HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kapello 1 - Kontrollförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 14

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/12/09 :  07:26:58  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Det finns ju hur mycket rattar som helst, maal! Många vackra också. Vi får se vad det blir av rattfrågan.

Leveranstiden brukar vara 7-10 dagar från t.ex Hong Kong. Som sagt, stort urval . Trevlig tråd. Keep up the good work!

DIY och rör.
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/12/09 :  08:21:40  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Magnus, vad i lösningen är det du gillar? Kan du förklara?
Vem är det du kallar messerschmitt vid vårat "fikabord"?


Hej,
PAC fortsätt o drick kaffe o ät en bulle och ta gärna en mackro bild på din kaffekopp när du gör dina repotage!

jag tycker eddie och Jörgen gör ett jättejobb med denna tråd hatten av för dom,dessa två goa gubbar!!

Vill du kasta ut mig från forumet gör det nu när alla kan se på!!

Jag ska snart hämta en "La Mayro" från Göteborg och det är väll sista spiken i kistan för alla vet ju hur det slutade för alla dom andra som som är ägare av LennArts förstärkare dom är mer eller mindre inte välkommna på PAC:s fika forum!!!!!

Fika forum det gäller att gilla rätt bullar o kakor och sitta mitt i båten!

Börjar ni skvalpa om kring med en gul badanka "som dom har på faktiskt" så åker man ut!!

Så för min del är det väll tack o hej leverpastej!

Tänker inte svara på PAC:S otrevliga PM som han brukar skicka!!

Så man få förmodligen tacka för sig för sista gången!
Hejs alla forummedlemmar!!!

Fika på,

Mvh
Magnus

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2008/12/09 08:33:36
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/09 :  08:50:45  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Yo Pac,
Du vet mycket väl att Magnus1967 menar mig när han hasplar ur sig epitetet "messerschmitter". Jag är ju den ende i den här tråden som påpekat felaktigheter. Troligtvis menar han "besserwisser", vilket står för någon som TROR sig veta bättre än alla andra. Det finns också ett svensk uttryck: Förståsigpåare.

Att han "gillar" en icke fungerande kretslösning är förvånande och tyder i bästa fall på att han inte sett efter ordentligt.

Om "Messerscmitter" står för, att utan omsvep påpeka fel(kan i sämsta fall kallas cynism=hänsynslös uppriktighet)samt hyfsad kunskap om rörkretsar, så är jag nog en sådan.

Dessvärre är det så, att även om det nu är omritat och tydligare läsbart, att det inte öht kommer att fungera pga av grava felaktigheter i kretslösningen. Då Eddie avböjt erbjudandet av hjälp från mig så kanske Magnus1967 kan hjälpa till?

Tråkigt att behöva förstöra stämningen vid fikabordet men jag är hjärtligt trött på "besserwissrar" och att ord vägs på "guldvåg"!

Pac, jag väntar på PM!














mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/09 :  09:21:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Tråkigt att behöva förstöra stämningen vid fikabordet men jag är hjärtligt trött på "besserwissrar" och att ord vägs på "guldvåg"!

Jag håller med dig, besserwissrar förstör fikastämningen rejält med sina nedlåtanden och arrogans.

Äh, att ta en diskussion som du och eddie gjorde är väl inte att förstöra? Det är ju det ett forum är till för. Ni klarade ju ut era mellanhavanden. Det är ju utventilerat och klart.

Magnus verkar däremot vilja strö salt i såren, gå inte på den lätta...

P.S. Magnus, jag har slutat skriva PM till dig. Det räcker med de okvädningsorden/beskyllningarna och allmänna otrevligheterna du redan smusslat över i "skymundan". Om du inte vill vara kvar på HiFiForum så säg det rent ut istället för att försöka straffa ut dig själv genom att kasta skit på andra medlemmar och mig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/09 :  10:05:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Eddie (och Jörgen) jag har sett något liknande ert monitorsteg bland mina "ryska papper". Jag ska gräva lite och dela med mig av dem om jag hittar; kan väl vara kul med en referens (= jämförelseobjekt).

