Author |
Topic |
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 20:19:34
|
Refrängen, part III
Jo - alltså jag antyder i svaret till huzze ovan att riktigt nöjd är man aldrig. Det finns alltid möjligheter till förbättringar.
Trots att vi nu har mycket bra ljud grunnar vi allt på vad som kan göras för att få till det ännu lite bättre. Det vi helst vill förbättra är förmågan att återge kraftig och sammansatt musik. Symfonierna jag nämnde i tidigare inlägg till exempel.
Och hur vi löser det vet vi ännu inte. Men akustikårgärder ligger väl närmast nära till hands.
/Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2008/11/13 20:39:51 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 20:25:36
|
Från Totem 2.1 till Tannoy och ändå quote: grunnar vi allt på vad som kan göras för att få till det ännu lite bättre
Det ligger som sagt i människans natur att aldrig vara nöjd. |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/11/13 : 20:35:04
|
Grammofonaj*v*eln, part III
Och så var det det här men grammofon. Senast jag nämnde den hade jag just fått igång den. Konstaterade en viss förståelse för de som hamnar i vinylträsket.
Den förståelsen har stärkts. Närvaron i vinyl är större. Det låter helt enkelt väldigt mycket MUSIK.
Samtidigt konstaterade vi efter att antal LP-lyssningar att varken bas eller diskant var de bästa. Dessutom kändes det lite såsigt. Inte så att det blev onjutbart bara det att det fanns saker i vinylåtegivningen som vi saknade gentemot CD.
Nu är ju vårt RIIA av ganska enkelt slag och vi beslöt oss för att testa en bättre - eller åtminstone dyrare - variant. Åter till vår lokale hifi-handlare för att be om råd och dåd. Han var villig att låna ut en dyrare för test. Och visst var den bättre. Alla våra invändningar gentemot vinylåtergivningen kom genast på skam. Allt satt där: bas, diskant och spänst fanns precis som man vill ha det.
En ny liten pryl hade hamnat på inköpslistan. Men inte nu. Det finns lite annat som står högre upp på listan innan det är dags att handla stereoprylar igen.
Och så har Inger slutat att kalla grammofonen för grammofonaj*v*ln...
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2008/11/13 20:40:26 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/12/29 : 22:29:29
|
Grammofonajäveln - igen
Fick ett nytt RIIA i julklapp, Dynavector P75 mkII. Den anlände redan före jul och något tålamod att invänta sedvanlig klappöppningsdag fanns inte i familjen...
Inkopplat och dags för provlyssning - jordbrum!
Fanns inte med det Vincent RIIA:t...
Gick att koppla till grammofonajävelns till- och frånslag...
Blev egentlien inte förvånd - har ju sett hur de 40 år gamla lödningarna och kontakterna i grammofonajäveln ser ut.
Egentligen mer förvånad över att det fungerade så bra med Vincent RIIA:t
Hade hört tendenser när vi hade ett Dynavector-RIIA hemma för provlyssning - men det var inte alls i den omfattning som nu förelåg.
Felsökning utifrån allehanda tips från handlare och chattare gav samma resultat. Ingen förbättring. Bara lite ljud från glappande kablar när man rör på dem och grammofonajäveln är påslagen.
Jo förresten, brummet försvann när jag jordade RIIA:t i elementet. Men det är ingen som tycker att det är någon bra lösning i längden.
Till slut resignerades det. Grammofonajäveln lämnades in dagen före julafton och får fira jul och nyår tillsammans med andra trasiga hifikamrater på härför avsedd verkstad.
Återkommer.
God fortsättning förresten... /Jörgen G
|
Edited by - Jörgen_G on 2008/12/29 23:04:37 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/03/14 : 10:31:29
|
Kan det vara så trevligt att din vinylsvarv är på plats? |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/03/14 : 10:56:59
|
Det verkar ha hänt något med cd-spelaren... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/03/14 : 11:55:47
|
mbl
Jörgen, du är allt hemligheternas man... |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2009/03/14 : 14:13:45
|
Ni har rätt!
Alla två!
/Jörgen G |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2009/03/14 : 15:13:39
|
Det har varit en lång och tyst vinter. Under - alltför - lång tid har vi varit utan anständiga musikåtergivningsmöjligheter.
Vi tar det i tur och ordning:
Grammofonen - part IV
Grammofonen visade sig ha något annat fel än ett vanligt jordfel. Fråga mig inte vad. Det behövdes i alla fall en särskild reparatör som gjorde några listiga kopplingar under skalet för att åtgärda symtomen. För övrigt konstaterade även proffsen att grammofonen inte är riktigt hel och ren under. Den har utsatts för ett och annat ingrepp och dessutom drabbats av lite andra elektriska missöden. Allt detta har dock kunnat kunnat rättas av kunniga vartefter det hänt under åren. Fråga mig ännu mindre om vad detta kan ha varit eftersom jag alltjämt är helt ute när det gäller elektroners rörelser i koppartrådar, elektrolyter och kiselblandningar.
