Author |
Topic |
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 09:19:55
|
Det har varit mycke kabel snack senaste tiden. Men skulle vara roligt att höra vilka kablar ni har i er anläggning. Finns säkert otaliga kombinationer av olika kabelmärken som kombineras. Är det bäst att hålla sig till samma märke rakt igenom i en anläggning? Kan man kombinera olika tillverkare av kablar? Någon som har lite erfarenheter?
Mvh Leif |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 09:35:56
|
Jag kör Kimber Kable Tvinnade kablar Silverstreak signalkabel. Och 8tc Högtalarkanel. Silverstreak är en silver och kopparhybrid. (tc är ren koppar.
Och det låter bra. Ljudet blir klarare på alla sätt. Värst är det om jag byter ut kimber kablarna mot vanliga lakritssnören. Då låter allt sämre.
Jag är nöjd.
Mvh Jon |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 09:37:58
|
Så det går utmärkt att blanda märken och kabelstruktur? Hur låter lakrissnören?? Ler. Kan väl inte funka så bra... ska testa att köpa några på marknaden här...
Mvh Leif |
Edited by - Leif B on 2007/07/08 09:47:36 |
|
|
snakeman666
Member
454 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 10:07:24
|
Jag blandar friskt med olika märken.
Har kablar från Nordost,Audioquest,Puristaudio och supra i anläggningen.
Det finns väl inget som säger att man inte kan blanda.Det gäller ju att hitta dom kablar som passar.
|
|
|
Karnaa
Member
614 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 10:07:47
|
Själv kör jag med Audioquest KingCobra och Anaconda som signalkablar samt ett märke som heter Zaolla (99% silver) till frontarnas basar och till vinylriggen. Till högtalarna kör jag Audioquest Caldera (fullrange) till basarna samt Vulcano (biwire) till mid/diskant. |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
Edited by - Karnaa on 2007/07/22 21:49:59 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 10:16:24
|
ixos SW511T, EKU, Supra, VDH, Oehlbach |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 10:22:47
|
Om vi struntar i märken (eftersom jag ju säljer kablar) så håller jag inte med snakeman.
Det är en mindre bra väg att gå med olika kablar. man fastnar lätt i en röra. Det kan ibland låta ungefär såhär:
jag har högtalarna A), de är ju lite ljusa, så jag behöver kablar som är en smula mörka.
Några månader senare lägger samme medlem en fråga där det framgår att han nu investerat i en CD-spelare som är "lite åt det mörka hållet" och nu undrar han hur han skall göra med ljudet. Allt blev lite mörkare och skall han byta bara kablarna till spelaren eller hela anläggningen eller...
Mitt råd - oavsett vilken klang ni söker och oavsett vilka märken ni gillar - är att ni håller er till samma tillverkare. De har som regel en genomarbetad idé över hur saker skall vara. Ingen tillverkare gör "ljusa kablar" för att de gillar ljust ljud. Ingen gör heller "mörka kablar" för att de gillar mörkt sound. Det FINNS ljusa och mörka kablar och mitt råd är att undvika dem helt. Ljud är inte som salt, sött eller surt. Som man kan blanda för att finna ett neutralläge.
Inte heller kan man jämna ut en hyperdetaljerad nervös kabel med en lugn och försiktig kabel, så att någon form av balans uppstår. Det första är oftast antingen avsaknad av bas eller distortion av olika sort vilket kan låta hysteriskt imponerande första 3 timmarna. Den "lugna" tar sedan udden av det värsta men har samtidigt förmodligen suddat ut de fina nyanserna på resten av materialet.
Hitta de produkter som är neutrala i klangen. Det är enda framkomliga vägen på sikt, oavsett vad det står på kartongen.
Vi får MASSOR av samtal med teorier om vilken som skall bytas först eftersom den ena är ljus, den andra mörk och om man blandar tänkte jag att .... NEEEEEJ skriker man i luren
Sluta blanda. Om en kabel är bra och passar dig så skall den kunna sättas i hela anläggningen. Annars är den inte bra.
Behöver du en lugn kabel för du tror din spelare är lite ljus eller vass? Byt spelare. "krydda" inte med kablar!
mvh
.
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 10:22:58
|
Roliga kabelblandningar. Här blandas det hej vilt... Fungerar det bra då?
