HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mirand A1
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/27 :  17:59:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Pix, säg till om du vill ha fotohjälp.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/07/28 :  03:13:31  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Kul projekt, ska bli spännande att följa!

Det kan finnas ett litet problem med softstarten. Precis medan reläet slår om verkar kretsen vara bruten på primär-sidan. Eftersom spänningen över relä-spolen kommer öka långsamt tar omslaget längre tid än normalt. Tar det för lång tid kanske spänningen över relä-spolen börjar minska igen innan den är framme. Är det inte säkrare att låta R5 vara permanent inkopplad, och sen bara koppla förbi den med reläet?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/07/31 :  22:07:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack för lite "negativ feedback"......ursäkta ordvitsen (joke)
(Bara det är CFA)...

-------------------------------------------------------------------
LUDO
"Gillar softstarten väldigt mycket - men är inte zenerdioderna felvända (de ska ju användas backspända annars får du bara c:a 0.7V spänningsfall över dom). Skulle man inte kunna skippa ena zenerdioden dessutom (o höja spänningen på den andra)?"
Där ser man. det första man bllir blind på är ögonen. Dioderna skall vändas .

Det skulle säkert funka med enbart en 60V Zenerdiod i stället för 2 st 30V dioder. Att jag valde två st 30v berodde på att jag spånade på e annan lösning innan och de fick vara kvar.

Jag fick även frågan via PM från Ludo ang. att enbart använda en diodbrygga per kanal i stället för vad som blir allt vanligare två st per kanal. här skulle jag gärna vilja ha lite synpunkter vad jag vinner på att använda 2 st bryggor per kanal (-en per sekundär lindning).
Den brygga jag har valt är en 25 Amperes-brygga som kommer att kylas via Chassit. Finns det andra faktorer än strömtålighet att vinna ?
Jag är öppen för synpunkter (-och har fler bryggor i lådan )
Att jag valt enkla, integrerade bryggor i stället för nyare sk. "soft recovery" beror enbart på att jag inte har erfarenhet av dessa samt har den vanliga typen av bryggor liggande i "bra att ha lådan"
Är "min" lösning med sk. "snubber-caps" dvs C1,2,3,4,13,14,15,16 likvärdig ?

LUDO
"Skulle oxå sätta antingen en spole eller om utrymmet inte tillåter - en induktiv trådlindad resistor (på några hundra miliohm/många watt) innan C7/C8 - C19/C20 för att ytterligare filtrera matn.spänningen."

Jag har haft dessa tankar. Jag har sett denna lösning på Lars Clausens konstruktion "The END" där ett effektmotstånd på 0,47 Ohm placerades mellan E-lyt 1 och E-lyt 2 i resp. rail.
Jag ser detta som att att första E-lyten gör "grovjobbet" medans den andra (-samt C9/C10,C21/C22) verkligen tar bort allt rippel.
Resistorn gör alltså att strömmen filtreras i två steg.

En fråga: Finns det inte risk att ett motstånd (-även om det är lågohmigt (~0,47 Ohm) minskar snabbheten i strömförsörjningen ?
Om ett lågohmigt motstånd skall användas, kan inte en ~0,5m kabel vara att föredra ? På detta sätt skulle placeringen av E-lyt 1 kunna placeras där den får plats i lådan medan E-lyt 2 placeras tätt inpå kretskorten. En lång kabel skulle i och för sig kunna absorbera störningar men det är ju före den sista filtreringen.

LUDO
"Sen skulle jag placera RC-länkar åtminnstonne över sekundären på trafona..."
Hur skulle du dimensionera dessa Lupo ?
Ser du några nackdelar men denna koppling/filtrering ?


Sonny
Thanks for your reply Sonny
I can understand that it´s quite hard for you to follow our tricky language. I realy appreciate your effort

"Personaly i do not like the use of R6 and R9 as they will modify the signal a little bit. But they can necessary.."

