HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nån som är kunnig på hornteori. BILDER!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/23 :  21:20:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har just byggt och provspelat en förminskad och lite moddad "THE WICKED ONE" och den spelar otroligt mycket bas. Snabbt, stenhårt och mycket dynamiskt. Den går ned 43 Hz med mycket kraft och får hela mitt rum att skaka vid behov. Typiskt för två st 5½ tums basar va???
Jag har läst en hel del på DECWAREs forum och postat där men jag har inte riktigt fått kläm på funktionen än. Bandpass låda med ett horn istället för rör/port, ok, men det känns lite tomt med bara den förklaringen. Ett så litet horn borde inte ge den typen av respons. Jag har sett större mellanreg horn!
Min lilla låda är 59,5x65x18 cm.Det är ett VÄLDIGT litet horn för att kunna ge 43 Hz med sån kraft att min tjej kommer springandes och skriker: SÄNK. DET ÄR OBEHAGLIGT, TÄNK PÅ BARNEN!!!
Dessutom är det som sagt bara två 5½ tummare.

Kan nån ge en lite bättre förklaring så vore jag väldigt glad och tacksam.

Edited by - Circlomanen on 2005/04/07 23:51:24

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/03/23 :  22:42:22  Show Profile Send asto a Private Message
Please, sätt in ett foto, detta måste jag bara få se. vad är det för element du kör med?

Edit: liten felstavning

Edited by - asto on 2005/03/23 22:43:18
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/03/23 :  22:57:42  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Principen ser väl ut så här...

eller så här...

Mer info Jag är oxå mycket nyfiken...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665

Edited by - avr7000 on 2005/03/23 23:47:49
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7935 Posts

Posted - 2005/03/23 :  23:33:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hur är frekvensgången?
Jag experimenterade en hel del med små horn för ett antal år sen och mankan få till väldiga ljudtryck, men tyvärr bara vid vissa frekvenser enligt mina erfarenheter

Dock räknar jag med att Decwares konstruktioner är mer genomtänkta än min tidiga spånskivemonster, så berätta mer!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/24 :  07:22:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det här fångade verkligen mitt intresse.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/24 :  08:21:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Hur är frekvensgången?

Förvånansvärt rak mellan 45 och 120 Hz. Har inte kört så mycket frekvenssvep ovan 120 Hz.(det är obehagligt vid höga ljudtryck!)
Av någon anledning så sätter den hela luftmassan i rummet i svängning över 50 hz men rummet uppvisar inte riktigt samma resonansmönster som tidigare. Det blir mer jämnt när man kör frekvenssvep. Inte samma kraftiga peakar och svackor.
quote:
vad är det för element du kör med?

Ett par PIONEER 5½ tums coaxialer med diskanterna bortmonterade. Metallisk yta på en polypropylen kärna.
quote:
Please, sätt in ett foto

Vet inte riktigt hur man gör. Jag kör med LINUX på min dator och jag är inget datasnille, så jag har inte fått till det. Jag skall försöka igen dock.

Det är den övre av de två bilderna ovan men den är moddad. Den är som sagt 59,5 bred, 65 cm djup och 18 cm bred (+ matrialtjocklek).
Väggarna som utgör sista horndelen, munnen, är skicktlimmade i 4 lager masonit för att få en jämn exponentiell utvidgning. Det för att jag tror att verkningsgraden ökar och det borde bli mer linjärt. Steve Deckert skriver om "rubber-mouth" eller nått sånt och då borde den lättare kunna resonera vid ALLA frekvenser eftersom hornet har böjda kurvor.Jag kanske är ute och cycklar men det verkar fungera bra.
Trots att den är så liten så borde jag ha byggt den i 44 mm spån. Horn jobbar verkligen med högt tryck i halsen och det märks.Hela lådan flexar massor. Detta tror jag är en stor del till hornljudet folk klagar på hos horn. Man blir för snål med att ge komressionkammaren tillräckligt styva väggar å då får man med matrialresonanser ut i hornet som "förstärks lika mycket musiken.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/03/24 :  08:47:39  Show Profile Send linnar a Private Message
Rent matematiskt kan små element gå djupare ner i basen med
mindre lådor än motsvarande större element. Ett gammalt känt
fenomen. Horn och pipor's storlek bestäms av membranets yta.
Problement med små element är verkningsgraden och slaglängden.
Med horn löser man dessa problem. Flera hornkonstruktioner tillför
dock ett nytt problem: högtalaren blir smalbandig.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/24 :  17:42:41  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Circlomannen är på G igen.

