HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 eoJUED bygger diffusorer *update11/11 *
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  00:08:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vole


Anders

Jag tror att dom flesta använder Schroeders uträkning som måttstock o sen justeras det säkert lite med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/17 :  02:37:56  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
mycket bra reportage! hoppas att detta blir en "fluga" så fler får välljud i hemmet

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  12:46:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag hoppas det det blir till nytta för nån. När den sista skruvas ihop så tar jag lite bilder hur vi gjorde vid sågning o fräsning.

Betänk att dessa 3 inklusiva allt matrial kostade bara ca 2700 :-
Jag har funderat över hur man lättast ska bygga dom mindre diffusorerna som ska sitta i , tunn plexi borde väl fungera ?? Fast det kanske blir lite dyrt. Nån som vet vad 1-2 mm plexi kostar per kvm ?


Men bygger man 2 av dessa till första reflexen

Så kan det inte kosta många kr.

Där finns säkert andra/bättre/lättare sätt att bygga ihop en diffusor så om nån kommer på nått smart så posta då i tråden

Här är en bild bakom draperiet

Dacron skivorna gör verkligen stor nytta , o flyttar man dom lite fram o tillbaka eller vinklar dom så hörs det direkt. Så man har lite jobb framför sig innan det sitter som det ska.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/17 :  12:56:44  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Nån som vet vad 1-2 mm plexi kostar per kvm ?

Plexi är svindyrt...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  13:09:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
GLÖM INTE !

Börjar man dämpa , diffusera sitt vardagsrum så får man INTE glömma en sak ! Jag förklar hur det blev låter här hemma.

Jag dämpar i taket vid första reflexen. dacron skivan hänger ca 20 cm ner så jag dämpar nog från 6-7oo Hz o uppåt. Dom tar inte super mycket men dom fungerar helt klart !

Diffusorerna bakom högtalarna inklusive Dacron skivorna börjar att jobba från ca 370 Hz o uppåt.

Men basen då ???

Pga av att allt är treatat utom basen så blir bas mullert värre nu än innan.Det fanns där innan men man hörde det inye lika tydligt. I mitt falla hänger det nog på att jag byggde diffusorerna så stora. Vilket var medvetet för jag kan lätt täppa igen vissa delar för att sänka deras effektivitet. Så frekvenser som inte blir dämpade/diffuserade kommer att framträda mer än innan. Ändring av högtalare är ännu vuktigare än innan.

Så ska ni bygga nått tänk då på att bygga bredbandigt! O glöm inte bort några frekvenser. Hur viktig dom mindre diffusorerna som man kan sätta i är vet jag inte men man får väl testa .

På sidan som jag länkade till om hur man får reda på måtten visar även hur man bygger en Helmholtz.
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Jag själv kommer inte att gå den vägen för det blir förstora prylar helt enkelt.

Nitram
Tusan då , även så tunn som 1-2 mm ??
Jag får väl spåna vidare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/17 :  13:27:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
HAhaha. Kollade precis Helmholtz-sidan.
Skrev in måtten på mitt rum (verkar bara behövas ett?)
Och PRECIS där har jag världens puckel i mitt rum. Visste inte 100 om det var rummet innan, men det är rätt självklart nu efter att jag såg detta. Skoj! (eller kanske inte så skoj, men dock)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  13:31:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Att räkna ut rumsresonanser är inte så svårt , men sådana här prog underlättar mycket

jag sökte runt på Plexi o hittade 2 företag i malmö som verkar vara lockande. Båda har även CNC fräsar Jag ringer i morgon o kollar priser

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/17 :  13:41:24  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Dom flesta glasmästare har nog plexi (egentligen ett märke) eller liknande... vet inte vad så tunn kostar, men när jag skulle ha 10mm och lite 5mm så var det inte billigt.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/17 :  13:51:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Men jag trodde kanske det berodde på högtalarna eller något.

Men vilken av väggarna skall man välja att skriva in då?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/07/17 13:53:37
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  14:08:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har inte satt mig in i Helmholtz sidan än. Ge mig nån timme

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  14:38:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Där står att det bara gäller en dimension så det blir till att ta fram papper o penna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/17 :  14:46:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Det förklarar att min puckel är så enorm. Då rummet är som en kvadratisk kub

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/17 :  15:26:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply

Man vill INTE bygga 2 såna med massiva träbitar . Tro mig.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  16:07:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Fredrik
Värre kan det inte bli , MEN........ du får väldigt få men räjäla pucklar då. Vilket är lättare att fixa än flera mindre.

Zalve

Jo i Ek ska det vara

Frigolit borde gå. Har man bara en vass kniv så får man riktigt fina snitt med. Själva byggandet lämnar jag till er Jag förklarar bara hur o varför det fungerar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/17 :  16:31:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Själv har jag en annan ide, som skall provas

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  16:59:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Håll inte inne med nått , annars raderar jag mina innlägg o länkar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:41:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Om man skall skära frigolit får man bygga en liten maskin. Glödgad ståltråd is the shit!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:57:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Anser att rumskorregering bör ske, om möjligt, rent teoretiskt. Sen får högtalarna låta hur de vill. Jag och U1 diskuterade saken tidigare idag. Försöka få bukt med rummets (exkl. möblering osv) form om det går och önskas. Högtalarna har egentligen inget med saken att göra.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:10:06  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
här har vi en bra rumsresonansberäknare



http://www.naqref.com/rumsres/rumsreso.html

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:17:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Med sådan progg sparar man en heldel tid


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:35:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
jag vet hur man får tag i plexi billigt.. Sänd ut en huligan. typ vemsom.. Ge han en virre eller två bara.. O en gatsten.. Led honom till närmaste STORA skyltfönster o säg "kasta"...

Självklart gör han det som en ledare bör o kastar. Man får ju inte visa sig feg....

Vänta sedan tills polisen kört bort med vår ledare för vila osv.. Detta sker säkert i samband med att glasmästarna kommit till platsen... Vänta tills nya plexin sitter över den skadade rutan /Skyltfönstret... Sedan då dom lämnar platsen så spring fram SNABBT innan limmet brunnit för hårt o skär loss.... Lång kniv erfordras....

OM det INTE fungerar. Ja då tar ni bilderna som du tagit av förloppet och roar oss med tråden.

"Hur man INTE skaffar gratis plexi"


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:49:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Haakan. Den verkar inte ta ner till dit man har problem :(

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/17 :  19:48:15  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
vemsom???????????????????????????????? den tar från 20hz så du behöver inte oroa dig

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/17 :  19:48:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nån inställning på min brandvägg stoppar så jag kan inte se resultatet. men jag vet hur det skrivs ut , så vad menar du Fredrik ??

Jag förstår inte riktigt , för lågt ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/07/17 :  20:17:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Resultat:
Rummets höjd är: 292 cm.
Rummets längd är: 402 cm.
Rummets bredd är: 406 cm.

Vid följande frekvenser så finns det troligen rumsresonanser i ditt rum.

58 Hz b=0 h=x l=0
42 Hz b=0 h=0 l=x
72 Hz b=0 h=x l=x
85 Hz b=0 h=0 l=x
42 Hz b=x h=0 l=0
72 Hz b=x h=x l=0
60 Hz b=x h=0 l=x
83 Hz b=x h=x l=x
94 Hz b=x h=0 l=x
84 Hz b=x h=0 l=0
94 Hz b=x h=0 l=x

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000