The R6 and R9 stayed at the connection diagram as an idea for others to use with other designs (other than the Mirand design).
Some designs connect the input-ground and the output-ground extenaly with a cable (~0 Ohm). In those cases this could be a useful way to go.
I hope that everyone that will consider using such a connection is skilled enough fo evaluate the schematics and understand when it is useble or not.
But for everyone reading this (as said before): the R& and R9 is not for the Mirand Design (please read Sonny´s reply).

Zalve
"Pix, säg till om du vill ha fotohjälp."
Ja, tack Zalve men jag vill gärna invänta fronten så det hela ser någorlunda ut också
Jag har precis hittat lite kopparplåtar som jag har tänkt att skärma av nätdelen med. dessa har jag tänkt att klippa till på verkstan på jobbet så jag får inget praktiskt gjort förän semmestern tar slut
Det vore kul med lite diskusion hurvida koppar är det bästa materialet för ändamålet ?
jag vet att även vanlig blöt-järn förespråkas men det är ju inte så kul när det blir rost när man lyfter på locket om ett år eller så..

Uniper
"Det kan finnas ett litet problem med softstarten. Precis medan reläet slår om verkar kretsen vara bruten på primär-sidan. Eftersom spänningen över relä-spolen kommer öka långsamt tar omslaget längre tid än normalt. Tar det för lång tid kanske spänningen över relä-spolen börjar minska igen innan den är framme. Är det inte säkrare att låta R5 vara permanent inkopplad, och sen bara koppla förbi den med reläet?"

Bra synpunkt !
Jag fick fundera ett tag på vad du menade
Men jag förstår nu att du menar att reläet är vad man skulle kunna säga vara "Brake before make" dvs när R5 strömmen brutit tar det några tiondelar innan "direkt-strömmen" slås till och detta kan innebära att spänningen över zenerdioderna faller tillbaka (i detta skeende mata ingen ström alls). Jag tar med din synpunkt

--------------------------------------------------------------
Tack än en gång för alla synpunkter !
Jag skissar vidare utifrån dessa och kommer med ett uppdaterat schema innom kort där jag försöker bejaka allas synpunkter.
Jag hoppas diskusionen fortsätter !!

Thanks again for the replyes ! I hope the dicussion continue !!

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2004/07/31 22:16:05
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/01 :  11:27:49  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Dioderna skall vändas

Kikat igen på ditt schema. D4 sitter rättvänd - det är D3 som måste vändas.

Några länkar som tar upp ämnen:
-dubbla diodbryggor
-soft recovery
-snubbing

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=143874#post143874
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=70528#post70528
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=96170#post96170
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=27498&highlight=
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=365755#post365755
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=330365#post330365
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=331061#post331061
http://www.hagtech.com/pdf/snubber.pdf
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=12539&highlight=
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=8301&highlight=
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=101487#post101487
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=3325#post3325
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/08/14 :  21:52:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej
Först och främst skulle jag vilja tacka för synpunkter och det intresse som funnits för mitt bygge av Mirand A1.
Jag tror att speciellt AC/DC layouten kan ses generellt som en lösning -och en princip, som kan användas vid andra byggen.

Sedan den senaste AC/DC layouten har jag tagit åt mig av flera synpunkter.
Min senaste layout ser ut som nedan:


AC/DC layout ver2.

Efter tipps från Lupo ang. snubber-caps (dcs C1,2,3,4,13,14,15,16) som har till uppgift att dämpa de mycket små ringningar (självsvängningar) som genereras när dioderna i diodbryggan stängs, har jag läst följande skrift av Jim Hagerman, Hagerman Technology:
http://www.hagtech.com/pdf/snubber.pdf
Där beskriver Jim både med praktiska prov, samt genom simuleringar i PSPICE Hur de traditionellt använda snubber-capsen (-som de jag ritat in i min första AC/DC layout) enbart sänker frekvensen på svängningarna. Gnom att i stället montera en RC-länk skulle självsvängningarna dämpas mycket snabbt.
I min nya layout har jag ritat in dessa RC-länkar.
Dock kräver dimensioneringen av dessa komponenter beräkningar samt nogranna mätningar, så jag kan fn. inte ange dess värden.

