HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Herr Thorens spelar igen!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/03 :  08:42:24  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Det var en gång en pensionerad skivspelare som stått å dammat i ett garage under en handuk i några år. Inhandlad någon gång i början av 80-talet av Olle Mårtensson (frid över hans minne) på Hi Fi Consult i Alingsås.
Då var Herr Thorens, med den stolta modellbeteckningen TD 126 Mk III Electronic, ett flaggskepp som sedan gjort trogen tjänst hos en av mina kompisar i många år.
Nu är han (kompisen alltså) sedan flera år medlem i AA (Anonyma Audiofiler) och när han skänkte sin gamla ögonsten till mig så var det ett slutgiltigt bevis att han brutit sitt långvariga HiFi missbruk. Man kan ju diskutera välmeningen att ge den till en broder som fortfarande är fast i sitt bereoende......
Nu tyckte jag att den fantastiska mekaniken i denna vinylsvarv var värd ett bättre öde än den tonarm (Thorens orginal)och pickup (Ortofon MC 20 Super) som satt på. Utvecklingen har ju gått framåt en del på 25 år.
Men håll med om att den fräcka 70-tals designen håller än.
Retro, ja tack!
se http://www.thorens-info.de/html/thorens_td_126.html



Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/03 :  08:57:54  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Nu startade sökandet efter lämpliga organ inför translantaionen. Då min AA vän redan hade liknande planer för länge sedan så fanns redan en snygg akrylplatta med hål borrat för en Rega.

Efter några veckors bjudande på Ebay på både Rega, Linn, SME och Micro Seiki armar så började jag misströsta. Priserna var i mitt tycke alldeles för höga för begagnade prylar som dessutom skulle köpas av okända säljare i andra länder. Så kanske det var lika bra att köpa en ny?! Läste mycket på forumet och blev inspirerad av Adagios fina bildreportage.
Så en dag så kom det en låda med posten.


Kan det vara choklad?



Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905

Edited by - Dof on 2008/01/03 09:05:17
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/03 :  09:24:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

En låda Belgisk choklad?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/03 :  09:37:13  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Nej inte var det choklad utan andra godsaker från mästarna Frank Kuzma och Albert Lukaschek. Det kändes bra att Herr Thorens skulle få nya prylar från sitt hemland och Slovenien ligger ju inte så långt därifrån.

En Kuzma Stogi S och Benz Micro ACE Low blev det.



Se så det blänker i Jultider! De va nåt att hänga i granen.


Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/01/03 :  09:52:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Spännande

Mer bilder

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/03 :  12:32:01  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Så i en av mellandagarna då Julkaoset börjar lägga sig så påbörjas ingreppet. Dylika projekt kräver koncentration och tid att fokusera. Fram med alla verktyg och kamera för här måste dokumenteras. En glögg eller två för att hålla handen stadig rekomenderas tillika.
Bort med tallrik och halva tonarmen.



Så här ser det ut. Observera strobskopet undertill på den inre tallriken som speglas i ett litet belyst fönster i framkant på spelaren. Det går att manuellt reglera hastigheten. Ja, jag sa att detta var en Top of the line.


Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905

Edited by - Dof on 2008/01/03 13:25:56
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/03 :  12:57:11  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Så var det bort med botten. Nu förstår man varför Herr Thorens bär tilläggsnamnet Electronic. Avancerat värre. De 3 svarta plastrattarna används för att justera fjädrarna så allt hamnar i nivå. Det kommer att behövas då Stogi S väger 600 g.
Det framgår också att det har varit nån här förut och klistrat dämpmattor lite här & var. Coolt...
Se även den gjutna aluminium ramen som tallrik och lagring vilar på. LP 12 släng dig i väggen, så här bygger man på Thorens Services AG, Kaiseraugst, Schweiz..



Så var det bort med orginalarmen. Undertill sitter motor och mekanik för automatiskt armlyft vid slut på skivan. Sådana bekvämligheter får man försaka om man vill uppnå HiFi nirvana. Plattan var gjord av någon sorts spånskiva och var en av de få saker som kändes billig på den här spelaren.


Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905

Edited by - Dof on 2008/01/03 13:26:58
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/03 :  13:29:02  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
wow...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/03 :  14:11:27  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Så var det dags att borra om akrylplattan. Det befintliga hålet är anpassat till en Rega och det stämmer inte för en Stogi S som är kortare och kräver ett större hål.



Den är mycket stadigare, tyngre och snyggare än orginalet. Först så måste en markering göras 21.2 mm från lagercentrum tallrik till centrum arm.



Grannen hade en pelarborr och den 30 mm cylinderborr som inköpts på Biltema för 31:- borrade som i smör i den vackra plattan.
Se så den blänker!