Det är väl alltid viss skillnad på DIY-projekt och DIY-projekt (som det publiceras här). En del (jag) har en besynnerliga förmåga att försöka beskriva projektet alltefter det skrider fram (men jag blir ju aldrig klar). Då kan ju kommentarer, idéer och förslag vara tacksamma och ge lite lite påspädning till dem som vill försöka med något liknande.
Somliga andra har byggt klart och fotograferat under projektets gång och slänger upp en snabb byggtråd. Då finns det egentligen inte "utrymme" för kommentarer men likväl, där finns idéer till dem som vill kopiera.
Jag tycker inte någon är någon Besserwisser för att denne kommer med glada hejarop och friska idéer, tvärtom, det ger ju byggherren möjlighet att närmare förklara sina ståndpunkter och hur han har tänkt. Dessutom vore det väl "typiskt svenskt" (i ordets sämre bemärkelse) att titta på när folk gör fel och sedan när det skiter sig konstaterar med överlägsen stämma "Jag visset det skulle gå åt fanders".
Alltså gubbs - mer kommentarer! mer frågor! mer feedback! (Jag hoppa E&J håller med ...)

Ed. rättat stavfel och särskrivningar.

Edited by - soundbrigade on 2008/12/09 10:07:51
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/12/09 :  10:19:42  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag tycker det här är en skojig tråd och följer med spänning projektet. Skaparglädje och humoristiska beskrivningar av hur det framskrider kan man inte få för mycket av. Jag hoppas att byggherrarna blir nöjda i slutänden och om inte så kan de ju alltid kolla reVintage's moddningstips.

Att projektet beskrivs i realtid känns bra för min del, jag har mängder av projekt som framskrider i maklig takt och känner mig mer stressad när folk bara får ihop grejor så där utan vidare.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/09 :  12:08:24  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Dessutom vore det väl "typiskt svenskt" (i ordets sämre bemärkelse) att titta på när folk gör fel och sedan när det skiter sig konstaterar med överlägsen stämma "Jag visset det skulle gå åt fanders".



Detta är en av paragraferna i Jantelagen!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/09 :  14:41:45  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Hallå där! Ta det lungt i MIN diy-tråd!

Att jag anser den vara min beror på att det är jag som för den framåt. Att den sedan stannar upp ibland, vänder ibland o s v kan bero på olika saker. Vi är mycket mottagliga för synpunkter och på papperet ser konstruktionen ut att fungera tror vissa. Andra tror inte på lösningen.
Linjesteget som det ser ut på schemat lyssnar vi på dagligen i kapellet. Det enda som skiljer är det motstånd på 10 K som jag skrev om förut.

Jag kommer oförtrutet att fortsätta dokumentera mitt och Jörgens projekt här och jag tar mer än gärna emot kommenatarer. Jag kommer att hålla den tonen jag tidigare gjort och jag blir sällan stött eller arg.

Men ska ni fortsätta att bråka med varann får ni gå ut. Jag är ju inte ens med och bråkar.

Snälla, låt inte era personliga mellanhavanden gå ut över min och Jörgens seriösa DIY-tråd.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/09 :  14:53:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Men ska ni fortsätta att bråka med varann får ni gå ut. Jag är ju inte ens med och bråkar.

Snälla, låt inte era personliga mellanhavanden gå ut över min och Jörgens seriösa DIY-tråd.

Absolut, väl talat!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/09 :  15:07:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
FEL!!!
Du, Eddie, skrev Men ska ni fortsätta att bråka med varann får ni gå ut.
Det heter Ska ni bråka här inne, får ni gå ut.

Heja på bygg på bara .... (när ni har tid/lust/ork dvs).

Det är så roligt (mer sötsliskigt beröm) att inte bara stöta och blöta schemamässiga struntsaker, utan beröra i diskussioner mer efemära (vad det nu betyder) detaljer. Det är stundtals roligare att prata snygga rattar, chassin, färg på de samma och andra intrikata detaljer.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/09 :  16:48:29  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Eddie,

Ja, jag vet att du inte vill ha någon hjälp men de andra som läser tråden kanske är nyfikna varför jag grymtat.