Jag har även ändrat soft starten enligt det resonemang som föreslagits av Uniper.
Observera att S2 en tvåläges tvåpolig strömbrytare (även om den ritats på två olika ställen i schemat).
Den begränsade startströmmen går altså genom R5 ända tills rail-rail spänningen överstiger 60 Volt (-nu används enbart en zenerdiod på 60 Volt i stället för två på 30 Volt (enbart en komponentbesparing)).
Då drar relät och kortsluter R5.
Enklare än så här blir det knappast !!

Sonny påpekade att R6 och R9 inte var aktuella för Mirand korten.
Jag har även påpekat detta i texten, men jag tog bort dessa ur AC/DC vers. 2 så inga missförstånd sker.

Ludo tippsade om ett låg-Ohmigt motstånd mellan E-lyt1 och E-lyt2 för resp. railspänning.
Jag har inte ritat in dessa i schemat.
Dock kommer E-lyt1 att placeras nära trafon och E-lyt2 att placeras så nära Mirand-korten som det går. Så jag kommer att få en lite längre kabel här. vilken torde ha en resistans i den härad som vi pratar om här (-ett par tiondels Ohm).
Jag kommer altså inte att efterstäva en överdrivet grov kabel mellan E-lyt1 och E-lyt2 (-partvinnad AWG16).
(Ser gärna fler synpunkter på detta )

Än en gång, -Jag uppskattar fler synpunkter (Goda som dåliga). Det är bara kul med lite diskusioner.

Till sist måste jag tyvärr erkänna att allt tar mer tid än vad jag tänkt mig .
Den utlåvade NC-frästa fronten och bak-plåten verkar inte bli något av. Så jag får väl ta det hela i egna händer .

Som det ser ut i dag kommer jag att försöka mig på att tillverka fronten i 28mm stavlimmad bok.
Denna skall sedan betsas mörkare och lackas.
(Fått lite inspiration när jag varit inne på några italienska DIY sidor

När jag framåt hösten får ihop allt skulle jag gärna vilja ha lite hjälp med en objektiv bedömning av ljudet.
Så om någon i Örebro området känner för Hifi-recensering samt har en kvalificerad utrustning... (min egen skulle troligen inte leva upp till Mirands nivå och inte ge den garanterad rättvisa). Att bedömma Mirand´s ljudmässiga för- och nackdelar, så skicka ett PM så kommer jag förbi med stärkaren under armen. Jag tror att det kan handla om ca 1-2 månader
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/14 :  22:02:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Pix,,, Dög inte utrustningen vi senast lyssnade gemensamt på ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/14 :  22:50:27  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Pix: snubber = R och C i serie.
En liten kommentar till R5. Dels måste den tåla 230V (med marginal) dels viss effektutv. Trådlindade effektmotstånd har som regel dålig spänningstålighet (kolla m datablad) så SERIEkoppling av några st är att föredra.
quote:
Ludo tippsade om ett låg-Ohmigt motstånd mellan E-lyt1 och E-lyt2 för resp. railspänning.


Ett trådlindat effektmotstånd har *rel hög* serieinduktans = ett billigt alternativ till en riktig spole.
Lång tråd inne/utanför förstärkaren kommer alltid fungera som antenn...

Edited by - ludo on 2004/08/14 23:09:16
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/08/15 :  09:35:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Zalve "Pix,,, Dög inte utrustningen vi senast lyssnade gemensamt på ?"

Jo, jag tänkte på samma sak...
Dock har inte vederbörande något försteg utan kör integrerat.
Innan det blir fråga om att koppla in Mirand en på någon annans utrustning kommer den att mätas upp så att det inte finns risker med haverier eller liknande på annan utrustning (DC offset mm).

