HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ändra inte säljsrubriker till endast "Såld"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/08/27 :  14:07:45  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tycker att det är ett otyg att ändra rubriker på något man sålt till "Såld". Vissa tar också bort vad de sålt i sitt inlägg och det är ännu värre.

Om alla istället la i till Såld efter den tidigare rubriken så blir trådarna mer givande. Då kan man göra sökningar under säljes och se vad som produkter man skall sälja/ är intresserad av blivit utannonserade för tidigare.

Jag tycker faktiskt att moderatorerna borde göra en sticky med förhållningsregler där detta ingår i både säljes och köpes.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/27 :  15:26:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gebex, jag håller med dig 100%. Allt vi (eller rättare sagt drbob för det mesta) gör är att låsa när det är sålt, vi tar inte bort annonser.
Kan du göra en bra formulering och skicka till drbob så postar han säkert med förtjusning den som sticky. Hänvisa till den här tråden i PMet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/27 :  23:40:50  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag håller med till 100% också!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/08/28 :  00:48:02  Show Profile Send KingX a Private Message
bör man inte göra likdant om man köpt ngt? att man inte byter namn på tråden utan gör ett nyt inlägg där man kan skriva att man gjort klart sitt köp?
då kan man juh också se vad folk mestadels handlar och får tag på så att säga.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/08/28 :  10:41:43  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Då lägger man till i rubriken att man köpt. Det är ett satans otyg att ändra rubriker.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/15 :  23:50:17  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Bump !!!


Fortfarande lika aktuellt.

Kan inte fler som tycker samma sak lämna ett instämmande meddelande i denna tråd?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/15 :  23:59:50  Show Profile Send mayro a Private Message

håller med..
Och ska om jag själv säljer nåt komma ihåg detta självklart i framtiden...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/10/16 00:00:46
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/16 :  00:01:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Instämmer!
Det är ju dessutom mer besvär att ta bort allt än att lägga till såld i rubriken...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/10/16 :  11:13:33  Show Profile Send Piggen a Private Message
Håller också med övriga talare!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/10/16 :  11:19:52  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Håller med. Det skulle ju bli världens bästa databas för begagnatpriser på hifi.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/16 :  11:25:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Det är trådägarna som raderar, vi låser bara när det läggs till "såld" i överskriften.

quote:
Det skulle ju bli världens bästa databas för begagnatpriser på hifi.


Det är det redan...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/10/16 :  12:51:47  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag sällar mig också till medhållarnas skara.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/16 :  14:37:05  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jepp, att ta bort är dåligt. Bättre att stryka istället eller göra en kommentar överst.

Vad gör man med annonser som inte leder till avslut? Skriver man "Indragen", "Ångrat mig" eller "Inaktuell" i rubriken?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2005/10/16 :  15:19:31  Show Profile Send Gebex a Private Message
Att göra så fungerar utmärkt. Man behöver naturligtvis inte ange varför saken inte är tillsalu. Det räcker gott med "Inte tillsalu längre".
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:42:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
__________________________________

Leo Arietis förslag på innehåll i Säljes-köpes-forum:

Rubrik:
* Skall tydligt beskriva vad som säljs, tex CD-spelare, slutsteg, integrerad förstärkare, högtalarkabel. Ange också fabrikat och modellbeteckning om det får plats.
* ANVÄND INTE säljande rubriker som "Tillfälle" då din köpare vill veta vad du säljer utan att behöva öppna tråden. Din annons blir lättare att hitta med sökverktyget med korrekt rubrik och du har större chans att snabbare sälja din vara till "rätt" köpare. Man kan dock nämna om priset är sänkt, varan reserverad eller liknande.


Trådens innehåll:
* Fabrikat och modellbeteckning.
* Varans ålder och skick.
* Gärna en (kort) teknisk beskrivning för den som kanske inte känner till produkten så väl.
* Vad som följer med i köpet, tex kvitton, emballage, bruksanvisning, tillbehör mm.
* Pris eller prisidé.
* Kontaktinformation, tex telefon, e-post eller PM.
* Var den finns (stad eller landskap räcker bra)
* Om du kan tänka dig att skicka varan eller inte.
* Gärna bild(er).

Trådens avslutande:
När tråden inte längre är aktuell så ange "SÅLD" respektive "Ej till salu" i rubriken men låt resten av rubriken, tråden och innehållet stå kvar. Detta är värdefullt för alla forummedlemmar som då kan se hur ofta eller sällan en viss produkt finns till salu samt även bilda sig en uppfattning om prisnivån. En moderator kommer därefter att låsa trådarna som är avslutade.


Lyfta tråden
Det är tillåtet att högst en gång per dygn lyfta tråden med editering.


Glöm inte bort att kolla dina private message (PM) samt annonstråden, gärna dagligen då någon kanske vill ha svar på en fråga eller har inkommit med ett bud.


Lycka till med köp och försäljning!


__________________________________

Synpunkter, stawfler och förslag på tillägg eller förändringar mottages tacksamt!

/Leo Arietis

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/10/16 20:48:25
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:59:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message
LeoArietis:

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/16 :  21:00:38  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Aye!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/02 :  10:45:27  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Då lyfter jag den här tråden igen med anledning av nedanstående raderade annons:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45691

Snälla gör så här:

quote:
Trådens avslutande:
När tråden inte längre är aktuell så ange "SÅLD" respektive "Ej till salu" i rubriken men låt resten av rubriken, tråden och innehållet stå kvar. Detta är värdefullt för alla forummedlemmar som då kan se hur ofta eller sällan en viss produkt finns till salu samt även bilda sig en uppfattning om prisnivån. En moderator kommer därefter att låsa trådarna som är avslutade.


Eller använd strikethrough.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/02 :  11:59:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skriv "SÅLD" efter originaltexten så låser vi.
Jag skrev ett förslag i ett inlägg ovan, verkade inte bli gjort.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/02 :  12:01:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, ser nu att LeoArietis har gjort en bra formulering ovan. Sticky kommer strax under säljes...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/12/02 :  22:53:56  Show Profile Send Passerati a Private Message
Håller helt klart med, dock är jag själv inte en persom som direkt köper och säljer saker.
Hoppas denna utvecklingen håller i sig.

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/12/04 :  10:33:28  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Jag tycker att det är ett otyg att ändra rubriker på något man sålt till "Såld". Vissa tar också bort vad de sålt i sitt inlägg och det är ännu värre.
100% medhåll! Hoppas den utlovade stickyn kommer att följas.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000