Author |
Topic |
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/07/12 : 20:48:47
|
Nu får du ha flyttat och ordnat klart. Fram med kameran! |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2008/07/12 : 23:34:46
|
Tålamod huzze, tålamod...
Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/07/13 : 20:31:11
|
Tålmooodiiiiiiiig......... |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 07:30:03
|
Är det bara jag som börjar bli nyfiken? |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 07:57:52
|
Det har jag ingen aning om...
Håller på med en massa röj hemma nu. Allt är en enda röra och hifi-aktiviteterna på sparlåga. Att ställa den delen i ordning ligger sist i aktivitetslistan eftersom det är overkill att göra i ordning för att sedan ställa allt provisoriskt igen... Där ska det bli både snyggt och ordning när det är klart.
Lyssnar "bara". Men det gör vi å andra sidan gärna - väldigt gärna... /Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2008/08/08 10:03:52 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 14:48:26
|
Härligt. Läste i en annan tråd att damen din justerar in för bästa basåtergivning... |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/09/06 : 14:25:27
|
Åh - en uppdaterad tråd...
Åh - ingen bild...
Mera smileys och bilder åt folket... |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/09/10 : 07:48:33
|
Minsann! Mycket har hänt ser jag!
Är du nöjd nu med resultatet? |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/09/10 : 21:51:02
|
Jo då huzze - men vi börjar väl där jag slutade?
Grammofonaj*v*eln Grammofonaj*v*ln - ja, vi kallar den så eftersom betyget är: WAF
Det började på juldagsmiddagen - svågern hade fått en fråga om han visste nån som kunde vara intresserad av en gammal Thorens TD125:a som stått på en vind i sisådär 24 år. Jag kunde meddela att han kände till en sådan person...
I april var det som tidigare meddelats i härvarande tråd dags för avhämtning. Eftersom skivspelaren stått på en vind väldigt länge tarvades en del uppfräschning innan den kunde sprida välljud.
Det var en del annat på gång under våren och sommaren så grammofonen fick stå till sig. För ungefär en månad kunde iståndsäättningen ta fart. Ny rem inköptes, likaså pick up, lite kemiskt ren bensin och annat för rengöring. Putsning och fejning och till sist stod den skinande på stereobänken, uppkopplad för provspelning.
Knäpptyst...
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2008/09/11 11:10:37 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/09/11 : 11:20:47
|
Kortis i signalkablarna? (En erfarenhet jag haft. ) |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/09/11 : 12:48:56
|
Hehe, ja det är ju också en variant... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/09/11 : 13:37:46
|
Jodå - skiva fanns det, allt var uppkopplat enligt konstens alla regler och inte var det kortis heller.
To be continued - men först efter helgen...
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2008/09/11 13:38:42 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/09/20 : 01:43:52
|
Oj - har det redan blivit helg, nästa helg till och med
Det som har hänt är att kontakten till tonarmen har glidit ur. Alltså kontakten i botten på tonarmsfästet - inne i lådan
Kan inte vända på grammofonaj*v*ln, måste mecka underifrån när den står rättvänd. Och då behöve jag fixa en tillräckligt stadig jigg med en ram som passar att ställa grammofonen på så att den blir fri underifrån. Tja - ni förstår att jag har en del att grunna på
Men en lyckad chatt med Harryup på Euphoniachaten har givit mig inspiration så att jag tror mig veta hur jag ska göra
Återkommer i ärendet...
/Jörgen G |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/10/02 : 23:05:44
|
Ärendet är alltjämt under återkommande. Har inte fått till tid och ro för att sätta igång och gräva mig in i grammofonaj*v*ln ännu. Dylika operationer tarvar omsorg och koncentreation. I synnerhet för mig som är debutant i sammanhanget.
Kör emellan med lite högtalare:
Nya högtalare - upptakt
Jo - jag hade Den Stora Födelsedagen i våras. Var livrädd att få en massa Ulrika Hydman Wallien-vaser och annat krafs. Blommor ville jag inte heller ha eftersom vi skulle åka bort direkt efter uppvaktningarna. Blommor skulle därför stå och vissna utan att någon fick njuta av dem. Bestämde mig därför för att vara tydlig med att jag önskade mig en grundplåt till ett par nya högtalare om det var någon som ville uppvakta.
Och till min stora lycka hörsammade alla gratulanter min önskan! Den enda blomma jag fick var en nejlika att fästa i kavajslaget under festen!
