Author |
Topic |
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 10:42:44
|
Intermezzo var en kul bekantskap, tycker jag. Visst kan man blanda, men vill man verkligen höra hur ett märke låter eller vilken grad av väljud som ett märke kan bidra med ska man vara konsekvent. Jag tycker inte man kan uttala sig om en kabel förren man provar samma märke med samma filosofi rakt igenom, man vet ju inte var färgningar och maskningar uppstår annars. Själv har jag valt NO efter många byten, högtalarkabel Reddawn rev2, interconnect mellan cd och förstärkare Q-fil, i vinylkedjan Valhalla och vishnu samt Shiva i strömsnoksväg. Det finns dock annat att satsa pengar på i kedjan nu. Valhalla i vinylen var en riktig hit dock. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 12:11:24
|
Jag kör enbart med kablar från Supra till både ljud & bild. Bra och prisvärda enligt mig.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 13:12:22
|
Signalkabel: Nordost Baldur XLR Högtalarkablar: Audioquest CV-8 (DBS, biwire) Nätkablar: DH Labs Silversonic Power Plus
Fungerar alldeles utmärkt! Högupplöst, harmoniskt, dynamiskt och engagerande för att välja några hifi-klyschor! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Fredrik
Member
241 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 18:26:35
|
Jag har IXOS till allt stereo ljud. Och dom sitter jag nöjd med.
Till hemmabiot har jag lite gott o blandat. Är inte så kräsen där. |
!JBL |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 19:25:16
|
Kul att se så många kombinationer av kablar... och det verkar som alla sitter nöjda med det dem har!! Är det så??? |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/07/20 : 14:15:21
|
jag var verkligen supernöjd med min Intermezzo, men så började den glappa och när jag plockade isär den så såg jag att kopparrören gått av
Vad ska jag nu ha för signalkabel??? Funderar på att testa silk 050... |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Toko
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2007/07/20 : 16:35:04
|
Jag kör bi-amp med följande kablar:
Signalkabel: Harmonic Technology Truth Link (RCA) + Precision Link(RCA) Högtalarkablar:Audioquest cv-4 (i dubbel uppsättning; bi-amp)
|
|
|
koffe
Member
94 Posts |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/07/21 : 09:04:29
|
Jag fick ett ryck och köpte kablar från Zu! Det blev Zu wax högtalarkabel, Gede signalkabel och 2 st Bok nätkablar. Fan!! Jag som just genomskådat det här med kablar ;)
Men det estetiska tilltalar mig oxå, även om jag just nu tycker att flätad lackad kopparkabel låter super som HT-kabel. Ja ja!! |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2007/07/21 : 09:53:09
|
Ridge street audio Poemia III och högtalarkabel Ridge street Alesia.
Framförallt högtalarkabeln är det som jag testat genom åren som funkat bäst. Jag har då testat väldigt mycket kablar för bra mycket mer pengar.
En vinnare har dock alltid varit Fadel arts Coherence. Men den är ju lite väl dyr....
Ridge streets ägare är fantastiskt gemytlig och man kan köpa på öppet köp i 45 dagar. Kan inte annat en rekommenderas. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
Edited by - Hinken74 on 2007/07/21 10:21:03 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/07/21 : 10:13:20
|
Kablar ja..
Signalkabel är Viablu´s nya "Balanserade" RCA kabel som "Ulf" gjort en "rätt tuff" jämförelsetest och skrivit om mot svindyra signalisar med minst sagt spännande resultat...
I vanliga fall används även viablue´s senaste högtalarkablar med dubbel tvinnad ledare men då burkarna har triwire. Och dom gillade att wiras med triwire.. Så då kom dom numera av mig (och andra)superhypande ultrabilliga highend ringledarna fram igen och gjordes om till triwire från den tidigare biwire dom var gjorda som... och kostnaden var en tia till.Huahua.....
