HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Membranarea kontra basåtergivning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/26 :  09:24:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag inbillar mig efter att ha lyssnat på 8", 10", 15"- subwoofers
hemma samt lyssnat på bashorn i stort (60 m2) och litet (20 m2) rum
att den större konarean på elementet/utgångsarean på hornet kopplar ett
bättre "grepp om rummet" och jag märker således mindre av mina
rumsresonanser i basen (rummet har måten 4.4 * 4.5 * 2.6 meter) samt
att de större elementen slår hårdare med mer dynamik som följd.

Sen är en annan sak att då jag hört ett Imperial jobba i de nedre
regionerna får det allt annat att låta blekt och tråkigt i
jämförelse. Då kostar ett par Imperial 2000:- i material + element,
så 5000:- kommer man undan med för ett par av världens bästa
subwoofers...

Vad har ni för etfarenheter om pondus, spelglädje, nyansering,
detaljrikedom och så av olika konstorlekar och lådtyper för subbar?

Detta bör ske på en generell nivå, då det alltid finns undantag från
mina påståenden.

Edited by - PetterPersson on 2007/08/26 09:25:37

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/08/26 :  14:44:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Min erfarenhet är att större konarea (ytmonterade element) är snabbare och tightare, exempelvis 18"basar av nogorlunda kvalité, jämfört med mindre 8", 10" och 12", hornladdar man gäller dock andra lagar, där kan en 2x12" sub vara rent skrämmande och presera bättre än en 2x18" dito, detta då det är mer beroende på hornlängd och mynningsöppning, och om man fortfarande vill kunna flytta runt på lådorna (trådskaparen undantagen:) så funkar i regel mindre element bättre för dessa konstruktioner.

Vad det gäller djupbas så tror jag dock att mindre element kan göra bättre ifrån sig då det är lättare att få till en riktigt bra djupt grävande låda av rimmliga proportioner för hemmabruk, däremot brukar ljudtryckskapaciteten (phew) bli lite lidande på kuppen.

Stora basar 18" eller liknande drivna med tillräckligt slutsteg och en EQ på det kan ge riktigt trevliga resultat.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/08/27 :  03:25:04  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Har du någon närmare information om Imperial subbarna, typ var, när, hur och så vidare? Kostnadsmässigt lät det ju väldigt överkomligt tycker jag.

quote:
låda av rimmliga proportioner för hemmabruk

Martinson, det är här isobariska lösningar kommer som hand i handsken. Visst, man får ¨punga ut med minst två extra element, men då har man ju även möjlighet att komma runt WAF problemet, och för mig är det värt den extra utgiften.

Jag hade en fråga till. Är det själva konarean som är viktig per element, eller den totala konarean? 2 st 12" ger ju t.ex mer konyta än en 15".

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2007/08/27 04:16:09
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2007/08/27 :  07:29:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
http://www.decware.com/imperial.htm

Ritningen kostar en hundring. Jag kan ge dig en hornprofil om du vill designa lådan själv, PM:a isåfall.

Jag lyssnade på Imperials (Blommans) Imperial i Stockholm januari 2005 och jag har varit till Time, i Åshammar, 5 mil väster om Gävle, flera gånger denna sommar. Försök ta dig dit på en provlyssning och du blir fast :-)

Vad det gäller den totala konarean eller per element tål att diskuteras.

Det som talar för ett element är att
-ett element alltid svänger i fas med sig själv

Två element har fördelen
-två motorer (magneter) blir dubbelt så starka som en
-mindre massa per element

Någon annan som kan fylla på här...

Drar man det till sin absoluta spets, och använder 30 st 3" istället för en 15" så blir det svårt att jämföra då 3" har så hög resonansfrekvens jämfört med 15".

Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:08:50  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag gillar basåtergivningen som mina 15" koner ger, men dom drivs ju av 1kW KlassD så om det är kraften i förstärkaren som ger bra tyngd eller om det beror på arean vet jag förståss inte. Är det inte så att större koner också medför större effekttålighet?? Hade tidigare 10" element som drevs av en 100W rörstärkare och där fanns det inte alls samma kraft (såklart), en enorm skillnad.

rolnor
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:17:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att ha gått från 10" - 12" upp till dubbla 18" i sluten låda så är iaf jag fast !

På normala volymer får man bättre tryck utan att det blir basigt och på lägre volymer får man bas med. Skruvar man sen upp då ruskar dom tag i en så man får ståpäls Nu vet jag inte hur mycket konstruktioen påverkar men lådan dom sitter i är helt vibrationlös även på riktigt höga volymer !

Det enda jag kan klaga på är att sätter man på bunka bunka musik alá Infected då skakar hela huset o allt annat med för den delen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:22:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag vet inte om jag upplevde nåt ALLS att klaga på det det gällde dina Johan,,, Skulle vara PRISET då...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:24:23  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Martinson, det är här isobariska lösningar kommer som hand i handsken. Visst, man får ¨punga ut med minst två extra element, men då har man ju även möjlighet att komma runt WAF problemet, och för mig är det värt den extra utgiften.

Det här med WAF är ju ett helsike, tror det blir svårt att hitta något vettigt att ersätta ett par Imperial med om man ska hålla vettig storlek på lådorna :(
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:27:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag vet inte om jag upplevde nåt ALLS att klaga på det det gällde dina Johan,,, Skulle vara PRISET då...

Och storleken för dom tar sin lilla plats. Det ska bli kul att få trixa runt med den igen när lägeneheten är färdig

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:30:31  Show Profile Send Guru a Private Message
Johan: Har du några bilder på skapelsen ?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:32:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Johan: Har du några bilder på skapelsen ?