Det handlar inte om TRO om en krets kommer att fungera eller inte, det handlar om teknik och kunnande!

Det schema du ritat av har en CCS med som drar ner ca 1,3mA. Koppling drar bortåt 30mA genom ena trafolindningen varav 1,3mA genom ena rörhalvan, resterande genom 10k+390 ner till jord och 0 genom den andra lindningen och rörhalvan. För att ett E182CC ska fungera bra behövs normalt 10-20mA/rörhalva för bra linjäritet. Ingångsröret saknar dessutom gallerläcka.

Det är bara att inse att som det är ritat finns det dessvärre inga som helst planer på att det kommer ut någon signal på utgången. Min gissning är att det schema du fått är felritat.

Flytta 470k motståndet till andra sidan ingångskondensatorn(den kan lika gärna bryggas), ta bort 10k motståndet samt ta bort en nolla på emittermotståndet så kommer det säkerligen att låta helt OK.

Om du sedan tittar i den tråd jag har startat på "Teknik&DIY" så har jag där löst problemet med den aningen låga gainen. Det går att få ut ca 6dB till! Om du flyttar din övre ända på 10k till sekundären istället så är du där! Det enda som då behövs är att trimma in en parallell kondensator på sisådär 100p för att få upp frekvens- och fasgång.





mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/09 17:27:49
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/09 :  18:04:47  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Vi kollar det!

Tack, reVintage!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2008/12/09 :  18:44:58  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Lugna ner er nu grabbar.Det är en manik som ska bli klar. En av resans gång är väl att prova sig fram.
Det är väl en av njutnigen att bli klar och krånglet som man löser under resans gång.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/12/09 :  19:46:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Att det skall bli så förb... alvarligt varje gång..
Det är en jättekul tråd du startat Eddie! ingnorera allt trams och fortsätt som du startade. Jag tror att vi är många här som läser för att det är kul och bra skrivet.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/09 :  21:54:30  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Jag/vi fortsätter oförtrutet, jag lovar!

Vi upptäcker nog säkert fel och brister under resans gång. Detta är ett diy-projekt. Inte en färdig hallelulejalösning som nu ska i massproduktion.

Det är klart att vi är mottagliga för konstruktiv och hövlig kritik men helst inte rena sågningar.


/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/12 :  19:56:55  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Idag kom en laddning lödstöd till Kapellon. Jag beställde på eget bevåg för att överraska Jörgen. Han ringde idag och jag kunde inte hålla mig utan berättade vad som kommit. Han blev glad.

Varför står det stilla här då kanske någon undrar. Jo vi softar och inväntar komponenter. Jag är pappa på heltid denna helg och sedan blir det lite arbete på kapellet i början av veckan. Om Jörgen tänkt göra något med sin Kapello så dokumenterar jag, jag lovar.

Det blir så här när vi dokumenterar under resans gång. Livet kommer emellan och även Ni får lida av de väntetider på komponenter som vi lider av. Hoppas vi får på glödspänning på likriktarröret innan fjärde advent. Det vore mysigt med lite julstämning i kapellet.

Nu blir jag tvungen att köpa åldringsbeständig byggplast för drygt en tusenlapp i helgen. Ja, ni förstår...

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Edited by - Eddie on 2008/12/12 19:59:34
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/20 :  08:35:38  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Tack allesammans för att ni sansade er i era diskussioner.

Det går långsamt med Kapellon just nu. Nu stundar skinkkok och sillinläggning här. Jörgen kommer upp till kapellet imorgon och då ska vi förhoppningsvis göra små framsteg igen. Vi väntar fortfarande på komponenter från Edgar Audio.

Under väntetiden har Jörgen fixat lite med sina Dali Skyline. De står uppställda i verkstaden nu och drivs med två Dynacord Eminent. Det låter så fantastiskt så vi får lust att åka och köpa en varsin påse pilsner så fort vi spelar i anläggningen. Jag ska ta några bilder idag på anläggningen så ni får se. Jag ska upp till kapellet nu och regla upp en badrumsvägg. När jag skriver "badrum" förstår ni också att en del av ekonomin kommer att drabbas till nackdel för Kapellon.

