Author |
Topic |
ART
Member
145 Posts |
Posted - 2005/08/10 : 09:52:06
|
quote: Frågan är om det är lika smidigt att genomföra om man istället tar en signalkabel eller högtalarkabel som testobjekt?
Nix. Eller, vill du veta om något mer än ljudnivån ändrar sig mellan kablarna så måste det till nivåkalibrering vid kabelbytena. Blir lite värre... |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/08/11 : 18:00:27
|
vore grymt intressant att köra en vanlig EKK mot nån riktigt dyr kabel...tror ej nivåkalibrering är nödvändig då det ändå är en stund emellan man lyssnar (samt att nivåändringarna är extremt små) |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/08/11 : 18:30:36
|
Det vore intressant, absolut...ingen som kan göra ett sådant test? Var köper man förresten EKK? Kanske jag kan testa dem (öppet och blint) mot mina SR... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/08/11 : 18:43:53
|
Jag har EKK liggandes och SR men SR är biwire och EKK single så det blir ju lite meckande i mellan bytena. Dessutom kommer kablarna få olika förutsättningar när de väl är kopplade. EKK med koppableck mellan terminalerna och SR med separerade terminaler så det blir ju inte riktigt rätt, men om jag inte hör skillnad på dem ändå, ja då kan man klart ifrågasätta skillnadernas existens. Nu har jag visserligen aldrig tid till sånt eftersom mina barn tar mycket tid men kanske att det går att få till, vi får se!? Hoppas inte för mycket på mig bara! |
Retro låter fint. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/08/11 : 18:46:01
|
Jeppe: Kan du inte koppla SR singlewire ändå? Om du sätter två i samma terminal alltså? Hade varit intressant att läsa vilka skillnader du hör öppet/blint... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/08/11 : 18:54:46
|
det har du rätt i. Nu får vi sluta med OT |
Retro låter fint. |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/08/14 : 12:56:13
|
Kul test Sampix!!
Fler borde prova på detta, det är väldigt lärorikt med BT tycker jag. Och det är kul att läsa om andras erfarenheter. Även kul att Att Sampix förhållande till testet var avslappnat och tråden känns prestigelös! Min erfarenhet är att upplevda skillnader får ändrade proportioner vid blindtest och gör man detta flera gånger och kommer över den eventuella ovanan/förvåningen, kommer man nog lära känna sig själv bättre som lyssnare. Det finns mycket psykologi i detta med lyssningtester och vi människor är knappast några exakta maskiner som ebart påverkas av yttre stimulans (musik), utan även inre faktorer såsom humör och förväntningar. BT kan ju vara en möjlig metod att försöka utesluta inre psykologiska faktorer! Men som vanligt kan man ej bevisa frånvaron av fel. Kanske kan man i detta exempel dra slutsatsen att skillnadena var mindre än man först trodde?
|
markih |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/08/14 : 13:07:48
|
quote: Kanske kan man i detta exempel dra slutsatsen att skillnadena var mindre än man först trodde?
Det tror jag är en bra slutsats! |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
Sony
Member
393 Posts |
Posted - 2005/08/20 : 16:47:38
|
Mycket roligt att få ta del av testet, tack för att du tar dig tid att presentera det så utförligt! Lyfter också på hatten.
En tanke jag har, som också nämts tidigare, är att du nästan gjorde det onödigt svårt för dig. Ett blindtest kan väl även vara tillförlitligt genom att köra A/B/x 10 eller 20 ggr. Först spelar man no-name-kabel, sedan den "fina" och sedan den som valts med slumpen. På så vis kanske man har skillnaden i mer färskt minne.
Har en statistik-bok som "skräpar" i bokhyllan, blir nästan nyfiken på att kika lite i den nu efter denna tråd, och det är ett mycket gott betyg till ämnet! |
www.linnforum.se |
Edited by - Sony on 2005/08/20 16:48:10 |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2005/08/25 : 12:49:04
|
Kul test Sampix. Detta stärker mig i mina egna erfarenheter av nätkablar, att det inte gör någon skillnad. |
eof Min anläggning |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 00:20:18
|
CC!
