HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 REMUS försteg+EL84 Push-Pull KLART.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/02/07 :  23:44:10  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Men dessa bleeders påverkar väl inte funktionen såpass att de behöver tas med i simulationen,det är ju bara när man stängt av det hela.
Ställde samma fråga förr,den kunde nog vara i storleksordningen 500k.

Dom har väl bara som funktion att tömma kondingarna sakta, när man har stängt av burken, eller är jag ute och cyklar ? Effekten på motstånden, 3w eller 5w eller,,?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/02/08 :  00:01:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmmm,eftersom det "bara"handlar om 250v så kan man nog sänka till 250K.Då "drar" motståndet 1mA = 0,25w blir effekten,för att vara säker funkar 0,5-1w bra.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/02/08 :  00:12:42  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Ryssen: Tack för ditt råd. Jag ska åka en sväng till ELFA på lördag innan hifimässan. Jag ska köpa lite prylar som fattas för att slutföra bygget. Passar på att köpa motstånd då.
Go to Top of Page

lta
Member

72 Posts

Posted - 2008/02/08 :  20:53:30  Show Profile Send lta a Private Message  Reply
quote:
Hmmm,eftersom det "bara"handlar om 250v så kan man nog sänka till 250K.Då "drar" motståndet 1mA = 0,25w blir effekten,för att vara säker funkar 0,5-1w bra.


Du menar väl 250R ?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/02/09 :  00:52:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Du menar väl 250R ?

Med 250 ohm över kondingen,så drar motståndet 1ampere,om jag inte räknat fel,det tror jag inte denna nätdel klarar att leverera ens.
Edit:Observera att bleeders kopplas från possitiv till jord (vid respektive konding).Inte i serie med B+.
I nåt bygge har jag använt lysdiod med förkopplingsmotstånd,ska jag inte göra igen,blev för flashit.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/09 00:57:58
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/02/09 :  10:35:41  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Tack för era tips . Men frågan är väl om man MÅSTE ha dessa motstånd? Dom är väl i första hand till för att förhindra att man åker på en stöt om man skulle behöva felsöka eller bygga om i kretsen? Eller fyller dom fler funktioner?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/02/09 :  16:24:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nej,måste,måste man inte.
En undran jag fick var hur mår en konding av att laddas ur till 0v varje gång man stänger av?Spelar det nån roll på livslängden?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/02/15 :  14:37:01  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Dags att uppdatera lite. Jag har varit sjuk i en förkylning och varit förpassad till sängen. Men jag har donat lite då och då. Förutom att själva signalkretsen nästan är klar så har bland annat följande hänt: Nätdelen med kortet som kondingarna ska placeras på är monterat, drossel och trafo på plats. Diodbryggan fick jag flytta på lite. Nätbrytare, säkringshållare, nätbrunn samt en del kabeldragning har jag hunnit med. Allt är väl inte gjort enligt rörbyggarens ABC. Jag har försökt montera så att det blir lätt att åtgärda om det skulle vara något fel när man väl sätter kontakten i väggen. Så, här följer några bilder.

Råttbo.



Framsida.



Baksida.




Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2008/02/15 :  16:48:52  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
quote:
Råttbo.


Tycker det ser bra ut Jämför med mina egna Dr. Frankenstein kopplingar. Ska bli kul att höra hur det låter.

Tommy

Edited by - Gothmog II on 2008/02/15 16:49:23
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2008/02/15 :  17:17:07  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
stiligt!

Jag måste få fråga en sak: Vad är det för transformatorer du använder, och var kan man få tag i dylika?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/02/15 :  17:54:40  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Det här får bli den sista bilden för den här veckan. Nu väntar jobb hela helgen .
Nu är kondingarna för anod och glödspänning på plats. Jag har en idé om att göra kåpor till trafo och drossel eftersom dom i mitt tycke är så fula. Jag har fått veta ( tack LTA) att man inte kan göra kåpan i vilket material som helst eftersom det kan ge upphov till resonanser från trafon som i sin tur kan komma att påverka ljudet. Någon som har tips om hur man kan göra en kåpa och i vilket eller vilka material man ska använda sig av. Har det någon skillnad om man har magnetiska eller omagnetiska metaller? Tips mottages tacksamt !

Snart klart!




quote:
Jag måste få fråga en sak: Vad är det för transformatorer du använder, och var kan man få tag i dylika?


Tomas J; Den till vänster på bilden är en trafo från ELFA:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=185728.htm?_56_005_07
Den till höger på bilden är en drossel på 10H från Webelco.
http://www.webelco.se/ Prata med Bosse Söderberg, en mycket revlig herre.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/02/24 :  17:59:33  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Nu är den klar. Ja, nästan i alla fall. Tre problem blev kvarstår:
1. Den spelar så fruktansvärt högt redan vid kl 10 (om vi tänker oss att kl 8 är noll). felkopplat någonstans?
2. Den distar ganska duktigt.
3. Brum när man tar i volymratten eller för handen över ECC83 röret. Det borde man kunna åtgärda med ett skärmrör.





Trots dessa problem så är jag ganska nöjd ändå. Det är ju trots allt mitt första bygge med rör. Så nu är det bara att börja felsöka i röran.
Jag vill passa på att tacka LTA här på forumet och Ragnwald på faktiskt.se som har hjälpt mig med scheman, skisser och goda råd kring bygget. Tack!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/02/24 :  21:10:43  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Grattis
Har du kopplat volymen rätt?
Har du chassi jord?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/02/24 :  21:28:08  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Grattis
Har du kopplat volymen rätt?
Har du chassi jord?

