HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Jakten på den optimala högtalarplaceringen.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/19 :  00:02:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Varför inte prova att göra en högtalarkabel av ByBee's i en lång rad ända till slutsteget?

Det lär finnas en norrman som har gjort detta med både signal och högtalarkablar. Och det är mycket bra efter vad jag har hört, men kablarna blir stela och ömtåliga. Och dyra.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/19 :  00:09:46  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
varför inte bara bygga en enda längre bybee istället för att seriekoppla en massa små? =)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/19 :  09:42:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
varför inte bara bygga en enda längre bybee istället för att seriekoppla en massa små? =)


Jag har testat med flera Bybee,s i samma kabel.
Jag byggde 2 nästan likadana XLRkablar i höstas när jag experimenterade.
Enda skillnaden var att jag använde Bybee,s i varsin ände på kablarna. När jag kopplade ihop dom, så att det fanns Bybee,s i varsin ände, så blev det en liten förbättring i ljudet.
Såpass liten att dom flesta nog hade haft svårt att höra skillnaden, men jag kan min egen anläggning, och det blev en bit trivsammare att lyssna på musik. Det tog några dagar innan jag kunde peka på var skillnaden låg. Det verkade som att rumsinformationen blev förbättrad och att det spelade lite renare i basen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/28 :  08:00:09  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
Jag kanske har snöat in lite på det här, men. Har ni gyllenöron provat att byta soffa? Personligen är jag övertygad om att det kan göra stor skillnad för ljudet. Jämför också gärna med reportaget om Coltrane högtalarna. 100 mot 1 på att de flesta av oss skulle uppleva större skillnader med en akustiskt bra soffa än att byta kablar från super till megasuperduperjättebra.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/28 :  08:13:37  Show Profile Send niklass a Private Message  Reply
Lasselite: dito på den! :)

rummet spelar mkt stor roll i ens anläggning utan ngn som helst tvekan och en soffa är väl ngt som måste finnas i avdelningen rumsföärbättringar!

jag flyttade till hus i december och fick där ett eget hifi/hembiorum och där har jag ställt in en rejäl soffa med stora dunkuddar och massa sånt, rackans va mina fula basabsorbenter åkte ut fort... finns ingen anledning att ha såna om man tänker efter när man köper soffa.

men om det här till denna tråden är väl en annan fråga..

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:00:50  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
Nja, högtalarplacering hänger väl iofs ihop med lyssningsposition. Men jag håller med on att inlägget inte är 100% ontopic (ontopic, har jag uppfinnit ett nytt ord nu?). får jag skylla på att nån annan började diskutera kablar, som inte heller är helt ontopic ;)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:29:31  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Lasselite:
100 mot 1 på att det är större skillnader på att byta kablar än soffa. Coltrane är mycket avslöjande på minsta förändring i systemet.
Och ett kabelbyte går mycket tydligt igen i ljudet.
Och det behövs inget tränat öra för att höra detta.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:47:24  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Min soffa låter helt ok..
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:47:44  Show Profile  Reply
Jag håller på Lasselite, rummet har markant mera inverkan på återgivningen än vad någon kabel för motsvarande kostnad av ett aukstikreglerat rum betingar. Alltså, om du har 100.000 sek "liggandes", och bränner detta på nya kablar så vinner du en viss del - men ge dig på ditt lyssningsrums akustik istället och du klarar dig undan med 30.000 och kan köpa en Hawaii resa för resten :)

Jorma, inge illa menat, men kablar kan inte förändra akustiken i ett givet rum.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  16:59:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Ok, Jorma, ska vi slå vad om..., vad sägs om 100 000 kronor?!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:04:22  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
Jag var lite otydlig ser jag. När jag skrev ” Jämför också gärna med reportaget om Coltrane högtalarna.” var det visst en kabelduell där jorma var inblandad (teflonminne, så var inte så säkra på att jag minns rätt denhär gången heller). Vad jag ville komma till var att, och nu vill jag inte att någon tar illa upp, sofforna som är avbildade inte verkar vara genomtänkta val. Att byta någon av de sofforna mot tex en svulstig Göteborg från IKEA eller en stram italiensk skinnsoffa för att påverka akustiken åt önskvärt håll tror jag påverkar återgivningen mer än en uppgradering från kablar som är jättebra till superduperbra. Men om vi prylbögar saknar lite skärpa och styrsel i basen så blir inte det naturliga tankesteget att göra frugan glad å åka till mio för att kolla på ny soffa, istället köper vi en ojsåsnyggåbra högtalarkabel. För dubbelt så många pengar!

Jorma/Jag är en subjektivist.
Jag testar saker innan jag uttalar mig om dom.

