Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/03/24 : 11:10:43
|
Tack så mycket
Det värmer verkligen. Jag har varit på väg att bli sjuk de snaste dagarna, så arbetet har gått trögt och i går bröt förkylningen ut Så det får ta den tid det tar. Jag kommer inte hinna fixa basarna (måste vara ute i kylan och såga...), så jag tänkte koncentrera mig på att få till midbashornen och därefter Lowtherhornen, eftersom det är innomhusarbete.
Rummet de ska spela i är 440 x 450 x 245 cm. Jag har märkt att det blir bättre med större element i rummet då det är så oerhört resonansbenäget i bas/övre basen. Så jag tror att de större elementen/mynningsarea på hornet kopplar bättre grepp om rummet än ett ett litet element, vilket borde sänka resonansbnägenheten.
Tobbe, man måste börja någon stans, sen är det bara att låta projekten spåra ur
Någon måste ju hålla brutaliteten uppe på detta forum |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/03/24 : 11:21:23
|
quote: Någon måste ju hålla brutaliteten uppe på detta forum
Ja och du gör det med den äran!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/03/24 : 19:53:58
|
Då var det dags att rapportera dagens arbete. Mycket raspnde har det blivit. Jag och herr Bacho Raspén har blivit goda vänner under flertalet timmar...Innersidan är raspade på på båda hornen. Yttersidan på ett av dem.
Det är inte helt raspat ner till att alla kanter försvinnit, utan bara så långt som det krävts. Jag kommer iallafall spackla igen det sen så det blir slätt.
Den svarta rand som är ca 10 cm in i hornet är en glipa. Den främre delen är löstagbar och pluggad så hornet går in genom dörrar.
I morgon blir det ännu mer raspning... |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2008/03/24 : 20:53:12
|
Sätt dem som tutor till bilen, blir nog liv i luckan på folk som är i vägen :)
(ser förresten tokhäftiga ut! grattis till fina byggen!) |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2008/03/24 : 20:58:15
|
Du har f*nimig tänkt på att åbäkena skall gå att få in i normala hem, här har du en grabb som inte hade tänkt på det |
Think what's inside the box!
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2008/03/24 : 21:28:07
|
quote: Jag och herr Bacho Raspén
Bacho är en trevlig kille kan dock bli jobbig i längden .
Hoppas att din förkylning är bättre än min inspirtionen är noll just nu.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/03/24 : 23:20:14
|
OJOJOJ säger jag bara Dom blir inte lite stora. Men jag kan tänka mig att det kommer spela grymt bra. Och dynamik lär det finnas i massor
Vad kan man säga? Jag är grymt impad och det är jätteskoj att du delar med dig av ditt projekt.
Detta blir skoj att följa |
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2008/03/25 : 20:56:00
|
Galning :-D
|
Jag postar, alltså finns jag |
|
|
Cyrus
Member
734 Posts |
Posted - 2008/03/26 : 10:45:25
|
Helt jäkla underbart |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2008/03/26 : 13:24:50
|
S*******an vilket bygge !!
Jag måste medge att jag började "ap"skratta och bokstavligen höll på att falla av stolen när jag läste; quote: Den svarta rand som är ca 10 cm in i hornet är en glipa. Den främre delen är löstagbar och pluggad så hornet går in genom dörrar.
Går in genom dörren !!!
Kör så det ryker !! |
All strävan efter liv, leder till lidande !
"Why keep asking questions when your head is full"
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2008/03/26 : 18:31:39
|
små grejerkör på har du spacklat än magils en utmaning att fanera dessa |
18 ska de va.
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/03/26 : 20:03:28
|
Jo visst har jag hunnit spackla dem. Köpte 10 kg spackel igår, grundmålade dem i går kväll så spacklet skulle fästa bra. I morse spacklade jag dem. Spacklet som användes var vanligt väggspackel, mellan kornstorlek.
Fanera...Ha ha, veckans skämt Det kan ju du drömma om att få se. Det lutar ju å alla håll på dessa grejjer
Innan jag målade och spacklade dem han flickvänne Tove upp och lika till dem
Hon sa att de såg hemska ut, men att de säkert blir fina med färg på
Det var väldigt svårt att ta vettiga bilder på de spacklade hornen. Här är ett par iallafall. Det blir ett par omgångar till med spackel för att få till det. Speciellt övergången mellan låda och horn, där jag inte spacklade denna första gång. De ser ut att ha en betongfinish nu, vitt under med grått spackel...om det är snyggt eller ej är väl upp till betraktaren. Det var dock svårt att fånga på bild.
