HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att operera en supralist mkII
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/07/06 :  21:50:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har ganska länge vetat om vilka negativa egenskaper min supralist tillfört, dynamikbegränsning både i form av mikro o makrodynamik. Jag har inte legat sömnlös direkt men en kväll provade jag krell-kombon utan omsvep rakt i i väggen sas, resultatet var så övertygande att jag under en kväll av nostalgisk hifieufori helt sonika sövde patienten och kopplade ur listen. Jag skruvade upp dess "buk" och såg mina farhågor....ferriter!! Knipps knipps så var ferriterna till de två första uttagen borta. Jag kan bara glatt konstatera att det inte blev sämre utan enl mig bättre. Dynamikennns inte begränsad och det finns bättre släpp och flyt. (här haglar hififlosklerna) En liten justering av högtalarnas placering och allt satt som en smäck.
Ett litet otäckt missljud som tidigare uppstått vid dynamikintensiva passager vid hög volym, det lät som en blandning av kabelrassel och blåsljud, lindrades märkbart. Enl konsultation med både Ludwig och Björn på Audionord kan detta oljud varit ett tecken på att Kav- 400xin inte riktigt orkade med i dessa extrema lägen, det var detta som satte igång hela pysslandet eftersom jag vet att man inte ska strypa en 400xi. Någonng ska ett saftigt slutsteg få koppla greppet om mina Guarneri memento så ska jag få höra om jag måste börja budgetera en för/slutstegscombo från krell i stället.

Hur som helst prova att operera era supralister mkII.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2009/07/07 :  00:59:29  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Skönt att du är tbx Jocke!!
Kanske ska kolla i dosan om man oxå ska operera lite:)
Klart du måste ha feta slutsteg


P

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/07/08 :  18:17:59  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
I (ljud)sak har du rätt men jag skulle inte råda någon att skriva isär en 230V-pryl och knipsa...

Köp rätt pryl i stället från början.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2009/07/08 18:18:21
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/07/08 :  19:59:04  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Jag har ganska länge vetat om vilka negativa egenskaper min supralist tillfört, dynamikbegränsning både i form av mikro o makrodynamik.

Mina erfarenheter är precis de motsatta. Mikrodynamiken i främst mellanregister- /diskantområdet förbättras. Det blir lättare att följa de olika musikaliska händelserna i inspelningen. Återgivningen blir "lugnare" och mindre "vasst". Makrodynamiken brukar inte förändras.
Jag misstänker snarare att filtret är för klent dimensionerad för applikationen snarare att ferriterna är boven i dramat.
Nu har jag inga erfarenheter av köpefilter så just det filtret kanske har andra problem.
quote:
Knipps knipps så var ferriterna till de två första uttagen borta.

Har du schemat över filtret? Vad är det du har tagit bort? Bild?
quote:
I (ljud)sak har du rätt

Det tycker inte jag.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/07/10 :  22:05:13  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är inget "filter" endast ferritringar som sitter på ledarna mellan varje uttag, inga konstigheter alls att knipsa bort mao.
Hi Fi Consult> Jorå visst skulle jag kunna tänka mig flera andra lösningar det är bara att jag inte hittat rätt produkt än, jo en Nordost THOR skulle sitta fint men inte för min plånbok.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/07/10 :  23:20:50  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Köp rätt pryl i stället från början.

Vad finns det för andra lister?, som då inte kostar skjortan är väl bäst att tillägga.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/11 :  00:00:54  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Dom flesta nätfilter har jag bara dåliga erfarenheter av typ dynamikbegränsning och dylikt, hade störskyddstrafon också men kopplade ur alla dylika produkter efter köp av IS högtalare och nya slutsteg och har aldrig saknat dom.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/07/11 :  10:44:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Supra-listen är en fullgod nätlist som inte kostar skjortan, därför köpte jag den. Men dom kunde dock sparat två uttag (de första två) utan ferriter. Jag behöver en list eftersom det inte finns uttag mitt på väggen och därför det krävs sex st kontakter till hela anlägningen. Jag är också av den uppfatninjgen att jag inte behöver filter, trafos och dyl saker. Däremot tycker jag att nätkablar tillför något till lyssningsupplevelsen och rent estetiskt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/11 :  10:49:10  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Absolut!
Själv slog jag till på en nätlist från Agile med 8 uttag.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000