HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Peter S system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/06 :  14:36:23  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Hej.
Jag fick ett digitalkamera av familien till min födelsesdag och har precis fått ordning på datorn och fullfört ett webbkurs från Bernt i hur man uppladder bilder.
Så nu skall vi se om det här fungerar .

Jag är dedikerat hemmabyggare, och min prioritet är på musikåtergivning, med andra ord gammaldags Stereo. Jag vet att det går att lyssna i flera kanaler också, men nja.. jag tyckar 2 räcker. Frugan har på det senaste börjat prata om att det kunne vara häftigt med en stor skärm mellan högtalarna. Får la gå då, en film är väl kul ibland också. Hun står för bildet och jag för ljudet. Så får det bli.
Min musiksmak är mest åt klassisk musik, och fram för allt analogt.

Här är någre pärlor:


För någre år sedan besökte jag en bekannt i Dk som hade en skivspelare med Forsell-arm och en massa annat gott, och tanken föddes i mig att bygga en spelare med luftarm, köpa var inte möjligt.
Sedan träffade jag även Bo Hansson på Arken som ytterligare inspirerade mig.
En gammal Thorens fick bidra med lager och motor.

Så här ble det:


Pickuppen är en Denon DL 103:


CD, Arcam Alpha 7SE, helt omodifierat, men planer finns:


Försteget är byggt efter Allen Wright´s bok om försteg, det är SE-varianten FVP5A, dock utan AW´s SuperReg, men i stället med en Rör-shunt och en massa annat, troligen minst till hälften onödigt, det växta bara på efter som.
Från början var det ett låg-budget eksperiment, mest NOS- och Elfa-komponenter. Jag är helt ny i elektronik, och ville inte kosta på en massa om det hela pajade. Visst pajade det!! Jag gjorde väl stort sett alla misstag möjliga, men med kärlig hjälp och stöd från Forummedlemmer, inte minst Bernt, men också många andra,

TACK GUBBAR!!!

spelar det i dag, och jag har börjat byta ut en del komponenter med nya av bättre kvalitet.

Försteget:


Strömmen i en gammal Dynaco-låda, fullpackat:


Jag brytar här en stund, fortsättning följer...

Mvh Peter

Edited by - Peter S on 2007/02/09 15:24:54

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/06 :  14:43:46  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Snyggt Peter S! Önskar man kunde lite DYI. Vi väntar med spänning på fler bilder.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/06 :  16:21:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det här är ett kul system. Det har blivit några besök hos Peter, han bor fem minuters promenad från mig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/06 :  18:55:30  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message  Reply
Snyggt försteg! Och är det inte ett par Philips HPC890 man skymtar i bakgrunden?
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/10/06 :  20:09:50  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Trärörförstärkaren var fräck

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/10/06 :  20:53:12  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Det är stort Peter!
Mera! inte minst högtalare.
Dimitri
Edit: tycker mig känna igen PIOs. Bernt?

Edited by - Dimitri on 2004/10/06 20:55:10
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/06 :  23:27:35  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Två kanaler räcker bra, ser trevligt ut!

Bravo
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/07 :  01:11:58  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Tack ska ni ha allasamman .
Jag skall fortsätta när jag har sovit.
Zie: Jovisst! Jag tycker dom är bra, och inte alls dyre. Fast just nu är dom arbetslösa, har ingen förstärkare till dom. Det får bli nångång.
Zed51: PIO?
Peter.

Edited by - Peter S on 2004/10/07 01:19:24
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/07 :  07:39:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
PIO = Paper In Oil

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/07 :  11:37:25  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Just det, dom sista från BHIAB
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/07 :  12:56:45  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Insprerat av den mycket vänliga mottagningen kommer här lite till:

Slutstegen var mitt första rigtiga elektronikprojekt.
Bo Hansson gav mig till min stora förvåning kretsschemat till sitt Candela-slutsteg. Pushpull med differantialt drivsteg. Sedan köpta jag 2 Dynaco Mk3 renoveringsobjekt som han hade liggande och startade att modifiera dom. Dom har E88CC i drivsteget och 807 som slutrör.
Dom ger 35-45 watt, och jag kör dom från ca. 100 Hz och uppåt. Det räcker till att jag inte hör telefonen när grannarna ringer för att säga att dom verkligen uppskattar Mahler och Stravinsky, men....

Här är en av dom, den andra ser likadan ut, dom står bakom högtalarma:


Bosse Hansons namn kommer att ducka upp en hel del gångar innan jag är klar. Det för att jag tycker väldig mycket om hans grejor och hans syn på ljudåtergivning, hans prioritetar så att säga.
Det kommer nog att bli för långt om jag skall försöka redovisa för detta här, och säkert kann jag inte göre honom rättvisa heller. En annan diskussion i en annan tråd kanske.
En grej bara, når han gör inspelningar använder han en analog studiobandspelare med rör, Studer eller Telefunken, jag kommer inte ihåg. När artisterna fråger honom varför säger han för skoj att han har inte råd till nya grejor. Sedan flytter han runt på musikerna i rummet till det låter som det skall och sedan flytts mikrofonen (en stereo-mic) runt tills den låter bra, och då kör dom. Därefter rörs inspelningen inte, utan går sen rätt i skivan som den är.

