HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 fundering över högtalarkoncept
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/07/06 :  10:37:36  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Varför är det så ovanligt med en kvalitetsstativare och en riktigt bra sub direkt under varje stativare?
Efter lite fundering så känns det som ett bra koncept. Jag minns fortfarande med välbehag hur mina Totem Model One Signature "bara försvann" och hade imponerande djup och bredd. Med kompetenta subbar som klarar musik direkt under så blir det ju fullregister där man dessutom kan finjustera nivå efter inspelning.
Alltså, grundidén, en riktigt bra stativare är oftare bättre på att "försvinna" än en golvare samt en bra sub går lägre än en golvare. Win-Win?

Eftersom det är så pass få som gjort så här, bara måste det finnas brister som jag inte kan se.... Blir det integratinsproblem? Kan man inte se stativaren + suben som 1 enhet och hitta placering som om det vore en golvare?

Ps.jag tänker att stativaren inte har fysisk kontakt med suben och dess vibrationer men dock placerad rakt ovanför på rätt höjd.

Artphotography

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/06 :  11:21:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message



ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/06 :  11:28:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
En av de största anledningarna tror jag är att högtalartillverkarna
vill göra en "plug and play"-produkt. Ju mindre användaren kan påverka
slutresultatet, desto bättre. Är användaren okunnig på hur subben ska
ställas in i aktuellt rum är det lättare att misslyckas med ett delat
system. Sen är det ju även en kostnadsfråga, fler lådor samt
elektronik men även att kundkretsen begränsas till de som har separat
för/slutsteg eller pre-out.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/07/06 :  11:35:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Efterfrågas inte enkelheten i en komplett högtalare, vilket ditt alternativ inte trillar in under?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/06 :  11:47:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jo självklart!
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2009/07/06 :  12:02:47  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message

Jag håller med dig Burmäster, ja tycker också att ditt tänk verkar vettigt.
Jag kör sedan en tid tillbaka med en liknande konstelation här hemma (stativare? nå ja ) med ett utmärkt resultat. Lägger man sedan till dsp-eq till subarna så kan man justera basnivån långt mer än om man hade en integrerad golvare.

Mvh

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/07/06 :  13:50:35  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag köper att tillverkare normalt tycker detta är en sämre idé, just pga av jobbet för användaren, fler lådor, kablar osv.
Nej, jag tänkte i första hand entusiaster som ändå håller på och trixar! och inte minst, har en budget. Typ, ett par bra stativare 20' och två bra subbar á 15' - borde inte detta bli bättre (teoretiskt) än ett par golvare för samma 50' ?

En viktig fråga för mig är - kan man se sub och stativare som 1 enhet placeringsmässigt när de är placerade tillsammans?

Om det är luddigt frågat så menar jag, när stativaren är placerade rätt/bäst, kan det vara så att subben då också är rätt eller kan den vara helt åt he...fast stativaren låter bäst just där?

Artphotography
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2009/07/06 :  14:33:14  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message

Jag tror svårigheten med att placera ett par golvare har med basproblemen att göra, man upplever olika bas-moder/ståendevåg frekvenser olika på respektive placering. En stativare går ju oftast inte lika djupt och således är den lättare att få till "rätt" i ljudbilden.
Med en stativare + sub (placerad över/nära varann) får man igentligen samma problem, men man kan ju justera subnivån och därmed få ett lite bättre resultat.
Om man väljer en sub med mer inställningsmöjligheter kan man korigera för mycket av bas hyssen, det tycker jag är en klockren väg att gå!
Fast som sagt det kräver ju också mer av oss som brukare.

Så här ser min setup ut.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/06 :  16:19:59  Show Profile Send shifts a Private Message
Måste säga att det är en rätt begränsande lösning att ha en
topphögtalare direkt uppe på basmoduler. Det är ju bättre om
basmodulerna går att ställa lite var man vill för att på så sätt
anpassa återgivningen till rummet.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/07/06 :  16:26:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har tidigare provat sub till ett par 2,5vägare och inte lyckats integrera klangen eller ljudet. Men nu när jahg kör med ett par underbara stativare är jag återigen sugen på ideen. Jag tror nog att man bör placera två eller fler kvalitativa subbar på lite olika ställen i rummet, inte vid högtalarna. Men det är ju min otestade teori förstås.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/06 :  16:48:46  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Måste säga att det är en rätt begränsande lösning att ha en
topphögtalare direkt uppe på basmoduler. Det är ju bättre om
basmodulerna går att ställa lite var man vill för att på så sätt
anpassa återgivningen till rummet.


