HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Tvättvätska
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/09 :  14:06:03  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hej
Jag undrar hur man blandar sig en egen LP/Vinyl tvättvätska
Någon som har ett bra recept

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/09 :  14:47:07  Show Profile Send mace a Private Message
Har för mig att ren sprit + destilerat vatten och några droppar av någon ytspänningsvätska från fotoaffärer brukar rekommenderas.

Finns säkert någon här som har blandningsförhållanden

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/09 :  17:54:11  Show Profile Send Lord a Private Message
~30% isopropanol ~70% desvatten + ytavspänningsmedel .
mängden ytavspänningsmedel beror på typ, en par droppar YES skall väll ochså fungera ?.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/09 :  18:50:47  Show Profile Send gcs a Private Message
ett par droppar YES skall väll ochså fungera ?.
Eller HCA fluid från Kodak.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/09 :  20:46:36  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Skall det inte vara något slags antistatmedel också
Eller funkar ytavspänningsmedelet som antistatmedel också
Ytavspänningsmedelet gör väll så att man kommer ner på djupet i skivan med tvättmedelet för att uppnå ett bra resultat.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/09 20:49:14
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/12/09 :  21:39:28  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Vill man lyxa till det finns en liten flaska att köpa på Vinylbutiken med någon vätska som VPI har tagit fram den skall blandas med gallon vatten (3.7 liter) jag vet ej vad den kostar.
Mvh
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/09 :  21:53:12  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det verkar bli lite dyrt med VPI 199kr+dest vatten.
Vad innehåller den föresten

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/12/09 :  22:47:17  Show Profile Send lars a Private Message
Det finns flera gamla trådar om tvättvätska på forumet någonstans.

Sedan länge använder jag 1L destillerat vatten och några droppar fotovätmedel (från agfa eller kodak). Vätmedlet har antistatiska egenskaper i sig själv. Är skivorna mycket skitiga så spayar jag dom med isopropanol och borstar med en mjuk skivborste innan jag fortsätter med tvättvätska och min skivtvätt (dammsugare). Som sprayflaska använder jag en förbrukad neserilflaska (mot förkylning) som jag har hällt 50% isopropanol och 50% vatten i. Håller man den upp och ned så blir det ett bra sprayverktyg.

Till min skivtvätt följde det med en flaska tvättvätska. Den innehöll ingen alkohol kunde jag konstatera och misstänker att det bara är vatten och vätmedel. Min egen blandning funkar lika bra och är i princip gratis.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/12/09 :  23:43:16  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det varnas för diskmedel typ YES på vissa ställen, medan andra verkar mena att det går bra. Skulle nog själv försöka hitta något man vet fungerar och som inte lämnar rester kvar i spåren, varför chansa?

Här en länk till recept, skivvård, tvätt etc: http://www.xs4all.nl/~rabruil/rc1.html

Fler tips, nu från TNT: http://www.tnt-audio.com/clinica/fluids.html

J. Ullberg
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/10 :  00:47:59  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
vilka bra tipps.
Nu är det bara prova sig fram och se vilken blandning man gillar bäst

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/10 :  03:12:44  Show Profile Send Lord a Private Message
Anledningen jag ställer mig frågande till YES är som Buggsson säger att det EV lämnar rester , så ett "riktigt" ytavspänningmedel från foto affären är nog bätter .

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/10 :  20:17:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag använder YES och tycker att det fungerar bra. När jag sprayar på vätskan så gör jag det med en sån där spruta som man pumpar med luft. Finns att köpa på OKQ8.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/12/11 :  20:32:48  Show Profile Send lennartj a Private Message
VPI-tvätten har inbyggd tank och elektrisk doseringspump. Vi tvättar även 78-varvare. Därför kommer inga blandningar med alkohol i fråga för oss. Schellack tål som bekant inte det. 78-varvare kan även innehålla slipmedel för de stålnålar som var vanliga förr. Därför måste man ha separata uppsättningar borstar för schellackskivor och vinylskivor.
För närvarande har jag Svalanders "HiFi Record Cleaning Agent", som efter dest vatten (kostar bara ca 70 kr på Apoteket för 5 l.) har Triton XL-80N och Ammonium Liquor Analytic Grade.
Jag har hört talas om att man kan använda något mögelborttagningsmedel för husfasader, men minsta förpackningen kostar många hundra kr och räcker till tiotals liter skivtvättvätska. Så mycket förbrukar man inte på en livstid. Därför kör jag med beprövat koncentrat både för enkelhets och säkerhets skull.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/01 :  21:15:33  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Vi använde Keith Monks tvättmaskin på 70talet. Den var baserad på en Lenco B52 och hade både doserng och suganordning. Utan att kunna styrka det fick jag en känsla av att isopropanolen "betade" vinylen och bidrog till ökat brus.
Tipset med fotovätmedel är bra, det inte bara reducerar statisk elektricitet, huvudsaken är att det tar bort ytspänningen på vattnet, en förutsättning för att vattnet skall komma ner i spåren.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/02 :  03:08:55  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Ja, snacket brukar gå som så, att alkohol är skadligt för vinyl. Nu skall det tilläggas att inte alla håller med, ialla fall för korttidsexponering. Och vad gör ni med era skivor som behöver sprit för att bli rena, damm borde väl lossna med vatten???

J. Ullberg
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:08:28  Show Profile Send lennartj a Private Message
Är det riktigt illa blir det gnuggning med Cecil E Watts "The Parastat" kranvatten och Yes på diskbänken, avsköljning och tillbaka till VPI-tvätten, med Svalander-vätska och slutlig rensugning.
Varför slösa alkohol utvärtes? ;-)

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000