Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 11:00:11
|
quote: Var det inte lite lite vinyl i år? Tycket det var mer förra gången...
Audio Nord har fått ordning på vinylspelaren så den började spela mot slutet av dagen igår. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
IcedEarth
Member
498 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 11:00:36
|
Tror det var som halvsvårt att se vilken som var en Standard Gondul och en Gondul M
//rillo |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 11:06:16
|
Gondul M Vad är skillnaden mot de tidigare |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 11:12:36
|
JBL Array var min personliga favorit på mässan. En MYCKET STOR överraskning och jag tycker de som är skeptiska till horn ska ge det en chans ändå. Jag gillar den här typen av ljud, det är en självklarhet i ljudet och framför allt i dynamiken som är svårslagen. Sitt på någon av de två främsta raderna. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 12:44:03
|
Vad kostar dessa JBL Array då Bernt? Hoppas att det spelas på dem i vinter på HighEnd mässan i Stockholm, och vad tyckte du om Jamos stora monster burkar då Bernt |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 13:57:23
|
Bäst enligt mig: Wilson Audio med Krell och Audio Aero. Mbl som fick till det väldigt bra trots det lilla rummet. Peak Consult med Vitus elektronik och Purist kablar.
Besvikelser: Avalon Isis i ett rum som var helt kalt kunde givetvis ej prestera något bra. Jamos nya dipoler lät inte heller något vidare, dessa kan säkert låta riktigt bra med bättre förutsättningar. |
Stereotypen |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 16:49:29
|
Tycker det lät bäst hos Audionord ( Wilson/Krell ) |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 17:57:49
|
Wilson Krell var mycket bra. Nuforce är också bra om man tänker på pris. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 18:05:18
|
Okej gott folk dax för lite mer bilder Idag var det inte fullt så trångt och lite lättare att komma till både lyssning och fotografering
Första stoppet hos HiFi-consult och QRS.
Här lyssnade jag lite på Supernova.
Nästa anhalt Vitus/Peak Consult
Här blev jag kvar en bra stund
Akkelis hade möblerat om lite sedan lördagen.
QRS och Opera sjöng bra ihop
Ett skepp kommer lastat... med läckra JJ-förstärkare
Monoblock single-end klassA
Lite närmare.
Försteget.
Baksidan med bla. RIAA-ingångar MM+MC.
Baken på ett av monoblocken.
Försteget igen.
Monoblockets rör, även det JJ förstås
Äntligen blev det läge för ett besök i AudioNord-rummet där det till att börja med demades Nordostkablar i olika prisklasser. Här inne fanns det mycket HiFi-godis
Här syns en del av förklaringen till välljudet, massa akustikbehandling ála Svanå.
De här Wilsonburkarna lät verkligen övertygande
Elektroniken.
Tjusiga AudioPhysic Scorpio tjänsgjorde under kabeltestet.
För de vinylfrälsta fanns det ögonfägnad.
Över till Mårtenrummet där förstärkeriet bytts ut mot lite effektstarkare. 2x20W Singleend JJ.integrerad.
Forumdiplom som ett av smultronställena
Det lät bättre här med den kraftigare förstärkaren. Duke-högtalarna behöver lite saft och kraft för att spela ut.
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 18:12:18
|
Attans att man inte kunde åka dit
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 18:19:27
|
Bernts favoritare JBL Array 1400 kostade 100.000 kr om jag inte misstar mig. Måste hålla med om att de lät bra. Särskilt med musik som var inspelad "live i studio". Dire Straits och Michael Jackson däremot påpekade dock lite väl mycket att låtarna var inspelade instrument för instrument. Man kan också fråga sig hur de låter med elektronik i samma klass...
/Per |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 19:41:11
|
Den lilla modellen utanför kostade 50K enligt Lars-olov. Jag fick med mig en produktkatalog av dansken som torrdemade Synthesis systemet o där finns 2 golvare , en stativare , center o sub i samma linje.
Jag fick även höra lite info om en ny K2 Men det tar vi en annan gång |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 20:23:37
|
Besökarnas omröstning resulterade i:
Bäst Bild: Pioneer Bäst Ljud: Burmester Bäst Presentation: Audio Nord
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 20:34:41
|
Mitt i all glädjen så måste jag påpeka en sak som jag tycker är helt otroligt dåligt av vissa besökare. Vissa hade inte stängt av ringsignalen på sina mobiltelefoner när de var inne på demonstrationer. Det tycker jag är helt häpnadsväckande. Än mer förundrad (och förbannad) blev jag när vissa svarar när det ringer.
