HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ritning på Tonarm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/04/08 :  21:40:19  Show Profile Send magnus a Private Message
Hej!
Undrar om någon vet var man kan hitta en bra ritning ???
gärna på nätet.

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:27:16  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
http://www.aiko.com/roscoe/arm2.html

Det är en luftlagrad modell, mycket enkel att bygga + att det inte kostar mer än 100:- + en akvariepump, resultatet är fantastiskt.
Jag blev mkt. nöjd, själva armen gjorde jag av balsasträ, pris 9:-.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/04/08 :  23:09:59  Show Profile Send magnus a Private Message
plysch
hur rör sig armen i sidled?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/09 :  00:04:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vinkeln 9 glider på luftkudden ovanpå vinkeln 10. Mycket listigt. Det är alltså
avbildat från ändan så armen rör sig mot eller från dig när du tittar på bilden.
Har sett liknande någon annanstans men minns inte var.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/09 00:04:42
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/04/09 :  10:48:39  Show Profile Send radelius a Private Message
Mycket intressant! Har en kompis som köpt en Opus 3 spelare med tangential arm. Man kanske skulle bygga en sådan här och bräcka honom. Frågan är om min Linn LP12 funkar ihop med den här typen av arm?
Akvariepumpar lever ju om något alldeles grönjävligt. Har du placerat din 20m från lyssningsrummet eller...?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/04/09 :  11:07:00  Show Profile Send orthanc a Private Message
radelius: Det finns bra pumpar, men de kostar betydligt mera. Eller så får du bygga in den i en ljuddämpad box som matchar spelaren.=)

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/04/09 :  11:15:30  Show Profile Send radelius a Private Message
En fundering:
Hur är det med antiskating på tangentialarmar? Behövs det inte?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/04/09 :  14:55:45  Show Profile Send magnus a Private Message
tänkte bygga en vanlig tonarm!eller är det bättre med tangentialarm?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/04/09 :  16:50:24  Show Profile Send Peter S a Private Message
Radelius: Nej, Antiskating är ett desparat försök att kompensera felen i "Vindrutetorkar-armar" pga. deras asymetri.

Jag har min akariepump på balkongen i en låda, inget problem, min fru hör den inte äns när hun solar, och fåglarna kvittrar. Den långa slang hjälpar för övrigt till att jämna ut luftflödet.

/Peter
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/04/09 :  16:57:26  Show Profile Send Peter S a Private Message
Magnus. Skivan är skurit med tangential-arm, så den bör väl avspelas med en sådan också. Ågrens Hifi i Göteborg sa en gång till mig att han alldrig sett en begagnat nål som var slitit lika mycket på båda sidorna. Detta säger något om asymetrin i vanliga armar.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/04/09 :  17:32:35  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
plysch, hur löste du själva lufthålen? Jag har testat med Scotch-tejp (den tunna matta) men tycker inte att det verkar bli särskilt bra. Och slangar, var hittade du dem?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/04/09 :  17:45:26  Show Profile Send magnus a Private Message
Är inte en sjyst fast mekanisk lagring av armen att föredra framför en luftlagrad dito?
om man får plinten ordentligt avkopplad!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/04/09 :  20:32:03  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
fast grejen är ju det att man behöver väldigt lite friktion om man ska köra tangentialarm. Då är luftlagring bra - även om Bo Hansson tydligen har fixat det på nåt annat sätt med Cantus...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/04/09 :  20:41:32  Show Profile Send Peter S a Private Message
Bo Hansson har ett system med små precisions-kullager, fördelen är bättre lågnivå-upplösning då inget försvinner i luftkudden och bättre bortkoppling av ressonanser från armen till plinten.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/04/09 :  21:02:07  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
vad är nackdelarna, peter? Det låter ju intresant annars. Kullagren sitter i släden, och sitter typ i 90° vinkel mot varandra, eller?
Är det isåfall kullager som man måste offra till gudarna för att få tag i, eller finns det såna som SKF serietillverkar?
Sist jag tittade på en Cantus (första Arken-mässan tror jag) så hade han något som såg ut som ett plaströr avskuret på längden som "bas" för plinten. Är det så nu också?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:05:34  Show Profile Send radelius a Private Message
Frågan är hur stabilt det måste vara, tänker då på skillnaden mellan kullager kontra luftkudde. Det finns ju en hel del enpunktsupphängda vanliga armar som funkar skitbra. Vad jag menar är att de trots sitt sladdriga upphängningssystem är hyggligt stabila. Sedan är det väl en fråga om var man tar hand om resonanserna. Antingen dämpar man ut dem på ett tidigt skede, kanske redan i PU skalet eller så gör man som Linn och låter skivspelarverket ta hand om dem. Min slutsats är att de måste dämpas ut i armen, oberoende av om det är luft eller kulor i armen. För att få kullagringen att bli så tajt att resonanserna i sin helhet förs över till plinten tror jag är svårt om inte omöjlig att göra. Åtminstone för en DIY version av en tangentialarm.
Jag blir sugen att testa det här konseptet och då blir det definitivt med luft. Det är väl inte för inte som en majoritet av de komersiella varianterna är just luftlagrade.
Glad Påsk/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:04:52  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
ZIX: Tape nr.14, den tunna modellen med små hål i: där tog jag Scotch maskeringstape & gjorde hål med en kanyl (morsan är sjuksköterska) dom blev väldigt runda & bra.

