HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 LTS högtalarkabel med RC-Länk...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/11 :  18:44:50  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tror inte att det är någon fara.
Den kabeln du har köpt är en EKKX precis en sådan som det hänvisas till i byggbeskrivningen.
Nu har inte elfa den kablen längre utan den är ersatt med 55-749-61.

Dave_HB du har inte lust o titta lite på en motsvarande länk till vanlig EKK 4*1,5mm­² så att Mayro kan bli nöjd

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/01/11 18:48:25
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/11 :  19:32:37  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


ja det vore skoj som attan.. Jag tror faktiskt man kommer ett snäpp till utan denna förtenning som lite lite sätter fram rösterna lite mer än i alla fall vad jag är van att ha dom...

Det blir lätt liten aning "näsa" på ljudbilden.. Medans man uppfattar basen som lätt att följa då den ju får aningens mer kontur iofs samtidigt.. Men jag har ju inte behoven att förstärka olika parametrar då mina burkar ju går djupt och "tydligt" redan av sig själva.. Kanske blir resultatet annat om burkarna inte spelar så djupt och "tydligt" som mina gör.. Då kanske det "stödet" blir enbart possetivt..

Så lite systemberoende är det nog troligen också hur man "uppfattar" detta...

Snart så är mitt system ihopsatt här. Så i februari skall jag nog kunna återuppta testet mer seriöst igen än vad som hann´s med nu den korta tid jag fick på mig..

tror mina grejor inkommer i januari. Så dom står förhoppningsvis i alla fall här då träffen är över och alla grejor åkt "hem" till sina "hem" igen. Annars får man det väldans tyst här efter träffen är slut..

fast kanske lika bra det. Då åker man upp till Sthlm i stället o går på mässan där..Då skall jag tigga till mig en lyssning hos mickeY samtidigt....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2006/01/11 :  19:46:20  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
Vill man ha en billigare kabel än den på Elfa så har www.edgaraudio.se tidigare haft (och kanske har fortfarande) det.

Tobbe_L: Göra Mayro nöjd? Går det? I o f s så har han fått lite mothugg på det andra forumet men å andra sidan har han ju fått långtidslåna kablar från mig... Vilket inte ska belasta Mayro utan mer mig som är ett riktigt slappo ibland (ofta).

Är det någon som har värden på kapacitancen per meter på ett ungefär för en korskopplad EKK 4*1.5mm­² samt induktansen så kan jag snabbt räkna ut några lämpliga värden.

Kapacitansen mäts då mellan ledarna utan att man korsluter dem i den andra änden. Induktansen mäts mellan dem när man kortsluter dem i andra änden. Vanlig någorlunda exakt LCR-mätare funkar om man nollställer den med mätsladdarna inkopplade och när de ligger så som de används vid mätning (gärna tvinnade för då påverkar variationer dem mindre).

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/11 :  20:19:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kapacitansen kan jag mäta men tyvärr inte induktansen.
Har ingen LCR meter bara min fluke 187....

Humm man kanske borde skaffa sig en LCR meter.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/11 :  20:20:35  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Tobbe_L: Göra Mayro nöjd? Går det? I o f s så har han fått lite mothugg på det andra forumet men å andra sidan har han ju fått långtidslåna kablar från mig... Vilket inte ska belasta Mayro utan mer mig som är ett riktigt slappo ibland (ofta).


japp jag kan bli nöjd.. Dina kablar jag fått nöjet att prova har gjort mig nöjd

Så skall du inte ha dom tillbaks än så lånar jag dom gärna ett tag till.. Och hade jag inte haft så stora utgifter hängande på dörren så hade jag köpt dom av dig omgående..utan snack ens. 650 kr är dom med lätthet värda... Och då menar jag med lätthet..

Så blir dom kvar tills mina saker är betalda osv här då dom kommer så får du kanske inte ens tillbaks dom ..

Så skulle jag inte skriva om jag inte var nöjd...