Dessa besökare borde kölhalas under första bästa oljetanker som lägger till i närheten av Arken...
Jag vill inte att denna härliga tråd skall handla om detta men jag var bara tvungen att påpeka det. Nu åter till ordningen. |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 21:00:07
|
Varför skulle man förvänta sig att folk skulle stänga av ringsignalen under en demo när man inte ens har vett att göra det på teater, bio, mm. Håller med om att man blir "totally stunned". |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 21:12:56
|
Finns det någon sammanställning över vilka utställare som fick "smultronpris" och motiveringen? |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 21:17:39
|
Och den här tillverkas av.....
|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 21:37:21
|
Godt poeng, ang mobiltelefoner...
Ellers gir jeg beste musikalskepresentasjon til Veteran HiFi + masse honnør for å stille bare med vinyl
Mest HiFi imponerende derimot var Wilson/Response, men så må man bestemme seg, hva er viktigst? hifi el musik
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 21:56:21
|
quote: Och den här tillverkas av.....
Dahlberg; Måste man veta vad det är för apparater man fotar oxå
Jag får passa på den frågan och hoppas någon vinylgubbe kan bistå med uppgifter |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 21:57:07
|
quote: Och den här tillverkas av.....
Om du menar pick-upen så är det en Lyra Argo Vinylspelaren är en Brinkmann Balance med Brinkmann 10.5 tonarm.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 22:07:10
|
Tack Calle |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 22:28:20
|
Tack för alla fina bilder Plind.
Jag vet att det ´kommer MASSOR med mera senare i veckan så ha tålamod så kommer det både bilder och mer beskrivande kommentarer.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 22:29:04
|
Gebex
quote: Mitt i all glädjen så måste jag påpeka en sak som jag tycker är helt otroligt dåligt av vissa besökare. Vissa hade inte stängt av ringsignalen på sina mobiltelefoner när de var inne på demonstrationer. Det tycker jag är helt häpnadsväckande. Än mer förundrad (och förbannad) blev jag när vissa svarar när det ringer.
Väl värt att notera inför kommande besök på mässor, håller helt och fullt med ovanstående.
JBL var en STOR överraskning för en dipolsnubbe som mig, och herren som demade var en stor behållning , istället för sedvanlig "pling-plong" material så spelades det lite unika inspelningar som presenterades på ett föredömligt sätt.
Audionord, där hade jag blivit besviken om det inte varit bra .
Vill tacka för den intressanta signalkabeldemon av NordOst-representanten, jag är skeptisk till det mesta, MEN, här fick jag presenterat de olika signalkabel konstruktionerna, vilket var en stor behållning, framfört på ett mycket trevligt sätt.
Wilsonhögisarna hade jag bara sett på bild innan, kommer inte ens i håg vad de heter , men det var välljud i kubik, från en låd- konstruktion , har nu lärt mig att även lådor funkar, fast det kostar . Drivningen var ok-grejor
Lite Infected Mushrooms på vinyl fick jag även avnjuta, tack U1, för den goda smaken att ta med lite svampmusik, DET lät bra!!!!
En stor överraskning var Wilson's bokhyllehögtalare, där var det käftsmäll , men efter att studerat prislappen så kunde man inte kräva annat.
En annan högtalare som jag vill nämna är Jamo 909, en favvo sedan Malmö-mässan, ett gott råd, spela inte Madonnas mediokra alster på dessa högtalare, kör AC/DC direkt, det är de värda.
Klipch, ursäkta eventuellt stavningsfel, var en trevlig överraskning.
Återkommer kanske med några amatörbilder och fler intryck..........
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 22:39:28
|
quote: Vill tacka för den intressanta signalkabeldemon av NordOst-representanten.
Instämmer! Det var mycket proffsigt.
Man fick lite småryckningar i ögonbrynet när man gick in i Audionords rum. Det började här:
Därefter gick det en massa meter Valhalla fram till den här Thor strömrenaren:
Därefter tillbaka lika många meter Valhalla till elektroniken Nordost visar lite där alltså hur det ska se ut
quote: Wilsonhögisarna hade jag bara sett på bild innan, kommer inte ens i håg vad de heter
Watt Puppy 8
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2006/09/10 : 23:48:37
|
Tackar också Calle_jr , du också Plind Snygg bild på en ovanligt läcker spelare |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Topic |
|