Mvh Leif |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 10:40:23
|
Ändrar här då jag ändrade igår efter lite beslutsångest, svårt att bestämma sig iblandMen nu så kör jag med ringledarn EKU till de övre registren och Monster M2.2 till basen. Sedan så är det Dark Serpentine & CT-100(DIY)på signalsidan. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2007/08/04 11:24:37 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 10:44:44
|
quote: Ingen tillverkare gör "ljusa kablar" för att de gillar ljust ljud. Ingen gör heller "mörka kablar" för att de gillar mörkt sound. Det FINNS ljusa och mörka kablar och mitt råd är att undvika dem helt. Ljud är inte som salt, sött eller surt. Som man kan blanda för att finna ett neutralläge.
Lite motsägelsefullt sladd. Uppenbart så finns det tillverkare som gillar ljust ljud eftersom de gör kablar som låter ljust och samma sak med mörkt. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Karnaa
Member
614 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 11:04:40
|
När jag började min "nörd" bana så trodde jag inte att kablar kunde göra så otrolig skillnad,jobbar ju rätt mycket med både större PA anläggningar och i studio och dimensionen på kabeln har varit den viktigaste saken,kan väl sägas att när jag gick från en 2.5m2 av standard typ till mina förra Audioquest kablar (Slate och Gibraltar) så var skillnaden inorm,blev helt tagen av detta,men sådan stor skillnad blev det inte när jag bytte upp mig... |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 11:37:29
|
JAha själv kör man transparent högtalarkabel och en monsterlink mellan cd å stärkare. Nu kör jag mesta dels av min musik via dator å just nu använder jag mig av ett lakritssnöre från teknikmagasinet för 50kr Jag borde skämmas. Ja det blir till att köpa en transparent interlink. Undra om dom gör några som är runt 5 meter långa? |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 12:10:27
|
Hmm - svårt det här...
Jag tror på sladds resonemang i stort men ändå inte. Det är min egen, i jämförelse väldigt ringa, erfarenhet som talar.
Jag köper resonemanget om att när man håller sig till ett kabelmärke så får men ett hyfsat förutsägbart resultat när de kopplas in. För min del har jag märkt att ViaBlue är en kabeltillverkare som ger mycket av det jag söker med min nuvarande utrustning, uppställd som den nu är i vårt vardagsrum. Samtidigt har jag också märkt att andra kabelmäken gjort mycket för välljudet när de kopplats in. Dessutom är det ju så att alla kabeltillverkare inte har ett sortiment som täcker hela kabelbehovet - det kan saknas ström- eller subwooferkablar till exempel.
Å andra sidan håller jag mig - ännu så länge - på en kostnadsnivå där utbyte av en kabel inte är hela världen ur pengaperspektivet. Det är mycket möjligt att strategin för hur man ska behandla kablar blir annorlunda när man har dyrare anläggningar. Då kanske förutsägbarheten och konsistensen mellan kabelkomponenterna blir viktigare.
I skrivande stund ser mitt kabelgarnityr ut så här:
Strömkablar: - mest originalkablar från resp elektroniktillverkare - en DIY ölflex med "bättre" anslutningsdon - Bachmann 9-uttagslist med alluminiumhölje tweakad med ölflex anslutnigskabel och "bättre" stickpropp
Signalkablar - Nordic Concept NC One XLR mellan CD och förstärkare - MarcusCables Bifrost RCA mellan Radio och förstärkare - Lakritssnöre RCA mellan TV och förstärkare - Viablue NF-B Subwooferkabel mellan förstärkare och sub
Högtalarkablar - ViaBlue SC4 Biwire
Antennkablar - Viablue till TV:n - Hama till Radion
Den kabel som gav absolut störst positiv överraskning när den kopplades in var signalkabeln till subben! Vilket lyft för hela ljudåtergivningen när subben började spela bas istället för att enbart stått och brummat!
I övrigt har jag varit med om att både dyrare och billigare kabelalternativ givit förändringar till både det bättre och det sämre.
/ Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2007/07/08 12:31:53 |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 12:49:00
|
Signalkabel: Acoustic Zen Absolute Högtalarkabel: Acoustic Zen Satori Digitalkabel: i2Digital X-60 Nätkablar: Purist Audio Design Dominus (ferox)
|
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 12:51:45
|
Enligt min uppfattning har alla kablar ett egenljud liksom att all elektronik har ett egenljud. Om alla kablar var neutrala så skulle det ju knappast spela någon roll vad man körde på eftersom resultatet skulle bli likvärdigt oavsett märke och pris. Förstår inte riktigt resonemanget faktiskt. De erfarenheter jag har är att kablar låter olika, det finns både ljusa, mörka och "neutrala" kablar att välja på som påverkar ljudet på olika sätt. Nordost ger tex ett väldigt dynamsikt ljud hemma hos mig, men också relativt slankt i basen, medans Audioquest ger rena hängmattan till ljudkurva. Mycket bas och diskant och sänkt mellanregister... Straight Wire ger ett lugnt ljud med en dos värme och EKK ger ett hyffsat neutralt ljud jämfört med övriga märken jag provat, men lider av en något hård och entonig diskant varför de får ta hand om endast bas och mellanregister hemma hos mig och Straight Wire får sköta diskanten. Tror mycket väl att det går att blanda kabelmärken hej vilt, likaväl som det går att blanda märken på elektroniksidan.
