HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Accuphase/Nottingham/Cabasse/Kuzma/EAR834/YBA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/01/28 :  09:07:41  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Måste ha känts som det gått troll i grejorna

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2007/01/28 09:08:39
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/28 :  09:16:48  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Grejorna eller huvudet. Men nu är glägjen tillbaka spelaren går hela tiden. Såg även en skillnad på gamla söndriga motorn jämfört med nya. Det var förutom annat chassi/knappar för av/på också rött sken från denna i den gamla var det grönt som i accu. Så nu lyser Riiat blått, accu-prylarna grönt o Thorensmotorn rött, fattas alltså gult. Grönt verkar vara den mest avslappnade färgen, borde ha allt i grönt men men..... Ljudet spelaren presterar är på bra inspelningar inte långt från cd:n i alla fall inte på vissa parametrar.
>ARCshark hur gick det hos Helmer? Snackade med honom igår och han har nu återgått till lärarejobbet!!! Hifi är nu endast Hobbie.
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2007/01/28 :  10:18:26  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Helmer rules!
Funktionen på mitt steg har blivit så mycket bättre.
Har också blått,grönt och rött
Ditt ljudideal ligger närmare CDn säger du.Kan man tolka det som att du har fått mer värme i din vinylavläsare??

I was talking to myself!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/28 :  10:44:43  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Värme, jag vet inte, men vid bra inspelningar så låter det högupplöst och luftigt på ett bra sätt dvs mycket diskant men inte vasst.
Go to Top of Page

McEnroe

1486 Posts

Posted - 2007/01/28 :  11:59:31  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Mer eller mindre jämfört med CDn???

I was talking to myself!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/28 :  12:03:50  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
har lyssnat på iroises system ett antal gånger ;-) och kan väl skriva en liten tolkning. Senast igår när vi lyssnade på alan parsons project (stavning osv) kunde jag ej urskilja cd respektive vinyl när det gäller tajtheten i musiken så kallde "snärten" finns där, men vinylen tillför en dimension till dit och det är luften i musiken. Har lyssnat och jämfört med cd/vinyl där hemma iroise har ju DP 55 (har du va) men man känner en skillnad i musiken, ibland blir cd bäst ibland vinyl, det har att göra med inspelningen med. Sen är det vad man är i humör med också, och smidigheten med cd formatet skall ej underskattas, 80 minuter ren musik jämfört med 40 betyder att man ej behöver resa sig upp lika många gånger...

Men snärten i vinylen är otrolig hos iroise, då han satte igång japanska trummor (baskaggar) på vinylen kan man känna lädret på trummorna vibrera. Jag är enormt imponerad av den anläggningen och kan bara sträva efter att nå den nivån själv, men det är en resa och skall ta tid och pengar så är det.

en del av mina intryck...men har många fler.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/28 :  12:49:28  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Jag har varit och pillat lite på min presentation då jag har köpt ny kabel mellan skivspelaren o Riaa:t, även Riaa:t är nytt samt att jag även köpt en gammal tuner, den bästa jag haft! Kanske slänger upp bilder i helgen! Står på sid 1 vad det är för prylar jag inhandlat.

Edited by - iroise on 2007/03/22 23:14:05
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/03/22 :  23:15:13  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
quote:
Men snärten i vinylen är otrolig hos iroise, då han satte igång japanska trummor (baskaggar) på vinylen kan man känna lädret på trummorna vibrera.

Jag vill också lyssna
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/03/22 :  23:49:39  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Bytat ut Musical fidelity riaat mot ett ear 834p sam Van den hul kabeln till en Audioquest amazon, det blev faktiskt ett litet lyft i ljudbilden. Vinyl är kul och det är faktiskt inte mycket cd som spelats sedan bytet skedde. Ljudet har blivit luftigare. Nu väntar jag på ett gäng dacronskivor som skall upp på lämpliga ställe.
>Jonne, du är såklart välkommen hit, du bor väl i trakterna.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/23 :  09:06:12  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jonne: du bor ju inte så långt ifrån, du kanske kan höra med iroise om du kan titta upp i samband med att du hämtar dacron hos johan?

