänt uttröttad ut!  |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 13:07:01
|
Fin vovve!
Ser ut som han (?) med lite slött intresse håller koll på vad som försigår... husdjur är roliga! Min katt tittar nyfiken på när fronterna åker av på mina högtalare. Sätter jag sen på klassisk musik håller han sig undan... 
/JP |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 21:25:53
|
Den nya snälla Naim hunden. Ni minns väl den där reklamen med en morrande dobermann "Let nothing stand i the way of musical integrity". Grrr!   |
Hifiarkeologen |
 |
|
marran
Member

540 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 01:41:00
|
grym högtalare. Jag gillar att de går sin egen väg och bygger högtalare som de tror är rätt istället för att följa strömmen! hur stort är rummet? det bör väl vara ganska stort till ett dylikt monster? habegäret växer... |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 22:38:05
|
Måste oxå komma med ett inlägg i debaten om Naim..Dom gör inga dåliga produkter och har man en bred baffel så är har man kommit fram till att det är det som låter bäst..så de så !! Har själv inte hört ett par DBL LIVE än men, däremot ska jag snart till Naim i england och då blir det lyssna av, hoppas oxå få höra de nya NBL med NAP500..mums !!! |
 |
|
Topic  |
|