Skulle vara kul om du testade! Ju fler som vill och orkar delge seriösa försök och erfarenheter, desto mer intressant att läsa om här på hf. |
markih |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 15:57:58
|
Jag får tacka igen för alla snälla ord. Kul att ni fann detta test intressant
Det var även mycket intressant för en själv att få göra ett blindtest på en produkt som man på förhand, trodde att man skulle kunna klara. Vilket nu inte var fallet.. Men men, detta bevisar väl inte mer än att jag inte hörde skillnad då, vid denna tidpunkt. Och inget mer. Men om sanningen ska fram så skulle det, efter detta, kännas klart pinsamt att lägga stora pengar på en nätkabel (den nätkabeln som jag blindtestade med ingick i förstärkarköpet, så jag har ingen anledning att känna mig lurad. Den är snygg, och det är väl ändå huvudsaken, eller hur)
quote: En tanke jag har, som också nämts tidigare, är att du nästan gjorde det onödigt svårt för dig. Ett blindtest kan väl även vara tillförlitligt genom att köra A/B/x 10 eller 20 ggr. Först spelar man no-name-kabel, sedan den "fina" och sedan den som valts med slumpen. På så vis kanske man har skillnaden i mer färskt minne.
Sony> Jag vet inte hur det står till med tillförliten på ett ABX-test. Det borde vara lika trovärdigt tycker man. Men det måste vara klart mer tidskrävande..
CC> Gör gärna ett blindtest! Skulle vara väldigt intressant att se hur resultatet utfaller |
kabelskitsnackare
|
|
|
bfjohansson
Member
199 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 13:34:57
|
Det verkar som om detta med placebo-effekt uppfattas som något icke önskvärt. Eller att synen (av kabeln) skulle påverka ljuduppfattningen och att detta skulle vara negativt. Det är klart att synen och förväntningar eller vad det nu kan vara påverkar. Hifilyssnande går helt enkelt ut på att lura hjärnan. Om vi gör detta med "finare" kablar eller annat så är väl det helt OK. För även om vi tror att musiken utspelas mitt i rummet så kommer det hela trots allt endast från två punkter (högtalarna) framför en. Man kan säga att allt annat är placebo, dvs hjärnan lurar oss att tro något som kanske inte är en "objektiv" sanning. Men eftersom allt vi uppfattar går genom detta filter, hjärnan alltså, så blir det alltså en skillnad.
En upplevd skillnad ÄR en skillnad oavsett om den kan mätas eller uppfattas i en blindtest. Så varför ska man då blindtesta? |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 19:17:02
|
quote: En upplevd skillnad ÄR en skillnad oavsett om den kan mätas eller uppfattas i en blindtest.
Problemet är att den upplevda skillnaden påfallande ofta ej håller över tid, vilket resulterar i nya köp. /Jonas |
|
|
Karnaa
Member
614 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 00:06:53
|
Är det någon som testat Analysis Plus nätkablar??? När jag skaffat hus och jordat hela huset så skall jag testa med lite olika kablar... Om man nu hör skillnad på ljudet så borde väl vissa nätkablar passa bättre en andra rent ljudmässigt och med ens system.eller??? |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
|
|
bfjohansson
Member
199 Posts |
Posted - 2005/08/31 : 10:43:50
|
Så Jonas, vad du menar är alltså att en skillnad som upptäcks via blindlyssning skulle vara mer stabil över tid? Jag är inte så säker på detta, å andra sidan skulle jag inte vilja hitta något som är absolut "perfekt" och håller över all tid och evighet. Då försvinner ju en hel del av nöjet med hobbyn - och lite av vitsen att hänga på sådana här sidor.... |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 18:06:05
|
quote: Det skulle jag vilja! För då skulle jag kunna ägna mig åt så mycket annat kul här i livet! Problemet är bara att det finns inget som är "perfekt"! Å absolut inte för evigt...
CC> Stöder inte det just vad Jonas Nilsson skrev.. Dvs; quote: Problemet är att den upplevda skillnaden påfallande ofta ej håller över tid, vilket resulterar i nya köp.