Tillsammans med lite andra penningar som var tillgängliga kunde jag under försommaren gå ut på högtalarjakt med en budget som gav mig hyfsat spelrum!
Min vana trogen hade jag naturligtvis redan tidigare slagit mina lovar runt stadens hifi-butiker och grovgallrat lite: Audio Physics Tempo V hade fått sig en rejäl genomlyssning utan att de engagerande speciellt. Det var inget fel på dem direkt men de engagerade inte och var för sterila för min smak. Saknade mjukhet och kropp. Samma gällde Bc Acoustique och Amphion som jag lyssnade en hel del på i samband med att jag köpte förstärkare och CD-spelare. Dessutom hade jag hört en del annat som hastigast på mässan och besök i olika butiker utan att falla för dem. Inga högtalare gav mig den där omedelebara - hmmm-det-där-låter-intressant-känslan. Mycket lät väl OK men inte mer. Och lät det OK var inte prislappen det.
Till slut var alla kvarvarande alternativ till salu i en och samma lokal här på Kungsholmen - Audio Concept...
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2008/10/03 22:31:42 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 23:31:45
|
Nya högtalare - versen
Specen på de nya högtalarna har jag beskrivit i en annan tråd: quote:
* harmoniera med ett ljudideal som sätter kropp och själ framför detaljer och attack.
* ha bra mellanregister
* ha mjuk diskant
* ha bra basprestanda, både till detaljer och djup
* kunna spela bra på låg volym
* klara av att återge intensiv, sammansatt musik
* klara av att stå nära bakvägg - typ 30cm
* ha "stor" sweetspot
* gärna vara golvare men bra stativare är inget hinder
* kunna lånas hem för provlyssning i Stockholm innan köp
Det fanns ett antal alternativ i lämplig prisklass som skulle provlyssnas: Sonus Faber, Neat, mbl - och Tannoy. alla hade jag hört mer eller mindre i olika sammanhang och dessutom läst en del gott om.
Sonus Faber Cremona Auditor Auditor M och mbl 311E var stativare - Båda lät OK på sina sätt men ingen klarade kravet på basåtergivning.
Neat Momentum 4i hade basen och fick i en avlslutande provlyssning, där Inger var hedersgäst, låta sig jämföras med samlingens verkliga Dark Horse. I alla fall för mig personligen.
Om någon i januari sagt till mig att jag inom ett halvår skulle ha ett par Tannoy, köpta för egna pengar, hemma hos mig skulle jag garvat vederbörande rätt upp i ansiktet. Förklaringen finns att läsa i ett av de första inläggen i tråden - jag hade vid ett tillfälle lyssnat på en av Tannoys små billiga stativare och det had varit en förskräcklig upplevelse. Jag hade bestämt mig för att Tannoy var ett ickemärke för mig. Så var det bara!
När jag släntrade runt på Gignosmässan i februari så stod det plötsligt ett par stora Tannoy-högtalare inne hos Audio Concept. De spelades visserligen inte men bara att de stod just hos dem fick mitt huvud att tvivla på sig själv. Dessutom fanns många som var nästan lyriska över det faktum att de större Tannoy-modellerna nu skulle finnas i Sverige. Jag började ana att jag hade missuppfattat något...
När jag några veckor senare slog en lov förbi Södra Agnegatan så hade de större Glenair (15) kommit och fanns för provlyssning. De stod och spelade in sig i ett hörn tillsammans med en Leben-föstärkare. Jag satte mig ner och började lyssna. Slutade tänka på hur det lät efter några sekunder - musiken bara rann in i öronen. Jag visste nu att jag misuppfattat något!
Vid samma tillfälle spelades det på någon högt prissatt kombination med högtalare i kvartsmiljonklassen i Svanå-rummet. Slog mig ner där men flyttade tillbaka till Glenair efter ett par minuter. Somnade! Det högsta betyg musikåtergivning kan få...
Glenair (15) är alldeles för stora för oss, både fysiskt och prismässigt så det var Glenair 10 som var intressant. Kunde de mäta sig med storebror? Och de fanns aldrig inne för provlyssning... Vänta, vänta, vänta... Plötsligt - dan före midsommarafton var de på plats!