Lite tydligare utan reflexer.




Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/03 :  14:32:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Borde inte armlyften gå att montera även för Stogi'n?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/03 :  14:44:04  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Kanske det, jag har faktiskt inte ens funderat på det. Spontant så ser det ut som om hela mekaniken för armlyftet hänger ihop med tonarmsfästet och det är en del sladdar som går till elektroniken som man nog behöver ha koll på. Jag skall kolla lite närmare vid tillfälle.

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/03 :  14:49:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

De delarna som går till armen är de som ser till att armlyften går upp när armen kommit till slutet av skivan. De kan du nog inte få dit utan väl mycket våld på Stogi'n. Men att få till upp och ner borde gå om man är lite klurig.

Det är en fin spelare du grejar med. Har du sett Stefano Pasini's sidor om Thoréns? http://www.stefanopasini.it/My%20Turntables-Thorens-Thumbs.htm

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/01/03 :  15:22:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kul att se en TD 126 det är en av de få Thorens modeller jag skulle vilja ha. Emt lookalike så det förslår (samma företag) även ett par snäpp bättre än 125'an.

quote:
Se även den gjutna aluminium ramen som tallrik och lagring vilar på. LP 12 släng dig i väggen, så här bygger man på Thorens Services AG, Kaiseraugst, Schweiz..


Rätt intressant att jämnföra den med Linn, Linn har 07 släppt KEEL som option sina LP12'or en maskinbearbetad alu-subchassi för stora pengar och gjort en stor affär av det. Thorens har det redan på TD 125 så inget nytt under solen mao.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/03 :  16:58:41  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Nu sitter armmuffen (heter det så?) på plats. Det finns en liten insexskruv i den nedre delen av muffen för VTA justeringen.



Sedan följde en ganska pillig justering av de tre fjädrarna med plastrattarna undertill så att nivån blev korrekt i våg åt alla håll. För att göra detta var botten tvungen att vara av och man fick skjuta spelaren över bordskanten för att komma åt att skruva en i taget.



Stogin är ganska tung så det blev att stoppa i några brickor i en av plastkopparna för att fixa fjäderförspänningen.


Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/03 :  17:52:27  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Innan det var dags för den slutgiltiga monteringen så skulle Herr Thorens få nya skor. De gamla var enkla filttofflor. Nu blev det senaste modet från Soundcare sk. Superspikes.



Ett hål i bakkanten av locket för signalkabeln.



Kolla nu börjar det likna nåt.



Nu följer justering av VTA innan det är dags för SILIKON implantatet.
Fyll i upp till linjen i koppen.




Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:24:02  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Ser fantastiskt ut - grattis! Får jag tipsa dig om att byta ut bottenplattan av plast mot en variant av dämpad mdf?
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:50:43  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Absolut en bra idé. Jag har ocså haft tanken att byta den mot ngt stadigare när jag såg hur klen den var. Skall fundera lite på lämpligt matrialval. MDF kan vara ett alternativ sen finns det ju betong, glas, sten eller akryl. Det skall ju vara snyggt också och helst se dyrt ut...

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/04 :  13:31:15  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Montering och justering av ACE mha den medföljande protractor.



Grovinställning av azimuth sker genom att vrida på motvikterna sedan så finns en grov insex skuv i den inre vikten för fininställning.
För inställning av nåltrycket så behöver man en nålvåg och det hade jag ingen. Jag använde mig istället av känsla och öga enl. Svalanders instruktioner. http://www.svalander.se/tips/naltryckstips.htm
Inte så exakt men godtagbart för nu vill man ju spela!



Stogins välgjorda huvud håller Benz ACE i ett järngrepp. Det stadiga armröret och den stabila unipivotupphängningen med silikonbadet ser till att all graverad rörelse från vinyl spåret omvandlas till musikalisk energi. Det är i vilket fall den känsla man får när man handskas med detta mekaniska underverk.


Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905

Edited by - Dof on 2008/01/04 18:26:22
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2008/01/04 :  14:43:29  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message  Reply
Så trevligt Härligt med med vinylspelare.

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/04 :  16:09:12  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Ja visst är det härligt! Och nu vill ju alla veta hur det låter.....
För ändamålet så har jag inhandlat 3 st knasterfri färskvinyl från Vinylbutiken. Norah Jones, Johnny Cash och Van Morrison. Inte en repa eller dammkorn.
Det låter lika bra som det ser ut. Jämfört med tidigare Thorens arm med Ortofon så är det mer avspänt, tystare bakgrund, mer detaljerat, bättre mjukare diskant och framförALLT mycket bättre kanalseparation. Sammantaget ger det ett mer väldefinierat stereoperpektiv nästan i klass med CD men med analogljudets karaktär. För mig är det en känsla av att man kommer närmare mikrofonen i studion. Som en direktkoppling mellan mik och högtalare. Mer energi, mer på, mer driv, mer känsla!
Jag glömde att ansluta jordkabel till skivspelarchassiet och det hade den positiva effekten att det besvärande brum som jag hade innan försvunnit!
Jag lyfter på hatten för Herr Thorens. Nu har han på ålderns höst fått den arm och nål han förtjänar.
Så här ser anläggningen ut i helhet just nu.





