HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rätt fas för fasen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/25 :  14:02:59  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har tidigare klantat till det när jag mätt in nätfasen på min elektronik. Jag trodde jag visste hur man gjorde, men tänkte inte på att jordplanet delas via signalkablarna, så jag mätte med dem i. Som ni förstår så blev det alltså inte rätt.

Igår så slog mig misstaget, bort med signalkablarna och mätte. Tre av fem apparater i min cd till förstärkare kedja var felfasade.

Fixade det, förväntade mig inte mycket men en sak stod väldigt klar.
Hårdhet som fanns vid s-ljud och "kraschande" anslag på cymbaler och annat, är bortblåst.

Skivor jag förut tyckt låtit "hårt" kan jag nu spela så att det fladdrar i tröjan utan att det låter hårt, bara högt.

Så, fixa fasen för fasen. :)

Var inte lika korkad som jag var, ta loss signalkablarna innan ni mäter in dem.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2008/02/25 :  19:37:06  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Det var som fasen
Ska defenitivt kollas upp, har nog gjort samma fel

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/25 :  19:59:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Rapportera gärna dina resultat.

Jag är toknöjd, har fått en ahaupplevelse, gått igenom många skivor. Nästan så jag skäms att säga att till och med Dire Straits fick speltid, så glad var jag. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/02/25 :  20:49:39  Show Profile Send ninja a Private Message
Claes, kan du beskriva hur man kollar/mäter upp fasen?

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/25 :  21:12:42  Show Profile Send huzze a Private Message
Har du missat alla "såhärmäterdufasen-trådar"?

Ska söka lite...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/25 :  21:14:04  Show Profile Send huzze a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66076

Edited by - huzze on 2008/02/25 21:16:14
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/25 :  21:28:33  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, först ska du ha något att mäta med. Elfix är klart lätt, en sån använde jag. Men det går med multimeter med, har en sån med. :)

Med en elfix så kan du justera känsligheten, den börjar surra-pipa mer ju starkare fält den känner av.

Jag gör så att jag tar ett ställe på apparaten, ställer in så att elfixen precis börjar låta svagt när jag håller elfixen mot apparaten. Sen vänder jag kontakten i väggen, kollar om elfixen börjar låta "längre" ifrån apparaten på samma ställe. Se bara till att signalkablarna är urkopplade. Det läget som "låter" minst har minst elektriskt fält.

Med en multimeter antar jag att det bara är att mäta från rca minuspol, ytterring på ingångarna på en stärkare till exempel, sen mäta mot ett vattenburet element eller så. Vänd på kontakten mät igen, det som ger lägst spänning borde vara rättvänt.

Somliga apparater ger knappt skillnad alls. Min dac och försteg, båda EC gav väldigt små skillnader. Min transport, en gammal pd91 gav sanslöst stor skillnad. Slutsteget också ett EC gav en lätt mätbar men inte stor skillnad.

I slutet på den här sidan ger hificonsult en lätt förklaring.

http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=012&SljhaRdEcGYhUbUHn=b771ed27d0117214200a64b66dfa77f9

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/02/25 :  21:40:30  Show Profile Send ninja a Private Message
Tack!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/02/26 :  16:46:18  Show Profile Send lusse a Private Message
För mej var det enklast att lyssna mig fram för att avgöra om fasen var rätt. Det hörs tydligt om man har en bra stereo. Annars kan det kvetta.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.

Edited by - lusse on 2008/02/26 16:46:42
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/02/26 :  17:28:48  Show Profile Send jos a Private Message
Sweet! Hade ingen aning om att det skulle fixas utan signalkablar! Ska göra om! Jag kan inte säga att jag hört någon skillnad när jag gjort detta tidigare men med tanke på vilken skillnad det blir på storlek på det elektriska fältet så är det ju inte konstigt att det låter annorlunda/bättre sen..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/02/26 :  18:15:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Kul att några blir hjälpta av min insikt om mitt klanteri.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/26 :  19:34:32  Show Profile Send huzze a Private Message
Vissa ämnen tål helt klart att återkomma då och då till allas glädje.
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/02/26 :  20:19:06  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Har nu provat på min Vincent-233 förstärkare med Multimeter och spänningen jag kan utläsa beror på hur mycket av min hand som berör chassit. Mäter mellan RCA-ingång och jord i ett väggutag.

Mellan 8v o 2v med olika hård beröring och kontaktyta och om jag inte rör chassit med handen får jag noll i utslag hur jag än vänder kontakten i väggen!!!

Känn på den.

Nån?!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/26 :  21:07:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
En nätkabel till mina högt i fel fas. Betydligt mer "luft" efter skifte...tackar för den

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000