När jag knackade på dem tidigare så rang det ett litet tag efter i hornet. Nu däremot låter det stendött! det är bra antar jag
Jag har börjat nu på eftermiddagen att såga upp sidodelarna till de tappade bashornen. 32 st skivor med måtten ca 20x205 cm har sågats upp. Jag ska göra 4 horn, två till mig och två till en vän, men det skulle vara skoj att höra allihopa på en gång...
Galning eller inte...Jag älskar det ljud horn ger och då är det inte så mycket mer att göra än att bygga. Fast man kan ju göra det på olika sätt
Hoppas bara det låter lika underbart som alla ni tycker att detta är |
Edited by - PetterPersson on 2008/03/26 20:05:03 |
|
|
maal
Member
801 Posts |
Posted - 2008/03/26 : 20:10:34
|
Dom ser ut som drejade jättekrukor . Stiligt! Keep up the good work !!! |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2008/03/26 : 21:19:57
|
Du måste va den första som lyckats göra "platta" horn... ehhhh den va kass :-)
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/03/27 : 17:40:08
|
Jag tycker att dem är mycket estetiska. Hur läckra som helst! Detta är, som någon skrev, drejade jätte-krukor! Behåll den gråa färgen, och gör inte finishen för hög. Behåll den grova "cement/ler" känslan. Hur snyggt som helst!!!! :-) |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/03/27 : 19:08:46
|
Har fått stränga order från regeringen att de ska vara vita, men jag tycker också att det är rätt snyggt med en ruffig yta. Får se hur det blir sen, ett lager till spackel ska på iallafall. De har torkat i ett och ett halvt dygn nu, men är fortfarande inte torra där det är som tjockast. Visserligen är det 15-16 grader i rummet för att det inte ska hörda för fort.
esl, ja, den var kass...men det är tanken som räknas
Idag har allt jag gjort gått fullständigt åt h**vete! Det började med att jag sågade två mittskivor till de tappade hornen fel, tog fel på inner och yttermått på sågklingan. Dessutom var det så att på grund av att de blv för smala kund de inte användas till två andra delar i hornet, utan det blev 20 cm spill, 2 meter långt per skiva Vidare när jag skulle fräsa hål för elementet gjorde jag det på helt fel ställe, fick hjärnsläpp?!?! så till det fick jag fräsa en ny cirkel och täppa igen hålet igen. När jag skulle montera i hop skiten satte jag de första sidodelarna på de första hornen 1 cm fel, hade glömt att ta hänsyn till att staget tar upp tvärsnittsarea. Så det var bara att skruva isär och skruva om. Men då hade skruven blivit så försänkt i skivan att stora sjok lossnade på sidorna. Sen var det mycket som krånglade och åkte snett under inställningarna då jag skulle såga klart materialet. Vet inte vad som hände just idag, allt bara kom på en gång och jag har vart sur arg och ittiterad när jag arbetat. Inge roligt alls! hoppas jag bättrar på mig tills imorgon!
Så här såg det ut efter dagens arbete
Jag har solen i ansiktet, så det påklistrade smilet är bara jag som kisar mot solen...
Det är hornet till höger som pedagogiskt ställts på sidan för att visa hur det ser ut där som jag klantade mig med elementhålet.
|
Edited by - PetterPersson on 2008/03/27 19:40:37 |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/03/27 : 21:26:27
|
Ja när det börjar krångla så gör det de hela tiden tror jag...
Nåväl... Schysst bygge!!!
S |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/03/27 : 21:59:43
|
Tack Jag börjar lugna ner mig nu och börjar återfå hoppet för morgondagen... |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2008/03/27 : 22:15:43
|
Ja du om någon har väl erfarenhet av det Jag är grymt imponerad av din målmedvetenhet och systematiska tillvägagångssätt måste jag säga! Så det är bara å ta efter få gott det går |
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2008/03/27 : 22:35:05
|
Imponerande bygge! du kommer att få riktig dynamik när du är klar, har jag en känsla av. Mmmm... |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/03/28 : 02:25:16
|
Tror du hornen hinner bli färdiga också, det skulle vara grymt, fast det räcker bra som det är. Bra storlek på de där hornen. |
J. Ullberg |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/03/28 : 10:08:00
|
Med två 15 tummare kommer du få en domedagsbas utan dess like. EN st Beyma 12LX60 räcker MYCKET långt, men två 15 tummare blir ju lite skojsigare!
Grymt imponerande bygge!!! Klart underbart kompromisslöst. Det var som en ljuvlig "krya på dig" present när jag väl vaknade upp ur förkylning och feber och började kolla HF igen.
Tack för årets häftigaste läsning!
Mvh Johannes. |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2008/03/28 : 20:48:12
|
När jag blir stor ska jag bygga som du! |
|
|