Lupo
Jag skall kolla upp vad som är en lämplig dimensionering av R5.
När det gäller en resitor mellan E-lytarna har jag tidigare kört med 10Watt 0,47 Ohm. Detta var dock ett mindre effktstark steg.
Men om dessa monteras med chassit som kylplåt borde väll 10 Watt räcka till ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/15 :  10:03:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Prova ut det lite hemma, sen så plockar du med det en 2'a Oktober,,, Då tror jag mig veta att det finns försteg på plats.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/16 :  17:16:45  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
När det gäller en resitor mellan E-lytarna har jag tidigare kört med 10Watt 0,47 Ohm. Detta var dock ett mindre effktstark steg.
Men om dessa monteras med chassit som kylplåt borde väll 10 Watt räcka till ?


Jag skulle ha sänkt värdet på resistorn till c:a 100 mOhm / 10W. Värdet på resistorn är en kompromiss mellan fitereffekt o spänninsstabilitet hos strömförsöjningen. Högre värde på resistorn ger lägre gränsfrekv hos LP-filtret men å andra sidan vid stora strömuttag kommer resistorn att sänka spänningen hos strömförsöjningen.
Förstärkare i allmämhet har rel goda PSRR-data vid frekv under 1k. Däremot vid högre frekv faller PSRR snabbt. Så det primära syftet med att lägga till motståndet (med rel hög induktans) mellan ellyterna är just att se till att filtera bort allt HF-skräp.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/08/16 :  20:40:19  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Nu är ju mjukstarten riktigt fin ja Jag lånade zenerdiod-idén till en liten krets som tystar utgången vid på/av-slag av mitt slutsteg. Det funkar helt perfekt, så att utgången bara är inkopplad när matningen är uppe nära sin rätta spänning.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/16 :  22:30:43  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Jag trodde jag såg just den lösningen på din softstart på ditt förra schema...jag får nog skaffa bättre glasögon (eller nåt).
Vad skulle hända om man drog FAST minussidan av reläspolen till V- och flyttat S2b (om man får kalla den så) till primärsidan, så att S2a bryter fas och S2b nolla?...
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/08/16 :  22:58:28  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
ludo har helt rätt. Minussidan av reläspolen kan lika gärna vara ansluten direkt till V-. Tänkte inte på det, flyttar du S2 och sätter den framför hela mjukstart-grejen istället så behövs inte S2b där den sitter nu.

Edited by - Uniper on 2004/08/16 23:01:36
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/08/16 :  23:51:06  Show Profile Send jonte0 a Private Message  Reply
Nu kan jag vara riktigt ute å cycklar men är inte + på en likriktarbrygga där "pilarna" pekar mot varandra dvs. att bryggan skall roteras 90 grader moturs i schemat för att vara rätt !

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/08/17 :  00:43:26  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Hoppsan, ja så är det ju. Det har vi missat allihopa..
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/08/17 :  08:11:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Japp , jag återkommer med ett nytt schema

Uniper "Nu är ju mjukstarten riktigt fin ja Jag lånade zenerdiod-idén till en liten krets som tystar utgången vid på/av-slag av mitt slutsteg. Det funkar helt perfekt, så att utgången bara är inkopplad när matningen är uppe nära sin rätta spänning."

En positiv bieffekt blir ju att en kortslutning av railspänningarna gör att ditt relä släpper vilket skulle kunna rädda högtalarna vid ett förstärkarhaveri
Vilken zenerspänning (relativt rail) använder du ?

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2004/08/17 08:32:03
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/08/18 :  04:29:45  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Jag hade redan ett fint 12V-relä som ville komma till användning. Annars är ju 24-voltare lite enklare. Rail-to-rail-spänningen är ~70V. Jag satte två zenerdioder i serie på spänningarna 30 och 33V. Så det blir bara ca 7V kvar till reläet. Det fungerar men är väl knappast optimalt eftersom reläet egentligen vill ha 9V eller mer, ska rättas till snart. Av någon suspekt anledning räknade jag med matningsspänning på 75V när jag valde dioderna..
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/08/30 :  20:18:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hupp
Denna gång tänkte jag försöka diskutera vidare utan ritat schema.
Jag lyckas ju i alla fall att rita en hel del fel så det kanske är säkrare så här
Jag har den senaste veckan fördjupat mitt sinne med mattematiska formler, Ludo´s länktipps:
http://www.hagtech.com/pdf/snubber.pdf är riktigt bra !!
Dock -när jag börjar förstå det hela, så inser jag lika fort att Jim Hagermans dimensionering av RC-länkar som "snubbers" av diodbryggorna innebär att trafons parasit induktans skall mätas.
Vilket innebär att instrument som de flesta av oss "hemmapulare" inte har tillgång till krävs imnpedansanalysator...
På inrågan från Sonny kan "default värdena" 47R resp. 100nF användas.
"Thats under all circumstance better than just caps"
När allt är uppe och lirar borde det även vara möjligt att de oscileringar over dioderna med ett vanligt osilloskop så jag planerar att montera efter Sonny tipps och sedan försöka optimera dessa senare.


