Author |
Topic |
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 13:27:51
|
Jag har förstärkare och signalkälla med vanliga obalancerade RCA-kontakter. Nu han jag kikat lite på en equalizer (ja, ja, jag vet vad ni kommer säga om något sådant i signalvägen, men jag vill ha en eq... ). Den har dock balancerade XLR-kontakter. Finns det någon lösning annat än att köpa ny stereo? |
/Pontus Haglund |
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 14:25:50
|
Finns ifrån ELFA och i en hel del musikbutiker. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
barbaresco
Member
58 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 14:29:52
|
Använd sökfunktionen så hittar du flera trådar om hur du "gör om" (åtminstone kan koppla ihop) RCA till XLR och XLR till RCA. |
Jycke |
Edited by - barbaresco on 2004/02/04 14:31:14 |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2004/02/04 : 15:18:54
|
Stift nr 1 och 3 från xlr till ringen på rca´n. Stift nr 2 från xlr till mitten på rca´n.
Frågor besvaras
/Mikaell. |
|
|
perob
Member
190 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 22:56:40
|
Hej! Sökte lite på RCA och XLR... lägger min fråga här, kanske inte bästa stället men ändå... Jag har en balancerad kabel (äldre MonsterCable) som jag tänker bygga om för att passa en CD med RCA och en förstärkare med XLR. Tänkte alltså bygga en "RCA-->XLR"-kabel (typ de som refereras till ovan) men funderar på följande; Vilket blir bäst (ja, jag vet att praktiskt test ger svaret...) a) att bygla stift 1 och 3 vid XLR-kontakten och låta bli att använda den "kalla" signalledningen i kabeln? b) koppla skärm och den "kalla" signalledningen till höljet på RCA-kontakten? Hoppas jag lyckats förklara mig! Kanske finns ytterligare sätt? Någon som provat de olika varianterna och som har synpunkter???
Mvh /Per |
Musik i två kanaler! Min anläggning
|
|
|
karvid
Member
585 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 23:23:37
|
1 = Jord = Skärm 2 = Signal 3 = "Referens"
Koppla INTE samman 1 och 3 eftersom detta kan ge "brumm" pga jordströmmar i referenssignalen! Skulle man ändå få "brumm" t.ex pga av att skärmen inte är jordad ordentligt i bägge ändar rekommenderas en separat jordkabel mellan apparaternas chassi...
Taget från egna erfarenheter!!!
|
PolArt Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957 |
|
|
perob
Member
190 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 23:40:37
|
karvid betyder det att du inte ansluter stift 1 eller 3 alls? skillnaden i a) och b) i mitt tidigare inlägg var att "ihopkopplingen" av stift 1 och stift 3 sker antingen i XLR-kontakten (a) eller i RCA-kontakten (b) mvh /Per |
|
|
|
karvid
Member
585 Posts |
Posted - 2004/02/15 : 23:58:35
|
Om jag var otydlig repeterar jag: 1 = Jord = Skärm på kabeln (är inte nödvändig att ansluta) 2 = Signal = mittkontakten på RCA-kontakten 3 = "Referens" = sidokontakten på RCA-kontakten
Koppla INTE samman 1 och 3, dvs bygla eller kortslut inte dessa båda stiften.. |
PolArt Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957 |
|
|
perob
Member
190 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 00:11:39
|
Tack för förtydligandet. Intressant, jag hade denna variant i tankarna men efter att läst en del på forumet och andra sidor på nätet så gallrades den bort... kanske dumt!
Jag fick (efter att ha läst en del...) det till att stift 1 (nollan) är referens för både stift 2 och 3 där "signal/+" resp "inverterad signal/-" återfinns men jag är beredd att hålla på din "linje", det ska provas iaf.
/Per
Edit: Lagt till bild med alternativ c) enl karvid
Såå, synpunkter från er andra??? Vilken koppling har den bästa förutsättningen för njutbart ljud, a, b eller c? Btw, hur påverkas signalstyrkan/ljudstyrkan i de olika alternativen? Likaså, kommer CDn "lastas" med olika impedanser i alt a/b jmf med c? /Per |
|
Edited by - perob on 2004/02/16 00:41:14 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/02/16 : 15:03:49
|
Hej, tänkte att det var onödigt att starta en ny tråd för min lilla balanserade fråga. Är det någon poäng (ljudförbättrande) att koppla in en obalanserad RCA Densen B-400 i den balanserade ingången (XLR) på en SAT Amplifix?
Ursäkta mig Pontan om jag snor din tråd lite och går OT |
Retro låter fint. |
|
|
perob
Member
190 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 17:24:18
|
Ingen som hade erfarenheter att dela om detta? (se skissen) /P |
|
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 20:16:26
|
jag gjorde om min silkkabel på samma sätt som a."hybridkabel".funkar utmärkt.satte även en anslutning till xlrhylsan för jord ihop med 1. den rätta metoden enl pm audio i norge som säljer silk.rekommenderades även i manualen till dp.funkar i alla fall kanonbra hos mig. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2004/02/18 : 09:00:03
|
Som jag förstått är det enklasta sättet få till RCA till XLR att använda en vanlig koaxalkabel (t.ex. RG62, 55-908-15 på ELFA) som kopplas så här:
RCA mittpinne --> mittledare på kabel --> XLR pinne 2 RCA hylsa --> kabelskärmen --> XLR pinne 1 och pinne 3
För att försöka utnyttja de potentiellt brusundertryckande egenskaperna hos den balanserade ingången måste det till en extra jordledare (i form av en vanlig kopplingstråd som ringlas runt koaxialkabeln) mellan skärmen i RCA-ändan och pinne 1. Alltså:
RCA mittpinne --> mittledare på kabel --> XLR pinne 2 RCA hylsa --> kabelskärmen --> XLR pinne 3 Kabelskärmen i RCA-änden --> extra jordledare ringlad runt koaxkabeln --> XLR pinne 1
Hoppas jag inte bara rörde till alltsammans nu...
|
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
|
Topic |
|