HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Jörgen_G - Lyssningskvällsresultat (sid 13)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/10/24 :  14:09:11  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Måste bara få detta att ordna upp sig först:
quote:
PS
I nästa avsnitt är det dags för en skräckis som vi hoppas slutar lyckligt /DS

Och vi vet inte riktigt hur lång tid det tar för närvarande...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/10/24 14:12:25
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/24 :  14:47:13  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jamen skräckisen med CD-hyllorna är ju avklarad
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2010/10/24 :  15:34:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Den ja...

... /Jörgen G

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/09 :  19:04:20  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Har grejerna spelats in ordentligt nu?
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2010/11/09 :  19:09:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jupp, men det är alltjämt otäcka scener här...

/Jörgen G

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/11/09 :  19:20:02  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Nya ytskikt på gång?
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2010/11/09 :  19:38:55  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Skulle man kunna säga...

mvh /Jörgen G

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/29 :  19:15:47  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Hej...
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/01/29 :  19:20:38  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Hej...

/Jörgen G

Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/01/29 :  19:34:03  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Misstänker att du förväntade dig ett något längre svar...

Nåväl - det har kört ihop sig. Möbelsnickaren som skulle fixa till de hemska scenerna har blivit långtidssjukskriven. Därför ser det lika illa ut som i höstas. Med åtminstone en tumme mitt i varje hand vill jag inte ge mig på reparationerna själv. Det ska ju se snyggare ut när det är klart än innan...

Men som tur är låter det bra. Inga ur ljudåtergivningssynpunkt vitala delar är skadade.

Men det gäller att blunda när man lyssnar.

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2011/01/29 19:36:58
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/29 :  19:57:59  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Tråkigt, vardagsrummet lite i packsäck?

Jag kan ha ögonbindel, du kan leda mig till högsätet...

Edited by - huzze on 2011/01/29 19:58:55
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/01/29 :  20:10:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
quote:
Tråkigt, vardagsrummet lite i packsäck?

Mycket värre än så...

Men det är förbättringar på G också...

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2011/01/29 20:16:58
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/05/03 :  20:07:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Så har den ena högtalaren sedan ett par veckor äntligen kommit under professionell omvårdnad.

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2011/05/03 20:07:47
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/03 :  20:35:53  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Lyssnar du monotont nu?
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/05/03 :  21:09:18  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Nej - jag olyssnar.

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2011/05/03 21:09:41
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/05/09 :  20:02:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Fick ett välkommet samtal från den proffessionella omvårdnaren idag.

/Jörgen G

Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/05/18 :  19:42:20  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jaha - då var skönheten hemma efter behandlingen

Då visar det sig att en av skruvarna för anslutning av högtalarkabeln gått av

Aldrig får man vara riktigt glad
/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2011/05/18 19:45:56
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/18 :  19:57:42  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Du verkar ha redigt med oflyt, men du är ju så hemlig att vi inte vet hur mycket vi ska tycka synd om dig.
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/05/18 :  20:30:05  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Nej jag vill ju inte verka grinig. Och under förra resan så kunde jag ju lyssna tills jag lämnade in för reparation.

Men jag SKA berätta när känslorna lagt sig.

/Jörgen G

Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/05/25 :  20:36:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Så - då har sinnet lugnat sig.

En fruktansvärd händelse

En fredagseftermiddag i slutet av augusti, när jag kom hem från jobbet, pågick sedvanlig fredagsstädning. När jag höll på att ta av mig skorna hördes ett brak från vardagsrummet. Samtidigt hördes ett förtvivlat "Neeej".

Under städningen hade den ena högtalaren fastnat i något och dragits omkull. En framkant hade fallit mot stereobänken. Den ena listen som bildar ramen för frontskyddet hade slagits bort. Fult.

Synen var fruktansvärd för mig naturligtvis. Men min bättre städande hälft visade en förtvivlan jag aldrig sett hos henne. Henne var det verkligen synd om.

Ingen av oss ville, eller snarare vågade prova högtalaren - vi befarade det värsta. Jag hade dessutom bråttom, var lite sen till ett engagemang på kvällen som jag inte kunde ställa in. Jag var därför tvungen att lämna frugan i hennes eländiga tillstånd.

Jag kom hem framåt ettiden på natten. Då var frugan fortfarande vaken. Jag fick en jättekram när jag kom. Efter mycket våndor hade hon dristat sig till att provspela under kvällen. Hon kunde till sin glädje inte höra några konstigheter. Hon hade testat all sorts musik, spelat högt och lågt. Det verkade som det enbart var kabinettet som tagit skada. Jag var naturligtvis ivrig att lyssna jag med, trots den sena timmen. Och visst -det lät som vanligt. Puuuh

Men eländigt såg det ut. Så kunde vi inte ha det.