Punkterna i specen kunde bockas av en efter en. Den allra största överraskningen var hur de spelade Rammstein - med ordning och reda, sammanhållet och samtidgt detaljerat. Hörde detaljer i deras musik som jag inte hade en aning om fanns där. Konstaterade ånyo att de enda hogtalarekandidater som skulle kunna mäta sig i jämförelse var Neat. De hade rätt mycket bas och var dessutom billigare, så pris/prestandamässigt skulle de kunna vara ett alternativ.
Den stora jämförande provlyssningen anordnades med till affären släpad egen Hegel-förstärkare som kopplades samman med högtalarna och en likadan CD-spelare som vi har hemma. Vi började med Neat. Sedan Tannoy. Vi behövde ungefär en och en halv minut Tannoylyssning för att bestämma oss! Och ni vet redan för vad. De är helt enkelt bättre än Momentum 4i och prisskillnaden i högsta grad motiverad. Åtminstone för våra öron och vår plånbok.
/Jörgen G
edit: ändrade en felaktig modellbeteckning |
Edited by - Jörgen_G on 2008/10/07 09:08:30 |
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 23:56:52
|
Stiligt! Hur fungerar kombinationen Hegel - Tannoy? Har ägt en likadan själv så det vore kul att höra hur den fungerar med dina burkar =) |
Akustikchef på Sounds of Science
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/10/04 : 15:38:28
|
MYCKET trevlig läsning Jörgen_G, kul att du delar med dig av dina upplevelser/erfarenheter!
Ps.Vilka Amphion och Bc Acoustique modeller var det som du även hade lyssnat på?
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/10/05 : 14:33:35
|
Andrén Hegel-Tannoy funger enligt våra öron alldeles utmärkt tillsammans - i synnerhet bas och mellanregister.
I de högre registren kan man i sammansatt musik höra att kombinationen inte riktigt hänger med på en del skivor. Men det är ännu ingenting vi stör oss på. Kanske det kommer när uppgraderingsdj*v*l*n kommer i oss så småningom.
Iakttagelserna kan också bero på att högtalarna står lite väl nära väggarna och att det kan vara akustiska fenomen snarare än elektroniska som orsakar det vi tycker oss höra. Funderar på att så småningom mäta upp rummet och se om vi bör göra några akustiska åtgärder.
Och så blir jag lite nyfiken på varför du inte kör Tannoy-Hegel kombination längre?
FBK Kommer inte ihåg exakta beteckningarna på BC Acoustique och Amphion-högtalarna. Men de har varit i det övre skiktet, både pris- och storleksmässigt. Detta för att jag ville veta vad Hegel-grejorna verkligen går för.
Generellt tycker jag att BC Acoustique är bättre högtalare än Amphion. Å andra sidan har de modellerna varit dyrare också. Gemensamt för båda tycker jag är att de fokuserar för mycket på detaljer och attack till piset av helhet och kropp. De passar inte mig så bra helt enkelt. Ungefär samma invändning som med Audio Physics alltså, även om jag tycket att de var lite mjukare och behagligare.
Och så tror jag att Ljudmakarn och jag helt enkelt har olika ljudideal. Det mesta jag hört där, som de framhåller som neutralt, tycker jag är allt för ljust till karaktären. Men inte allt - Hegel H1 föll mig ju i smaken när jag provlyssnade hos dem. Förmodligen berodde det på att jag sedan tidigare lyssnat på så pass mycket olika högtalare occh elektronik i deras lyssningsrum, att jag kunde höra Hegels egenskaper genom det filter som högtalarna och rummet utgjorde. Det var för övrigt ett par värsting BC Acoustique som jag provlyssnade Hegel-förstärkaren med. Och jag imponerades av Hegelns förmåga hålla de högtalarna under kontroll. Dätför gick det som det gick - hemlån och konstaterande att Hegel gjorde bra ifrån sig även i vårt enkla hem...
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2008/10/05 14:45:52 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 20:36:10
|
Grammofonaj*v*ln, part II I kväll är jag en mycket lycklig man - Grammofonadj*v*ln spelar MUSIK. Keith Jarretts Köln Concert part I är vedebörligen genomlyssnad.
Låter det bra eller låter det bra?
Medger att jag har en viss förståelse för dem som fastnar i vinylträsket...
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2008/10/07 09:08:52 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 20:37:29
|
Nya högtalare - refrängen, part I
Jaha - då har vi haft högtalarna i några månader och intrycken har satt sig.
Kort sagt: Det låter bra - mycket bra.
