HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Planer för tappade horn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/09 :  18:44:23  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Är så smått i planeringsstadiet för ett par tappade horn. Jag kommer att få 2st Edison 35:or till övers ganska snart och skulle vilja använda dessa till ett par TH. Utrymmesmässigt har jag vanlig takhöjd samt 40x50cm i varsitt hörn till förfogande. Nu till frågan, är det nån som har förslag på lämpliga element för detta. Behöver nog också en del hjälp med hornresp, sitter just nu mest å kliar mig i huvet =)

// Johnny

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/02/09 :  20:42:57  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Har du laddat ner hornresp? Skriv in värdena i min tråd och testa runt lite. Audes 8 tummare verkar vara ett bra element. Det går ju göra ett mindre horn än vad jag har tänkt för elementet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78567
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/09 :  21:02:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Skulle rekommendera HighTower, som OcA byggt. Beprövat och lättbyggt.
Det finns tre element som alla passar lika bra i det hornet. Pick your choise.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78041

Audes, 75W87-8, 695:- http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=291

Precision Devices, PD.8BM20, 780:- http://www.thomann.de/se/precision_devices_pd8bm20.htm

B&C 8BG51, pris? http://www.bcspeakers.com/product.php?id=0000000183
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/02/09 :  21:37:35  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
B&C 8BG51, pris?

160 Euro på http://www.cadaudio.dk/bcspeakers.htm
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/09 :  22:05:35  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Jo hornresp har jag, ser inte riktigt lika ut men jag kanske fått nån nyare version(26.00) Fumlar runt lite med det och försöker greppa lite hur det hänger ihop. Verkar ju inte som parametrarna på elementet gör nån större skillnad om man labbar med dom.

Finns det nån grundregel för halsarean in i hornet?

// Johnny
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/10 :  17:58:25  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Fått lite kläm på det nu, har dock ingen aning om vad jag egentligen gör. Pillar lite på parametrarna och ser resultatet, mycke trial and error blir det, mest error.. Vad är det för egenskaper man bör leta efter hos ett element passande för TH?

// Johnny
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/02/10 :  18:04:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det är svårt att säga generellt men elementen bör ha hög Bl, låg vas,
låg qms, fs ca 1-2 ggr fc på hornet beroende på veckning och stor
x-max. Börja med att simulera horn som redan ligger ute på forumet
och försök lära dig varför de är simulerade just så
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/02/11 :  20:35:44  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Audes finns här också på http://minic.se/
Lite billigare också 545:-
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/18 :  19:41:17  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Kan detta element vara nåt för TH? Nån som har kläm på hornresp som har lust att simma lite? Billigt är det iaf, 499kr

Fe: 30,1Hz
Re: 3,2 Ohm
Qms: 6,5
Qes: 0,83
Qts: 0,74
Vas: 74,4 Liter
Mms: 171 Gram
Cms: 0,16
Bl: 11,1
Area: 573
X-max: 6mm
SPL ref: 88,3

// Johnny
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/02/18 :  19:55:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nix pix. öppen baffel med det q-värdet...

Varför inte bygga något av de hornen som vi redan tagit fram?
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/18 :  20:03:08  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Bra förslag PP. Det finns ju så många förslag i alla dimensioner.
Är det inte dags att klistra tråden fruvänliga horn med alla länkar till de fina TH- trådar som finns?
Det är väl snart bara 21- tumshornet som fattas i samligen.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/02/18 :  20:32:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nja, fruvänliga-horn-tråden borde glömmas, som de hornen är
simulerade ska man inte bygga. Det finns en tråd i Bildreportage -
DIY-avdelningen där man kan lägga upp sina byggen. Vi får hoppas att
fler lägger in sina byggen där.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73500
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/18 :  20:36:28  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
OK, jag förstår. Det behövs ju alltid lite erfarenhet för att läget ska utvecklas och stabilisera sig.
Jag som tyckt att fruvänligahorntråden gett så många insikter. Men jag har ju inte lyssnat på resultaten.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/02/18 :  20:45:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, den var lärorik, det är därför vi kan förkasta de teorierna och det
är ju alltid bra att veta hur man inte ska göra. Det ökar ju chanserna
att göra rätt
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/18 :  21:16:17  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Har vi, det vill säga, ni alltså, som bidrar med simar och byggbeskrivningar,hejarop och deltagande i största allmännhet, så mycket på fötterna att det går att sammanfatta nuläget med grundläggande krav på elementen, förutom de konkreta förslag som finns. DVS, Bl, Fs, Vas, Qts med flera avgörande parametrar?
Det är ju så många, inklusive mig själv, som frågar om detta passar till.... Istället för att fråga vad jag vill uppnå och leta rätt på det optimala elementet.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/02/18 :  21:24:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Problemet är att "vi" som simulerar och håller på har lite olika syn på
vilka element som passar och på vilket sätt de ska implementeras. Så
det beror på vem du frågar...men angående veckningen har ju asto gjort
en kanontråd och det är absolut fakta, oifrågasättningsbart.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/18 :  22:45:07  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jamen det är ju så det ska vara. Då har vi okunniga lite att bita i. Ni som kan mer och håller på ert får ju säkert ungefär det resultat ni önskar och blir nöjda för det.
Det är ju sånt som lyfter en tråd - ett forum.
Det börjar kanske bli lite OT här så jag slutar med alla mina funderingar. I vilket fall som helst ska jag bygga mig åtminstone ett par TH utifrån det som finns här på forumet.
quote:
men angående veckningen har ju asto gjort
en kanontråd och det är absolut fakta, oifrågasättningsbart.

