Author |
Topic |
Magils
Member
7061 Posts |
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 00:14:02
|
Bollbyte, tjat, bump, osv... |
Hihi. :)
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 07:17:08
|
Ja, bollen är i min hörna. Alla som funderar kan sluta fundera och börja slipa sina verktyg. Sätt inte sågklingan i plankorna än. Det blir finslipningar på detaljerna i de bägge klasserna.
@Silvervarg, väldigt bra synpunkter! Tack så mycket för dina förslag. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 12:42:11
|
Finns det någon tidplan för när det är tänkt att reglerna ska vara klara? Helt klart at det finns intresse från min sida att vara med, men jag är inte så snabb så jag behöver all tid som jag kan få... Kan man/ni ta fram 2-3 förslag till varje klass så får vi rösta vad som ska gälla via PM? Kanske 1 september?
Jag vill inte stressa er för det är viktigt att det blir bra. |
comfortably numb |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 20:58:16
|
Nej, vi kommer inte att ha en omröstning. Diskussionen om hur klasserna skall utformas har vi här och nu i denna tråd. Om du har förslag så kom fram med dem nu.
Jag sitter och snickrar på html-koden och regeldokumenten som behövs för att vi skall kunna starta... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 22:36:31
|
Jag tycker att det är bra regler som har skrivits hittils, dock med justering av följande: Jag tycker att alla komponenter som ingår i en högtalare ska vara med i summan av en högtalare, för att slippa eventuella tvister om vad som bara är ett billigt motstånd och därmed kan hoppas över i summeringen. Med risk för att själv bli tvetydig så tycker jag att det räcker med komponentpriser, inte tenn, mönstrerkort och liknande. Lådmtrl ska också vara med i summeringen, utseenderelaterade saker som faner, lack eller olja ska utgå ur summeringen eftersom att det är upp till var och en vad som är snyggt. Utseende tycker jag hör hemma i peoples choise tävlingen.
Jag skulle kommit med dessa kommentarer för lång tid sedan men det är först nyligen som det har vuxit fram ett intresse från min sida om att vara med. Jag ber om ursäkt om jag ställer till det.
|
comfortably numb |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 23:10:05
|
Ställar till det, nej absolut inte.
Vi har rådbråkat det där med kostnader fram och tillbaks och kommit fram till att filterkostnader för det mesta följer elementkostnader. Målet för Limited kunde antingen sättas till 10.000 Skr "allt inräknat" eller 7.000 Skr för element. Problemet med "allt inräknat" är precis den gränsen du försökte specificera men var tvungen att lägga in quote: Med risk för att själv bli tvetydig..
För att slippa den gränsdragningen lade vi gränsen på elementkostnad. Kanske lite fegt men en enkel lösning.
Det estetiska som kommer att bedömmas av juryn är nog inte så mycket om fanér/färg är vacker utan mer proportioner, smarta lådlösningar och sådant. Personligen tycker jag att det är en faktor som inte skall negligeras eftersom vi vill ha våra alster i presentabla rum. Men om den estetiska biten är för stor med sina 10% av den totala poängsumman så kanske vi skall minska den?
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 23:12:18
|
Nu har bollen hoppat över i Magils hörna.
|
|
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2008/08/15 : 10:26:24
|
quote: För att slippa den gränsdragningen lade vi gränsen på elementkostnad. Kanske lite fegt men en enkel lösning.
Aha jag tolkade reglerna som att dyra spolar skulle räknas med. Är det "bara" elementkostnad som ska medräknas så tycker jag att 7000:- för paret är en vettig nivå. |
comfortably numb |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 08:43:06
|
Jag skulle gärna se en People#8217;s Choice, där alla tävlar om utseende, även de som byggt efter ritning. Helt enkelt vilken är snyggast. Vad tycker ni? |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/08/21 : 12:46:14
|
Det är väl en "tävling" som jag tror bättre skulle fungera inom ramen för själva DIY-träffen, och ha som en knorr. Ingen föranmälan eller så, utan där och då! Dvs. utanför "byggartävlingen" då den inte riktigt omfattar bygg efter ritning. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
HiFiHåkan
Member
73 Posts |
Posted - 2008/08/22 : 17:39:51
|
Oj här är man borta hela sommaren och så dyker något så här kul upp Jag ska lugnt vara med (igen, jag var med på faktiskt.se också). Var anmäler man sig? |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/23 : 07:51:19
|
Då var vi igång!
Vem blir först upp på banan?
|
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/08/23 : 08:56:10
|
ja vem ? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/23 : 09:27:58
|
Zalves "Z inc" blev första deltagare.
|
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Topic |