HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Viktor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/03/06 :  13:35:46  Show Profile Send Viktor a Private Message  Reply
Så var det dags för mig att presentera min lilla anläggning.

Vi börjar med en genomgång av vad det är för prylar som förgyller mitt musiklyssnande.

CD-spelare: Cairn Fog 2.0 med SOFT uppsamplingskrets, ström via JPC 2.5
Signalkabel: Harmonic Technology Truth-Link XLR
Förstärkare: S.A.T Amplifix, ström via JPC 2.5
Hötalarkabel: Kimber 8VS, bi-wire
Högtalare: ALR/Jordan Number 4

Har även en gammal Kenwood tuner kopplad med en Van den Hul D - 102 III HYBRID som blivit över, kabeln kostar förmodligen mer än vad tunern (ingick i ett paket) gjorde . Skall investera i en ny tuner vid tillfälle.


Utsikt från lyssningsplatsen, elektroniken skall egentligen stå mittemellan hötalarna men strömmen når för tillfället inte fram dit, förlängning på gång. Har inom kort snickrat klart en ny hylla, för tillfället får ett IKEAbord agera hifimöbel.

Lite från sidan.

Cairn Fog och tuner.

S.A.T Amplifix

Kablar på baksidan av förstärkaren.

Baksidan på ena högtalaren (och mina tår).

Bi-wire anslutning

Åsså stolen.

Edited by - Viktor on 2003/03/27 23:31:57

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/03/06 :  13:47:54  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
När jag ser din stol så tänker jag på sommaren! Ser trevligt ut!


Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/03/06 :  13:54:13  Show Profile Send Viktor a Private Message  Reply
Tack, det är väl egentligenen en solstol men den är skön framför stereon också. Det var knepigt att hitta en fåtölj som passade in med övriga möblemanget utan att ta för mycket plats eller kosta som en bättre förstärkare så det fick bli denna.

Edited by - Viktor on 2003/03/06 13:55:26
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/03/06 :  13:54:55  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Fogen är så snygg!!
Och den ska spela gudomligt för sitt pris oxå!
Vill verkligen ha en!
Nån som vill köpa en Audio Analogue Paganini??

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/03/06 :  13:56:43  Show Profile Send Viktor a Private Message  Reply
Har skrivit det tidigar i en annan tråd men Foggen är den bästa spelare jag hört under 20.000:-
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/03/06 :  13:58:00  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Hej Viktor!
Jag var länge spekulant på en Cairn Fog 2.0 med SOFT uppsamplingskrets. Nöjd med denna
mvh// Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/03/06 :  14:07:22  Show Profile Send Viktor a Private Message  Reply
quote:
Jag var länge spekulant på en Cairn Fog 2.0 med SOFT uppsamplingskrets. Nöjd med denna?




JA, sk-t nöjd, se också ovan.

Skall väl tillägga att jag inte haft den så länge, är väl inte inspelad ännu men det lär ju inte blir sämre. Lyssande runt en hel del innan jag köpte den och hade hem bl.a en CDFix och en Marantz cd-17 MKII KI. Cairnen vann på all punkter.

Edited by - Viktor on 2003/03/06 14:15:14
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/03/06 :  14:20:48  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Drivet och återgivningen av de lägsta frekvenserna har enligt tester varit lite av en akilleshäl, är det något du har märkt

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/03/06 :  14:43:26  Show Profile Send Viktor a Private Message  Reply
Nej, jag tycker den har bra drag över hela registret, om den kan ta ut det där allra sista i nedersta oktaven vet jag inte, den går tillräkligt långt ner för min smak och har bra kontroll. Tycker inte heller att den som någon sa är svag i basen jämfört med mellanregister och diskant, i min anläggning framstår den som välbalanserad.

Edited by - Viktor on 2003/03/27 13:45:30
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/03/27 :  14:03:52  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message  Reply
Tjena Tomas!
Tänkte bara säga att det var bland de snyggaste anläggningar jag sett än sålänge. Fin elektronik å högtalare men även riktigt snyggt tyg/gardin bakom anläggningen. Belysningen är ju oxå helrätt. Fett med cred

Kan tänka mig att det låter detaljerat å fint med Åt det ljusare hållet skulle jag gissa?
mvh Micke
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/27 :  14:44:54  Show Profile Send niklass a Private Message  Reply
vad kostar fogen? den var ju dessutom helt sjukligt snygg!