Hur högt vågar du dela basmodulerna då?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/07/06 :  17:09:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nu är jag tjatig - WLM
http://www.wlm-loudspeakers.com/indexengl.html

Bara att välja uppbyggnad efter plånbok.
Och jag har nämt det innan, som användare kan man ratta fram ljudet med millimeterprecision.
Även om man väljer lösningen med passiva filter så kan man justera.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/07/06 17:14:11
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/07/06 :  17:51:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man vill att det ska bli riktigt bra bör man nog ha ett tersbands grafiskt filter till golvarna eller stativarna. Sedan bör man enligt mig ha en eller två separata subwåffrar med inbyggda grafiskt filter som är speciellt gjort för lågbasen under 200Hz. Det är vanligt att man har problem runt 80Hz. Men det är lätt kan komma åt med hjälp av huvudhögtalarnas eq.. En dyrare men bättre lösning är att köpa en dBx driverack PA som innehåller både grafiska och flerbands parametriska filter. Driverack är egentligen ett delningsfilter men går även att använda tillsammans med passivt delade högtalare.
Jag köpte tidigare i år en ny receiver med inbyggd Audyssey som är ett åtta-bands eq. I mitt fall lät det först skit men tillsammans med den inbyggda separata bas eq:n fungerade det ganska bra, men jag har även också hört andra som inte är så nöjda.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/06 :  18:53:31  Show Profile Send shifts a Private Message
räven: Jag kör 80 Hz. Mina toppar är konstruerade fullregister så det
är inga problem. Och modulerna klarar bra mycket högre än så också. 80
Hz blir bra, efter det blir lokaliseringen av modulerna lättare.
Visserligen står toppar och moduler rätt nära varandra i mitt rum, men
ändå.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/06 :  19:46:28  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Lokalisering av separata basmoduler delade över 50hz är inte speciellt svårt....

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/06 :  20:03:55  Show Profile Send shifts a Private Message
Nja, då handlar det nog snarare om för flack delning.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/07/06 :  21:07:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Harmonisk distorsion gör också det lätt att lokalisera lågt delade subbar då dessa frekvenser blir relativt höga.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/06 :  21:19:11  Show Profile Send shifts a Private Message
Det också. Men man får väl anta att vi inte prata om undermåliga system
här, utan faktiskt om system som inte gör det, tycker jag. Och då är
inte 80 hz en problemfrekvens att dela vid. Snarare rätt bra.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/06 :  21:27:48  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Funkar det med 80hz delning och subben bakom dig tycker du?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/06 :  22:46:29  Show Profile Send shifts a Private Message
Jag har dem inte bakom mig, varför skulle jag vilja det?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/07/07 :  08:49:54  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Shifts skrev:
quote:
Jag har dem inte bakom mig, varför skulle jag vilja det?


Ifall dom skulle låta bättre i rummet med den placeringen och delning vid 80hz är helt ok?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/07/07 :  09:30:58  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Mina funderingar hade alltså ingenting med vanlig uppställning stativ + sub att göra. Att först leta placering för toppen och sedan leta placering för subben.

Jag tänker "specifikt" att se stativare och sub direkt under som om det vore en golvare! ((utan fysisk kontakt dock). Plocka det goda från stativaren och ha möjlighet att ställa nivå med subbarna, men att se dem som 1 högtalare.

Johan B's WLM låter fantastiskt bra, som exempel, men det är alltså inte alls detta jag undrar över...

Jag kan liksom se framför mig att någon provar sätta varsin DD12:a under sina gamla Dynaudio 1.3se, men jag hittar inte det och jag bara tror att man får attans mycket välljud.

Artphotography
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/07 :  10:54:55  Show Profile Send shifts a Private Message
Räven skrev:
quote:
Ifall dom skulle låta bättre i rummet med den placeringen och delning vid 80hz är helt ok?


Ja alltså, jag uttryckte mig lite klumpigt. Vad jag menade var att jag
ser ingen som helst anledning till att ställa basarna bakom soffan. Jag
vill träffas av ljudvågen framifrån och har därmed inte undersökt om
jag kan lokalisera dem placerade bakom soffan. Men om du nu kan
lokalisera dem där bakom så hänvisar jag till det som skrivits tidigare
i tråden; för flack delning eller distorsion högre upp i frekvens.

Delar du så lågt som 50 Hz kan du inte direkt dra nytta av de distorsions-
sänkande fördelar en högre delning har på toppsystemet. Sen är jag
inte så bra på följande, men vad vinner man på att lägga delningen
närmare avstämningen än en oktav? Det är väl knappast en fördel?
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/07 :  10:56:25  Show Profile Send shifts a Private Message
Burmäster: Nej jag förstod det och ifrågasatte vad som skulle vara så
bra med en sådan konfiguration när du direkt väljer bort de fördelar
ett delat system ger. Och jag snackar om två separata basmoduler hela
tiden, inte en, precis som du.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/07/07 :  10:57:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Mellan mina två golvare står det en DD18 och det låter otroligt bra. Tyvärr så är mitt rum ganska litet men jag tror inte jag skulle behöva två Velodyne DD subbar även om rummet skulle vara lite större. I mitt vardagsrum står en receiver med 5.1. Subwoofern är en AP Bass 2 som står en meter bakom soffan och fungerar ganska bra. Men man ska inte jämföra den med en Velodyne DD subwoofer som är i en en helt annan division.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/07/07 :  11:17:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har man bara en sub med låg dist så kan man placera den lite var som. I gamla lägenheten så hamnade den 3 met bakom soffan o det lät super.
Där jag bor nu fungerar det inte pga resonanser.

Hur som, jag tror inte på iden att bara ta en kvalitativ front o koppla ihop med en kvalitativ sub.
Delningen mellan dom måste fungera ihop, så att nyttja ett filter i en reciver ska man inte lita på.
Nu är jag inte direkt duktig på högtalartillverkning men jag tror knappast att tillverkare som lägger ner tid på sina byggen bara kör med en fast fallande kurva.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000