Edit: läste noggrannare

Edited by - B-200 on 2007/03/23 09:06:50
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/03/23 :  20:36:46  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
quote:
Jonne, du är såklart välkommen hit

Tack för det iroise
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/09/21 :  07:19:02  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Kommer snart att lägga ut nya bilder då jag bytt lite kablar samt högtalare. Cabasse-tiden är nu över och jag har skaffat ett par Revel F-30. Största nyheten är nog ändå att jag gjutit ett nytt fundament till anläggningen dvs 180 kilo cement samt 50 kilo tegel. Detta är lagt direkt i golvet och sedan har jag klätt det med klinkers. Ja vad skall man säga det står stadigt och i våg!!!
Har bilder tagna med min egna lilla kamera som jag endast fotat lp-skivor med tidigare dvs jag vet inte hur bra/dåliga bilderna är. Kanske får jag hjälp av mera foto-kunniga medlem!?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/20 :  20:46:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Så mycket meck bara för en liten sketen hylla

Jag vart över till Stefan idag, hade fått order om att plåta hans nya hylla. Och det var en ynklig liten sak

Har man en då vill man ha två !

Snitsigt värre

Den här bjuder jag på bara för att jag gillar den

Over and out

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/20 20:49:11
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/20 :  21:58:44  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Tjusigt Johan! Fina foto ändå gick det snabbt o lätt! Tack
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/01/21 :  15:35:53  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Ahh, jag antar att förbättringen inte lät vänta på sig. Kul att se ytterligare en som tar tag i vinylen

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/01/21 :  17:57:17  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
Och allt i en praktiskt arbetshöjd
Ser mycket trevligt ut iroise
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/21 :  22:51:24  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Har även underlag till förstärkaren men ämnar använda dessa under spelaren istället då jag tror de gör större nytta där. Dock får det vänta tills här dyker upp folk. Spelaren väger över 20 kilo och det är inte helt lätt att lyfta den och samtidigt utföra bytet av underlag.
Tycker just nu hifi-livet leker, har fått till det så bra det går här hemma med denna utrustning. Det är vinylen främst som fått vara ned om uppsvinget. Senaste tiden så spelas det endast cd då det skall göras annat ungefär som gammaldags melodiradio!
Förutom att ljudet är bra så har jag inhandlat lite Riverside/Impuls-lp på 180g återutgåvor och dessa låter helt fantastiskt i mina öronJo även några Three blind mice inspelningar på vinyl har införskaffats
Jag har fin fin luftighet i ljudbilden och även en bra stadga och detta även på lägre ljudnivåer, härligt!
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/01/28 :  19:02:09  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Vilken storlek på "mössen" har du? Är det mellan? Funkar det bra på högisarna? Är lite sugen på ett par möss själv

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/28 :  20:33:30  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Mellan och de funkar ungefär som böcker dvs de är tunga!!Allvarligt talat så är det nog så att de är för lätta för mina talare men jag tycker de är snygga! Inga dyrare leksaker heller.Du kan ju asa med dit arc en dag o lyssna med och utan

Edited by - iroise on 2008/01/28 20:34:16
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/01/29 :  22:28:38  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Det hade varit trevligt. Du bjuder väl på fika?

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/29 :  22:49:32  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Även jag som bor brevid isoise har en massa möss hemma. har maxi hemma med om ni testar storleksrundor.
Står annars rekommendationer på deras hemsida.

Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/30 :  11:13:54  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Verkligen läckert. Jag har alltid gillat den solid tech-hyllan. Kul att det låter bra också! Får svänga förbi någon dag och lyssna på högtalarna.

PS. Dags att uppdatera i tråd-titeln?
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/30 :  12:01:46  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Just det! Hur funkar det dvs hur gör man, skall se om jag fixar det! Susa du förbi för lyssning, plinga eller pm:a innan! Har en del Lp som jag KANSKE kan göra av med, det handlar framförallt om jazz dessutom i väldigt bra skick! Finns även en del andra genrer! Var igår i en av mina gömmor och hämtade upp ca 300 jazz-lp. Helt fantastiskt, jag samlade förut på orginalutgåvor då mest Impulse, Riverside, Blue note o liknande. Detta var det enda som räknades andra eller tom audiofilutgåvor betraktade jag som skräp. Numera så är ägandet/samlandet inte viktigt och jag har också gjort av med en 10000lp/Ep men har som sagt lite olika gömmor fortfarande, de får inte plats i lägenheten!! Det som var kul med dessa skivor eller skräp som jag då kallade dem innan, är att de alla är alldeles utmärkta nyutgåvor av alla de dyra skivorna som jag tidigare hade. Numera är de inte skräp utan Lp med ett sjutusan till ljud!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/02/05 :  10:37:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Numera är de inte skräp utan Lp med ett sjutusan till ljud!

Visst är det härligt med en musiksamling än en skivsamling.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/02/15 :  20:57:26  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Är det inte dax att ta bort maskeringstejpen på parkettgolvet . Är det Purist som du kör till Revelen? Diggar din "rena" stil (påminner om min )

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000