Mothugg vet jag inget om ifråga om kablar ifrån dig...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2006/01/12 :  15:50:35  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
Låter bra det Mayro. Tänkte att de gör större nytta hos dig just nu än här ändå.

Tobbe_L: Kan du fixa ett värde på kapacitancen så kanske man kan använda lite teori för att få fram induktansen och även om det inte blir exakt så bör man komma så nära att man får positiva effekter av rc-länken.

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/12 :  17:32:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Nu har jag mätt kapacitansen på 1m lång korskopplad 4x1,5mm² Biltema EKK.
Resultat 250 till 270nF beroende på hur kabeln är rullad.
270nF rak 250 ihoprullad (Diameter 200mm)
Har även dragit bort det multimetern visar med testsladdarna oinkopplade.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/12 :  17:34:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply



detta är superspännande grabbar... Riktigt spännande faktiskt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/01/12 :  21:40:09  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
quote:
Tobbe_L: Den kabeln du har köpt är en EKKX precis en sådan som det hänvisas till i byggbeskrivningen. (10x2)

DAVE_HB: För att undvika att det blir fel så vill jag bara inflika att rätt kabel ska vara 55-749-61 ELLXB 0,20 mm2 20x2 ledare.



Vill vara få klarhet på vilken kabel det ska vara, 10x2 eller 20x2?

Edited by - Neville on 2006/01/12 21:41:34
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2006/01/13 :  00:51:41  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
Tobbe_L: Verkar vara rätt höga värden. Lite för höga för att de borde vara rimliga tycker jag. Lite sent för att de små grå ska kunna göra en rimlig bedömning om det. Får återkomma.

Neville: Står i inlägget 20x2 ledare.

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/13 :  11:02:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag kan ta o göra om mätningarna för säkerhets skull....

Det ska alltså vara en 20 parig kabel.
Det är inte den jag har, den är 10 parig.
Jag har med andra ord fått fel kabel när jag köpte den *suck*
Beställde nämligen så att det skulle vara samma kabel som elfa hade.

Ja ja inte så mycket att göra åt nu det är några år sedan som jag köpte den.

Men ni som har köpt kabel av mig o känner att ni inte vill ha den längre så skicka tillbaka den till mig så får ni tillbaka era pengar.
Mycket mer än så kan jag tyvärr inte göra.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/01/13 11:03:46
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/13 :  14:10:40  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


En fråga från en som nu inte kan tekniken utan endast lyssnandet.. Kan detta lilla "fel" vara det som förklarar den lite framskjutna "näsan" i ljudet?..
Kan man med teknik o matte or whatever hitta en tekniskt förklaring genom det upptäckte "felet"..

Skulle vara intresant att veta faktiskt.. För i så fall har vi en koppling mellan "uppfattat" o Teknik här...


Men jag kan vara ute i "tassemarkerna" här ochså självklart

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/01/13 :  17:13:02  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
quote:
Men ni som har köpt kabel av mig o känner att ni inte vill ha den längre så skicka tillbaka den till mig så får ni tillbaka era pengar.
Mycket mer än så kan jag tyvärr inte göra.


Nu när man redan har kabeln så skulle det ju vara fint att kunna använda den. Om någon med mätinstrument kunna mäta upp den 10 pariga kabel (10x2x0,5) så att DAVE_HB kan sätta in värdena i sin formel för att få fram rätt komponentvärden så skulle det vara super.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:17:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag kan ju inte läsa av mulitmetern rätt
Det står ju nF i displayen men inte 250 utan 0,250
Har mätt lite noggrannare idag o det verkar som att kabeln ligger rätt stabilt på 0,250 nF

Jag kan ta o mäta kapacitansen på den 10 pariga kabeln som jag har.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/01/13 21:20:58
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:54:35  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
niklasmagnus: Har för mig att jag har fått lagom tillförlitliga värden på data för den 10-pariga kabeln och man kan helt enkelt halvera rc-länken (bara en konding och endast 6 motstånd) för att få det rätt men det bästa är ju om någon mäter upp det.