Tack Hoktuna!
Chassiet är jordat i samma punkt som jag jordade transformatorn mot plåten. Jag drog en kabel med ett stort lödöra från nämnd punkt till jordskenan. Volympotten har jag inte kollat ännu. Just är jag lite mätt på allt vad Remus heter . Men jag har gett mig tusan på att den ska funka optimalt. Jag ska ju hänga på slutsteg med EL84 snart och då måste det ju låta bra först . Ska börja felsöka senare i veckan.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/25 :  00:45:48  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Ruskigt tjusigt förstabygga måste man ju säga. Vad jag kan se nämne du aldrig ytbehandlingen av plywooden som blev oerhört läcker tycker jag. Svart bets eller?

J. Ullberg
Go to Top of Page

lta
Member

72 Posts

Posted - 2008/02/26 :  01:15:48  Show Profile Send lta a Private Message  Reply
Håller med Buggsson; Verkligen tjusigt!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/02/26 :  11:56:34  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Kolla LennArts tråd om jordning, mycket läsvärd, sedan kan du kanske dela chassiejord och signaljord med ett litet motstånd. Den distar inte hörbart om du har byggt rätt... men nivån ut är ganska hög.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/02/26 :  20:53:14  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Tack för era fina kommentarer . Har jobbat ganska mycket igår och idag så jag har inte hunnit felsöka i burken ännu. Jag har fått några tips om vad som skulle kunna spöka. Tänkte kolla lite imorgon om jag hinner. Ska åka och köpa diskanter till ett annat projekt .
time: Jag ska kolla i LennArts tråd om jordning. Tack för tipset.

Buggson: Jo det stämmer. Det är svart bets. Ebenholtz (stavas det så?) Köpte en sån påse för 35 kr på färghandeln och blandade ut med kokhett vatten. Fick spä ut den lite för att den blev nästan kolsvart. Min kompis som är gammal billackerare envisades med att vi skulle spruta på betsen med hans lilla airbrush. Lite overkill tycker jag. Man kan lyckas ganska bra om man svampar på betsen med den gula sidan på en disksvamp lite försiktigt. Sen har min kompis lagt på 5 lager 2-komponents klarlack och mellanslipat med våtslip mellan varje lager. Som sagt så tog lådan väldigt lång tid att göra, men jag är nöjd med slutresultatet. Aluminiumplåten är för övrigt också klarlackad. Dessförinnan så är den våtslipad med 800 papper först och sen med 1000 papper. Efter det så är den maskinpolerad med autosol. Resultatet blev bra tycker jag.

Edited by - maal on 2008/02/26 21:03:38
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/02/26 :  21:15:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Snygg strömbrytare.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/02/26 :  21:38:06  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Snygg strömbrytare.

Jag tycker att den passar bra in i sammanhanget. Finns hos ELFA för 17:20+moms.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=4316.htm?_35_018_06
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/04/06 :  19:23:29  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Nu spelar min Remus som den ska. Problemen som fanns var ju att den spelade tokhögt så fort man vred lite på volymen. Det berodde på att jag hade kopplat potentiometern fel. Det hade jag gjort på grund av att den skiss jag hade fått var felritad. Jag hade anslutit utgången på potentiometern till gallren på 83-röret istället för ett av 82-rören. Efter en hel del kontakt med LTA här på forumet så kom han med frågan om hur poten var kopplad och vips så var problemet löst. (Tack Daniel ). Men om jag hade haft koll på hur en pot ska kopplas, så hade jag kanske upptäckt felet själv. Så hoktuna var ju på sätt och vis ute på rätt spår redan från början . Sen var det ju att den distade och hade lite brum. Brumproblemet kunde jag avhjälpa genom att sätta ett motstånd på 100ohm på jorden till glödmatningen. Det tipset fick jag i en annan tråd här på forumet (tack Bernt ). Sen var det ju distproblemet. ECC83-röret köpte jag nytt. Det visade sig vara defekt . Jag letade lite i min rörsamling och hittade ett gammalt Philips Miniwatt ECC83. Med det röret spelade den utan dist och oljud. Nu återstår endast att göra kåpor till trafo och drossel. Dessa är snart klara. Imorgon ska jag klippa till en bottenplåt. Dom blå lysdioderna ska jag nog byta ut. Dom lyser på tok för starkt tycker jag. Gula med lite lägre effekt blir nog bra tror jag. Nu drar jag igång med nästa projekt. Mitt Sentec slutsteg ska ersättas av EL84 i push-pull koppling . Sorry för den usla bildkvaliten.


Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/04/24 :  15:58:50  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Coolers!

Testa att sätt små seriemotstånd till lysdioderna innan du byter ut dem!

Funderar själv på att bygga ett rörförsteg till mitt EL84 SE slutsteg.
Remus verkar ju bra

Vi får se!

Olle Norell
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/04/24 :  23:44:03  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Jag fortsätter på mitt rörprojekt. Ett försteg måste ju ha ett slutsteg. Eftersom jag har haft prylar länge till att bygga ett slutsteg så är det väl bara att sätta igång. Detta bygget är kretskortsbaserat. Ett bygge som fanns med i ett nummer av tidningen Allt om elektronik från 1985. Jag lägger upp en bild på hur jag har tänkt mig det hela. Fler bilder kommer lite eftersom.
Go to Top of Page

lta
Member

72 Posts

Posted - 2008/04/25 :  00:45:57  Show Profile Send lta a Private Message  Reply
Trevligt.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/04/26 :  23:20:31  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Då är bygget igång. Lägger upp en bild på ramen till lådan.
Jag tycker det är snyggt med Plywood .
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000