Skivspelare: som ovan
RIAA: Musical Fidelity X-LPSV3
Tvåkanalsförsteg: Opera Consonance Cyber 222
Flerkanalsprocessor: Rotel RSP-1069
CD transport/DVD: Marantz DV6600
DAC: PSAudio Digital Link III
Slutsteg frontar och center: Anthem MCA3
Slutsteg bakhögtalare: Yamaha AST-A10
Fronthögtalare: Dynaudio Confidence C2
Center: Audio Pro Black Vector V.2 (står bakom den hemska platt TV:n som jag var tvungen att köpa då min kära gamla tjockTV pajade)
Sub: Audio Pro ACE-Bass 2
Bakre högtalare: Yamaha AST-S1
Högtalarkablage: Eichmann Technologies Express 6SC Series2
Signalkablage: Mestadels hembyggda Cat 5 FTP med Neutrik RCA

I helgen skall det bli busväder tack och lov. Då skall det göras mer omfattade tester. B.la skall A/B tester göras med Norah Jones och Johnny Cash som jag också har på CD.
Återkommer med redovisning av dessa.
Trevlig Helg!

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905

Edited by - Dof on 2008/01/04 18:05:19
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/01/04 :  20:09:39  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Riktigt kul, att se att man inspirerat till ett sådant projekt. Det är i sanning en välbyggd arm.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/04 :  21:37:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Bra jobbat! Nu förtjänar du en riktig trevlig ruskvädershelg!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/01/04 :  22:40:37  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ang A/Btester så kan jag säga att jag vid flera tillfällen haft rätt svårt att höra någon skilnad mellad vinyl och CD, jag har samma arm och PU men lite annat "krafs" runtikring. Men vinyl är alltid roligare och mer avslappnande att lyssna till. CDn är mer statiskt dynamisk medans vinylen är mer nyansrikt dynamisk, (statiskt dynamisk vilken motsägelse). Vinylen upplever jag som mer musikaliskt följsam och...roligare. Jag får också en närvaro och mer direktkontakt med det musikaliska skeendet med vinyl, det ger mer känsla av här och nu.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/01/04 :  22:52:33  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jaha du har bulletpluggar på din cardas eller har du bestält valhalla? Där ser man, det blev ju ett riktigt fint bygge. Har du kollat att nålen ligger på overhangpunkten? Ett snabbt sätt att kolla om det är rätt är att nålen ska vara lodrät under kanten på armens yttersta "spets", sett rakt från sidan. Enl Franc Kuzma är armen konstruerad så att detta är den rätta "punkten". Har du labbat med mängden dämpolja något? Ska "plastbrickorna" till ACEn sitta på ovansidan? Själv har jag dom mellan PU och armfästet, jag vet inte vad som är rätt, kanske kan någon som vet lägga in ett inlägg.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2008/01/06 :  15:59:42  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Jag var helt övertygad om att jag skulle höra tydliga skillnader mellan CD och vinyl. Vilket som skulle vara bäst var jag dock inte helt säker på.
Det är dock absolut jämnt lopp. Jag kan inte höra någon skillnad. Så jag får nog instämma med Adagio om att det är svårt att höra någon skillnad. Johnny Cash röst låter möjligtvis något mer varm och kommer lite längre fram i rummet på vinylen. Om det är ett gott betyg till Thorens/Stogi/ACE/MF X-LPSV3 eller PSAudio DAC:en vet jag inte.

Annars så tycker jag att du utrycker exakt så som jag upplever vinylljud i din beskrivning. Är det bara inbillning?

Det är bulletplugs på kablaget. Jag har ställt in overhang mha medföljande mall och det stämmer precis som du säger att nålspetsen ligger exakt under armens yttersta spets.
Nu finns det säkert lite mer välljud att hämta då nåltrycket inte är rätt justerat och ACE:en inte är inspelad än. Jag har inte heller labbat med dämpoljan än. Jag fyllde inte riktigt upp till linjen från början. Läste i nån Tysk test att de tyckte det lät bättre med ngt. mindre olja än rekomenderat. Fan vet.....

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2008/01/06 :  16:29:59  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Läcker anläggning, har själv ägt likadana högtalare, kanonhögtalare.

Grattis till en fin anläggning
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000