Nästa inlägg, med bilder på nuvarande verkstadsanläggning, kanske blir lite OT men det ingår på något sätt i verkstadens utrustning så jag vågar mig ändå på att chansa.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/20 :  10:09:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag hämtade ut ett HongKong-paket igår. Det hade varit på väg en dryg vecka. Men jag blev glad och PerF blir glad för det mesta ska till honom.

Det är tur att ni är två. När en av er tröttnar kan ju den andre ta vid, eller rentav utöva visst tvång. Är man ensam och förlorar styrfarten är det illa.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/12/20 :  14:59:52  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Under väntetiden har Jörgen fixat lite med sina Dali Skyline.


Skyline var min stora dröm när jag var yngre, skulle ge min högra tå för att hitta ett par


Edited by - Guru on 2008/12/20 15:00:45
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/20 :  18:03:31  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Oj Guru! Njut av dessa bilder då!

Jörgen var arg på sina Skyline för ett tag sedan och tänkte sälja dem. Jag försökte lugna honom men han var omöjlig. Vi var flera som försökte övertyga honom att försöka ge sig på delningsfiltret och mata dem med kraftig rörförstärkning.

Nu, efter att ha hört dem med Eminenterna, så har vi enats om att detta par aldrig får lämna "familjen".


Här kommer en bild på den högra högtalaren. Tyvärr så står predikstolen i vägen lite och skymmer Eminentparet. Ser ni också att bibeln ligger uppslagen. Vi kör lite bibelcitat, då och då, jag och Jörgen. Det känns bra att läsa lite för honom. Han kan verkligen behöva lite andlighet.


Här den vänstra. Man ser också Eminentparet bättre här.


Denna bild föreställer världens, kanske tråkigaste, sweetspot. En pinnstol med brun dyna.

Eventuellt kör vi ett ryck imorgon. Det beror på när Jörgen behagar dyka upp imorgon. Han är på kalas hos sin syster...

Jag kommer att tänka på en låttitel av Frank Zappa, "What will this evening bring me this morning?"

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/12/20 :  18:07:45  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
gillar denna tråd skarpt. Gillar trådens text och bilder, takten kan naturligtvis snabbas upp men samtidigt ser man på hemsidan att själva huset repareras under tiden med vilket gör att man förstår takten bättre. Kul projekt, påminner om en kyrka jag brukade hyra på sommaren och ha som tillflyktsort.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/20 :  18:17:36  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
asimov66!

Kul att du även tittat på bloggen! Ja, det händer mycket dygnets vakna timmar. Det värsta är att allt kostar också. Skynda långsamt gäller.

Man är ju givetvis ivrig och vill göra allt på en gång men det går inte. Ikväll ska jag lägga in två sorters sill också. Det tar en stund det också. Men det är ju underbart att småpyssla. Allt man gör kan man ju skörda frukterna av efteråt på något vis.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/20 :  18:55:07  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Är det möjligen dom Dali skyline som jag sålde utanför bolaget i örebro en lördag förmidda

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Per F
Member

128 Posts

Posted - 2008/12/20 :  19:55:06  Show Profile Send Per F a Private Message  Reply
Jag följer detta prodjekt med spänning och inte i amper :-)
Jag tycker att allas åsikter är viktig men vist det är ni som bygger mm Eddie och Jörgen
Tänk om ni har en ok koppling som också fungerar helt förträffligt. men det är ju fantastiskt att det finns de som har en annan lösning som fungerar också allt enligt fysikens lagar. Det är ju detta som jag gillar med DIY.
Ska bli intressant att fortsätta att följa detta projekt.

Ska bli kul att se vad för fina pryttlar som man får hem via soundbrigade

Bara jag
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/20 :  20:06:33  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Oj, jag trodde inte att mitt inlägg syntes så jag skrev ett nytt likadant. Se nedan.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Edited by - Eddie on 2008/12/20 20:14:40
Go to Top of Page
Page: of 14 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000