OK. Tillbaka ”on topic”

Högtalarna är line-source dipoler med 5 stck. 4” element i varje varav den mittersta har en dubbelkon för diskantens skull. Dom är handmonterade prototyper av nya element som Bosse skall producera, så det ingår lite utvärdering i projektet också. Bafflerna är gjutna i betong.

Här syns dom:
Höger:


Vänster:


En närbild på mitten-elementet:


Som det syns är dom inte färdiga, jag håller på att eksperimentera med bafflerna för att få så jämn frekvensgång som möjligt inom deras arbetsområda utan att skulle behöva elektronisk EQ.
Sedan når dom är klara skall dom snyggas till, frugan är bra på sånt. Skivspelaren är faktiskt inte gjort i marmor utan hun har målat den för hand, fast den ska nog målas om igen i nån mörk träsort för att passa bättre in i möblementet.

fortsättas.....

mvh Peter




Edited by - Peter S on 2004/10/07 13:03:07
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/07 :  13:06:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Snablar annama vilka fräcka högtalare!!!! Sånt är roligt!
Jag gillar lite alternativa grejor och öppna bafflar i betong är ju bara jätteskoj!!!
Vad väger dom??
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/07 :  13:14:14  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Circlomanen: Joca. 100kg stck. Blir inte roligt till våren när vi skall flytta.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/07 :  14:12:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
25 gram rörlig massa och 100kg låda, det blir finfin störundertryckning det.!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/08 :  00:08:37  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Roligt att se lite annorlunda grejer och tjejen verkar vara rätt så duktig på att måla.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/08 :  01:49:24  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Circlo: Ja dom står ganska still. Även när man lägger örat direkt på baffeln hör man mest direkt-ljudet från elementen.

Dahlberg: Jo. Hon är bra på dekoration, även träårdring o. sånt.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/08 :  03:26:56  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Nu är det bara bas-systemen kvar.
För en tid sedan byggade jag en mycket stor TL-sub. Den ble alldrig helt färdig, utan är fortfarande omålat och rå. Det är ett över 2 meter högt tårn som står på en fot. Elementet, en 10” ATC, speler nedåt mot on svarvat träkon. Det visade sig vara svårt att få tillräckligt dynamik och kraft ut ur den i förhållande till dipolerna. Om det är elementets klena storlek eller känslighet på 85 dB eller lådan vet jag inte. Just nu står den i arbetsrummet och avaktar.

Jag tar med en bild ändå, kanske den kommer till nytta på nåt sätt, den är bra på mycket djupa toner.


Annars låner jag för tillfället 2 subbar av Bo Hansson. Det är en OEM-konstruktion som han har utvecklat och tillverket ett tag för ett annat firma, men som han tänker använda i egna system. Det är reelt med krut i dom och hög ”Skoj-faktor”, samtidigt som tonerna skiljar ut bra. Storleken är även acceptapel i ett vanligt hem. Inte bara hos nörderna .
Dom komersiella är snyggare, kläd i tyg, med svart lock och 3 ben:


Skulle vilja behålla dom, men det är inte så bra tider inom Taxi-branchen , och det finns andra ekonomiska prioriteringer i familien att ta hänsyn till också. Tja...

Bas-stegen kommer även dom från Karlskoga, köpte färdiga kretskort och nät-gjejor och snickrade lådor för dom at bo i:


Kolla storleken på likriktaren:


Jag köpte ett par beg. 15”Fostex-baser nyligen, som jag skall prova göre dipolsystem av. Tanken är att dom skall integreras i betong-bafflerna. Det kommer bli hårdmoddning med vinkelslipen då. Mera om det senare.

Tja.. Det var nog mera eller mindra allt.





VAFF!!!






Edited by - Peter S on 2004/10/08 03:32:17
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/10/08 :  04:16:02  Show Profile Send jhnmn a Private Message  Reply
prylar prylar prylar!

Instämmer med någon föregående talare; kul med lite annorlunda grejor!
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/10/16 :  17:18:43  Show Profile Send bassman a Private Message  Reply
Kul anläggning! Snygg skivspelare och trästärkare!
Har själv en Arcam Alpha 7 cd-spelare, dock inte SE, och den låter märkbart bättre med en liten skiljetrafo påkopplad.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/02/21 :  19:02:05  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Hej. Jag håller på att flytta, här är totalt kaos och allt skall packas ned, även stereon . Men jag hinnar nog precis att lägga inn en bild på min CD som Bernt nyligen har modifierat. Den har fått rör-utgång, vilkat väl inte kann överraska när Bernt är på gång .

Här tittar två ECC81 upp genom locket:


Kretslösningen kommer här ifrån:
http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/theory/vasfda/vasfda.html
Den längst ned på sidan.

När Bernt var halvvägs testade han den med fyrkant, och den var överraskande bra, inte det minsta bös så långt tongeneratorn och osciloscopet räckte!
Jag har kvar den gamla utgången så det är lätt att A/B testa.
Och VISST är det bättre!! Klart och rent som en fjällbäck .

Stort Tack för hjälpen Bernt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/21 :  22:30:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Har faktiskt en bild på fyrkantsvar 100 kHz på utgångssteget:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/21 :  22:45:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
100Khz.. Är det för SACD då eller ? ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.05 sekunder. Snitz Forums 2000