Nätisar är dom av PG beg inköpta snygga väl fungerande kinanätisarna . tror dom heter xindac 02 eller nåt sådant.. Samt en st Ultra Khan "The statment" nätis.
grendosa då... No name. men ändå en bra sådan väl fungerande samt utprovad i åratal i massor med riggar kan man säga utan att lägga till dumheter.Och den har LÅNG sladd orginal så den kan dras till utag långt bort vid hifiresor man gjort genom tiotals år och den åkt med. Dom var två egentligen från start. Men en kväll skulle jag "kolla" inne i dosan. Så var dom två en efter detta "kollande"....
Och allt börjar med en finsäkring självklart i källaren...
Vad annars va..
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/07/21 10:15:13 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2007/07/22 : 18:33:11
|
Ja här blandas det med dyra resp. billiga kablar.... ja det verkar inte vara priset som avgör nirvanalyckan. Undrar vad som gör att vi föredrar så olika kablar... kanske det finns olika krav och smak på ljudet?? Kul med era val. Tack för era bidrag.
|
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/07/22 : 18:59:08
|
Gott och blandat i kabellådan bestående av Supra, tunna DiY silver & kopparkablar, DiY flätade kablar i silver resp koppar, Straight Wire, Qed, EKU, FK, EKK, AudioQuest, ClickTronic, studiokabel Proel mm
Har en tanke att inte blanda för mycket silver och kopparkablar samtidigt. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6794 Posts |
Posted - 2007/07/22 : 21:13:30
|
quote: Mitt råd - oavsett vilken klang ni söker och oavsett vilka märken ni gillar - är att ni håller er till samma tillverkare. De har som regel en genomarbetad idé över hur saker skall vara. Ingen tillverkare gör "ljusa kablar" för att de gillar ljust ljud. Ingen gör heller "mörka kablar" för att de gillar mörkt sound. Det FINNS ljusa och mörka kablar och mitt råd är att undvika dem helt. Ljud är inte som salt, sött eller surt. Som man kan blanda för att finna ett neutralläge.
Puuhh då kan jag lugnt fortsätta att göra mina egna . En sak har jag inte förstått varför man envisas med att tycka att kablar är mörka eller ljusa för min del så vill jag att de skall återge musik/instrument så naturtroget som möjligt. Det finns många kablar som lägger till och drar ifrån saker det gör att vissa kablar försvinner direkt vid lyssning.
quote: Och vad är egentligen defenitionen av neutralt? Vem vet vad ett neutralt ljud är över huvud taget? Riktigt svårt att veta faktiskt. Är det ett ljud som saknar både kyla och värme? Är det ett torrt och antiseptiskt ljud?
Det närmaste neutralt ljud jag kan komma var när jag var uppe hos SAE Studion i Bromma och lyssnade i deras stora studio, där lades varken något till eller drogs ifrån och fy tusan så tråkigt det lät, men som verktyg för ljudtekniker är det säkert utmärkt bra, men jag skulle aldrig vilja ha ett sådant ljud hemma...
Det här har jag funderat på länge jag får helt enkelt hålla med att neutrala kablar skulle nog vara tråkiga och det skulle vara meningslöst att hålla på med denna hobby.
Mina egna kablar är nästan allt diy HT är fyrflätad 1,5mm2 ericsson kabel för elsanerade hus tar lång tid innan den "släpper" enda negativa är att den är lite slank i basen men resten egna termineringar av kopparplåt.
IC är diy, kopparfolie nerklippta till önskad bred isolerad med teflontejp skall prova med naturmatrial låter bra enligt de som har hört dem.
Till vinylen har jag en klassiker Mogami NEGLEX M2497 Coaxial med bra termineringar funderar på att köpa lösmeter och fixa till resten av analogdelen då de är som jag tycker om.
På önskelistan en Htkabel med lite mer bas.
För att göra det mer komlicerat så har jag märkt att termineringar (läs: kontaktdon) kan skifta i kvalitet som påverkar ljudet jag misstänker att här finns mer att hämta.