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2011/05/25 20:44:10
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/05/25 :  21:03:40  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Kramen du fick sa väl allt

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/05/25 :  21:21:53  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ouch!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2011/05/26 :  17:06:32  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Det gjorde verkligen ont att höra om högtalarfallet! Starka sympatier till både dig och frugan! Hur gick det till när högtalarterminalen pajjade? Kom den tillbaka trasig från verkstaden?
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/05/26 :  20:53:47  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
TACK för alla sympatier. Jag ska framföra dem till hon som bäst förtjänar dem.

Att reparera ett högtalarkabinett

Lördagen startade med noggrann undersökning av skadorna. Ramen för att hålla frontskyddet på plats var bortslagen. I den fanns ett antal skruvar. De hade slagit ur själva högtalarlådan så så att skallarna satt kvar i listen. Skruvarnas funktion verkar främst vara till för att ge något för magnetbandet i frontskyddet att "fästa" mot.

Själva listen var i stort sett intakt, även om den hade slagmärken efter sammanstötningen med stereobänken. Det fanns ett par smärre stickor och sprickor i ytbehandlingen. Jag bedömde det som fullt lagbart även om inte jag ville ge mig på det. Allt för mycket finlir och många möjligheter att kladda till det. Det behövdes ett proffs som visste vad som skulle göras och framför allt hur, för att med säkerhet få det snyggt.

Reparatörsletandet började och av olika anledningar tog det tid innan en lösning uppenbarade sig. Efter nyår lämnade vi in några köksstolar på omlimning. Möbelsnickaren gjorde ett mycket snyggt jobb trots att hon vid inlämnandet gav några brasklapper om svårigheter hon såg. Andra arbeten som fanns inne på hennes verkstad när jag lämnade och hämtade stolarna visade att det fanns skicklighet i möbelrenoverandets konst i den lokalen.

Jag frågade därför om hon trodde sig kunna fixa till högtalaren? När hon fick klart för sig att det enbart var fråga om träjobb så tyckte hon att jag i alla fall skulle komma ner med högtalaren så att hon kunde titta på den. En intressant passus i det sammanhanget var att hon frågade om högtalaren var möjlig att ta dit eller om den var för stor för det!

Eftersom vi inte har någon bil och taxibilar inte alltid har så mycket utrymme för bagage som man tror, dröjde det innan jag hade tillgång till bil så att högtalaren kunde komma iväg. Men i påskveckan var det dags. Vid mottagandet konstaterade snickaren, att visst, de skadorna kunde hon fixa! Även om vissa av ytskadorna förmodligen inte skulle gå att dölja helt.

För ett par veckor sedan var högtalaren klar och efter ytterligare någon vecka hade jag raggat upp ett fordon för hemtransport. Och hon hade verkligen fått till det. Det syns att den är reparerad om man ser efter ordentligt och vet var man ska titta. Men normalt ser man ingenting. Hemkommen stod den och glänste på sin plats. Det var bara att koppla in så skulle vi åter kunna lyssna på musik utan att blunda.

Fortsättning följer...

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2011/05/26 21:01:05
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/05/26 :  21:52:18  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Oskruvad fortsättning

Pytt!

När jag skulle koppla in högtalarkabeln så var en av skruvarna av! Rakt av, mitt över hålet i skruven där man stoppar in kabeln för skruva dra fast den med muttern.

Jag hade inget minne av att det var något knas när jag hämtade högtalaren. Det spöregnade och jag drog en sopsäck över den för att skydda mot regnet. Då såg anslutningsskruvarna normala ut. Så skruven borde gått av under transporten från verkstan. Men det inträffade ingenting som skulle få en typ M8-skruv att gå av. Även om det är ett hål igenom den. Den var ju dessutom skyddad av plastsäcken.

Hur skruven gått av vet jag alltså inte. Brottytan är i stort sett helt rak. Själva skruven är inte det minsta böjd, så den har inte fått något slag från sidan. Utifrån mina ofullständiga kunskaper i hållfasthetslära så tror jag att varit en spricka i muttern som anvisats av någon ofullständighet vid hålet och som sedan växt till. Till sist klarade godset inte av ens den minsta kraft utan att ge upp.

Muttern, förmodligen med den del av skruven som lossnat, var också väck. Den fanns inte i vardagsrummet eller någon annanstans från gatan och in genom lägenheten. Den fanns inte heller i bilen. Jag ringde till verkstan dagen efter och frågade efter muttern. Nej, de hade inte sett någon. Men de skulle hålla koll.

Efter någon timme ringde telefonen. En av medarbetarna hade under en rökpaus utanför verkstan sett något guldglimrande precis utanför verkstadsdörren. Det var muttern med resterande skruv! Skruven hade alltså lossnat efter att jag fick högtalaren i min vård.

Nåväl - i morgon bär det av till den lokale hifihandlarn så ska han fixa till skruven. Sedan kan vi - förhoppningsvis - lyssna på musik igen...

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2011/05/26 22:13:43
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000