Det kanske kan börja närma sig Danley`s skapelser.

Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/19 :  13:36:03  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
"Varför inte bygga något av de hornen som vi redan tagit fram?"

Känns ju lite roligare med nåt eget, sen breddar det ju erfarenheterna lite =) Sen skulle jag nog vilja komma lite lägre ner i frekvensgång, neråt 25hz typ

// Johnny
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/19 :  14:50:36  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Hur ska jag tänka vid ett veckat horn. Anta att jag vill vika ett horn 1 gång. Jag har simmat ett horn som består av 3 pipor. Kan jag vika hornet var som helst? Och vid vecket, skal någon hänsyn tas till hornets expansion där eller håller man bara samma area konstant vid vecket?

Om jag kollar på OcA skiss så finns där 3 mått, 109,117 och 125 mm. Det tyder ju på att hornet expanderar även vid vecket, hur ska jag tänka.

// Johnny
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/02/19 :  15:31:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply

De tre måtten på höger sida är från höger, ytterhöjd, längd från
hornets början till toppen och längd från hornets början till
mittskivans slut. De tre måtten är således efter olika lång väg i
hornet. Exporterar du hornrespdata eller gör ett excelark så får du
måtten efter en viss längd. Rätt smidigt.

Alltså, efter 1711 mm är hornet 109 mm brett och efter ytterligare 117
mm är hornet 117 mm brett. 117 mm senare är hornet 125 mm brett.

Tänk att lådan ska ha samma volym som oveckat när du räknar på
veckning. Det gäller både 90 och 180-gradersböjar.

Hur du ska vecka beror på den tonkurva du simulerat fram. Läs igenom den här tråden så ser du hur vecken påverkar:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75743&whichpage=3
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/19 :  16:22:43  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Försöker simma detta horn utifrån måtten på ritningen men får väldigt knasiga kurvor. Om jag rätar ut hornet får jag 3 pipor med olika expansion i längderna 1711+234+1961. Jag har antagit ett djup på hornet om 25,6 cm invändigt. Ingen som har en bild från hornresp med en sim att denna kombination horn/element?

// Johnny
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/19 :  17:14:08  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Yes TxF, visst är det så. Det var inte menat som en spydighet. Självklart ska nya saker tillkomma som utvecklar.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/02/19 :  20:53:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply

Notera "Exp". Detta har sedan approximerats med två sektioner.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/24 :  16:18:17  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Nu har jag fått lite mer grepp på det hela, inbillar jag mig iaf. Jag har tittat på elementet Precision Devices PD.8BM20, simmat lite och designat ett horn efter detta.
Så här ser det ut i hornresp :

Och så här hade jag tänkt vika det.

Det orangea området kan ju användas till HH-kammare för att dämpa peakarna vid 110 och 150 Hz. Hängmattan vid 40Hz, är det nån mening att försöka räta ut den? Är jag helt ute och cyklar med denna konstruktion?

// Johnny
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/02/24 :  17:23:09  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Den inritade rundningen överst En sådan rundning bibehåller hängmattan. Jag vet inte exakt men kanske hängmattan borde vara 2-4 db djup för en vikning. Men 6 db djup hängmatta kan ju passa bra i ett rum som ger basstöd för 40-50hz. Sen om toppen vid 30hz är för stark kan ett filter skära av vid 35hz.

HH-kammaren behöver stämmas. Det kan bli bökigt att justera storleken för kammaren när den ligger inuti. Efter någon månads spelande kan kammaren behöva justeras igen eftersom elementet kan ha mjuknat i kanterna.

Lovande kurva annars. Ganska jämn långt upp i frekvens. Topparna mjuknar med dämpning.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/24 :  17:50:12  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Okej, vet inte riktigt hur mycket rummet bidrar. Det är en träkåk med just det här rummet tillbyggt. En beräkning av resonanserna ser ut så här:

Dippen vid 40 hz ser alltså ut att kunna få hjälp av rummet. Tyvärr ser det ju ut som elakheterna vidd 110 och 150 hz får det också vis andra och tredje övertonen. Hade tänkt dela vid 70-80 hz nånstans.

// Johnny
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000