Som vanligt heter jag inte Johan men i alla fall:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10823&whichpage=11

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:39:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du kan få låna mitt namn ibland för du är ganska snäll Ztenlund

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/08/29 :  06:49:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
snyggt Johan!

Jag kan inte mer än hålla med, även om det är svårt att få till det rent "WAF" mässigt så är det något visst med 18", kör själv med 2st dubbel 18" basar från strax under 30Hz upp till 120, och det är både tight och djupt samtidigt och vill man kan man ju få det ganska fysiskt också, hårt slående om man så vill.

Det som jag upplever är att kvalitèn på basen är väldigt hög, man hör även de små sakerna nere i djupet, ganska ruggigt :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/08/29 :  14:17:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan inte mer än hålla med dig

Jag har min -5 db punkt vid 16 Hz och det är med filtret satt vid noll korrigeringsmässigt. Det i sin tur väcker en resonans till liv vid 23 Hz och -10 db vid 10 Hz och det här är med fri placering !
Iaf så spelar den inte så lågt nu men när lägenheten är klar då ska resonansen tämjas sen jäklar

Kan nämna att det är 2st Eminence 18" som spelar ur fas. En riktad upp och den andra är riktad ner

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/08/29 :  15:17:45  Show Profile Send Sundström a Private Message
Hej, Johan! Det där med att elementen är riktade uppåt och nedåt. Varför inte framåt och bakåt? Jag hoppas få lära mej något nu :-)
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2007/08/29 :  16:10:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Verkar som de flesta med stora basar föredrar det, jag själv medräknad.

Finns någon där ute som föredrar mindre och varför isåfall?

Frågan jag ställer mig då är varför man inte ser fler högtalare i
rimliga prisklasser med stora basar. Är det mode i sådant? Finns
det en strävan hos tillverkare att försöka bygga en så liten
högtalare som möjligt med så krftfullt ljud som möjligt? Är det
helt enkelt bara storleken som styr? Ofta (Med undantag, ovan t.ex.)
går dessa basar, oftast PA-basar inte ner under 30 Hz med bibehållen
känslighet, är det ett försäljningsargument att t.ex en 8" går ner
till 20 Hz jfr en 15" eller 18" som till synes "bara" går ner till
30. Men viklen pondus och slagkraft det är i den stora basen jfr den mindre...
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/08/29 :  16:14:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Följande förklaring är hur det är kopplat och varför WLM har valt den lösningen vet jag inte.

I filtret så slås stereo signalen ihop till mono sen delas den upp till en balanserad signal. Alltså går det 2 sladdar till slutsteget en fasvänd och en fasriktig. Slutsteget som man driver suben med måste vara bryggningsbart men man ska inte brygga det !

Man kopplar in som i stereo men kopplar utgången som om steget var bryggat. Det gör att steget bryggas utan att man har slagit om bryggningsknappen. Så från steget går det bara en plus och en minus som vanligt. Dom två basarna bör inte spela i samma fas (har inte kollat) för lådan till suben är helt vibrationslös även när man pumpar in flera 100 W.

Det gör att den borde jobba som dipol som ger vissa fördelar. Att dom är riktade upp/ner beror nog på att man ska kunna ställa den i hörn för att tjäna X antal db i lågbas. Filtret har en Eq där jag kan ställa tonkurvan så det tillsammans med placering gör att man kan få det låta som man själv vill.

Kolla på http://www.6moons.com/audioreviews/wlm2/duo12.html
för test av deras minsta sub som fungerar som min som är deras största.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/08/29 :  16:50:10  Show Profile Send Sundström a Private Message
Okey, det är så det ser ut. Vilken är övre delningsfrekvensen? 50hz?
Jag är ute efter bas mellan ca 35-120. Funderar lite på 18 tummare i låda. Men det blir kanske två 12" på plan skiva med spoilers.

Om jag kan få ännu lägre bas är det ju en fördel men jag är framför allt ute efter renhet i låtarnas basgitarrljud.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/08/29 :  16:55:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom är lite hemliga där så jag har inte helkoll på det. Men filtret börjar skära runt 50-60 om jag minns rätt o det skär ganska flackt med.
Alla grejer står paketerade just nu så jag kan inte kolla.

Edit
Stavfel

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2007/08/29 16:57:24
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/29 :  18:02:52  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag kör iofs med en 18" sub men jag har hört högtalare som har haft bra tryck och kvalitet i basen med hjälp av 3st 6.5" element. Inte för att jag tror att de hänger med när man drar på ordentligt men ändå.

Att de flesta tillverkare kör med små element handlar nog mest om att få till en smalare låda som går att sälja till folk med krav på utseendet.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/08/30 :  04:44:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message

PetterPersson: Tack för erbjudandet och länken, men pga WAF är det tyvärr inte att tänka på. De ser ju oerhört frestande ut, när pappa får eget hobbyrum kanske...........

J. Ullberg
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/08/30 :  08:53:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

Jag missade dig
quote:
Verkar som de flesta med stora basar föredrar det, jag själv medräknad.

Finns någon där ute som föredrar mindre och varför isåfall?

Innan WLM så var jag av den skolan att allt över 12" var galenskap
Där över blev det sladdrigt och mullrigt, vilket blir om det inte är klass på grejerna. Stora element kostar mer att göra och det kräver ofta större lådor.
Titta på Revel F50 tex som har ett gäng 6" (?) som spelar bas för glatta livet men den pondusen som 18" ger kommer dom aldrig i närheten av.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000