Att alla kablar är neutrala tror jag inte på för det har motbevisats gång efter annan i tester hemma...
Och vad är egentligen defenitionen av neutralt? Vem vet vad ett neutralt ljud är över huvud taget? Riktigt svårt att veta faktiskt. Är det ett ljud som saknar både kyla och värme? Är det ett torrt och antiseptiskt ljud?
Det närmaste neutralt ljud jag kan komma var när jag var uppe hos SAE Studion i Bromma och lyssnade i deras stora studio, där lades varken något till eller drogs ifrån och fy tusan så tråkigt det lät, men som verktyg för ljudtekniker är det säkert utmärkt bra, men jag skulle aldrig vilja ha ett sådant ljud hemma... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 13:53:53
|
Egna signalkablar baserade på CT100-kabel och Neutriks kontakter. Högtalarkabel är Supra Ply. Internkabel i högtalarna är telefontråden EKUA.
Mitt tips:
Hitta de produkter som är neutrala i klangen. Det är enda framkomliga vägen på sikt, oavsett vad det står på kartongen.
Om en kabel är bra och passar dig så skall den kunna sättas i hela anläggningen. Annars är den inte bra.
Behöver du en lugn kabel för du tror din spelare är lite ljus eller vass? Byt spelare. "krydda" inte med kablar!
Om någon tycker jag kopierat något, är det bara för jag inte kunde sagt det bättre själv.
|
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 14:41:30
|
Använder "Accurate Exclusive" högtalarkabel till front o center, även "Accurate Exclusive" signalkabel. Ixos coax, Monster 250 signalkabel från tv:n. Till bak kör jag med 2,5 kvadrats standardkabel.
|
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 15:14:42
|
"DIGITAL fully shielded high definition PC-OFC Interconnect Cable for Home Theater and Digital Stereo Hi-Fi Systems -> ->"
Nån annan som har digitala sladdar? |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 15:31:51
|
Mina högtalarkablar är från Proson, jag har låtit dom vara oterminerade men har använt bananer man skruvit fast vid några tillfällen. Dessa av absolut billigaste sort (10 kr styck). Kablarna har också börjat få nån slags "röta" som visar sig med svarta prickar på kablarna. Signalkablarna var länge lakritskablar, men har nu uppgraderat mig till Claes Oholsons lyxiga sort med guldtermninering :-D |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
|
Kondensatorn
Member
120 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 16:35:06
|
Tja .. Kör med en äldre kimber (signalkabel)
monster m 1,5s (högtalarkabel) och så hemmatillverkade nätkablar(Ölflex-Fd 855 CP/2 skärmad mycket bra) ganska blandat som synes men funkar för mig, den sämsta av kablarna är signalkabeln som kommer bytas ut när ekonomin tillåter vet att (cd-spelaren har mer att ge)...
Hupps mitt första inlägg här....
|
Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries Diy Scanspeak 2 delat, Systemdek IIX |
|
|
Stingray
Semesterfirare
115 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 17:39:07
|
Välkommen hit! |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 18:20:31
|
Nordost Red dawn,NLE-52 och Qed Qunex som signalare. Samt Transparent Musicwave till högtalarna.
NLE`s kablar är bara helt fantastiska,om än relativt dyra. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 07:22:44
|
Signal- och högtalarkablar från Transparent. Spänningskablar från Xindak, än så länge.......
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 07:33:21
|
Signalkablar:Cogan Hall Intermezzo, Svalanders bomullsisolerade silverfläta med bulletplugs, Kimber pbj och Voodoo Interconnect Cable (silver)(dock inte alla på en gång) Högtalarkabel:Mica-isolerad silvertråd från Dope sound, flätad lackerad koppartråd,Monitor Black&White. Ska väl försöka lyssna igenom samtliga under semestern.....
Funderar även på at köpa ett set av Intermezzos HT-kabel.
|
ombud för Intelligent Sound |
Edited by - räven on 2007/07/09 09:11:42 |
|
|
Topic |
|