får nog göra ett återbesök på decawares sida, och spana in det bygget.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/25 :  22:49:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jaha jaja!!! Det gamla vanliga.........
Man får något bra, ändrar och det blir sämre men man får nått annat bra istället!
Idag så plockade jag bort locket, smalade till hornhalsen från 34 mm till 22 mm i syfte att få ner dom vidriga mellanreg resonanserna - och dom försvann samt basen går nu bra ned till 35 Hz istället... Så varför är jag gnällig och kinkig??? (brist på pampers?!)
DYNAMIKEN och den gudomliga slagkraften är borta. Nja inte borta kanske men definitivt sämre.
Jag vill ha "LOWTHER PM6A i Traxtrishorn på anabola stereoider"-dynamik men ned till 15 Hz med 115 dB/w/m och 1500 watt effekttålighet och mindre än 0,005 % dist. Varför får jag inte det ur mina fina gamla sletna 5½ tums bilcoaxialer????
Livet är svårt.. En evig uppförsbacke en regnig evig Göteborgsk novemberdag utan något mål här i livet.........
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/25 :  23:36:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag vill ha "LOWTHER PM6A i Traxtrishorn på anabola stereoider"-dynamik
Så kan det gå när man åker på äventyr i skogen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/25 :  23:40:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Så kan det gå när man åker på äventyr i skogen

Jo det kan vara farligt i skogen!!!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/03/26 :  00:18:13  Show Profile Send linnar a Private Message
Det fin djur med horn i skogen...fast dom använder
nog inte "sletna 5½ tums"...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/26 :  00:45:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I skogen:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37399

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/03/26 :  10:27:09  Show Profile Send Bardis a Private Message
De högtalarna har man sett förut. Fast då målade i vitt o med beige tyg. I ett annat vardagsrum. Här snackar vi upplösning o tryck!!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2005/03/26 :  19:18:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kära Circlomanen!
Kan du inte lägga upp en beskrivning med alla mått på nämnda bashorn då jag har tittat på samma horn med tanke att krympa den men inte kom längre än tanken och dels för att jag är nyfiken av mig hur du har gått tillväga.

/Anders

Horn är för riktiga män och inte pojkar.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/03/26 :  19:22:01  Show Profile Send asto a Private Message
Efterlyser det samma, har ett par pioneer 5:or som bara väntar på en WO, tänkte prova detta i bilen, yttermåtten verkar rimliga......
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/26 :  19:56:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:

quote:
Kära Circlomanen!
Kan du inte lägga upp en beskrivning med alla mått på nämnda bashorn då jag har tittat på samma horn med tanke att krympa den men inte kom längre än tanken och dels för att jag är nyfiken av mig hur du har gått tillväga.

/Anders

Om du har downloadat ritningarna så är det inga större problem att skala dem till önskad storlek.
My little precious är 59,5 x 65 cm yttermått. 65 cm från bakkant till hornmynning. Den är allså längre än bred. Alla bitarna som utgör the long and winding road är 18 cm breda (höga) vilket då blir lådans innermått höjdmässigt.Hela den långa slutdelen av hornet och mynningen är gjort av skicktlimmad masonit, och hornmynningen är 38 cm kant till kant. Ytterväggarna är gjorda i 16 mm spån.