En kuriositet i sammanhanget var att grammofonen stod så till under mässhelgen på Audio Concept, att besökarna kunde se den. Enligt grabbarna därstädes hade de fått ett antal förfrågningar om den var till salu...
Men det är den inte. Den står sedan ett par veckor här hemma och fortsätter sprida glans och välljud. För det gör den med bravur tillsammans med Dynavector-RIAA:t. Jag är alltjämt införstådd med att audiofiler dras ner i vinylträsket. För mig är emellertid vinylen ett komplement till CD-spelandet. Jag har mer musik på CD och det finns nya vikar av hifiträsket att gå ner sig i...
...även om vinylkänslan är speciell - i positiv bemärkelse.
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2009/03/14 16:27:15 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/03/14 : 20:01:02
|
Berätta mera |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 01:08:21
|
CD-spelare - trailer
Det började som ett hack efter 14.20 i Part I av Keith Jarretts Köln Concert...
Följ den spännande fortsättning på ett HiFi-Forum nära dig...
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2009/03/15 01:08:45 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 09:39:09
|
Hur ska det sluta... |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2009/03/15 : 15:15:29
|
huzze:quote: Hur ska det sluta...
Det vet du ju redan...
bearwick: quote: /.../ tusen förvecklingar och inget slut?
På sätt och vis har du rätt också bearwick. För en hifi-entusiast finns alltid möjligheter till förbätringar...
/Jörgen G |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2009/03/21 : 19:47:03
|
CD-spelare - Prolog
Jo - alltså...
Jag märkte det som ett litet hack i första delen av Jarretts Kölnkonsert. Inte mycket att snacka om. det är sådant som kan hända emellanåt av någon anledning.
Dessa hackande och ibland sekundlånga avbrott började dyka upp emellanåt. Inte alls ofta. De var egentligen inte alls besvärande. Utom ibland. Men det var så sällan att vi glömde av det mellan varven. Ingenting vi brydde oss om med andra ord.
Efter ett tag noterade vi att fenomenet uppstod särsklit vid uppspelning av SACD-hybrider. Inte alls ofta. De var egentligen inte alls besvärande. Utom ibland. Men det var så sällan att vi glömde av det mellan varven. Ingenting vi brydde oss om med andra ord.
Efter ytterligare ett tag noterade vi att CD-spelaren hade svårigheter att läsa SACD-hybrider. Inte alls ofta. De var egentligen inte alls besvärande. Utom ibland - om vi ville spela en SACD-hybrid och den inte ville bli inläst. Vi har ju så mycket musik på vanlig CD att det var så sällan att vi glömde av det mellan varven. Det var inte något vi brydde oss så mycket om med andra ord.
Nämnde emellertid egenheterna när jag var nere vid AudioConcept vid ett tillfälle. Fick någonting som liknade ett "Hmmm..." till svar. Efter ett par månader fick jag en fråga om serienumret. Jag svarade och efter ytterligare någon vecka fick jag beskedet - ungefär: "Det är nåt knas med den serien - du får en ny på garantin"
Gulp!
CD-spelare lämnades för utbyte. Väntans tider infann sig. Grammofonen på reparation. Ny Cd-spelare skulle komma. Vinter, mörkt, kallt - och tyst...
To be continued on a HiFi-forum near you...
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2009/03/21 19:52:22 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 18:40:17
|
CD-spelare episode II
Understundom var jag ner på AC för att klappa om grammofonen och höra mig för hur det gick på olika håll och kanter. Kunde inte låta bli att titta lystet på CD-spelare. Började också lägga märke till hur de lät i olika uppsättningar. Sedan tidigare hade jag hört hur mbl låter med mina högtalare...
Mitt huvud började fyllas med grillor. Kanske CD-spelare var nästa utbytesobjekt? Den nya CD-spelaren som var på väg borde vara ett bra inbyteobjekt? Fanns det något bra köpobjekt?
Förhandlingarna hemma vid köksbordet avlöpte väl - vi var öeverens om att vid rätt tillfälle var CD-spelarbyte lämpligt. Bara CD-spelaralternativet och den ekonomiska uppffringen var de rätta skulle vi slå till.
Att den den nya CD-spelare som var på väg in var ett bra inbytesobjekt bekräftades av Robert på AC när jag presenterade funderingarna.
Då gällde det bara att att finna ett bra objekt att byta till.
Och ibland har man flyt.
Ungefär samtidigt som den nya CD-spelaren anlände fick jag veta att det var en begagnad mbl 1431 på väg in. Den var bara några månader. Rätt färg var det också! Intresserad? Gissa!
När den beganade mbl:n kom in arrangerades provlyssning för jämförelse mellan BlueNote och mbl. Resultatet behöver jag knappast redogöra för. mbl var helt enkelt bättre. Den begagnade mbl:en var i stort sett i nyskick och det ekonomiska budet vi fick låg inom de ramar vi satt upp. Det var bara att slå till...
Look for the next episode on this HiFi-Forum!
