HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fet och efterhängande bas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/10 :  09:24:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Du installerar först Virtualbox som ett program i macken, sedan installerar du windows i Virtualbox. Du kommer allså att köra windows som ett eget program i OSX. Det är ingen spektakulär prestanda, men att Hornrespa går finfint. Det går även att köra många andra windsnooz-only program i windows i Virtualbox. Rippa skivor, göra bankärenden osv...
Man kan dessutom göra en kopia på den virtuella hårddisken i Virtualbox å på så sätt alltid ha en fräsch installation av windsnooz tillgänglig när den man använder börjar krångla.

Detär skoj att installera windows -98 och sedan köra det på helskärm. Det är ljuvligt att se folks reaktioner när man kör W-98 på en modern dator, speciellt en mac.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/05/10 :  10:12:52  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
jag installerade Parallells 5 igår, men min cdrom verkar ha lagt av :S Den vägrar läsa skivor numera... måste kolla vad det kostar att laga/byta ut.

Går det att installera windows via en imgfil?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Edited by - Hornta on 2010/05/10 10:13:48
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/10 :  10:26:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Går det att installera windows via en imgfil?

Jo oftast. Jag har aldrig lekt med parallels utan bara Virtualbox, KVM och nån mer jag inte minns namnet på nu, å de kan det allihop.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/05/10 :  13:26:50  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Ska ge det ett försök, måste bara få tag på en image fil :)

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/05/10 :  15:14:58  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Circlo: tack för förklaringen Jag får liv i de flesta
PC-programmen med crossover pro men hornresp fungerar inte.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/10 :  19:50:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har kört Virtualbox på Malins Mac. OSX, Virtualbox, XP och Hornresp funkar finfint ihop.
Olika virtualiseringsprogram verkar emulera CPUer olika. Hornresp funkar inte i Qemu men bra i KVM och Virtualbox.
Jag har kört det i OSX, FreeBSD, Debian, Fedora och Ubuntu, med lika bra resultat varje gång.
Virtualbox är dessutom gratis och opensource. Tanka och prova.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/05/10 :  22:14:33  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Har idag sågat upp och rasp:at bort så snart ska jag skruva ihop och testa högtalarna igen. Måste sandpappra en del innan det blir bra, tänkte spackla och grundmåla dem också innan jag sedan limmar och skruvar fast fronten.

Hur långt ifrån en vägg bör basreflexporten vara? Eftersom basreflexröret kommer bli 31,5 cm med 6,9 cm diameter hamnar mynningen väldigt nära diskanten... tänkte om det är bättre att vinkla röret 45° efter ca halva längden nedåt?

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/05/12 :  13:04:21  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Har lyckats installera XP nu och Hornresp, men fattar nada av programmet. Hur simulerar man en basreflex som?

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000