Tobbe_L: Synd att du har fått tag på fel kabel. Är det i någon mån mitt fel så får du ge mig en verbal känga!
Verkar vara bättre mätning idag. Ska kolla på vad som blir rimligtmed det värdet. (Hojta gärna till om jag dröjer för länge.)

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/01/14 :  00:51:38  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
DAVE_HB: Jag ska prova mäta upp kabeln på skolan.

du skriver
quote:
Kapacitansen mäts då mellan ledarna utan att man korsluter dem i den andra änden. Induktansen mäts mellan dem när man kortsluter dem i andra änden. Vanlig någorlunda exakt LCR-mätare funkar om man nollställer den med mätsladdarna inkopplade och när de ligger så som de används vid mätning (gärna tvinnade för då påverkar variationer dem mindre).


Ska man mäta på 1m kabel eller?
ska jag mäta mellan två trådar eller dela upp hälften/hälften?

Vad bör värderna ligga på ungefär? så man har ett hum om det kan vara rätt?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/14 :  14:59:22  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Nepp det är inte ditt fel.
Jag beställe helt enkelt en kabel som skulle motsvara det Elfa artikelnummer som står i byggbeskrivningen.
Litade ju på elfirman att de fiaxde fram rätt kabel.
Men så blev det ju tyvärr inte
Var helt säker på att det var rätt kabel jag hade fått.
Så vi får tacka Neville att han upptäckte problemet.

En RC-länk anpassad till 10-parig är ju ett trevligt alternativ.
Annars så får de som vill skicka tillbaka kabeln till mig.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:21:34  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
niklasmagnus: Du bör koppla ihop kabeln som den är tänkt att var kopplad (alltså när det gäller trådarna i själva kabeln) när den är färdig. Det blir lite olika om det är EKK eller den 10 resp 20-pariga. Hur lång kabeln är spelar ingen egentlig roll bara längden är känd. Fast det är egentligen olämpligt att ha den för kort. Ett par meter är alldeles utmärkt.

Induktansen bör ligga (per meter) mellan 0.1-2uH beroende på kabel. Testa gärna att mäta på valfri koaxialkabel när du ändå är igång så kan man få se något kul. Kapacitansen bör ligga från någon nF/m till kanske 50pF/m beroende på kabel.

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/15 :  15:55:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kanske skulle ta o mäta på en lite längre EKK kabel än en meter.
Så får vi se om resultatet blir annorlunda.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:49:59  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
quote:
DAVE_HB: Vill man ha en billigare kabel än den på Elfa så har www.edgaraudio.se tidigare haft (och kanske har fortfarande) det.

Tack för tipset, jag köpte den sista kabelsnutten han hade. Halva Elfa-priset, så det var ok.


quote:
Tobbe_L: Men ni som har köpt kabel av mig o känner att ni inte vill ha den längre så skicka tillbaka den till mig så får ni tillbaka era pengar. Mycket mer än så kan jag tyvärr inte göra.

Inte så mycket att göra åt, jag ska prova å göra A/B jämförelser mellan 2x20 med elektronik och 2x10 utan. Det som blir över kan ju bli internkablage.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/15 :  18:51:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Gott o höra att du har hittat rätt kabel till slut

Ber så mycket om ursäkt att jag bestämt hävdade att du hade rätt kabel.
Var som sagt helt säker på att den var rätt kabel som jag hade.

Det hade varit lite kul o jämföra 20 parig mot 10 parig o EKK alla med anpassade RC-länkar.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/01/17 :  12:20:48  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
No danger on the roof, den lär komma till användning iaf.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/17 :  13:13:39  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ska ta o mäta lite ikväll på den kablarna...
Både på ekk o den tio pariga.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/18 :  20:50:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Nu har jag mätt kapacitansen på en 14m lång 10 parig EKKX.
Resultat 414pF/m eller 5,8nF totalt.
Vanlig EKK hade jag bara några små bitar kvar så där så är det min tidigare mätning som gäller.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/01/18 :  22:49:45  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Vad bra Tobbe, jag har haft alldeles för mycket att göra så det känns skönt att du fixa det.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000