Jag har också funderat vidare på "soft starten".
Principen kvarstår en serieresistans som kortsluts med ett relä.
När man börjar räkna på det hela inser man att det blir ganska stora saker ....
Jag har tänkt mig en total serieresistans på 96 Ohm. Bestående av 2st 47 Ohm i serie samt paralellt (tot 4 motstånd).
Dessa är effekt motstånd (15 W)
Reläet bör vara 16 A (silverkontakter)

Styrningen av relät kommer att ske via den tidigare föreslagna 60V zenerdioden från railspänningen.

Det finns dock en fara med detta:
Trotts det kraftigt dimensionerade resistornätet kommer motstånden att brinna om förstärkaren drivs hårt under en längre tid via dessa !!
Resistorerna kan drivas med 5 x effekten under 5 sekunder.
Mao om inte relät slår till (trasigt relä, railsäkringen brinner eller att zenerdioden går sönder) kommer strömmen att dras via resistornätet.
För att minska -om ändå inte eliminera, risken kommer en frontmonterad LED att lysa -enbart när relät är tillslaget.

Jag har klurat på något sätt att hålla hela softstarten på primärsidan av trafon men ej kommit på något enkelt sätt.
(Kanske kan värmen från resistornätet kunna vara ett sätt (via en termistor).

Nä, nu är det snart dags för lite bilder
Alla bitar (-utom soft starten) har varit på plats men sen skulle någon liten detalj fixas som krävt att allt monterats isär igen ..
Som alla förstår av detta börjar det bli trååångt.
De stora kylflänsarna tar mycket volym och jag har 217 x 237 x 115 kvar till elektroniken. Men som sagt, fanns det hur mycket plats som hellst vore det ju ingen sport..
Jag har valt att bygga en skärmbur runt trafon vilket medförde att jag fick nöja mig med 40 000uF kondensatorbank .
Men kanske kan det gå att klämma in något mer på slutet.
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/08/30 :  22:46:20  Show Profile Send jonte0 a Private Message  Reply
Om man köper ett sånt här relä så behövs ingen zener och allt hamnar på primärsidan !

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=128034.htm

Jag kör med 6,4 ohm/25W som brytes med relät. Kan tillägas att detta relä startar ca 7 KVA traf + 250mF kondingar !

Jag har haft lite problem på sekundärsidan nån gång - effektmotstånd låter som kinapuffar men luktar illa !

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/08/31 :  07:49:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ok JonteO
men hur reglerar du relät ?
Som jag förtått elfa är relät ett vanligt relä fast -fast ovanligt robust .
/pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/08/31 :  11:23:49  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
pix: säg att du sätter ett motstånd på c:a 100R (som då naturligtvis tål uppstartströmmen; värdet bör förresten väljas med en viss omsorg) i serie med fasen, kopplar 230V~-relät mellan fas o nolla. Samtidigt kopplar du reläeets kontakter över motståndet - det är meningen att dom ska kortsluta motståndet när spänningen på spolen överstiger 150V~.
Slår på strömmen. Vad händer?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/08/31 :  11:59:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ludo:
Jag hoppas jag förstått dig rätt, men enligt min uppfattning kommer relät att dra omedelbart.
Behöver vi inte ladda en kappacitans för att förskjuta tillslaget i tid (~5sek) ?

