HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 digitalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PK
Member

64 Posts

Posted - 2009/07/06 :  14:38:42  Show Profile Send PK a Private Message
Jah nu har man ställt till det igen.
Tänkte kolla om det var nån skillnad mellan coax och ljuskabel till min dac som jag har till min hörlursanläggning.
Jag har Harmony designs bästa hörlursförstärkare och beyer D 880 hörlurar så jag borde höra om det är nån skillnad.
Jag har haft STAX och kommer när jag får råd att köpa nya sådana då de nuvarande inte kommer upp i elektrostatklass.
Rummet har altså ingen påverkan.
Jag har hållt på med hifi i ca 35år sedan 15 årsåldern och har averkat allt från 300b trioder till klass-d quad elektrostater magneplanarer och har byggt högtalare och renoverat mycket carlson jbl magneplanar dahlquist osv.
Jag är kräsen på vad jag vill höra och trodde nog att jag skulle höra någon skillnad.
Och vad hände.INGENTING jag kan baske mig inte höra någon skillnad
jag märker inte ens när jag växlar.Så jag tog ett par andra kablar jag har flera.INGEN skillnad här heller.
Så om nån kan låna mig ett par överprissatta jorma eller nån nordost skit så jag kan få jämföra om jag hör nån skillnad so be my guest.
Jag har nog slutat köpa i allafall digitalkablar.
Analoga kablar hör jag viss skillnad på men inte mycket.
Då har man krossat den myten oxå.
Hur fasen kan nån betala 5-15 tusen för en kabel.Vet man inte om att man kan få ca 100 cd aller LP skivor för motvarande summa .
Musik är det roligaste som finns,kablar är dötråkiga.
Oj vad kul detta var och vad galna alla tokiga kabelnördar ska bli.
Men som sagt Jag hör ingen skillnad.
Håller jag på att bli döv?
Får man en brevbomb kanske.

PK

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/07/06 :  16:11:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
"Brevbomb" Nä, det är nog ingen risk. Misstänker inte att du är döv heller. Däremot så har du en jäkligt fin hörlursanlägging som gör liten eller absolut ingen skillnad på digitala kopplingsalternativ.

Säger dock inte mycket hur andra kombinationer eller lyssningsalternativ beter sig.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/06 :  16:22:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Betvivlar inte att du hör det du gör men vad använde du för källa?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2009/07/06 :  18:05:19  Show Profile Send PK a Private Message
En av Harmony design ombyggd pioneer samt en cambridge dvd.
Hör ingen skillnad om jag kör dvd eller cd.

PK
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2009/07/08 :  21:33:29  Show Profile Send crion a Private Message
En korrekt terminerad coaxial kabel är ju egentligen allt som behövs. Så jag tror inte man vinner så mycket mer än utseende än en välterminerad 75Ohm coaxkabel. Kör WBT Nextgen 75Ohm terminering och de fungerar mycket bra till mina enkla kablar. Det ligger några skumma Furutech RCA på soffbordet som jag inte skruvat ihop än med en riktigt fin flexibel 75Ohm kabel, får vål bli någon regnig dag när man inte jobbar...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000