HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modda CD: Använda den inbyggda DACen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/25 :  11:43:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag udnrar om någon har moddat en CD så att man kan använda dess DAC även till annat? Dvs, förutom att ha digital out så drar man lite extra kablar (och kretsar) så att man även fårdigital in,

Jag vet att det finns på en del dyrare spelare men det är inte så vanligt, det borde väl dock inte vara så svårt att fixa själv om inte kretslösninge är allt för elak (=små ytmonterade komponenter på kort med många lager)?

Om man har en CD med bra DAC vore det ju trevligt att kunna använda den till annat än bara CD, att koppla in digital rumskorrigering exempelvis.

Edited by - f95toli on 2004/04/25 11:47:02

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/26 :  21:33:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ingen? Jag trodde att det var en rätt uppenbar moddning, eller?
Jag kan väl knappast vara den första som fått denna idé?
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/04/26 :  21:48:11  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Ingen? Jag trodde att det var en rätt uppenbar moddning, eller?
Jag kan väl knappast vara den första som fått denna idé?


Jag har faktiskt aldrig tänkt på det
Men det skulle kunna vara användbart. Nu fick jag ju ytterligare en idé på modifiering av min dvd, synd att det bara är 24tim/dygn har så ont om tid.

Edited by - Freddie on 2004/04/26 21:51:18
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/26 :  21:57:32  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag hade lite tankar i den riktningen en gång. Så jag skruvade av locket på cd-spelaren för att se om det kunde vara någorlunda lätt att göra. Men det såg ut som om det skulle vara jättemycket jobb att få till det så jag la ner projektet omedelbums.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/04/27 :  10:07:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
Är det inte "bara" i princip att dra tre kablar ut från dekodern till en brytare och sedan till tre ingångar där tre kablar går vidare till DAC:en?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/27 :  10:51:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, det BORDE ju vara en ganska enkel krets. Frågan är dock om det är något jag inte tänkt på?
Jag tror det räcker med att dra kablar till en S/PDIF mottagare (koax in) som sedan går till DACen, dessutom behövs en switch så att man koppla bort det hela. Så länge som man kan hitta datablad på DACen så borde det inte vara så svårt att lista ut hur man ska koppla.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000