Jag räknade ut att mina koner har en yta på va 75 cm2 st, och det motsvarar ca 22% av orginalelementens. Så för att skala hornlådan med 22 % så får man ta tredje roten ur 0,22 vilket blir med avrundningar å lite fusk ca 0,61. 0,61 upphöjt till 3 blir iallafall ca 0,226981.
Så multiplicera alla måtten med 0,61 och du får en låda på 55,7784 x 55,7784 x 18,5928 vilket efter lite osunt förnuft och en dykning i skräpkontäjnern på jobbet blev 59,5 (får ut på en 120 cm bred spånplatta minus sågklingan) x 65 cm.
Hornhalsen är 22 mm bred och resten är ganska orginal efter ritning.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/26 :  20:06:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
OJ OJ OJ OJ OJ!!!!!!!
Idag kopplade jag upp "den underbara" till mitt lilla 2 x 40 watt kraftverk Mission Cyrus och röjde INFECTED MUSHROM så talspolarna glödde!!!! DEVULER OCH HELVETIKA vilket tryck!!!!! ALLA garderobsdörrar i min 83 m2 lägenhet stod och skallrade i takt till svamparna, tillsammans med alla fönster.
Det är 2 x 40 watt och två slitna 5½ tums basar!!! Kunde jag aldrig ha trott.
Mina Cervin Vega 10 tums bilbasar ger inte hälften med den förstärkaren.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/26 :  23:39:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag var inne på Decware sidan för en massa år sedan , jag fick uppfattningen att The Wicked one var för bilbruk ?!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2005/03/27 :  12:06:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tack !
Kul att det fungerar nu, men tänk bara på grannarna.
Jag har själv ett par 5½ liggande från TB köpet kanske, kanske. Men först skall mina tb/neo horn bli klara.

Bruce Edgar har buggt något liknande med 5" och uppnådde ca 115 db tryck, men det han har byggt liknar en W-bin (?).

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/28 :  20:05:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag var inne på Decware sidan för en massa år sedan , jag fick uppfattningen att The Wicked one var för bilbruk ?!

Det är dom oxå... Men låter riktigt högt å bra för det. Det är mer tryck och slagkraft än audiofil sipp myslyssning på svåra trista audiofil-skivor.
Den låter inte så bra i jämförelse med andra subbar jag hört utan det är dynamiken och slagkraften och spelglädjen som är dess starka kort. Problemen den har är lite ojämn återgivning uppåt i frekvens. Den här lilla versionen med en aning för kort hornlängd i förhållande till mynningen ger mer smäll vid 80 till 150 Hz även om den har en hel del nivå ner till 35 Hz. Passar bra till svampar och Yello.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/29 :  14:17:36  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
the house wrecker kanske är något för dig Circlomannen.

info från decware.com

This enclosure will properly load rooms between 144 sq. ft. and 32,000 sq. ft. with extremely serious bass. Enough to cause minor damage in homes - hence the name!

Responses range from narrow bandwidth to wide bandwidth with typical responses down to 13 HZ on the all three models. Box can be built for 8's,10's, 12's, 15's or 18 inch woofers. Note: The design is for a 15, however the the box can be scaled down (and so the performance) to smaller drivers but you will have to specifically tune anything below the original 15" design.

Using musical instrument woofers (ex. PEAVEY BLACK WIDOW) you get tight full accurate bass from 200 down to 40 HZ. Using subwoofers you get big warm full bass that can on command create Subsonic pressures lower than 20 cycles.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:11:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
the house wrecker kanske är något för dig Circlomannen.

Jag tror att det är mer dynamik och slagkraft i "WO". Husförstöraren är ju mer en 6e ordningens bandpasslåda, medans WO är ett horn matat av två 4e ordningens banpasslådor.
Jag är inte ute efter maximalt ljudtryck eller avgrundsgräv som skakar om huset. Jag vill ha en lättflytande superdynamisk återgivning oavsätt volym.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/03/30 :  12:53:29  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Circlo: Ah okej, då är jag med. men då blir det till att försöka optimera den lådan du har? eller hade du tänkt att byta element, så du kan bygga en "fullskalig"?

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2005/03/30 :  19:44:53  Show Profile Send Parasite a Private Message
Äntligen en vilhjärna som tänker som jag , testa smått o billigt o försök optimera , att fega o köra med säkra kort blir bara DYRT =P

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/30 :  21:12:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
men då blir det till att försöka optimera den lådan du har? eller hade du tänkt att byta element, så du kan bygga en "fullskalig"?

Min fundering från början var: bygg en liten och prova principen - om bra: Köp två Eminence Kappa 15 LF och bygg en WO som är 128 x 128 (eller 160) x 55 cm eller så.... Dvs skala upp den till att passa 15 tums basar, FULLSKALIG!!!!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000