/Jörgen G
|
Edited by - Jörgen_G on 2009/03/22 20:35:25 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2009/03/29 : 22:10:39
|
CD-spelare episode III...
Efter ett par dagar kom mbl hem.
Skillnaden mellan mbl och BlueNote kändes större när allt kopplades upp här hemma än när vi provlyssnade. Allt vara bara så mycket bättre. Ännu en gång förundrades vi över hur bra musik kan låta i vårt enkla hem.
Som vanligt när något låter bättre i största allmänhet är det svårt att sätta fingret på något speciellt. Lite mjukare, lite mer detaljer i alla register, lite stramare och djupare bas, lite mindre spretig diskant, lite varmare mellanregister...
Njutningen var fulländad - nu kan det inte bli mycket bättre. Åtmonstone inte till rimliga pengar.
...övergår i förstärkare - prolog
I en hel vecka satt vi nöjda.
Plötsligt när volymen skulle justeras ändrades allt...
Håll ögonen öppna för nya spännande avsnitt i serien på detta HiFi Forum
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2009/03/29 22:12:11 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/03/29 : 22:44:42
|
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/04/29 : 09:27:59
|
Dina cliffhangers är inte nådiga. |
|
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben
953 Posts |
Posted - 2009/05/02 : 08:49:33
|
Spännande....:) |
[i][purple]
|
|
|
kent_n
Member
234 Posts |
Posted - 2009/05/10 : 10:09:55
|
Väntar med spänning på fortsättningen....Snälla... |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2009/05/10 : 13:05:31
|
Förstärkare - upplösningen
Jo - alltså - så här var det:
När jag en fredagkväll satt mig ner för att avnjuta Shostakovich 11:e symfoni för först gången med mbl-CD:n så sprakade det när jag skulle justera volymen. Både när jag använde fjärren och volymratten på förstärkaren. Efter ett tag lade möjligheterna att justera volymen av. Det var den volym som var. Samtidigt distade det kraftigt från ena kanalen. Dessutom sprakade det obehagligt när man kopplade till och från den balanserade ingången. Och det måste man, eftersom "Balanced"är default när man slår på förstärkaren. Men enbart den balanserade ingången var drabbad. De andra fungerade som vanligt.
Hängde på låset hos Ljudmakarn dagen därpå och där såg de skrynkliga ut när jag presenterade problemet. De skulle ta kontakt med Hegel och redan på måndagen fick jag besked om att förstärkaren behövde lämnas in.
Felundersökningen tog tid - felet var inte trivialt eller vanligt. Det var någon stykomponent som varken brukar eller borde lägga av som gett sig.
Det tog ett tag. Men så en dag, efter att ha varit utan förstärkare i en månad var det klart. Hegel kunde hämtas hem hem från Ljudmakarn i sin forna glans. Och billigt blev det också. Av någon anledning betraktades det som ett garantifel, trots att garantitiden gått ut sedan nästa ett år.
Det gäller att välja sina leverantörer!
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2009/05/12 14:17:21 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/05/10 : 20:58:55
|
Happy ending |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2009/06/05 : 23:47:08
|
Visst är det så huzze!
Litet om CD och vinyl
Lyssningsintrycket och -vanorna har börjat sätta sig.
Noterar att en bra CD-spelare lämnar ifrån sig väl så bra signaler till förstärkaren som en hyfsad grammofon. Och eftersom vi har mer musik på CD än vinyl så har det blivit mest CD-spelande sedan allt kom på plats.
De skivor och inspelningar vi har på både CD och vinyl tycker för det allra mesta låter minst lika bra på CD som vinyl. Men visst finns det undantag - men, det är just undantag.
Visst är det en speciell känsla med vinylen som CD-skivorna ofta saknar. Men jag tycker nog att mbl-CD:n ger en analog känsla och dessutom känns som en bättre musikförmedlare än grammofonen.
Så jag gick inte ner mig i vinylträsket - heller. Men visst är det kul att ha en hyfsad grammofon med lite kultstatus som låter bra.
Nu finns det finns ett annan vik av hifi-träsket som jag doppat en tå i och som lockar med förföriska - och även icke förföriska guld-vita - apparater. Ty för den sanne entusiasten finns alltid möjligheter till förbättringar!
Trevlig sommar på er förresten! /Jörgen G
|
Edited by - Jörgen_G on 2009/06/06 00:08:41 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/06/06 : 12:33:49
|
HiFi / Vinylträsket ja...
Kommer nog aldrig kunna övertala frugan om att ens tänka tanken på svarv. I vår närmaste HiFi-butik (ursäkta uttrycket för Media Markt) såg jag min favoritskiva. Metallica ...and justice for all på 45rpm specialpressning, dvs minst 4 skivor i box som väckte äckligt habegär. Likaså Dream Theaters nya som även den kommer att släppas i en super-duper-special-luxus-limited-edition-for-the-biggest-DT-fans innehållandes CD, vinyl, posters etc... Kul att ha i vitrinet och LP-skivorna förblir ospelade... It's a sick, sick world this addiction... |
|
|
Topic |
|