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:02:43  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Ja det var en trevlig uppställning! Men är det inte Kenwood som fått så mycket beröm för sina radiodelar? Jag tror mig ha hört det någonstans...
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:03:27  Show Profile Send Viktor a Private Message  Reply
M.Thorsén: Thomas ???? Nu har du nog tagit fel på gubbe.
Men tack för komplimangen det värmer alltid när någon gillar ens grejor/hem. Får ge cred till min sambo för tyget, det är hennes val.
Det låter bra, inte direkt ljust tycker jag men visst, detaljerat är det och det kanske kan upplevas som ljust av vissa, jag gillar det dock.

niklass: 17.800:- gick den på med uppsampling. Håller med dig, den pryder sin plats.

lindwall: Den tunern är 15 år gammal och ingick i min första stereo, ett paket som jag köpte på On-Off. Mottagningen är kass oavsett antenn. Den låter inte bra (bättre än ingenting dock) men jag har inte prioriterat radio direkt. Nu är jag dock nöjd med resten av grejorna så nu skall jag väl kunna fixa en vettig radio också.

Har fått klart en ny bänk som passar bättre, nya bilder kommer.

Edited by - Viktor on 2003/03/27 17:28:22
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:23:38  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
quote:

lindwall: Den tunern är 15 år gammal och ingick i min första stereo, ett paket som jag köpte på On-Off. Mottagningen är kass oavsett antenn. Den låter inte bra (bättre än ingenting dock) men jag har inte prioriterat radio direkt. Nu är jag dock nöjd med resten av grejorna så nu skall jag väl kunna fixa en vettig radio också.




OK! Lycka till med letandet av tuner. Har själv fått tag på en beggad Quad FM 4 som låter riktigt bra. Specialbyggd kabel till den dock, den har lite knepig utgång... Nu händer det till och med att man lyssnar på p2 ibland och njuter av det
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:33:36  Show Profile Send Viktor a Private Message  Reply
Det är det som är grejen med att skaffa en ny tuner, P2 sänder mycket som är bra men det krävs att man får lite kvalitet på mottagningen om man skall kunna sitta och njuta av det. Just nu är radion mest på P1 när det finns något intressant program. Den spelar inte mycket musik.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/27 :  19:54:00  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Hej!
Viktor hur låter Fogen med upsamplingen urkopplad? Går det överhuvudtaget att justera på maskinen så att man snabbt kan bilda sig en uppfattning om Soft är värd sitt pris?

mvh Johan

PS det måste va ett jättestort rum du har. Det fortsätter på sidan om högtalarna vid raden av fönster!

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/03/27 19:56:09
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:17:49  Show Profile Send Viktor a Private Message  Reply
Jag vet inte hur en låter utan uppsampling, den går inte att koppla ur, man måste öppna spelaren och ta bort den manuellt. Kolla med butiken om de har två spelare, en utan och en med SOFT så kanske du kan jämföra.

Rummet är inte så stort som det kanske kan se ut. Vidvinkel på kameran (kolla på högtalarna, de ser lite böjda ut) och det faktum att jag stod i hallen när jag tog bilden från sidan gör nog att det ser större ut. Det är 6,10m långt och 3,6m brett.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:55:13  Show Profile Send mucke a Private Message  Reply
Jag misstänker att du forfarande är nöjd med din Cairn fog?
Nu är det bara timmar kvar tills jag ska åka och hämta min Fog

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:00:02  Show Profile Send Jadde a Private Message  Reply
Finns helt klart fog för att utnämna din anläggning till top 50 här på forumet
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:55:37  Show Profile Send Viktor a Private Message  Reply
Tack Jadde, jag suger i mig

Hoppas du blir lika nöjd med din nya CD com jag, mucke.

Edited by - Viktor on 2003/04/15 09:34:47
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:49:38  Show Profile Send mucke a Private Message  Reply
Nu sitter jag här och myser. Kan säga att den är för go.
Vilken kropp och luftighet. Diskanten är för go.
Tragiskt. Jag som tyckte att min H/K dvd 25:a lät bra, men det här är ju löjligt.
Nu är ju H/K:n mycket billigare men ändå. Jag har alltid varit lite skeptisk , men inte trodde jag att det skulle vara så stor skillnad

Mvh Mucke.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000