Nr.11, även där en Sctch-tape. Dom har en ganska tjock svart dubbelhäftande tape med gul skyddsplast som är helt perfekt, sitter som berget och det blir en perfekt distans mellan stycke 10 & 12.

Luftslangarna köpte jag på OK, vanlig transparant 6mm, från akvariepumpen som står i ett rum brevid lysssningsrummet går slangen först in i en hink med lock, sedan vidare till tonarmen. Det blir en bra tryckutjämning i hinken så att du får ett jämnt flöde till armen.
In & utgången till hinken samt locket på denna är tätat med sättlim, det är svårt att få ngt. att fästa på den feta plasten, men det funkade bra...

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:05:28  Show Profile Send Peter S a Private Message
Zix: Den kör på 2 lager som sitter i rad så att säga, röret som lagerna kör i är ett glasrör. Jag vet inte om du behöver läsa upp hela den Tibetanska Dödeboken för att få tag i dom , höre med SKF. Jag tror att Momentum är återförsäljare.

Radelius: Cantus-armen låter bättre än min DIY-luftarm, luftkuddan har en tendens att svälja dom allerfinaste detaljarna. Men min arm är klart bättre än Mörch ettpunkts-armen jag körde med innan.
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:31:46  Show Profile Send magnus a Private Message
Plysch!!!
Har du ingen bild att visa på din skivspelare med din arm?
vore kul att se
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2004/04/10 :  13:06:37  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Jag har en bild nånstans, sen har jag tagit lite fler bilder men ej framkallat dom än, har ingen digitalkamera så det blir till att skanna in dom. Jag ska se om jag hittar bilden, annars kommer det i slutet på veckan.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/04/10 :  19:34:47  Show Profile Send magnus a Private Message
OK.Plysch väntar med spänning
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/04/10 :  20:38:15  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
tack, plysch och peter s! Får testa Scotch nr 14 och 11 då. Har inte kunnat bestämma mig för hur jag skulle göra med pickupinfästningen, men som det ser ut nu får det bli en ful-lösning tills jag har testat mer. Kan man bygga en Ladegaard så kan man väl få till nåt Cantus-liknande också, kanske.

Bilder är alltid välkommet!
/Mats

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2004/04/11 :  11:31:43  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Dom här bilderna är de enda jag har för tillfället, det är som ni ser lite provisoriskt. Men jag hade ingen möjlighet att fästa den på spelaren så den fick bli fristående. Håller på med en ny spelare just nu & har gjort en kortare och mkt. stabilare arm (fortfarande balsa), den kommer att sitta fast på spelaren....




The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/04/11 :  13:54:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Hmmm balsa kan man ha till det mesta ser riktigt trevligt ut.
Zix: Tobbe L gör en kopia av Cantus armen fråga honom hur han har gjort och kolla även in tråden där han visar sitt skivspelarbygge.
Mitt skivspelarbygge står tyvärr stilla då annat av vikt har trängt sig imellan.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/04/11 :  14:26:51  Show Profile Send Peter S a Private Message
Plysch: Mycket imponerande bygge, påminnar mig om barndomen och modellflygplan .

Nu vill jag skryta lite med mitt bygge :http://hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=15522&SearchTerms=,betong

Väldig mycket text , men det kan man hoppa över.

/Peter
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/04/11 :  15:55:17  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
plysch, en liknande armkonstruktion tycker jag mig ha sett förut på diyaudio... Snyggt jobbat! Jag får också modellflygplans-associationer. Lycka!
Själv har jag ett avsågat begagnat badmintonracks-rör (enligt tipsen på Roscoe Primrose:s site som redan har länkats till i och för sig) men jösses vad det var svårt att såga i. Hade sönder två metall-sågblad och det är ändå ingen pickup-platta infäst i det än.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000