Personligen så kan jag känna mig träffad av detta ovanstående från tidigare skeden av min hifi-karriär. En kabel med prislapp på xxxxx kr lät oftast helt fantastisk när man kopplade in den första gången. Men efter ett tag så hittar man något fel.. för att senare hitta ett till.. Och inte alls mycket senare så sitter man och knappar in en säljannons på Hifimagasinet |
kabelskitsnackare
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 20:41:04
|
Får väl försöka precisera mig lite. En upplevd skillnad är just en upplevelse dvs inte alltid fakta som jag kan verifiera senare efter en längre tids lyssning. Likväl som det kan vara en upplevelse att åka Balder på Liseberg för första gången, men när man gjort det tio gånger så bleknar upplevelsen och även första gången/upplevelsen ter sig inte lika rolig som den faktiskt var. När jag veriferar skillnader med blindtest så upptäcker man ganska snart att skillnaderna är relativt små, och att de som finns ofta är lätta att detektera även över tid. Kan det vara så att första upplevelsen dränker vidare upplevelser för att nyhetens behag inte håller i all oändlighet? Vardagen blir gråare för att kabeln/prylen inte ger samma upplevelse varje gång man sätter på apparaten? I ett blindtest så ter sig skillnaderna mindre och förväntningarna blir där efter? Hoppas jag fick någon ordning på det här /Jonas |
Edited by - Jonas Nilsson on 2005/09/01 21:49:26 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 22:03:32
|
Intressant läsning och verkligen bra att försöka genomföra testet. All heder åt Sampix & co.
Resultatet är mycket intressant och tankeväckande.
Jonas, du skriver om små skillnader och att blindtestning skulle vara ett verktyg för att hantera dem. Jag håller inte med om det. Mina erfarenheter är att kraven på stringens är för höga för att man skall kunna använda blindtestning med människor som mätinstrument när det handlar om små skillnader. Människan i sig är för påverkbar (ungefär som du skriver om nyhetens behag...) för att få ett korrekt resultat när det handlar om små skillnader, i alla fall är jag det. Tyvärr försvinner detaljerna, de små skillnaderna i testobjekten, i bruset från den ofullständiga mätutrustningen(människan...).
Men det är klart det finns säkert människor där ute som inte är lika påverkbara som jag som det kanske funkar bättre på.
Om man kan försöka se förbi att det är en partsinlaga med en del propaganda så förs det fram en del intressanta argument om att använda människor som mätinstrument här: http://stereophile.com/asweseeit/805awsi/
Men bortse från propagandan, den är bara för jobbig och egentligen helt onödig...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 22:33:46
|
Jag tror vi menar samma sak Pac, fast helt olika. Jag menar att man är mer påverkbar vid öppen lyssning än vid blind. Med ditt exempel skulle det då vara omöjligt att höra små skillnader även vid öppen lyssning? Man är ju i hög grad fortfarande "påverkbar", och nedan gäller väl även vid öppen lyssning? quote: Tyvärr försvinner detaljerna, de små skillnaderna i testobjekten, i bruset från den ofullständiga mätutrustningen(människan...).
Stereophileartikeln läste jag härom dagen. Han har rätt i frågan vad som egentligen testas, men tycker ändå att han drar lite fel slutsatser. Det ena hindrar ju inte det andra. /Jonas |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 22:52:21
|
Får nog försöka förklara vad jag menar igen..... Ett blindtest är alltid individ/anläggning/rumsberoende. Om jag inte hör någon skillnad i blindtest på pryttel xxx i mitt rum, i min anläggning, med mina öron så bevisar det bara att jag inte kan verifiera någon skillnad. Däremot inte sagt att det inte finns. En annan person med bättre hörsel, annat rum/anläggning osv kan kanske detektera samma pryl i blindtest. Ingen har fel men, jag i det här fallet, vore nog lite korkad om jag köpte pryttel xxx, medans person två givetvis får göra sin bedömning om resultatet är värt pengarna. Det är skillnad på att detektera saker i blindtest och verifiera vad som defacto lät bäst. /Jonas |
|
|
Topic |
|