Men det har hänt en del under tiden vi haft högtalarna:
Till att börja med skulle de naturligtvis spelas in. Det gjordes genom att använda dem normalt, det vill säga lyssna på musik och använda dem till TV-ljudet. Efter sisådär 150 - 200 timmmar kom ett sista ryck och man kände att de hade satt sig.
Under dessa timmar experimenterade vi en hel del med placeringen. Glenair 10 har ord om sig att vara okänsliga för placeringen. De är bara att ställa upp så låter de kanon. Det är i och för sig korrekt. Men enligt vår erfarenhet så kan det bli bra mycket bättre om man precis som andra högtalare provar fram det bästa läget. Eller som i vårt fall de fyra bästa lägena!
Ett läge i sweetspot. Ett läge när jag sitter ensam och lyssnar på musik i "min" fåtölj när den står i vardagsläget. Dito för Inger när hon sitter i sin favorithörna i soffan. Till sist har vi vardagsläget som passar bäst när vi sitter utspridda. Dessutom har vi ungdomsläget - det används när sonen är ensam hemma och inte vill ha högtalarna långt ut från väggen. Samtidigt trollar han fram lite extra bas - visserligen bummelbas men det verkar inte ungdomarna bry sig om tydligen...
Omflyttningen mellan de olika placeringarna underlättas av att högtalarna är försedda med hjul istället för originalspikesen. Hjulen för också med sig att högtalarna blir några centimeter högre. Fördelarna med det är dels att centrum av högtalarelementen med diskanten kommer upp i öronhöjd, dels att elementen får fritt spelrum för soffor och fåtöljer. Inbillar mig att det är bra.
/Jörgen G
|
Edited by - Jörgen_G on 2008/11/11 21:09:03 |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 20:59:48
|
Refrängen, Part II
En annan förändringar under vår tid med Tannoyerna är ny högtalarkabel. När vi köpte högtalarna erbjöds vi att även få hem ett par högtalarkablar som Audio Concept själva snickrar - flåt löder - ihop och som enligt dem passar särdeles bra till Tannoy. Vi kunde naturligtvis inte säga nej till det erbjudandet...
Så när högtalarna var ordentligt inspelade så byttes de tidigare ViaBlue-kablarna ut. Audio Concept-kablarna gav en lite luftigare och mjukare ljudbild. Vi tyckte också att det blev en aning tystare när det skulle vara det. Ingen jätteskillnad men ändå bättre, så de nya kablarna har fått sitta kvar.
Sedan har vi upplevt något som förbryllade oss. Efter den första entusiasmen över den nya riggen uppfattade vi lite distorsion, och annat missljud. Fenomenet förekom mest vid kraftig och sammansatt musik, typ starka partier i symfonier. Men även riktigt bra inspelade CD-skivor var drabbade.
Första tanken var att förstärkaren inte hängde med. Den andra att akustiken stökade till det. Men fenomenet blev allt tydligare. Men uppfattades enbart när vi spelade CD-skivor. Uppenbarligen var det något i signalkedjan som degenererade. Började därför misstänka ett par vitala komponenter i CD-spelaren. Utgångsrören.
Gick till min lokale hifi-handlare och framförde mina problemi vanlig ordning. Han nämnde rören direkt på min felbeskrivning. Fick med mig ett par JJ Electronics-rör för att testa. Och vips var oljudet borta. Utöver att det rena oljudet försvann var skillnaden markant.
Nej förresten mer än så - haksläpp. Förlåt - HAKSLÄPP ska det vara.
All den störande distorsionen var borta. Basen blev både djupare och torrare. Diskanten klarare utan att tappa mjukheten. En helt nyspänst i anslagen. Detaljerna kom fram utan frasigheter.
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2008/11/11 21:45:16 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/11/11 : 22:07:34
|
Härligt. Ska jag säga Grattis till att ni hittat "hem"? |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 19:46:10
|
huzze Visst får du säga grattis huzze! Men riktigt hemma är man väl aldrig. Det finns alltid något som kan förbättras till en anständig penning. Och vad som är anständig penning är ju dessutom väldigt varierande...
/Jörgen G |
Edited by - Jörgen_G on 2008/11/12 19:47:05 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2008/11/12 : 20:16:25
|
Äsch då. Jag säger då helt enkelt GRATTIS! och ser fram emot en lyssning...
Apropå det du skrivit om Ljudmakarns lyssningsrum, så kan jag inte annat än hålla med, det är lite väl mycket "HiFi" över ljudet. |
|
|
Topic |
|