Anders
Edit: förtydligande |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2007/07/22 21:14:32 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/07/22 : 21:21:35
|
quote: För att göra det mer komlicerat så har jag märkt att termineringar (läs: kontaktdon) kan skifta i kvalitet som påverkar ljudet jag misstänker att här finns mer att hämta.
Det vart rätt tydligt då vi jämförde din omterminerade clicktronick med min orginal.. Din var rätt tydligt förbättrad kan man säga... Inget så man stutsar. men skillnaden till det bättre var ändå inte svår att höra.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6794 Posts |
Posted - 2007/07/22 : 23:46:23
|
Ja det var ändå ingen höjdar rcakontakt men jag satte på andra bättre kontakter (wbt) på min diykabel och vips var det bättre därför tror jag mer på att kontakter är viktiga. Jag kommer att prova wbt nextgen för att höra om det blir bättre sämre kan det inte bli men det får bli i ett senare skede.
Mina clicktronik är bortskänkta och de som har fått dem är nöjda jämnfört med lakritssnörena.
Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/08/02 : 10:57:14
|
Jaha!! Nu har jag fått mina ZU kablar, dom är väldigt fina att titta på. Hoppas dom låter bra oxå.Kul att köra samma tillverkare rakt igenom.
Finns inte så mycket att läsa om dom, men nån skrev att dom var "neutrala" vilket passar mig alldeles utmärkt. Kablarna är:WAX HT-Kabel, Gede IC-kabel och Bok Nätkablar. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 07:16:52
|
Har nyligen varit uppe i Alingsås igen och nu uppgraderar jag mina Transparent Super till Ultra nivå.Mvh Kristofer |
Edited by - whiskyman on 2007/08/04 07:18:37 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 10:19:53
|
Den kabel som jag hitills funnit vara minst färgad och fri från distortion är Silk signalkabel och Silspeak högtalarkabel terminerade med Furutech rodiumkontakter, tidigare har jag kört med dyrare kablar från dom mest kända kabeltillverkarna men fick omvärdera, förr i tiden kunde jag också blanda kabelmärken för att motkompensera olika färgningar i elektronik eller högtalare och försöka få någon balans, i dag har jag inga såna problem då elektronik och högtalare är ganska neutrala. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 13:03:27
|
Cardas Golden Reference på allt...rca,ht, power.....
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 17:14:58
|
quote: Det här har jag funderat på länge jag får helt enkelt hålla med att neutrala kablar skulle nog vara tråkiga och det skulle vara meningslöst att hålla på med denna hobby.
Det håller jag inte alls med om, neutrala kablar ser till att förmedla signalen oförvrängd och vad varför skulle det vara tråkigt? Om en anläggning låter tråkigt med neutrala kablar tyder detta enbart på problem någonstans i signalkedjan och då skulle i alla fall jag föredra att få ordning på problemet snarare än att maskera bort felaktigheter med färgade kablar, en färgning innebär ju att något register är under eller överpresenterat vilket i allra högsta grad är omusikaliskt då man bla tappar realism i ljudbilden, platt och tråkigt ljud beror ofta på obalans mellan de olika registren. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 18:33:16
|
Signalkablar: Audioquest king cobra (mest) Supra EFF
Högtalarkablar: Supra PLY 3,4S Har testat både lampsladdar och näst värstingkablar (typ 20000:-), men har inte kunnat säga att något låtit bättre, i mina öron, än ply'n.
Strömförsörjning: Orginal! Har ännu inte blivit övertygad om att lägga kulor på den delen i anläggningen. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2007/08/12 : 01:58:39
|
Bare som en liten påminnelse ......
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2007/08/12 : 04:30:26
|
Jag kör med Linn Black signalkablar och Linn K400 högtalarkablar. möjligen skulle jag byta till Linn silver och K600 istället annars nöjd men så länkar ju alltihop saker från Linn med. |
www.selleri.de
|
|
|
Topic |
|