Jag är medveten att dimensioneringen av serieresisorerna är kritiskt.
Demotstånd jag tänkt använda är 15 Watt med kylfläns.
De är specade för 5 x effekten < 5 sekunder.
jag hadde tänkt att lägga två i serie (halva spänningen) och två parallet (Dubblar effekten). Skulle relät inte slå så skulle dessa brinna av.
En tanke är att bygga en teomsäkring i serie med dessa. Men nu börjar det hela bli komplicerat vilket vi skulle undvika...;-)
/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/08/31 :  17:15:10  Show Profile Send jonte0 a Private Message  Reply
Relät drar med ca 1/2 - 1 sekunds fördröjning - det verkar räcka !

/

Edit: Ludo har korrekt beskrivit funktionen - enkel och robust !

Qui habet aures audiendi audiat

Edited by - jonte0 on 2004/08/31 17:16:53
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/09/12 :  15:39:55  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
För ett par timmar sedan var det dags...
Men en viss nervositet anslöt jag steget i nätuttaget...
Men först lite om vad som hänt sedan senast.
Softstart
Jag gick på den ursprungliga linjen med en serieresistans på primärsidan av trafon. Över denna resistans kortslöt jag efter en viss tid med ett relä.
Relät styrs av railspänningen via en zenerdiod på 33V.

Och.. allt verkar funka !!
Tidsfördröjningen ligger på knappt en sekund. Frånslaget ca 3sek (kan justeras via E-lyt bankens bleedresistorer). Tillslaget sker vid en railspänning på ca 43 volt och frånslaget vid 38 volt.
Jag har även valt att lägga in den LED som sitter på fronten i serie med styrningen av relät. Detta för att man skall reflektera över ett ev. avbrott vilket skulle kunna bränna serieresitorn (sammt låta illa).

Biastrimmning
Nästa steg var en intrimmning av biasnivå.
Eftersom jag ej har tillgång till digitalkamera har jag ej kunnat visa upp bilder på bygget. Dock tror jag de som följt tråden förstått att skohorn har varit nödvändigt för att få plats med allt.
Att med en spårmejsel kunna justera biasnivåns potentiometer vore helt otänkbart, så en egen ledad trimmejsel var tvungen att konstrueras (bilder kommer)
Ett sugrör med en sågan där vinkeldel (som barna skall ha till sina födelsekallas), som monterades med ett miniatyrbitts av trä blev den ultimata lösningen ...
ledningen av sugröret gjorde att jag kunde komma åt biastrimmningen från sidan .

Trimningsnivåer
Jag har trimmat biasnivåerna och mätt uppp följande data:
Right
  • Biasniå i utgångssteget Emitter-Emitter (emitter-följare) 46mV vilket ger 0,046 / 0,4 (Emitter resistor) = 115mA
  • Temp 37 grader (i luftspalten i kylflänsen)
  • DC-out 200uV


Left
  • Biasniå i utgångssteget Emitter-Emitter (emitter-följare) 43mV vilket ger 0,043 / 0,4 (Emitter resistor) = 108mA
  • Temp 37 grader (i luftspalten i kylflänsen)
  • DC-out 200uV


Efter ca en timmes drift verkar ovanstående värden stabiliserat sig.
I och med de kraftiga kylflänsar som jag använder, tar det en viss tid för temperaturkompenseringen av bias-strömmen att aktiveras, så jag har lite för hög bias nivå just vid tillslag.
När värmen spridit sig i kylflänsarna återgår dock nivån till normalt.

Jag har nu trimmat biasnivå utan last och utan insignal.

Kan man lita på att dessa håller sig stabila under drift med last ?
Räcker det att under de första spelningarna kontrollera temperaturen utifrån med en termometer ?
(Jag kommer ej åt att mäta Emitter-Emitter spänning under drift


/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2004/09/12 18:03:12
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/26 :  23:40:41  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
pix: Har du hunnit lyssna på förstärkaren än? Låter det bra?
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000