Är det verkligen sant i det här fallet? ;)

CH/ lyllos dej, har du mätt upp resonansfrekvensen ;)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/30 :  16:31:35  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Ja med min fantastiska melodi(kolla musiktforumet för perfekt inställd..) så krävs det optimal placering!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/03/31 :  10:32:34  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
En soffa hjälper ju inte så mycket om det redan låter kasst ut från elementen.... kablar behövs ju ändå. Finns inga snabba genvägar till bra ljud... ni får skaffa både soffor och kablar..


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/31 :  10:40:37  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message  Reply

Lasselite:

näääää, inget mer om "i stället för kablar", det har vi fått nog av.

Resonansfrekvensen i mina fåtöljer ver jag inget om och jag undrar hur du skulle bli övertygad om en viss soffas förtjänster... hur blin*****ar man två olika soffor förresten? En spruta bedövningmedel i ändan, svart bindel för ögonen, personlyft i taket och 10 snabba gubbar som skiftar sofforna

Är man "guldrumpa" sedan?



Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/31 :  17:10:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Här är lite olika uppställningar där soffan kan spela en viss roll.

Första bilden påverkar nog soffan mer än personen som sitter i den.
Andra bilden tror jag inte att soffan påverkar mer än dom fullvuxna killarna som sitter i den. I det läget går det nog nästan lika bra med en träsoffa.
Tredje bilden finns inget bord framför soffan och det påverkar också rätt mycket på ljudet.
Men inget av detta ersätter soffan eller frånvaron av bord ett knippe bra kablar.
Så frågan är inte soffa eller kablar. Det ska vara bra kablar, soffa och inget bord. Och en tjock mjuk matta!!




Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/03/31 :  17:25:45  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Tror att Sten har klart högst dämpfaktor på bilderna ovan...

Edited by - CH on 2003/03/31 17:31:22
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/31 :  17:39:11  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Soffliggarhifi.

Framöver måste vi göra ett reportage om våra lyssningssoffor, lyssningsfåtöljer och sweetspotstolar. Ett kul ämne...
Skall börja samla bilder från och med nu...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:08:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Bild 1: Björn koncentrerat lyssnande på om Sladds dämpfåtöljer har hamnat på bästa möjliga dämpposition.
Bild 2: CH lyssnar nöjd, när Björn äntligen har fått till placeringen.
Bild 3: Lägg märke till den ultimata dämpanordningen bakom Sladds huvud. Äkta fårpäls. Och Sladd verkar trött efter allt fåtöljflyttande.




Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:40:25  Show Profile  Reply
Okej:

Läder eller tygsoffa ???

Jag har tyg av akustiska skäl... Men det vore kul att höra någon annan motivera läder. Och hur sjutton skall man bedömma t.ex. Mocka som har en annan typ av yta ???

Fast en ryamatta bakom lyssningspositionen kan aldrig skada...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/31 :  23:17:40  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
”hur blin*****ar man två olika soffor förresten? En spruta bedövningmedel i ändan, svart bindel för ögonen, personlyft i taket och 10 snabba gubbar som skiftar sofforna

Är man "guldrumpa" sedan?”

lol!!!!!
Klockrent!

Men för att återgå till den bistra verkligheten och frågan jorma så snyggt undvikt. De flesta av oss har en begränsad budget, och säg att man har en högkvalitativ anläggning men med kablar och möbler som lämnar en del att önska. Vart bör man lägga krutet? Vad ger bäst välljud per krona? Hur många % på kabel och hur många % på akustik.
Hur gött hade det inte varit med en butik med både och; IKFI? Hästidelity?

Frågan kvarstår. Har du testat?

Sladd/ibland e d en fråga om antingen eller och ibland om lite av varje. D flesta av oss har inte obegränsad hifibudget. (för att inte tala om hur mycke lättare d e å förankra en ny soffa hos frugan)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/04/01 :  02:02:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Jag köpte min soffa för nästan 20 år sedan och kommer inte att byta ut den. Det är den som syns på 2 av bilderna. Och det står en lika stor till på ena sidan och en nästan lika stor fåtölj på den andra sidan. Och jag har byggt om delar av mitt rum för att få bättre förutsättningar till välljud. Så tro inte att jag inte inser att akustiken är viktig i ett rum. Inte enbart för ljudet utan för att det blir trevligare att vistas i ett lagom dämpat rum.
Överdämpade rum tycker jag inte om att befinna mig i.
Men det trollar inte bort att kablar och annat i anläggningen fortfarande påverkar välljudet i allra högsta grad.
Tro inte att ett par Coltranehögtalare eller andra högklassiga högtalare ger fullt utbyte om man fuskar till det på vägen.
Och detta gäller allt från strömmatning, signalkälla, förstärkare och kablaget mellan apparater och högtalare. Och placeringen av högtalarna är också viktig. Och hur man ställer upp apparaterna.
Så det är endast genom att bygga upp helheten som man kan få ut det som anläggningen har potential till.
För min del är det alltså inget val mellan soffor och mattor eller kablar. Då vore jag tokig om jag köpte ett par sådana högtalare som Coltrane. Och jag har har aldrig funderat i % på vad dom olika delarna ska kosta. Jag förstår inte tanken bakom det.
Det vore mig lika främmande att köpa hem mat till helgen och fundera på hur många % dom olika delarna i lördagsmiddagen ska kosta.
30 % på vin. 30 % på en filebit. Och resten av % fördelade på ost, grönsaker, sallad och annat. Jag köper det som jag hittar och som passar ihop utan att tänka på procenten. Helheten är det som gäller.
Allt matematiskt i sådana sammanhang är rena snurren.
Det handlar förstås om ekonomi och vad kassan räcker till, men det är inte någon %-räkning i det.



Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/04/01 02:03:29
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/01 :  02:54:43  Show Profile  Reply
Jorma, Du minns väl Sällskapsresan: Du måste tänka på procenten...

Skämt åsido, det är korrekt - inget är starkare än sin svagaste länk. Och att sätta av en viss procentsats för t.ex. kablar fungerar möjligen som riktlinje men inte som "facit".

Dock, om frågan är t.ex. valet mellan ett bättre rum för 10.000 sek och en kabel för 10.000 sek, då tror jag att merparten av svenska folket tjänar mest välljud per krona genom att förbättra rummet...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/01 :  08:54:05  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
Just, ingen kedja är starkare än dess svagaste länk.

Jorma/har aldrig sagt att du ska byta. Undrade bara om du testat.

Timbre/jag vet att d e fel forum, men jag plåtar också lite och undrar lite vad du har för grejor. Belysning, blixt, digitalt, 135mm, mellanformat, knep osv. jag vill veta allt! För till skillnad från min hifibudget lämnar ditt fotograferande väldigt lite att önska (skulle väl vara fler bilder då:). Har du postat om detta nån stans, eller är det läge att lägga upp en tråd: hififotografering.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/01 :  08:55:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message  Reply


Jag håller med Jorma. Procentsatser är rena snurren.

Sedan glömmer vi kanske en sak när det pratas "rummet". För att kunna göra helt korrekta åtgärder (och hur många har koll på det....) så krävs det mer än bara lite spik och masonit. Skall man få det att fungera som allmänt rum så måste det ju dessutom bli ganska funktionellt och okey att titta på. Vi pratar nu inte bara om någon tusenlapp utan ibland ganska stora ingrepp, stor nödvändig portion know how samt hantverksskicklighet i den högre skolan för att resultatet skall kunna smälta in. Apropå kostnader menar jag....

För att ytterligare ta ihjäl procent-idén så är ju rum ruskigt olika. En del rum behöver massor av åtgärder/slantar för att fungera, andra rum är nästan OK som de är. I båda fallen gör ett byte av t ex kablar samma nytta även om det svåra rummet kommer att bråka med återgivningen så att alla uppgraderingar blir svårare att höra.

Måste kanske kommentera lyssningsbilderna från mitt musikrum. (som är ett sådant "enkelt rum" utan stort akustiskt åtgärdbehov)

När vi flyttade in var det oisolerad kallvind där ägarna före oss hängt tvätten i alla år. Rå träpanel, rått trägolv, färgspill, grova spik rätt i väggen med tvättlineknutar på....

En liten bit i taget ändras detta rum till att bli beboeligt för fler än mig. Men om man är hifidåre så är det ju viktigast att veta hur anläggningen skall stå först.... Nu börjar vi komma fram till hur det skall vara, rummet är isolerat, elektrikern har varit där, takskivor är till hälften på plats.... Fast till städputtarnas estetiska designnirvana kommer jag aldrig, här är för mycket annat att pyssla med. Golvet ändrar jag dock aldrig. Farao vad praktiskt med rått trägolv som man kan kana omkring högtalare på, sätta tejp, måla med tusch...

.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/01 :  09:11:41  Show Profile Send lasselite a Private Message  Reply
Jag har haft fungeringar på en hifi-fåtölj (adolescent jag vet) med inbyggt högtaleri. För att skapa sig en egen liten ljudbubbla, hörlurar i jätteformat. Vad tror ni? Vad finns för problem? Skall jag ta detta på diy istället (optimal högtalarplacering/lyssnarplacering handlar d ju iofs om)?

avis på dej sladd, jag vill oxå ha ett eget rum utan "sådär kan du ju inte ställa dom, det ser ju inte klokt ut" å slippa dendär blicken man får när man försöker med "men det låter ju bäst så"
Gomorron på er:)
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000